|   15:07:40
  מרדכי קידר  
מרצה אוניברסיטת בר-אילן
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
כתיבת המומחים
עלויות יישור שיניים: כל מה שצריך לדעת

הנפט - במחיר הדם הנשפך

הסערה המטלטלת בחודשים אלה את המזה"ת אמורה הייתה להציב את ישראל בדעת הקהל הבינלאומית כאי של יציבות ושפיות אך ההסברה הישראלית המקרטעת אינה מנצלת את ההזדמנות להוכיח את העולם על שתיקתו, שמחירה הוא דמם של הלובים, האירנים, העירקים, הסעודים, הסורים, ובהמשך הדרך - גם של הישראלים
11/03/2011  |   מרדכי קידר   |   מאמרים   |   העולם הערבי   |   תגובות
הזהב השחור [צילום: AP]

העולם שתק אז, והעולם ישתוק גם בעתיד, כשאזרחים סורים יצאו בהמוניהם למאבק נגד הדיקטטורה של בני משפחות אסד ומח'לוף, שהמיליארדים שבידיהם יכולים להתחרות במיליארדים של מובארק ובניו, של קדאפי ובניו, של בן עלי ואשתו ושל בית המלוכה הסעודי - פירות באושים של שחיתותם האישית.

מזה כשלושה שבועות נאבקים על נפשם אזרחי לוב שאינם רוצים עוד את "המנהיג", "מלך מלכי אפריקה", המגלומן הנרקיסיסט, והעזו להתמרד נגדו אחרי 42 שנים של שלטון דיקטטורי אכזר. הוא מפעיל נגדם את צבא המדינה, מפציץ אותם ממטוסי חיל האוויר שלו, יורה עליהם מהארטילריה שלו וטובח ללא רחם באזרחים בלתי חמושים, בטענה כי המרידה מנוהלת בידי אנשי "אלקאעדה" שסיממו את אזרחיו. הוא גייס שכירי חרב מאפריקה וטייסים מסוריה וממזרח אירופה, בשל חששו כי טייסיו לא יקיימו את פקודותיו ויברחו במטוסים לחו"ל, כפי שאמנם עשו כמה מהם. עד עתה נהרגו בלוב אלפי אנשים, ואם יימשכו הקרבות, מספר הקרבנות יהיה גבוה מאוד. העולם מדבר, משוחח, דן, מאיים, מזהיר ומתרה, אך אינו עושה דבר. כי באירופה יש מדינות (שוויץ, איטליה) התלויות בנפט הלובי, וכולם פוחדים שאם קדאפי יידחק לקיר, הוא עלול להבעיר את בארות הנפט ואת מתקני ההפקה, ההובלה והזיקוק, כמו שעשה בזמנו סדאם חוסיין, ובכך לשתק את יצוא הנפט מלוב לתקופה ארוכה. מסקנה המתבקשת היא כי לאירופה חשובה יותר אספקת הנפט מחייהם של אלפי לובים, וגם הבית הלבן שאינו נוקף אצבע להגן על אזרחי לוב - שותף לסדר עדיפויות זה.

בשאר הוא שוחט בן שוחט

באירן, במהלך החודשיים האחרונים נערכות הפגנות נגד השלטון בקצב ממוצע של הפגנה אחת בשבוע, והשלטון מפזר הפגנות אלה באכזריות רבה בתחמושת חיה המפילה הרוגים ופצועים. והעולם? מגנה ומבקר, אך אף אחד אינו עושה דבר כדי להגן על האירנים דורשי זכויות אדם וחירויות פוליטיות, הנטבחים על-ידי האייתולות. כי העולם - בעיקר סין - אינו מעוניין להרגיז את האייתוללות, העלולים לעצור את זרימת הנפט והגז, בעיקר לסין המכורה להם. לכן, גם גופים כמו מועצת הביטחון ומועצת זכויות האדם, שבהם ממלאת סין תפקיד בולט, אינם מתייחסים ברצינות לדיכוי האירני. גם תוכנית הגרעין האירנית ירדה בחודש האחרון מסדר היום הציבורי הבינלאומי, בשל האירועים התכופים במזרח התיכון, ודוח חמור במיוחד של הוועדה הבינלאומית לאנרגיה אטומית על התוכנית לא זכה כלל לתשומת לב תקשורתית וציבורית.

