|   15:07:40
  איתן קלינסקי  
משורר ומורה לתנ"ך
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?

כנגד ארבע בנות דיברה תורה (ד')

אסנת בת פוטי פרע - הבת הרביעית בתה של דינה ממעשה האונס האכזרי התגלגלה בדרך לא דרך למצרים, שם אומצה בידי אדם הנמנה עם צמרת הכהונה המצרית אך אסנת קיבלה על עצמה את דתו של בחיר לבה מתוך בחירה אישית וזכתה למעמד שווה בתא המשפחתי
15/04/2011  |   איתן קלינסקי   |   מאמרים   |   חגים ומועדים   |   תגובות
כנגד ארבע בנות דיברה תורה (א')
איתן קלינסקי
דמותה הנשית של תמר משדרת עוצמה של כנות, משתמשת בכוחה, אך יודעת לרסנו ולאפקו. היא דמות המופת של אישה הנלחמת באומץ את מלחמתה לחיים וראויה לקבל מקום של כבוד בטקס סדר פסח מתוך גלריית הדמויות של מסורת ישראל בסיפור של התהוות עם בארצו
לרשימה המלאה

כנגד ארבע בנות דיברה תורה (ב')
איתן קלינסקי
והפעם - על ציפורה המדיינית. ציפורה היא אישה דעתנית אקטיבית אשר יודעת להשמיע את מה שיש לה גם בסביבה גברית. ציפורה ראויה שנעלה אותה על שולחן הסדר כדמות שקשה לה להשלים שישנם דברים השמורים רק לגברים. היא מוכיחה שאין מקצוע או עיסוק שהיא אינה יכולה לבצעו על הצד הטוב ביותר
לרשימה המלאה

כנגד ארבע בנות דיברה תורה (ג')
איתן קלינסקי
הבת השלישית - אילה פרוקצ'יה * היא הצילה את כבודו של עם ישראל אל מול שררה ואטימות לב של משרד הפנים, שהתחפש במדינת ישראל לפרעה מלך מצרים במתן פסק הוראה, לפיו כל עובדת זרה חוקית, אם ילדה תוך כדי עבודתה כאן, יש לגרש הילוד ואותה
לרשימה המלאה

לקריאה המקובלת בסדר הפסח המסורתי "כנגד ארבעה בנים דיברה תורה", אקיים בביתי השנה גם את הקריאה "כנגד ארבע בנות דיברה תורה". עד כה התייחסתי במאמריי הקודמים לשלוש דמויות. אני מסיים את חובי בהצגת הדמות הרביעית, והיא אסנת בת פוטי פרע, אשת יוסף, אם שני הבנים - אפרים ומנשה.

יש לנו בתורה מידע מצומצם בספר בראשית [פרק מ"א, 45]: "ויקרא פרעה שם-יוסף צפנת פענח ויתן לו את-אסנת בת פוטי פרע, כהן אן, לאשה ויצא יוסף על ארץ מצרים". וכן יש לנו עוד פרט אינפורמטיבי קצר באותו פרק [פסוק 50], לפיו אסנת ילדה את ילדיה "בטרם תבוא שנת הרעב".

יוסף הצדיק נישא לנוכרייה?

לפנינו סיפור על בת עם זר הנישאת ליוסף. יוסף מתערה בחיי החברה המצרית, עולה בסולם הדרגות, משתלב בממשלו ובאופן הטבעי ביותר הוא נושא לאישה בת למשפחה הנמנית לצמרת הכהונה במצרים. אסנת, רעייתו של יוסף, באה מהעיר אן, עיר המקדשים בממלכה המצרית, אשר לימים זוהתה עם הליופוליס שבאזור הדלתה של הנילוס.

המעט שקיים בתורה ובמסורת חז"ל על נישואי יוסף עִם בת עַם זר מעלה בפנינו תמיהות רבות. הדממה, שגזרה על עצמה ספרות חז"ל הענפה, נובעת מהתחמקות בדיון כיצד נשא יוסף לאישה בת עם נוכרי, דבר המונע את השתייכות צאצאיו להימנות אל בני עמו.

רק במקורות מאוד מאוחרים החלה התמודדות עם השאלה, כיצד קרה שיוסף נשא לאישה נוכרייה, בת משפחה מצמרת הכהונה המצרית, והיא אם ילדיו - אפרים ומנשה, שהפכו להיות אבות לשבטי ישראל. אותם מקורות מחלצים אותנו מהמבוכה, בכך שהם קובעים כי אסנת היא בתה של דינה בת יעקב. למעשה, יוסף נשא לאישה את אחייניתו, שנולדה ממעשה האונס שביצע שכם באם דינה.

