|   15:07:40
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
[צילום: פלאש 90]

מעבר לאופק

תניא היה רבי מאיר אומר מה נשתנה תכלת מכל מיני צבעונין מפני שהתכלת דומה לים וים דומה לרקיע ורקיע דומה לכסא הכבוד (סוטה יז, מנחות מג. בחולין פט נוספה חוליה אחת, אבן ספיר)
01/10/2010  |     |   מאמרים   |   מקור ראשון   |   תגובות

מהו רקיע?
אנו מרימים את ראשנו ביום בהיר ולמלוא העין נפרשת יריעת תכלת. אנו קוראים לזה רקיע, שמים, אך ידוע לנו כיום שאין אנו רואים דבר הניתן למישוש ולהגדרת צבעו.

בקשת הצבעים, קרן האור החלשה ביותר והקרובה לשקוף חסר הצבע היא התכלת. האוויר הוא חסר צבע, אך ממרחק קילומטרים הוא מחזיר קרן אור תכלכלה. מחוצה לו, בחלל, גם את הגוון החיוור הזה אין לראות.

אם כך, מה שאנו רואים מעל ראשנו הוא המינימום שניתן לקלוט בעין, הגשם הקרוב ביותר לרוח, הדומה ביותר לריק, לבלתי נתפס. הוא מקיף את היש המוכר כטבעת חיצונית. הגשם עטוף ברוח.

מהו הים?
האדם בן היישוב, סוף תחום מושבו הוא קו החוף. הנודר מיושבי היבשה אסור ביורדי הים, שיורדי הים בכלל יושבי היבשה. היבשה היא מקום החיים. מעבר לקו המים אין יצירה ממשית, אין חיים מפכים מעל לפני המים. גבול היבשה הוא גבול היצירה האנושית.

גוון התכלת של מי הים הוא הצטברות של דלילות עצומה, כמויות בלתי נדלות של מים שקופים שאין להם סוף. גם כאן התכלת היא ביטוי של מה שמעבר לחוש, מעבר לחיי היום יום.

מהי ציצית?
הבגד הוא סמל התרבות האנושית. בעלי החיים אוכלים כבני אדם וישנים כבני אדם, אך אינם מתלבשים כבני אדם. קודם החטא, לפני שנראו החיים האנושיים כפי שהם נראים היום, טרם החל האדם לעבוד את האדמה ולפתח את העולם על-מנת להשתמש בו, 'ויהיו שניהם ערומים האדם ואשתו'. לאחר שהפכו לבני תמותה, כאשר הוטל עליהם עמל החיים ויצירת התרבות האנושית, 'ויעש ה' א-להים לאדם ולאשתו כתנות עור וילבישם'.

אדם בן תרבות נבדל מהאדם הפרימיטיבי בלבושו. הבגד עושה את האדם לאדם.

כסבור הוא האדם שיצירתו היא גבולו. הוא קיים עד היכן שהוא יוצר. בגד שהוא לבוש בו, ארבע כנפות יש לו, ארבעה קצוות. עוטף הוא את עצמו, את חייו, את הכרתו, בבגד רבוע ותוחם את תודעתו בתוכו. זה מה שהוא מכיר, זה מה שהוא יודע, ובזה הוא מתעניין.

אך איש הרוח לא כן עמו. 'ועשו להם ציצית על כנפי בגדיהם'. רצועות יוצאות מגבולו של האדם היוצר אל מה שמעבר לו, מעבר לעשייתו, מעבר לתרבותו. אל תסתפק במה שאתה מכיר, יש עוד מעבר לזה. שלח לשם זרועות בגדך, פרוץ את המסגרת הרבועה שלתוכה הכנסת את ישותך.

כדי לסבר את העין במשמעות פריצת גבול זו - 'ונתנו על ציצית הכנף פתיל תכלת'. התכלת מסמלת את מה שבחוץ, את מה שמעבר לאדם.

ומכאן לים.
כאשר פרצת את גבול עצמך, כאשר אין אתה עוד מאפיל בטליתך, זכור תזכור כי אין רוח האדם מוגבלת להיכן שרגליו מוליכות אותו. גם אם בן יבשה אתה, גם אם המרחב המימי זר לנוכחותך, אל תוותר על מרחבי תודעתך. ידוע תדע כי ארבע כנפות הארץ אינן מגבילות אלא את מקום מושבך. רוחך וכוח התודעה האנושי, משברי גלים לא יוכלו להם. יש תכלת מעבר לקו החוף, תכלת הים. התכלת מסמלת את מה שבחוץ, את מה שמעבר לאנושות.

ומכאן לרקיע.
את הים אתה משיג בחושיך, גם אם לא בחייך השגרתיים. בסך הכול המים הם אותם מים, האוויר הוא אותו אוויר, ובעלי חיים ניצודים גם משם לצרכיך. עתה שא נא עיניך וראה, דע מה למעלה ממך. השמים שמים לה' והארץ נתן לבני אדם. כל יושבי תבל ושוכני ארץ מכירים את האדמה, עובדים ומעבדים אותה, חיים עליה וממנה, וחלק אין להם במה שמעל ראשם. אך חלילה לך מחשוב כי מה שאינך חש אינו עוד קיים. למעלה מחושיך, למעלה ממושגיך, תכלת הרקיע פרושה. שם אין סוף עצום ונורא. התכלת מסמלת את מה שבחוץ, את מה שמעבר ליקום.

