|   15:07:40
  מרדכי קידר  
מרצה אוניברסיטת בר-אילן
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

נישואי תועלת זמניים

כדי להבין מה דחף את אש"ף ואת חמאס להסכם, יש להכיר את הסביבה שבה הם פועלים
01/05/2011  |   מרדכי קידר   |   מאמרים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות
מאזן. אינו בן העיר [צילום: פלאש 90]

למרות ההסכם, מנגנוני הביטחון של חמאס ובראשם גדודי עז א-דין אל-קסאם והכוח המבצע לעולם לא ייכנעו לאג'נדה של אש"ף, והמנגנונים החמושים של אש"ף אינם חושבים אפילו לרגע לפעול על-פי תכתיבים שיגיעו אליהם ממי שמזוהה עם חמאס.

תארו לעצמכם זוג עורכי דין שמתחתנים בשנות השלושים לחייהם, חיי שניהם כבר מסודרים, לשניהם יש משרד, מעמד ומקום מגורים מכובד. הוא בטוח שהיא, אחרי הנישואין, תעבור לגור עמו בביתו, והיא משוכנעת שהוא יעבור לגור עמה בדירת הפאר שלה. מייד בתום החתונה, נכנסים השניים למושב האחורי של המכונית המקושטת של השושבין הוא מביט במראה ושואל: "לאן?". היא משיבה: "לדירתי", והוא: "לביתי". החבר הנבוך עוצר, בני הזוג מתחילים לריב, אבל כדי להימנע מן הבושה, הם מחליטים לבלות את הלילה הראשון בסוויטה במלון. שניהם מלאים מרירות וכעס, היא מבלה את הלילה בחדר השינה, והוא על הספה בסלון. דבר אחד בטוח: ילדים לא יוצאים מכזו חתונה.

באיסלאם יש כמה סוגי נישואין, בהתאם לכוונות הצדדים ולאפשרויותיהם. אחד הסוגים נקרא "זואג' אלמנפעה" - "נישואי תועלת". מדובר בהסדר, שבו מתחתנים הצדדים זה עם זה לא כדי לקיים חיי זוגיות מסודרים, אלא על-מנת להופיע במשפחה ובציבור כנשואים, בשל התועלת הצומחת לכל אחד מהם ממצב זה. סוג אחר של נישואין באיסלאם הוא "זואג' אלמותעה", "נישואי הנאה" זמניים, שמשכם - הקצר בדרך כלל - תלוי בגודל "המוהר", כלומר האתנן. זה בדיוק מה שמתכוונים להשיג הצדדים להסכם בין אש"ף ובין חמאס: תועלת והנאה. לא ילדים. החזות של אחדות והמחמאות על השגתה הם החשובים, אבל לא האחדות עצמה.

כדי להבין מה דחף את אש"ף ואת חמאס להסכם, יש להכיר את הסביבה שבה פועלים שניהם:

מצד אחד, אבו-מאזן מתקדם במהירות עם ההכנות להכרזה על מדינה פלשתינית ביהודה, שומרון ועזה, עם שהוא מקבל רוח גבית עזה מאירופה, מכמה עייפי נפש בישראל ואולי אף מהבית הלבן. בקצב זה יהפוך בספטמבר לנשיא מדינה אמיתית, מדינה ככל המדינות. אבל מבחינתו, זה יהיה אסון. כי בזירה הפנימית, הפלשתינית והערבית, הוא יואשם בבגידה, כיוון שוויתר על חיפה ויפו, נטש את הפליטים במחנותיהם בלבנון, סוריה וירדן, ותפר לעצמו מדינה על 22 אחוזים משטח פלשתין עם תקציב ענק בדולר ויורו. מצב זה מבחינתו הוא בלתי נסבל, כי מדובר בפער גדול, גדול מדי, בין מצבו הבינלאומי המצוין כבר היום, ובין מעמדו המקומי כבוגד. כדי לסתום את פיות מבקריו הגדולים ביותר, אנשי חמאס, הוא זקוק לגיבוי, גם אם ההסכם עלול להביא לזכייה מחודשת של ארגון הטרור האיסלאמיסטי במרבית מושבי המועצה המחוקקת, כפי שכבר אירע בינואר 2006, ואפילו לזכיית חמאס במשרת הנשיאות הנחשקת, בבחירות האמורות להיערך על-פי ההסכם בתוך שנה. עדיף לאבו-מאזן להפסיד לחמאס את המדינה, מאשר להיות מוצג כבוגד. דרוש לו להגיע לספטמבר עם שקט תעשייתי בחצרו האחורית, ואת השקט הזה הוא מנסה לקנות בהסכם זה.