בעירק נהרגו לפני שבועיים, מאש המשטרה, 19 אזרחים ממשתתפי הפגנה בדרישה לפטר כמה שרים מושחתים מהממשלה שקמה לפני ארבעה חודשים. כך מתייחסת הממשלה "הדמוקרטית" של עירק לאזרחיה ולדרישותיהם הצודקות. אך העולם שותק, כי הוא זקוק לנפט העירקי, וממתין בקוצר רוח להתייצבות השלטון בארץ הנהריים כדי להחזיר את משק הנפט העירקי לרמת ההפקה שהייתה לו בימי סדאם.

האופוזיציה בסעודיה מתכננת לפתוח בהפגנות, במטרה להביא לשינוי במערכת השלטון המדכאת המרוכזת בידי המשפחה המלכותית, בית סעוד, שעושרה האדיר נצבר על חשבון תושביה העניים של סעודיה. אם יהיו אירועים הקשורים במרי אזרחי, סביר להניח כי אלה יתרכזו באזור חסא שבמזרח המדינה, שבו חיים בני המיעוט השיעי, הסובלים מזה עשרות שנים מדיכוי קשה. השלטון יטפל באירועים אלה ביד קשה, בטענה כי אירן מנסה להפיל את השלטון בסעודיה. ואכן, אירן מנסה זה זמן רב לעורר את המיעוט השיעי למרוד בבית סעוד, במטרה להפיל את שלטון הווהאבים, הרואים בשיעה סוג של כפירה. גם אם ייפלו בקרב כזה אלפי הרוגים - העולם ישתוק. כי לשם הבטחת הזרימה הסדירה של נפט מסעודיה, זקוק העולם לסעודיה יציבה, גם במחיר הרג של המוני אזרחים סעודים.

בסוריה, מייעדים ארגונים המתנגדים לשלטון את יום שלישי ה-15 במרס, כיום תחילת האינתיפאדה הסורית, במגמה להפיל את בשאר אסד מכס השלטון. בלילות האחרונים הופיעו על קירות בתים בסוריה כתובות בנוסח "בשאר הסתלק", "בשאר שוחט בן שוחט" - רמיזה לטבח שביצע בפברואר 1982 השלטון הסורי בתושביה הסורים של העיר חמאת, עת הרג ללא הבחנה כ-30 אלף איש, אישה, ילד, ילדה, זקן וזקנה, כדי לחסל את מרידת "האחים המוסלמים". העולם שתק אז, והעולם ישתוק גם בעתיד, כשאזרחים סורים יצאו בהמוניהם למאבק נגד הדיקטטורה של בני משפחות אסד ומח'לוף, שהמיליארדים שבידיהם יכולים להתחרות במיליארדים של מובארק ובניו, של קדאפי ובניו, של בן עלי ואשתו ושל בית המלוכה הסעודי - פירות באושים של שחיתותם האישית של דיקטטורים אלה.

ועכשיו - תור ישראל

ממשלת ישראל נדחקת להגיע להסדר עם הפלשתינים, כי העולם לוחץ, כי בבית הלבן יש מי שעדיין סובר כי פתרון הבעיה הפלשתינית יביא רגיעה לעולם הערבי, ואם לא - אז לפחות יסייע לאובמה להיבחר שוב בעוד שנתיים לקדנציה נוספת. ישראל תיאלץ לשלם את המחיר בדם אזרחיה, כאשר המדינה הפלשתינית הקמה מתחת לאפנו ללא הסכם עימנו, תהפוך למדינת חמאס בעלת רצף טרוריסטי מפאתי באר-שבע עד הגבעות המשקיפות על עפולה, שתכליל את כל גוש דן, מאשדוד ועד חיפה, בטווח הקסאמים והגראדים שישוגרו מגבעות יהודה ושומרון. והעולם כדרכו - ישתוק.

