משהדלקנו נר ראשון של חנוכה, אין זמן מתאים יותר מלהאיר צדדים במורשת החשמונאים, שאנו מתעלמים מהם בספרי ההיסטוריה המוגשים לילדינו. שושלת החשמונאים שלטה בישראל מעת הניצחון ב-כ"ה כסלו 164 לפנה"ס במרד נגד השלטון הסלאוקי ועד מותו של אחרון מלכי בית החשמונאים, אנטיגנוס השני, בשנת 37 לפנה"ס. לאורך מרבית התקופה הזו, הייתה יהודה ממלכה עצמאית בה שלט נציג מבית החשמונאים, כמלך או ככוהן גדול.
למרבה הצער, ההרואיות של הניצחון הגדול להשגת עצמאות לאומית מסמאת את ספרי ההיסטוריה מהם ניזונים ילדינו. אין בספרי ההיסטוריה התמודדות עם שאלות שחייבות להישאל. אין ספק שיש מקום של כבוד לציון הניצחון על שלטון זר. אך מהניצחון ב-164 לפנה"ס עד 37 לפנה"ס במשך 127 שנים היו אירועים, שמחייבים אותנו להעלות לדיון בספרים מהם ניזונים התלמידים בכיתות, וזאת מבלי להפחית מהערך המרכזי של ניצחון עם משועבד על אויב אכזר ששלט בארצו. וחבל שאין כל גירוי בספרי הלימוד כדי לשאול שאלות.
אתחיל באלמנט הנס אותו אנו מבליטים. קשה לי לקבל את סיפור הנס כנקודת הכובד המשמעותית של האירוע עד כיתה י"ב בלי להביא מידע נוסף לפחות בכיתות הגבוהות של בית ספר תיכון.
סיפור נס פך השמן, שאמור היה להספיק ליום אחד אך בסופו של דבר הספיק לשמונה ימים, מופיע לראשונה בתלמוד הבבלי
כשבע מאות שנה לאחר האירוע. אין מקור מהתקופה של המרד או סמוך למרד, שמציין את סיפור נס פך השמן. לא בספר החשמונאים ולא בכתבי יוסף בן מתתיהו. ספרי החשמונאים, המציגים את
המאבק בכובש בבסיסו של החג, לא זכו להתקדש, ואנחנו פונים לרסיסי המידע בספרות חז"ל, שמציגים את הנס בבסיסו של החג. ואפילו השיר שליווה התרחשויות רבות במרוצת המאה העשרים "אנו נושאים לפידים ...
נס לא קרה לנו, פך שמן לא מצאנו. ההרה עלינו לעמק ירדנו..." - מקבל וטו של כל המפלגות הדתיות, ואין שרים אותו יותר באירועים ממלכתיים.
אך שאלה חשובה לא נשאלת - מה קרה שבית החשמונאים נפל? מה קרה שהתחלה של מאבק לערכים חברתיים ולאומיים ומעל לכל מאבק לגירוש כובש זר, כל הצלחותיו המסחררות הבאות לידי ביטוי ב-כ"ה כסלו 164 לפנה"ס ירדו לתהום הנשייה, ובית החשמונאים יורד מוכה מבימת ההיסטוריה?
תקצר היריעה מלפרט את שלל הנסיבות שהעלו את בית החשמונאים על שרטון, שמתנועה עממית לוחמת על ערכי צדק הפכה לבית מלוכה מסואב. בית מלוכה מסואב שהתרחק מיעדים שהוצבו על-ידי אבי המשפחה, שעורר בעירה קטנה במורדות המערביים של הרי שומרון, תנועה עממית למאבק על ערכים חברתיים ומאבק לגירוש שלטון זר כדי לכונן עצמאות לאומית. אחת התשובות לשאלה הכאובה - מה קרה שבית כה מפואר נהרס? - מתמקדת במילה אחת -
הכיבוש.
הפניית כל האנרגיות המדיניות והכלכליות ליעד אחד ויחיד - התפשטות טריטוריאלית - הייתה בסופו של דבר אחת מאבני הנגף שפוררו את הדבר הנפלא שקרוי הישגי מרד החשמונאים. - על מסעות הכיבוש ברשימה הבאה.