מצד שני, חמאס עומדים וצופים בהשתאות כיצד מחבק העולם את אבו-מאזן ומהם הוא מתעלם לחלוטין, למרות שלהם יש בעזה מדינה לכל דבר, עם גבולות, צבא, תעשיית טילים, מערכת משפט, חוק וסדר, כלכלה ובריאות. כולם מדברים עם אבו-מאזן, כולם מכינים לו מדינה, כולם מרפדים לו את חשבונות הבנק, בעוד שאנשי חמאס - נציגו האותנטי, הלגיטימי והמקובל של העם הפלשתיני - אפילו אינם מכותבים לידיעה. הם פוחדים שאש"ף יוכר רשמית כבעל בית על מדינתם, וזה מבחינתם בלתי מקובל לחלוטין. הם, שסבלו שנים של סגר, מצור ורעב, שעמדו איתן בהפצצות ובחיסולים, שהביאו לקעקוע מעמדה של ישראל באמצעות גולדסטון ומשטי שלום, ימסרו עתה לאבו-מאזן - שעודד את אולמרט ליצוק עליהם את העופרת - את מפתחות הרכב? ההסכם מאפשר להם אפוא לשבת יחד עם אבו-מאזן במושב הקדמי של הרכב, כשברכב יש שני הגאים. הוא מחזיק באחד והם בשני; רגלו על דוושת הדלק, ורגלם על דוושת הבלם.

שלד בארון

ההסכם מדבר על "ממשלת מומחים מוסכמת", והכוונה היא כי חלוקת המשרות הביצועיות, המאפשרות לשרים למנות את "אנשי שלומנו" לעמדות השליטה, הכוח והכסף, תמתין לשלב הבא, ולו רק כדי לדחות את המריבה על חלוקת העוגה. אבל שאלת השאלות היא מי יהיה אחראי על מנגנוני הביטחון, שכן אלה הם מוקדי הכוח האמיתיים, כי ממונה על הביטחון באזור מסוים הופך באמצעות הנשק והרשות להשתמש בו לאדון האמיתי בשטח. הוא קובע מי יפתח עסק, מי ייבא ומי ייצא, מי יתמנה ומי יסולק. בשלב הראשון יישאר חמאס אחראי על רצועת עזה, ואבו-מאזן יערוך בה ביקור נימוסין לאחר שחמאס יכלאו את פעילי הקבוצות הרדיקליות, כדי להבטיח שהוא גם ייצא מהרצועה בחיים. מנגד, אבו-מאזן יקפיד מאוד שחמאס לא ירימו ראש ביו"ש, וגם מנהיגיהם שישוחררו מהכלא בעקבות ההסכם יחושו היטב במעקב שיוטל עליהם.