אם ישראל תעשה את הנדרש כדי להגן על עצמה ועל אזרחיה, יצלוב אותה העולם, באמצעות הגולדסטון התורן, בכיכר האו"ם, בהמשך לקו שמפגינות מדינות אירופה, ארה"ב וסין, שלפיו אינטרס הנפט שלהן גובר על הכל, גם על חייהם של תושבי המזה"ת. על כן, תהיה זאת טענה לגיטימית של ממשלת ישראל, כי היות שהעולם לא ינקוף אצבע לסייע לה נגד הטרור העתיד להשתולל נגדה מן המדינה הפלשתינית שתקום חס וחלילה ביו"ש, עליה לעשות כל שבידה כדי להגן בעצמה על תושביה. אך הלחץ מהבית הלבן הביא את ראש הממשלה להיחפז ולהטיל על ישראל התחייבות נוספת מעל בימת הקונגרס האמריקני. האם הממשלה קיימה דיון בתוכנית שיציג נתניהו בנאומו בקונגרס, שאין בה ערובות לביטחונם של אזרחי ישראל?

הסערה המטלטלת בחודשים אלה את המזה"ת אמורה הייתה להציב את ישראל בדעת הקהל הבינלאומית כאי של יציבות ושפיות. אך ההסברה הישראלית המקרטעת אינה מנצלת את ההזדמנות להוכיח את העולם על שתיקתו שמחירה הוא דמם של הלובים, האירנים, העירקים, הסעודים, הסורים, ובהמשך הדרך - גם של הישראלים. האם עולם אילם ומשותק שהפקיר אותם, יבוא לסייע לישראל מפני הטרור הפלשתיני או מפני הגרעין האירני? האם יש מישהו שפוי בישראל המוכן לסמוך על ערבויות בינלאומיות לאחר הכישלון המחפיר של יוניפיל בלבנון למנוע את התחמשות חיזבאללה בעשרות אלפי טילים?

חזית הנדל"ן

חלק מעליית מחירי הנדל"ן בישראל נגרם מרכש דירות ובתים בכסף ערבי מהמפרץ, שמשקיעים בארץ גופים זרים ולקוחות עלומים המיוצגים על-ידי עורכי דין. קרנות וחברות הקשורות עם "האחים המוסלמים" רוכשות באירופה, בארה"ב, באוסטרליה ובישראל כל פיסת נדל"ן אפשרית, מתוך אידיאולוגיה של "שחרור" האדמה. ערבים ממדינות זרות רוכשים בישראל נדל"ן מסחרי, דירות, בתים ואחוזות פרטיות במושבות הצפון, ובכך תורמים לא מעט לעליית המחירים ולמצוקת הדיור הנגרמת ממנה לזוגות צעירים ישראלים החיים במדינה ומשרתים אותה, גם במחיר חייהם.

על המדינה לפעול בנחרצות להגנה על אזרחיה גם בחזית זו. כל שעליה לעשות הוא להחרים לאוצר המדינה כל נכס נדל"ן שנרכש על-ידי גורמים עוינים. אין לאפשר לאויבי ישראל לרכוש את המדינה בשוק, לאחר כישלון ניסיונותיהם "לשחרר" אותה בשדה הקרב. אין בעולם מדינה אחראית המאפשרת לאויביה להשתלט עליה מבפנים באמצעות הכסף. יש להחיל את הכלל גם על גורמים עברייניים בארץ ובחו"ל, אשר במטרה להלבין כספים - משקיעים אותו בנדל"ן בארץ ותורמים בכך לעליית המחירים שנאלצים לשלם אזרחינו.

אם נדרשת לשם כך לחקיקה, על הכנסת להכין את התשתית החוקית להחרמת נכסים שרכשו גורמים אלמונים, עוינים ועבריינים. רשות המיסים יכולה בהרף עין להוריד את מחירי הנדל"ן: הכרזה של רשות המיסים על כוונתה לחקור את מקורות ההכנסה של רוכשי נדל"ן פרטיים, תביא לכך שחברות עלומות מחו"ל ימהרו למכור את הנכסים שרכשו בישראל לפני החרמתם, ומחירי הנדל"ן ירדו משמעותית.

