|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
יהודה ותמר. ציורו של תלמיד רמברנדט

בין יהודה לניצב בר-לב

מפרשת המין שבחדשות לזו שבפרשת השבוע: כיצד צריך לפעול מנהיג אמיתי כאשר מסתבר שגם הוא בן-אדם וגם הוא עשוי לחטוא כאשר אנו קוראים ושומעים שוב ושוב על כשלים מוסריים, אתיים ואפילו חוקיים של מנהיגינו - אין לנו אלא להתגעגע לאישים כמו יהודה ודוד
25/11/2010  |   איתמר לוין   |   מאמרים   |   תגובות

לאחר שקראנו השבוע בעיתונים על פרשת המין של ניצב אורי בר-לב, אנו קוראים בשבת בתורה על פרשת המין הראשונה בהיסטוריה היהודית: מעשה יהודה ותמר. צירוף המקרים הזה, עם עוד כמה מקורות תנ"כיים, מאפשר לנו לעשות השוואה מעניינת שלקחיה בצידה.

תקציר המעשה: תמר התחתנה עם עֵר, בנו הבכור של יהודה, ולאחר מותו - עם אחיו, אונָן. כאשר גם הוא מת, נמנע יהודה מלחתֵן עם תמר את בנו השלישי, שֵלָה. מה עשתה תמר? התחפשה לזונה, פיתתה את יהודה, נטלה ממנו את מקלו וחותמו, והרתה לו. כאשר עמדו להוציא אותה להורג בשל מעשיה, שלחה תמר ליהודה את חפציו האישיים כהוכחה לכך שהוא אבי תינוקה. יהודה הודה: "צדקה ממני, כי על כן לא נתתיה לשֵלה בני". בעת הלידה הסתבר שבבטנה של תמר תאומים - זרח ופרץ. לאחר עשרה דורות, נולד דוד מזרעו של פרץ, והוא כידוע אבי משפחת המלוכה היהודית לדורי-דורות ומי שמזרעו יבוא המשיח.

שתי מילים חשובות במיוחד בולטות במעשה יהודה ותמר: "צדקה ממני". יהודה יכול היה להכחיש. הוא יכול היה לטעון שתמר גנבה את חפציו; ככלות הכל, היא הייתה כלתו ומן הסתם הסתובבה בביתו. הוא יכול היה להודות ששכב עימה, אך להטיל עליה את האשמה. אך לא. יהודה מגלה בגרות, מנהיגות ואחריות - וכל זאת בפרהסיה: "צדקה ממני".

כעבור עשרה דורות, ינהג דוד - צאצאו של יהודה - בדיוק באותה צורה. גם דוד לא שלט ביצרו, שכב עם בת-שבע הנשואה והכניס אותה להריון. כאשר הסתבר לו כיצד הסתבך, הורה דוד לשלוח את בעלה של בת-שבע, אוריה, למקום המסוכן ביותר במלחמה מול בני עמון כדי שייהרג - וכך היה. ואז בא נתן אל דוד ובפיו משל כבשת הרש הידוע, על אותו עשיר שגזל את כבשתו היחידה של שכנו העני. כאשר קבע דוד בזעם שהעשיר הוא בן-מוות, הטיח בפניו נתן: "אתה האיש".

דוד השיב במילה אחת: "חטאתי". הוא לא התחמק ולא התחכם, לא התבלבל ולא התפתל. את עונשו הכבד מנשוא - מותו של הילד הממזר שילדה לו בת-שבע - קיבל בהכנעה. במקביל, הנחיל לנו דוד את פרק נ"א בתהלים, "בבוא אליו נתן הנביא כאשר בא אל בת-שבע". לא רק שדוד מנציח בעצמו את חטאו ואת וידויו עליו, אלא שהוא גם נותן את הפסוק בו אנו פותחים את כל תפילות העמידה בכל יום: "ה' שפתי תפתח ופי יגיד תהילתך".

התנהגות הפוכה אנו מוצאים בשבט בנימין ובמלך היחיד שקם מאותו שבט - שאול. ושוב מעורבת בסיפור פרשת מין. בפרשת פילגש בגבעה, אונסים בני בנימין אישה במשך כל הלילה עד שהיא מתה, וזאת לאחר שלא קיבלו את מבוקשם האמיתי - לאנוס את בעלה. כאשר המעשה הנורא נודע בקרב השבטים האחרים, הם מבקשים מבני בנימין להסגיר לידיהם את הפושעים. בני בנימין מסרבים, והתוצאה היא מלחמת אחים, בסופה נהרגים רבבות מבני בנימין והעיר גבעה נחרבת עד היסוד.

חולפים כמה דורות, ושאול מתמנה למלך ישראל הראשון. הוא מצוּוֶה להרוג את כל בני עמלק ולהשמיד את כל רכושם, אך מחליט שחבל על הבזבוז ומותיר בחיים את מיטב הבהמות. כאשר מגיע שמואל ומטיח בו את דבר חטאו, מתחיל שאול להתחמק: הבהמות מיועדות לקורבן, זה לא אני אלא העם, פחדתי מדעת הקהל. רק בסיבוב השלישי של התנצחותו עם שמואל, הוא מואיל בטובו להודות שחטא. אין פלא, אפוא, שה' מודיע לשמואל: אני איתו - גמרתי.