אש"ף וחמאס נבדלים זה מזה לא רק באידיאולוגיה אלא - ובעיקר - בסוציולוגיה. הגיל הממוצע של פעילי חמאס ומנהיגיה הוא בין 30 ל-40 שנה, בעוד שהגיל הממוצע של פעילי אש"ף הוא בין 60 ל-70. מדובר בדורות שונים. אש"ף מייצג את דור הנכבה, דור שפוף, שהלך בגלות ומוכן להסתפק גם בדברים חלקיים לפני שיעבור לעולם שכולו טוב. רבים מבניו נולדו בשטח שעליו קמה ישראל ב-48', כמו אבו-מאזן, יליד צפת. הם אינם "אבנאא אלבלד" ("בני העיר") לא ברמאללה ולא בעזה, אלא זרים, לא שייכים למקום. אין להם חמולה מקומית שתתיצב מאחוריהם בכל דבר ועניין, ולכן הם פוליטיקאים. לא מנהיגים. דור הביניים של אש"ף הוא יותר בן המקום (סאאב עריקאת הוא בן יריחו), אבל הם מורמים מעם, לובשי חליפות, עניבות, חפתי זהב ומשקפי שמש, מעשנים סיגרים ונוסעים במכוניות פאר עם חלונות כהים. חמאס, לעומתם, מחוברים הרבה יותר לאוכלוסיית המקום, ובעיקר לאלה שבמחנות הפליטים, שהושארו בשוליים החברתיים, הכלכליים והפוליטיים כבר 63 שנה, שהיו חוטבי עצים ושואבי מים לאפנדים של שכם, רמאללה ועזה. הם אלו שבילו בכלא הישראלי שנים ארוכות, בעיקר בעקבות גבורתם באינתיפאדות, אלה המתגאים בצלקות שעל גופם, ולא בחליפות שאין להם.

אך יש עוד הבדל שאין מדברים עליו, כמו שלד בארון: חמאס מייצגים באופן אותנטי את תושבי רצועת עזה ש-90 אחוזים מהם ממוצא בדווי, בעוד שאש"ף מייצג את תרבות האליטה העירונית, האינטליגנטית והמשכילה, של ערי יו"ש. רבות מהנשים הערביות ביו"ש מתהדרות בשיער גלוי, לבוש מודרני, אופנתי ומחמיא, בעוד שנשות עזה מכוסות בג'לבאב המסתיר את הגזרה, בח'מאר על הראש שלא מותיר שערה אחת ברוח, ורבות מהן אף עוטות כיסוי פנים עבה. אנשי הגדה מסתכלים מגבוה ומרחוק על תושבי הרצועה. לשני האזורים יש תרבות שונה, תפיסת עולם שונה ואפילו דיאלקט שונה. במזה"ת, נישואין בין משפחה בדווית לבין משפחה עירונית אף פעם אינם מבטיחים עתיד טוב.

היחסים בין אש"ף ובין חמאס יהיו כמו היחסים בין אותם עורכי הדין המבלים בסוויטה: חושדים זה בזה, עוקבים זה אחר זה, וכל צד מנסה כל העת לגלות מה מנסה הצד השני לעשות כדי להכניסו למיטה הלא נכונה. חמאס יחשדו כל הזמן שאבו-מאזן מפלרטט עם ארה"ב, אירופה וישראל, ואבו-מאזן יחפש כל העת את מי מנסים פעילי חמאס לגייס בחצר הפנימית שלו.

וההסכם? כבר היינו בסרט הזה. כבר מזמן חדל העולם לספור כמה הסכמים נחתמו בשם ומלכות בין אש"ף וחמאס - הסכמים שכבר החתימה עליהם נעשתה בדיו הנמחקת מאליה. הדוגמה הבולטת ביותר היא הסכם מֶכָּה מפברואר 2007, שנחתם אל מול פני הכעבה, בלחץ פיזי לא מתון של עבדאללה מלך סעודיה. הסכם זה אמור היה להסדיר את יחסיהם של אש"ף וחמאס לאחר שאלה עלו על שרטון בעקבות זכיית חמאס במרבית מושבי הפרלמנט שנה קודם לכן, בינואר 2006, וסירובו של אש"ף להעביר לחמאס סמכויות ומשרות במהלך אותה השנה. ראש הממשלה הפלשתינית, אסמאעיל הנייה, איש חמאס, היה משותק בשל הניתוק עם ישראל, עוינותו של הקוורטט, סירוב ארה"ב של בוש להכיר בחמאס כישות לגיטימית ורתיעתה של אירופה מהזרמת כספים לרשות הנשלטת - לפחות רשמית - על-ידי ארגון טרור. ארגוני הטרור לא פורקו, אלימות ברחובות הייתה שֵם המשחק ואי-הסדרים הכספיים היו דבר שבשגרה. הסכם מכה אמור היה להפנות את המאמצים ליעדים המשותפים: שחרור מהכיבוש הציוני, שחרור ירושלים, קידום שיבת הפליטים, שחרור האסורים וסילוק ההתנחלויות והגדר. הצדדים הסכימו אז על פלורליזם פוליטי, ביטוי יפה ומכובס, שמשמעותו היא הימנעות מהחלטה על הקו הפוליטי והמבצעי שיינקט. הם גם החליטו על עיקרון השיתוף המדיני שמשמעותו החיצונית היא שותפות בקבלת ההחלטות, אך משמעותו המעשית היא שיתוק הדדי של צדדי ההסכם. ממשלת אחדות לאומית הייתה אמורה להיות הגשר בין הצדדים, החולייה המחברת את רתמות שני הסוסים, על-מנת שימשכו את העגלה הפלשתינית לכיוון אחד ולא ירסקו אותה. ההסכם אכן הביא להקמתה של ממשלת אחדות במרס 2007, אך המחלוקות על הדרך ועל זהות המחליט גרמו לה לקרוס ולהשתלטות חמאס על עזה ביוני אותה שנה, תוך חיסול עשרות מאנשי אש"ף בדם קר.