לפי אותם מקורות, בתה של דינה ממעשה האונס האכזרי התגלגלה בדרך לא דרך למצרים. שם אומצה בידי אדם הנמנה עם צמרת הכהונה המצרית. בתיאור הזה מרחיב החיבור בפרקי דרבי אליעזר [פרק ל"ז], לפיו יוסף נשא לאישה את בת עמו, לה הוא נתן כתובה נאה.

בת הדת היהודית מתוך בחירה

אישית, אני מתרשם מתיאור הארוחה שערך יוסף לאחיו. הוא נותן מקום של כבוד לרעייתו, אסנת. יוסף שובר כאן מסגרות ומנהגים, לפיהם האישה מוצנעת בביתו של המארח ומקומה רק מאחורי הקלעים, במטבח. יוסף נוהג אחרת - הוא נותן לה מקום של כבוד בקדמת הבמה [בראשית רבה צ"ב, ל"ד].

גם התרבות היוונית השאירה לנו חיבור מרגש בשפה היוונית מהמאה השנייה לספירה על האהבה בין יוסף ואסנת, חיבור שהתקבל עם הזמן בשם "יוסף ואסנת". עיקרו של הרומן הוא סיפור אהבה בין אסנת ליוסף, אהבה כנה שהביאה את שניהם לחיק אהבה ולהחלטה על בניית תא משפחתי. אסנת מקבלת על עצמה את דתו של בחיר לבה מתוך בחירה והחלטה אישית שלה ולא מתוך אילוץ.

אני מתרשם מהעוצמה של אסנת, שהצטרפותה לעם היהודי היא מכוח החלטתה האישית. גם אם אקבל את הדעה של פרופסור אביגדור שאנן ופרופסור יאיר זקוביץ - "שיש להניח, כי ספר זה בא לעורר מגמות שרווחו בעולם היווני הקדום, כאשר נוכרים ובעיקר נשים נוכריות הצטרפו אל עם ישראל"1. שאנן וזקוביץ מודים שהרומן הזה "מספר על אהבה עילאית וטהורה בין גבר לאישה"2, בין יוסף הרועה מארץ כנען ובין אסנת בת למשפחה מעיר המקדשים.

בין אם אסנת היא מצרית בת כהן מצרי, ובין אם היא בת דינה שנאנסה, אני מבקש לראות באסנת את הבת הרביעית במסגרת "כנגד ארבע בנות דיברה תורה". אני רואה באישה אסנת, כאישה שהקדימה את תקופתה. זו אישה השווה במעמדה לאיש איתו היא בונה חיי משפחה, וכך רואה אותה גם יוסף.

1. "גם כך לא כתוב בתנ"ך", פרופ' יאיר זקוביץ ופרופ' אביגדור שאנן (עמ' 144).
2. שם (עמ' 145).
תאריך:  15/04/2011   |   עודכן:  15/04/2011
איתן קלינסקי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
כנגד ארבע בנות דיברה תורה (ד')
תגובות  [ 11 ] מוצגות   [ 11 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
לאיתן
15/04/11 11:18
2
לאיתן
15/04/11 11:27
3
ידידיה
17/04/11 17:22
4
שולה.
17/04/11 17:32
5
עלי בן אהרון
17/04/11 18:02
6
עדית בן יעקוב
18/04/11 18:37
7
כנגד ארבע בנות
18/04/11 19:27
8
החלמאית
19/04/11 22:30
 