רקיע דומה לכיסא הכבוד

גם את החלל תוכל לחקור, לנתח, להבין. דע לך בן אדם. זוהי תמונה חלקית בלבד.

הכבוד, מלך הכבוד, המלך יושב על כיסא רם ונישא, שוכן עד. אין סוף, אין תפישה, אין גבול. מעבר להשגתך, מעבר לתפישתך.

הרחב בן אדם את עולמך, את גבולות תרבותך. אל תתור אחרי לבבך ואחרי עיניך לאמור ולהתיימר: כל אשר שאלו עיניי לא אצלתי מהן, לא מנעתי את לִבי מכל שמחה. למען תזכרו ועשיתם את כל מצוותי והייתם קדושים לי נתתי לכם מצווה יקרה זו, המקיפה את הכסות ומרחיבה את הראייה אל מעבר לאופק.

פורסם במקור: מוסף שבת, מקור ראשון
תאריך:  01/10/2010   |   עודכן:  01/10/2010
יצחק מאיר יעבץ
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שעה גדולה נפתחה לנו, יפה ומרהיבה כמניפה. לא מדובר בשעת המחוות הפוטוגניות, הריקות והעקרות, שכל מהותן וכל תכליתן רעש וצלצולים, הנצחת רגע היסטורי. מדובר בחלון ההזדמנויות, שעשוי היה להיפתח אל מה שאהוד ברק כינה בשעתו החלולה "שחר של יום חדש". זו שעה שהייתה עשויה להיות תחילת מימושו של החזון חובק כנפי המלאכים של שמעון פרס על אודות מזרח תיכון חדש. לא פחות.
01/10/2010  |  אברהם שרון  |   מאמרים
כפל-שמותיהם של ערים ורחובות בארץ ובעולם הוא מכה שלא כתובה בתורה. מסתבר שרשויות מקומיות אינן נותנות את דעתן לבלבול הרב שהוא גורם לא רק בקרב תיירים, אלא גם אצל מקומיים.
01/10/2010  |  ראובן לייב  |   מאמרים
ברישא זה חייבים להבהיר מיד שני דברים: הראשון, מי שהופך את דבריו של השר אביגדור ליברמן לנושא אישי, כמו פיטוריו וכדומה, הוא בדיוק נמרץ אותו האדם שאיננו מסוגל להתמודד עם עצם הדברים לגופם, והופך אותם לגופו של אדם. בכך דווקא מעיד הוא על עצמו בכישלונו הוא. אחרת, היה מביא את נימוקיו הענייניים לחזית הדיון. אבל כנראה שאין לו כאלה. הדבר השני המחייב בירור הוא נושא האשליה. לדעת השר ליברמן, להשיג הסכם שלום מלא עם הפלשתינים, תוך שנה, זוהי אשליה גמורה. יצרני האשליה הם הנשיא ברק אובמה ושרת החוץ הילרי קלינטון. "קונים" את האשליה הזו מינים שונים של חסידים פוליטיקאים משונים.
30/09/2010  |  יעקב איציקוביץ  |   מאמרים
בימים שהמלל המבעית של שר החוץ שלנו, אביגדור ליברמן, מכתיב את השיח הציבורי שלנו, אני מבקש להאיר את השיח הציבורי בקולו של הסופר ס. יזהר, שכבר איננו איתנו, ובימים אלו אנו מציינים 94 שנים להולדתו. אני רוצה להביא לשיח הציבורי שלנו את מאמרו הנושא את השם "דיאלוג עכשיו", שנושאו עתידה של מדינת ישראל. התבוננות של ס. יזהר דרך התנ"ך - ספר יהושע, ועל זרמים ביהדות.
30/09/2010  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
עיני הפלשתינים נשואות אל יום שני הבא, ה-4 באוקטובר 2010, מועד כינוסה של ועדת המעקב אחר יוזמת השלום הערבית שתתכנס בקהיר על-פי בקשתו של יו"ר הרשות הפלשתינית מחמוד עבאס, כדי לדון בתגובה הפלשתינית והערבית לחידוש הבנייה בהתנחלויות.
30/09/2010  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
שואלים את אדוארד  /  אדוארד אטלר
לא אקטואלי  /  עדי ארבל
שואלים את אדוארד  /  אדוארד אטלר
נענה לאתגר  /  אורין אריה מוריס
בן-גוריון פינת סטלין  /  אדוארד אטלר
הציד אחר האחמדים הנחמדים  /  אבי כפירי
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
דרור אידר
דרור אידר
האנטישמיות הגואה באוניברסיטאות בארה"ב ביחד עם המלחמה המתמשכת, גורמים לפקפוקים בצדקת הדרך    מה למדנו מההיסטוריה ומדברי חכמינו שבכל הדורות, מה פסק קרדאווי ומה צייצה חכמת פיזיקה על הת...
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il