המחלוקות בין אש"ף ובין חמאס על היעדים ועל השיטות להשגתם קיימות עד היום, וההבדלים בתפיסות העולם לא הצטמצמו לאורך שנות הניתוק, ההאשמות וההשמצות. אנשי חמאס אינם מאמינים לסיסמאות שמפריח אבו-מאזן על כך שלא יוותר על זכויות הפלשתינים. אבל הם מוכנים להיכנס שוב להסכם בלתי מחייב, כהיענות לדרישה הציבורית בעזה וברמאללה לפתור את הסכסוך ולגשר על המחלוקות, בשל המחיר הפוליטי שמשלמים שני הצדדים בגלל הניתוק בין עזה ובין רמאללה.

עם זאת, ולמרות ההסכם, מנגנוני הביטחון של חמאס ובראשם גדודי עז א-דין אל-קסאם והכוח המבצע לעולם לא ייכנעו לאג'נדה של אש"ף, והמנגנונים החמושים של אש"ף אינם חושבים אפילו לרגע לפעול על-פי תכתיבים שיגיעו אליהם ממי שמזוהה עם חמאס. למרות הניסיונות להמעיט מערכה, תמשיך הכפילות השלטונית לפלג את הרשות הפלשתינית, וכאשר יגיע הזמן לחלק את עור הדוב - אולי לאחר ההכרה הבינלאומית (אם אכן תגיע) במדינה פלשתינית ביו"ש ובעזה - יפרצו המחלוקות אל פני השטח, ושוב ניווכח שהסוציולוגיה בעולם הערבי גוברת על הפוליטיקה.

ורק לשם ההמחשה: מישהו זוכר שפקיסטן ובנגלדש נולדו כמדינה אחת?

לאתר מגזין מראה
המאמר מתפרסם ב"ישראל היום" (29.4.2011).
הכותב הוא מרצה במחלקה לערבית וחוקר במרכז בגין-סאדאת למחקרים אסטרטגיים, אוניברסיטת בר-אילן.
תאריך:  01/05/2011   |   עודכן:  01/05/2011
מרדכי קידר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
נישואי תועלת זמניים
תגובות  [ 7 ] מוצגות   [ 7 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
דודי29
1/05/11 08:51
 
