בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
התיקון לחוק האזרחות - נדבך נוסף בייהוד מדינת ישראל
|
התיקון המוצע לחוק האזרחות דוחה את ההשתעשעות ברעיון השיבה ● רובד נוסף במכלול חוקי מדינת ישראל שמגדירה כמדינת העם היהודי
|
|
|
|
|
מניסיון העבר למדנו כי מסע תקשורתי, כפי שמנהלים הפלשתינים, בנושא זיהוי, או אי-זיהוי מדינת ישראל כמדינת העם היהודי, עשוי לשאת פרי ולאט-לאט, יותר ויותר, גופים ומדינות יאמצו טיעון זה. לכן עלינו להבהיר באופן שאין לגביו ספק וערעור, כי מדינת ישראל היא מדינתו של העם היהודי. וזוהי, לטעמי, הסיבה העיקרית, אם לא היחידה, ליוזמת ראש הממשלה לתיקון המוצע בחוק האזרחות | |
|
|
|
הממשלה אישרה את תיקון חוק האזרחות
|
איציק וולף
|
ממשלת ישראל אישרה ברוב של 22 מול 8 את תיקון חוק האזרחות שיחייב מתאזרחים להצהיר אמונים למדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית * במתנגדים: כל שרי העבודה כולל היו"ר ברק ושלושת שרי הליכוד דן מרידור, בני בגין ומיכאל איתן
|
לרשימה המלאה
|
|
|
|
|
ראש הממשלה בנימין נתניהו הביא לאישור הממשלה, תיקון לחוק האזרחות שיחייב כל אדם הרוצה לקבל אזרחות ישראלית להישבע אמונים למדינת ישראל כמדינה יהודית. לגבי המשך הניסוח לאחר המילה "יהודית" יש הצעות שונות. "דמוקרטית", "ברוח מגילת העצמאות" ועוד. הוחלט כי הדיון בהצעות הנ"ל, כולל ההצעה להחיל את חובת השבועה גם על מתאזרחים יהודים, יידון בנפרד. התיקון הזה נדרש על-ידי מפלגת "ישראל ביתנו" בראשות שר החוץ אביגדור ליברמן, במסגרת המו"מ הקואליציוני להקמת הממשלה, וכלול בהסכם הקואליציוני, שכמובן חתמו עליו כל מפלגות הקואליציה, לרבות מפלגת העבודה. השאלה מעוררת הסקרנות היא - מדוע דווקא עכשיו ראש הממשלה מצא לנכון להביא את התיקון לאישור? רוב הפרשנים קושרים זאת לאפשרות שהקפאת ההתנחלויות ביו"ש תוארך ודרושה הסכמת מפלגת "ישראל ביתנו" לכך. ייתכן שזו הסיבה. אך אני חושב שהסיבה שונה. במדינת ישראל, מיום היווסדה, תמיד היה רוב מאסיבי (75%-80%) של אזרחים יהודים. לאיש בעולם לא היה ספק כי מדינת ישראל אינה מדינה יהודית שמתנהלת לפי מסורת יהודית וכי סמלי המדינה (מגן-דוד, מנורת שמונה הקנים, כחול-לבן ועוד) הם סמלים יהודיים מובהקים ומבוססים על המסורת היהודית. אם היו שואלים את תושבי העולם מהי מדינת ישראל, רובם המכריע היה אומר: מדינה יהודית! אך בשנים האחרונות אנו שומעים יותר ויותר, וביתר שאת, את האמירה כי מדינת ישראל אינה בהכרח מדינה יהודית. מי שמשמיעים טיעון זה ומפיצים אותו, בעיקר בעת האחרונה, הם שותפינו העתידיים לשלום - הפלשתינים. רק לפני כשבוע קראנו כי מר סאלם פיאד, ראש ממשלת הרשות הפלשתינית, נטש ישיבה חשובה באו"ם בגלל שהתקבל הנוסח "שתי מדינות לשני עמים" ולא הנוסח שהוצע על ידו - "שתי מדינות". מניסיון העבר למדנו כי מסע תקשורתי, כפי שמנהלים הפלשתינים, בנושא זיהוי, או אי-זיהוי מדינת ישראל כמדינת העם היהודי, עשוי לשאת פרי ולאט-לאט, יותר ויותר, גופים ומדינות יאמצו טיעון זה. לכן עלינו להבהיר באופן שאין לגביו ספק וערעור, כי מדינת ישראל היא מדינתו של העם היהודי. וזוהי, לטעמי, הסיבה העיקרית, אם לא היחידה, ליוזמת ראש הממשלה לתיקון המוצע בחוק האזרחות.