לאתר מגזין מראה
המאמר מוקדש לזכרו של אברהם בן יצחק רוזנצוויג ז"ל.
הכותב הוא מרצה במחלקה לערבית וחוקר במרכז בגין-סאדאת למחקרים אסטרטגיים באוניברסיטת בר-אילן.
תאריך:  11/03/2011   |   עודכן:  11/03/2011
מרדכי קידר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 בשאר אסד 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הנפט - במחיר הדם הנשפך
תגובות  [ 7 ] מוצגות   [ 7 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
zoomarch
12/03/11 12:07
 
ירדן22
12/03/11 18:42
 
נירררררררררר
17/03/11 17:29
2
גולדסטון חוגג
12/03/11 20:10
3
יוד יוד
12/03/11 23:26
4
נביל
13/03/11 03:47
5
בולגרי
13/03/11 06:45
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הקונצרט של תזמורת "הקמארטה" יחד עם להקת הזמרים "רוסטבי" מגאורגיה היה רק אחד מאירועי התרבות שגדשו את החודשיים הראשונים של שנת 2011 בירושלים. הבאתם ארצה התאפשרה ביוזמתו של אחד מטובי מלחינינו, יוסף ברדנשווילי, המקיים קשרים הדוקים עם ארץ מולדתו. התוכנית המפתיעה של הקונצרט הייתה בלתי שגרתית ומאוד מוצלחת. התברר כי באך, המוזיקה העממית הגיאורגית ויצירתו של ברדנשווילי משתלבים מצוין. כרגיל, התזמורת ניגנה היטב את הקונצ'רטו הברדנבורגי החמישי, ושוב הוכיחה כי ניתן לנגן את באך בכלים מודרניים כאילו אלה כלים בני התקופה. אבל, במרכז התוכנית הייתה כמובן הלהקה בת עשרת הגברים, ששרו שירים עממיים – חלקם בני אלף שנים ויותר. איני מסוגל לתאר במילים את יופי שירתם ומנעד הצליל מפיאניסימו כמעט חרישי עד לעוצמה כזאת שנדמה היה כי תקרת אולם "הנרי קראון" תיפול עלינו, וזה כמובן ללא שום שימוש במערכת הגברה. הם לקחו גם חלק מרכזי ביצירתו של יוסף ברדנשווילי ("עת לאהוב") שהתקבלה בתשואות, ובצדק. ברדנשווילי ניצח בעצמו הן על יצירתו והן על המוזיקה המקסימה של מורהו, סולטן צינצדזה, המבוססת על הפולקלור הגיאורגי. אחרי תשעה קונצרטים בארץ, חזרה "רוסטבי" הביתה עם זכרונות טובים ביותר מקהל מאזיניהם הישראלי.
11/03/2011  |  דניאל פרדקין  |   מאמרים
לפני כשנתיים, בטרם פרוץ המאבק האידיאולוגי על הרפורמה במנהל מקרקעי ישראל, בעיקר בנושא העברת הבעלות, נתבקשתי עם עו"ד מאיר אלפייה, לשעבר היועץ המשפטי של הקק"ל, ועו"ד צבי ברק להתמנות כחבר בוועדה לבחינת נושא הפרדת ניהול נכסי קק"ל מניהולם על-ידי מנהל מקרקעי ישראל. בינואר 2009 הגשנו להנהלת קק"ל דוח ובו המלצנו לדירקטוריון קק"ל לקבל החלטה בזו הלשון: "דירקטוריון קק"ל מנחה את ההנהלה לפעול להפרדת ניהול נכסי קק"ל מניהולם על-ידי מנהל מקרקעי ישראל. מועד ביצוע ההפרדה יהיה בתיאום עם ממשלת ישראל, תוך הסדרת ההיבטים החקיקתיים המשפטיים והכלכליים ולאחר שהוכנה החלופה לניהול נכסי קק"ל. הנהלת קק"ל תכין 'תוכנית מגירה' לביצוע ההפרדה ותפרט את שלבי של 'תוכנית המגירה' ולוחות הזמנים לביצועה".