נירררררררררר
1/05/11 12:26
 
דודי29
1/05/11 19:31
2
חנה שרה
1/05/11 09:39
3
ישראלי מן המניין
1/05/11 09:52
4
וממשיכים לדקלם...
1/05/11 11:37
5
פלא יועץ
1/05/11 11:41
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לפני למעלה משלושים שנה ירד אנואר סאדאת במדרגות כבש המטוס שהביאו לישראל, ועם ישראל כולו חש שהוא חי בתוך חלום. ידענו שהוא עומד לבוא, צפינו בטלוויזיה בטקס שהוכן לקראת בואו, ולא האמנו שהוא יגיע. גם כשראינו אותו יורד במדרגות, לא האמנו למראה עינינו.
30/04/2011  |  אהוד פרלסמן  |   מאמרים
בחודשים האחרונים הולכת וגוברת המתקפה נגד החברות הגדולות ונגד הטייקונים בישראל. המטרה המוצהרת: להוביל לצמצום הריכוזיות במשק. ועדה ממשלתית בראשה עומד איל גבאי מקיימת דיונים במטרה להמליץ אלו צעדים יש לנקוט כדי לגזוז מחלפותיהם. הדרך עוד ארוכה, אך כבר עתה ניתן להבחין כי הפופוליזם וההסתה התקשורתית נגד בעלי הון מלבים את דעת הקהל. משל הטייקונים הם חבורת גנבים תאבי ביצע, שהשיגו את רכושם/שליטתם בדרך של מרמה ותחבולה. ולא היא.
30/04/2011  |  יואב יצחק  |   מאמרים
רומן זדורוב, עובד שיפוצים, הורשע פה-אחד ברצח הנערה תאיר ראדה (6.12.06) בבית הספר "נופי גולן" בקצרין והוא מרצה עונש של מאסר עולם. שלושת השופטים, יצחק כהן (אב"ד), חיים גלפז ואסתר הלמן ניתחו בהכרעת הדין את אישיותו של זדורוב כפי שהיא עולה מחומר הראיות.
30/04/2011  |  יהונתן דחוח-הלוי  |   מאמרים
בדברי ימי הדיבר הכפול, קשה לחשוב על הִתעלוּת גדולה מזו של ראש ממשלת ישראל מר בנימין נתניהו, כאשר אמר את המילים האלמותיות "או חמאס או ישראל." לכאורה הוא דיבר אל אש"ף בראשות אבו-מאזן וסלאם פיאד. למעשה, היה זה הנאום האולטימטיבי של אחיזת עיניים ושטיון אוזניים שנועד לאטומי האוזן ושתומי שתי העיניים שבחברה הישראלית, זו המכילה חסידי ברסלב הפורצים אל קבר יוסף מצד אחד, ונשות תל אביב המגיעות לפאתי שכם כדי לנחם את אם-הרוצחים מצד שני.
29/04/2011  |  יובל ברנדשטטר  |   מאמרים
לא מכבר יצא לאור, בהוצאת אוניברסיטת סורבון בפריז L’exil au Maghreb: La condition juive sous l’islam, 1148-1912 - אוסף המקורות המפואר ועב הכרס של תולדות יהודי מרוקו מאז שושלת המווחידון הידועה לשמצה בתולדות עמנו במאה ה-12, ועד לגאולתה של קהילה רמוסה ועשוקה זו בידי השלטון הצרפתי הקולוניאלי בפתח המאה ה-20. החיבור רב-השנים והחשיבות הזה, בידי המלומד הבריטי-צרפתי פרופ' פול פנטון וההיסטוריון דוד ליטמן, אולי יסייע לשים קץ לעיוותים שיצאו מכלל פרופורציה של תולדות קהילת יהודי מרוקו, הגדולה בהרבה מכל קהילה יהודית אחרת בארצות האיסלאם, בכל דברי ימיהן בני 1500 השנה. וטוב שההארה וההערה הללו ייעשו דווקא בימי המיימונה אלה, שבהם חגיגיות האירוע וההפלגה בשבחיה של הקהילה נוטות להאפיל על השיקול הרציונלי, ההיסטורי והתיעודי, ולהקהות את חדותו החד-משמעית.
29/04/2011  |  רפאל ישראלי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי ראש, ביבי אשם    נתניהו היה חייב להתפטר דקה אחת לפני הרצי הלוי ורונן בר    איני בא לטעון כי חליוה אינו צריך להתפטר, צריך גם צריך אחריהם? איתם? לא חשוב
צבי גיל
צבי גיל
במערכה ההיברידית בין ישראל לבין אירן זאת כבר הצליחה בהיבט הפסיכולוגי והכניסה את הציבור הישראלי, שנמצא חצי שנה במתחים, ללחץ נפשי ללא תקדים    הפטפטת המדינית הבלתי אחראית שמהדהדת בתקש...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il