|
התיקון המוצע פוטר את כל היהודים מהצורך להישבע אמונים למדינת ישראל, הוא פוטר את כל האזרחים הנוכחים, ללא הבדל דת או גזע, וכן צאצאיהם בעתיד מהצורך להישבע אמונים. אם כך, על מי יהיה להישבע? על כל אותם אנשים שאינם יהודים ורוצים לקבל אזרחות ישראלית. אנשים אלו מורכבים משלוש קבוצות עיקריות: א. א/נשים (לא-יהודים) הרוצים להינשא ליהודי או ליהודייה ורוצים לחיות עימם בארץ. ב. א/נשים (בעיקר פלשתינים) הרוצים להינשא לפלשתינים או לפלשתיניות, תושבי ואזרחי מדינת ישראל ולהישאר לחיות עימם בארץ. ג. אנשים שיהדותם שנויה במחלוקת ורוצים לחיות בארץ, כיהודים. מדובר בעיקר בתושבי מזרח-אירופה וחבר העמים הסובייטי לשעבר. לפי המידע הקיים, מדובר במאות אנשים בלבד בשנה, מספר אפסי, למשל, לעומת כמות המסתננים לארץ ללא היתר. ובכלל, מה כל-כך נורא בהבעת נאמנות למדינה יהודית שאורח החיים בה הוא ממילא יהודי לכל דבר ועניין? המתנגדים מתחלקים לשניים: 1. קבוצה די חזקה בהמולה הציבורית שהיא מקימה, אך שולית בכמותה, הנמנית על מה שמכונה "שמאל קיצוני". האנשים הללו שוטמים את אביגדור ליברמן, מתנגדים לכל דבר ש בנימין נתניהו יוזם ואוהדים את הרעיון של "מדינת כל אזרחיה". למושג הזה אין הסבר ברור מההיבט החיובי, אך יש לו אמירה ברורה מההיבט השלילי: מדינת ישראל אינה מדינה יהודית! 2. הקבוצה השנייה היא הפלשתינים תושבי ואזרחי מדינת ישראל. למרות שהתיקון אינו נוגע אליהם כלל, אזרחותם הישראלית מובטחת להם ולצאצאיהם לדורי-דורות, ובכל זאת מנהיגיהם מביעים התנגדות נמרצת. והסיבה ברורה: התיקון חוסם כליל את "רעיון השיבה", דהיינו - שיבתם של מאות אלפים או אפילו מיליונים של פלשתינים (או צאצאיהם) שנמלטו או גורשו במלחמת העצמאות בשנת 1948. זה, בעצם, מחזיר אותנו ללב העניין. ההתנגדות הפלשתינית להגדרת מדינת ישראל כמדינה יהודית משאירה על-כנה את דרישתם למימוש "רעיון השיבה" בתחומי מדינת ישראל ופוטרת את הפלשתינים החיים ביו"ש וברצועת עזה מהצורך להתמודד מעשית עם בעיה זו. התיקון המוצע לחוק האזרחות דוחה בריש גלי ההשתעשעות ברעיון הזה. זהו עוד נדבך במכלול חוקי מדינת ישראל שמגדיר אותה כמדינת העם היהודי. השבוע יכולנו לשמוע את קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל פונה לתושבי גרמניה המוסלמים, ומבהירה להם היטב כי מי שהחליט לחיות בגרמניה חייב לקבל על עצמו את חוקי גרמניה, את אורח החיים הגרמני ואת התרבות הגרמנית, ששורשיה נעוצים במקורות נוצריים ויהודיים (ולכן אין לחוקי השריעה מקום בגרמניה...). מדוע מה שברור כל-כך לגרמנים (כמשל) חייב להיות מוטל בספק בישראל? כולנו באנו ארצה בכדי לחיות במדינה יהודית. מי שאורח החיים היהודי לא כל-כך שינה לו, מצא את עצמו בצפון אמריקה, באוסטרליה ובמקומות נוספים. לכן, אלו שנשארו בארץ חייבים לשמור, הייתי אומר, כמעט בכל מחיר, על רוב יהודי מסיבי בכדי שלא יעלה על הדעת להטיל ספק ביהדותה של המדינה. התיקון האמור התקבל בממשלה ברוב של 22 נגד 8 (שרי מפלגת העבודה + מרידור + בגין + איתן). בעת פתיחת (11.10.10) מושב החורף של הכנסת, פנה ראש הממשלה ב הצעה לפלשתינים: המשך הקפאת הבנייה ביו"ש תמורת הכרה במדינת ישראל כמדינת העם היהודי. דבר המעניק חשיבות יתר למהות התיקון שעבר בממשלה.