איתן קלינסקי
20/04/11 08:08
9
א ש ליאור
19/04/11 22:32
10
זבולון לוי
20/04/11 13:44
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לאחרונה התמעטה הכתיבה שלי, נרדמה היצירתיות שלי, כנראה בגלל האירועים ששוטפים את המזרח התיכון - חוץ מישראל. צפיתי באירועים, ובזמן שהתחלתי לעכל מה קרה - בא עוד אירוע, כאילו בפתאומיות. רבים מחבריי היהודים, המשייכים עצמם לשמאל, כועסים על המנהיגות בכנסת על החוקים הגזעניים המפלים את האזרחים הערבים. להפתעתם אינני משתתף בכעסם. בתפישתי, כל הקורה כעת הוא חלק מהתהליך שמתהווה מאז ומתמיד, שהשפעת השמאל עליו מועטה, והשפעת האוכלוסייה הערבית - אפסית.
15/04/2011  |  עבד אל-סלאם נג'אר  |   מאמרים
פרשת אַחֲרֵי מוֹת בסמוך לפני חג הפסח, זה נראה לי די נדיר, אבל מכיוון שאי-אפשר לסמוך על 'זה נראה לי' בכגון דא, אז בדקתי. הלכתי אחורה עד שנת התש"ל ומצאתי שבארבעים ואחת השנים האחרונות זו הפעם הרביעית בלבד שיש קביעות כזאת, שפרשת אַחֲרֵי מוֹת חלה בערב פסח; כך היה בשנים מ"א, מ"ד, ס"ח וכעת בשנת ע"א. לכאורה, סתם אקראיות, אבל כבר לימדנו כ"ק אדמו"ר מליובאוויץ' שגם מה שנראה כסמיכות אקראית, ואפילו אם סמיכות זו נקבעה בסידור לוח השנה העברי לפני אלפי שנים, הכל הוא בהשגחה פרטית וכל קביעות נושאת מסר פנימי שעלינו להתבונן בו בניסיון ללמוד הוראה למעשה. ואמנם לכאורה, מה הקשר בין התוכן של פרשת אַחֲרֵי מוֹת ובין חג הפסח, שיוצא בשבוע המתברך מן השבת בה קוראים את הפרשה הזאת?
15/04/2011  |  נסים ישעיהו  |   מאמרים
בית המידות בשייח' ג'ראח בירושלים המזרחית מגודר. מחלונותיו מציצים יהודים חובשי כיפות על מאות מפגיני השמאל שבאים למחות נגד פינוי התושבים הפלסטינים. מעל לבית מתנופפים דגל ישראל ענק ומנורת שמונה קנים מכוערת. מעבר לרחוב יושבים בני המשפחה שפונתה מביתה, ומביטים בעיניים כלות בביתם, שהפך להיות לסמל הכיבוש, הגזענות והאפרטהייד של הדמוקרטיה הישראלית.
15/04/2011  |  שי שהמי  |   מאמרים
ענבר בני שב מסיור בפולין, וסיפר בעיניים בורקות על החוויה המצמררת שעבר באושוויץ. הוא תיאר בהתרגשות את ערימות השערות, פריטי הלבוש ושאר הממצאים שעשויים להמחיש חלק מהזוועה. הוא סיפר בעיניים דומעות כיצד הם צעדו בגאווה בבירקנאו, דגל ישראל על דש חולצתם, גאים בארצם ובהיותם בנים לעם חופשי בארצו. ענבר סיפר בגאווה שהשואה לימדה אותו על העונש שמזמן שר ההיסטוריה לעם חלש, על המחיר שמשלם מי שנגזר עליו להיות שונה. מסקנתו הייתה - שלילת הגלות. שאלתי אותו אם זה הלקח היחיד, והתגאיתי בתשובתו: עלינו להיות גם צודקים! שהרי לפני נסיעתו ביקשתי ממנו לשאול את מוריו וחבריו אם האנטישמיות פעלה על עמנו כמכת חרב, או שמא גם כהכשת נחש, ששומה עלינו לוודא שהרעל אינו מפעפע בנו...
15/04/2011  |  גלעד (גילי) חסקין  |   מאמרים
היחסים בין יהודים לערבים במדינת-ישראל אינם מוגדרים הגדרה המקובלת על הכל. העובדה שיש נציגות ערבית בגופים ישראלים אינה עושה אותם ישראלים משום שהם עצמם אינם מגדירים את זהותם העיקרית כישראלים. עיתונאי ערבי בעיתון ישראלי יישאר תמיד בהגדרתו עיתונאי ערבי בעיתון ישראלי. לעולם לא עיתונאי ישראלי. כמוהו שופט ערבי בבית משפט ישראלי או חבר-כנסת ערבי בכנסת ישראל. אפילו הגדרתם העצמאית כפלשתינים החיים במדינת-ישראל אינה נכונה, משום שהם היו ויהיו תמיד ערבים נאמנים לאומה הערבית ומעולם לא היו פלשתינים, כי אין ולא היה מעולם עם פלשתיני.
15/04/2011  |  דודו אלהרר  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   חגים ומועדים  
לרגל פסח: עיתון חרדי יוצא ב"מבצע החזרה בתשובה"  /  רועי ברק
קמחא דפסחא באוניברסיטת בן-גוריון   /  אמיר רוזנבליט
פסטיבל סולם יעקב ה-35 בנוף גנוסר   /  רעיה בלחסן
עולם שבור  /  בלפור חקק
שמירת משקל בפסח - המכה ה-11  /  סיגל פרישמן
הגדה טיפולית  /  יצחק שפי
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הסכמה לעסקה המצרית היא כניעה משפילה, והיא הענקת ניצחון לנאצים על גבם של מאות לוחמי צה"ל הגיבורים שנפלו בקרב, היא גוזרת גזר דין מוות על החטופים שלא נכללים בעסקה, ומעל לכל - מהווה סכ...
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
דן מרגלית
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il