ההבדל בין התנהגותם של יהודה ודוד לבין זו של בני בנימין ושאול, הוא הבדל מהותי היורד לשורשה של מנהיגות אמיתית. מנהיג של ממש יודע שלעיתים הוא טועה ולפעמים הוא אפילו חוטא. הוא מוכן לקבל ביקורת, מוכן לשמוע גם את מה שלא נעים לשמוע. אם הנסיבות מחייבות זאת - הוא מודה בטעותו ובחטאו, ובמידת הצורך אף עושה זאת בפומבי.

בתרבות הישראלית המודרנית, הודאה בטעות נתפשת משום מה כחולשה. לכן תראו יום-יום כיצד אנו מוצאים ק"ן טעמים להסביר שבעצם צדקנו, בעצם עשינו משהו אחר, בעצם האשמה אינה עלינו, בעצם הכל אי-הבנה, בעצם הנסיבות אילצו אותנו, בעצם החוק לא בסדר, ועוד כהנה וכהנה.

כאשר מנציחה התורה את המילים "צדקה ממני" שאומר יהודה, היא מציבה בפנינו את הדוגמה המוסרית הנדרשת: להכיר בכך שאיננו מושלמים ולהודות בכך שאנו עלולים להיכשל. רק מי שמוכן לקחת אחריות בצורה כזאת, הוא זה הראוי לעמדת כוח ומנהיגות.

כאשר אנו קוראים ושומעים שוב ושוב על כשלים מוסריים, אתיים ואפילו חוקיים של מנהיגינו - אין לנו אלא להתגעגע לאישים כמו יהודה ודוד. הם לא התיימרו להציג את עצמם כמלאכים שאינם טועים, אלא ידעו היטב שהם בשר ודם, ושהיצר הרע אורב להם בדיוק כמו לכל ילוד אישה אחר. דווקא העובדה שהם חטאו וידעו להודות בכך ולתקן את מעשיהם - היא זו שהפכה אותם לבכירי האומה לנצח נצחים.

תאריך:  25/11/2010   |   עודכן:  25/11/2010
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בין יהודה לניצב בר-לב
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
es1804
25/11/10 11:19
2
משה, עורך-דין
25/11/10 15:40
3
חרדי טאליבאן
26/11/10 00:04
4
שלמה קפלן
28/11/10 12:56
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ההצגה שהתרחשה סביב חוק משאל העם, מבוססת על ראש ממשלה שמתחנן שישימו על ידיו אזיקים, כדי שלא יוכל לנווט את מדינת ישראל לקראת הסכם שלום.
25/11/2010  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
אחת הדמויות האהובות במשפחה, הסבתא, היא בעצם החמות. אותה חמות עליה נשפך הרבה דיו בניסיון לפתור את הפלונטר במערכת היחסים הרגישה הזאת.
25/11/2010  |  ציפורה בראבי  |   מאמרים
שתי דמויות שונות, כמו כל שתי דמויות שונות, הסעירו את רוחנו בימים האחרונים אורי בר-לב - המיועד למפכ"לות המשטרה, והח"כ מטעם שס - חיים אמסלם הראשון - מאסנו מהפרסום בעניינו השני - שלא יוותר ויחזור לפוליטיקה
25/11/2010  |  שולמית קיסרי  |   מאמרים
מאו-צה-טונג, מנהיגה המיתולוגי של סין האדומה, היה בוודאי מתהפך בקברו, לו ידע שהמסעדה התל אביבית הקרויה על שם-ארצו, היא בכלל מסעדה תאילנדית לכל דבר, הרחוקה מלייצג קולינריה סינית.
25/11/2010  |  ראובן לייב  |   מאמרים
מעשה שמעון ולוי בשכם והריגת כל אנשיה אינו חדל מלהעסיק אותנו מאז אונס דינה בת יעקב בידי שכם אז, ועד לדרך 'תג מחיר' ודומותיה היום. דרכי ההתייחסות המקובלות לפרשה הן הסתייגות מוחלטת עד לסלידה ממה שעשו שמעון ולוי, מחד-גיסא, וניסיון ללמוד ממנה פרק מעשי ב'הלכות שכם' ודומותיה היום מאידך-גיסא. גישה שלישית בונה מחיצת בטון בין המסופר במקרא לבין מציאותנו היום, וטוענת שאיננו יכולים ללמוד ממנו דבר. לדעתי יש להתנגד לכל שלוש הגישות, ולבקש דרך רביעית. לצורכה נקבל את ההנחות הבאות:
24/11/2010  |  יעקב מדן  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
גאולה - רק בפעולה אנושית שמודעת שהיא כלי לקידום ישועה
איציק וולף
בימים שבהם טוענים רבנים כי ישנה הגנה מיסטית-רוחנית שהיא בלבד זו ששומרת על עם ישראל מפני אויביו כדאי לעיין בפסוקי קריעת ים סוף - שעל-פי המסורת אירעה בשביעי של פסח - ולראות שאפילו רי...
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il