|
|
תאריך:
|
11/10/2010
|
|
|
עודכן:
|
12/10/2010
|
|
פסח רויטמן
|
התיקון לחוק האזרחות - נדבך נוסף בייהוד מדינת ישראל
|
|
נתן זך, משורר בעל זכויות שזכה לכל הכבוד וההוקרה שמדינת ישראל יכולה להעניק לאיש רוח (והיא קמצנית מאוד בדרך-כלל), עורר לאחרונה מהומה רבתי כאשר טען כי ישראל היא "מדינת אפרטהייד", וכי "יתנדב למשט הבא לעזה" כדי למחות על מה שהוא מכנה "עוולות הכיבוש הישראלי". קצת מוזר למצוא התייצבות נאמנה ונלהבת כזאת לצד ערביי עזה החמאסית ממי שחילק את החברה ישראלית לאלה "שבאים מהתרבות הגבוהה ביותר שישנה - התרבות המערב אירופית", ולאלה "שבאים מהמערות"; קרי, המזרחיים. ייתכן שנוזלים בוהמיינים מסוימים החביבים על זך השכיחו ממנו את העובדה כי ערביי עזה אינם בדיוק שבדים וכי תרבותם קרובה מאוד לתרבותם של אותם "שוכני מערות" אותם גינה. אבל ייתכן מאוד כי התנהגותו של זך משקפת פרדוקס רב-שנים של מחנה השמאל אשר משלב מחד-גיסא התנשאות ובוז למזרחיים היהודים, ומאידך-גיסא אימוץ הנראטיב הלאומני-ערבי.
|
|
|
"עם שאינו יודע להגן על קדושיו [...] לא בן-חורין הוא, אף אם יפטפט על חירות [...] בפרוס שנת תש"ד זכרנו את החרפה ופנינו אל הכותל המערבי. החלטתנו נחושה הייתה, לא להתיר עוד את חילול השם [...] התחלנו מזהירים [...] בל יעזו שוטרים בריטיים להיכנס ביום הכיפורים לרחבת הכותל המערבי. בל יעזו להפריע את התפילה ולפגוע במתפללים" 1 (מנחם בגין).
|
|
|
אנו נמצאים בתקופה לא קלה למדינה; בעת כתיבת שורות אלו, אין אנו יודעים אם - כן המשך הקפאה, או לא, והאם ממשיכים בשיחות הישירות או לא; בין אם השיחות יבשילו להסכם שלום סופי שיסיים את הסכסוך הארוך, ובין אם המשא-ומתן לא יבשיל להסכם על כל מגבלותיו של מצב זה.
|
|
|
אלה שידעו את האמת - איפה הייתם, למה שתקתם, למה?
|
|
|
הנשיא האמריקני ברק אובמה מרוצה מהחלטת ועדת המעקב של הליגה הערבית להעניק חודש נוסף לארצות הברית כדי שתוכל להפעיל לחץ על ממשלת ישראל להסכים להארכת הקפאת הבנייה בהתנחלויות. ההחלטה הזו מאפשרת לו להציג מצג שווא בבחירות בקונגרס בתחילת החודש הבא כי הצליח להביא להישגים בערוץ הישראלי פלשתיני ולחידוש המו"מ בין הצדדים. אובמה רוצה "לעבור בשלום" את הבחירות לקונגרס, אחר כך הוא יתפנה "לטפל" ב בנימין נתניהו. זו גם הדעה הרווחת בקרב הפלשתינים ומדינות ערב.
|
|
|
|