11/03/2011  |  שלמה בן אליהו  |   מאמרים
החדשות באביב של שנת תשפ"ח - 2028 היו בעיקר על ההכנות לחגיגות שנת ה-80 למדינה. החגיגות עמדו בסימן ברית הידידות עם סין, ואורחי הכבוד של טקס הדלקת המשואות עמדו להיות ראש ממשלת סין ועשרה מחברי ממשלתו - הממשלה הנבחרת הראשונה בתקופה הדמוקרטית של מעצמת החסות החדשה של ישראל. מרכז ההסברה כבר קבע את סיסמת החגיגות: "שני עמים עתיקים וחכמים", והכרזות עם הכתובת המעוצבת באותיות עבריות בסגנון סיני הציפו את כל המדינה. בפעם הראשונה נקבע כי יחידה צבאית זרה - של 2500 חיילות סיניות המבצעות תרגילי סדר מרהיבים - תשתתף בחלק הצבאי של הטקס. כתבות על החזרות לקראת הטקס שודרו ופורסמו בכל אמצעי התקשורת, והיפהפיות הסיניות, שיצאו לטיולים ברחבי המדינה, התקבלו בחום ובחיבה.
11/03/2011  |  עמוס גורן  |   מאמרים
מספר סיבות עומדות ברקע המהומות בארצות ערב ואירן. ההיסטוריה הלא-רחוקה של האזור רצופה במהפכות, בחילופי שליטים, בשחיטת "אחים" ובדמוקרטיה של "השברייה". יש סיכוי סביר למדי שהדמוקרטיה המצרית החדשה תסתכם בהסדר תְלוי בחירות כלשהו בין האינטרסים הכלכליים של הצבא לבין שלטון אזרחי. גם בארצות ערביות אחרות יחולו שינויים. קשה לנבא את קצב השינויים ואת כיוונם, אבל ניתן להסתכן בהערכה כי הקצב יעלה ו"קול ההמון" יגבר.
11/03/2011  |  מוטי היינריך  |   מאמרים
שוב יצאו "כוחות הביטחון” של מדינת ישראל, לבושי שחורים, כמו בתקופת הגירוש מגוש קטיף, כדי להילחם במה שמכונה בפי "אבירי" שלטון החוק: בנייה בלתי חוקית. לא ברור מה פירושו של המושג, אך כן ברור, כי הוא משמש להלבנת המאבק במתנחלים ולהשנאתם.
11/03/2011  |  חיים משגב  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
יהיה אשר יהיה לא נברח ולא נסתגר ולא נתחבא    בוודאי לא בארצות הברית שנקראה בפי מהגריה היהודיים המזרח אירופים "א-געלדענע מדינה", מדינת הזהב
דרור אידר
דרור אידר
האנטישמיות הגואה באוניברסיטאות בארה"ב ביחד עם המלחמה המתמשכת, גורמים לפקפוקים בצדקת הדרך    מה למדנו מההיסטוריה ומדברי חכמינו שבכל הדורות, מה פסק קרדאווי ומה צייצה חכמת פיזיקה על הת...
אלי אלון
אלי אלון
מהתרשמות שלי ומהבנה בנושאי איכות סביבה השיקום האקולוגי והנופי של מקטע הנחל בפ"ת רחוק מלהיות מספק ומוקדם לדבר על "שיקום הנחל
עמנואל בן-סבו
עמנואל בן-סבו
עו"ד ליאת בן-ארי אינה נבחרת ציבור אלא פקידה בכירה בשירות הציבורי, ולמרות הגדרה זו נכון יהיה להבין כי אין חסינות לאיש מול רגישות סלקטיבית
דרור גרין
דרור גרין
ובאמת, אם נתבונן בהיסטוריה האנושית נגלה שחסרי האמפתיה שבחרו באנוכיות וברוע, הם פסיכופתים ששלטונם הוביל לאסונות גדולים ולהשתלטות הרוע, ומן הצד השני מי שבחר באמפתיה, בשיתוף, בסובלנות...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il