|   15:07:40
  משה חסדאי  
תחקירן, פובליציסט
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

נצחון החילונים, היהודים והיהדות

אימת המלחמה החיצונית והפנימית ואימת הדמוגרפיה הן שם המשחק של השמאל הרדיקלי, וכך הם מהלכים אימים על הציבור בישראל, בכל עת שהם מזהים שעת כושר לעיצוב דמותה החילונית האוניברסלית של ישראל, כשאת הקמתה של מדינה פלשתינית נוספת ביהודה ושומרון הם מזהים כמנוף הכביר ביותר לחיסולן של החילוניות היהודית ושל היהדות והזהות היהודית של מדינת ישראל
18/07/2011  |   משה חסדאי   |   מאמרים   |   תגובות
מלחמת התרבות מוכרעת לטובת שימור ישראל כמדינת העם היהודי [צילום: פלאש 90]

המחנה החילוני בישראל אינו עשוי מקשה אחת. ישעיהו ליבמן הציע להבחין בין חילוניות אוניברסלית לבין חילוניות יהודית. חילוניות אוניברסלית מאופיינת בגישה שלילית מקיפה וגורפת כלפי המסורת הדתית וערכיה. המסורת בכללותה נתפסת בעיניה כמנוגדת למערכת הערכים הליברלית הדמוקרטית. כיוון שכך, חילוניים אוניברסליים דוגלים בנטישת המסורת הדתית ושלילתה אף כבסיס תרבותי ייחודי ללאומיות ולעיצוב הזהות הקולקטיבית הישראלית.

ביטוייה הקיצוניים של גישה זו הם בזרם הפוסט ציוני, הדוגל בהפיכת ישראל ממדינת לאום יהודית למדינת כל אזרחיה. על-פי תפיסה זו, להשתייכות הדתית, האתנית והלאומית במדינה זו לא תהיה שום השפעה ורלוונטיות לתכניה של הזהות הקולקטיבית הישראלית ולקביעת מדיניות ציבורית.

החילוניות היהודית, לעומתה, מאופיינת בתפיסת המסורת הדתית וערכיה כחלק מהמורשת ההיסטורית והתרבותית. חילוניותה של גישה זו מתבטאת בתפיסה הרואה את הפרט והחברה חופשיים לברור ולבחור מתוך המסורת מה שמתאים להם ולהעניק פרשנויות חדשות, מודרניות וחילוניות, לערכיה השונים.

גישת החילוניות היהודית היא אחת מהזהויות המשתייכת למשפחת הזהויות היהודיות ונכללת במרחב הזהות היהודית. במונחיו של אבי שגיא, גישה זו עונה על התנאי של פנייה אל העבר ואל המסורת כבסיס לכינון הזהות היהודית. אידיאולוגיה מנוסחת, שיטתית ומודעת של חילוניות אוניברסלית הלוחמת מלחמת חורמה כנגד הזהות היהודית וזיהוי מדינת ישראל כמדינה יהודית, מאפיינת רק מיעוט זעיר בקרב האליטה התרבותית, התקשורתית והאקדמית בישראל.

ברמת הציבור הרחב, לעומת זאת, ציינו מספר חוקרים את התפתחותם ההדרגתית אך העקבית של תהליכי פוסט-ציוניזציה הניכרים במיוחד במחנה החילוני הליברלי בישראל. עוז אלמוג טוען שבקרב האליטה במובנה הרחב, להערכתו קבוצה המונה מעל מיליון איש, התפתחה תרבות חלופית לתרבות הציונית. תרבות זו מכונה על ידו 'האמונה הדמוקרטית' ומורכבת ממשולש ערכי חדש - קפיטליזם, דמוקרטיה וגלובליזם. במישור המעשי מתרחק מחנה זה באופן משמעותי מכל היבט מסורתי-דתי. ציבור זה אדיש למסורת הדתית במקרה הטוב, ועויין אותה במקרה הגרוע.

החילוניות האוניברסלית דוגלת, עקרונית ומעשית, בהחלפתו של הקולקטיב היהודי בקולקטיב ישראלי. אהרן אמיר הביע את ביטחונו בעתיד קיומה של מדינת ישראל, אך הציב לכך תנאי מכריע וגורלי: "מדינת ישראל אין לה עתיד אלא במידה שתעבור תהליך מופלג של 'דה-יודאיזציה', שיגאל אותה מבלואי לבושה ה'אידיאוקרטי' ומדפוסי מחשבה ופעולה של 'מדינה יהודית'... לא עוד כמדינת קהילה או עדה אלא כמדינת לאום טריטוריאלית, חילונית, ודמוקרטית, כחי הנושא את עצמו, בר קיום ובר שלטון".

החילוניות האוניברסלית, מערערת על עצם הצורך בקיומם ובהמשכיותם של לאום יהודי וזהות קולקטיבית יהודית. לעומת זאת, עמדותיה של הפרופסור רות גביזון מנסחת האמנה החדשה להסדרת השסע הדתי-חילוני יחד עם הרב יעקב מדן, שעליה זכו השניים בפרס קרן 'אבי-חי' בערב ראש השנה תשס"ב, וכן עמדותיה של מכללת עלמא, הן עמדות האופייניות לחילוניות יהודית.

בשנת 1990 סיכמו דן הורוביץ ומשה ליסק, מהבולטים שבין הסוציולוגים בישראל, את ספרם על החברה הישראלית 'מצוקות באוטופיה' בכותרת המשנה: 'חברה בעומס יתר'. מאז ראשית שנות התשעים גבר עומס היתר בצורה דרמטית. השסעים השונים שעמדו מאז ומתמיד במוקד העומס המוטל על החברה העמיקו בצורה משמעותית.

בשסע הדתי-חילוני התחולל מעבר מפוליטיקה הסדרית למשברית והוחרף עם מעצרם של רבנים גדולי תורה ורבי השפעה ופסיקות שערורייתיות של בג"צ. השסע היהודי-ערבי הוחרף לאין שיעור. השסע הפוליטי בין נצים ליונים הוחרף עם התגלות פרצופו האמיתי של תהליך השלום וקריסת הסכמי אוסלו ופסגת קמפ-דיוויד.

לכך יש להוסיף את מסקנותיו של הגירוש מגוש קטיף וצפון השומרון ופוגרום עמונה וחוות גלעד. הסוגיה הכלכלית החברתית הפכה לבוערת, כפי המשתקף מגל המחאות נגד מצוקת הדיור והמחירים. התחמשותה הצפויה של אירן בנשק גרעיני והיחלשותן של ארה"ב ואירופה מעצימים גם הם את עומס היתר.

עומס היתר של החברה הישראלית, מנוצל על-ידי הפלשתינים ואויבי ישראל במאבקם נגד עם ישראל ועצם קיומה של מדינת ישראל. הפלשתינים מסתייעים בחילונים האוניברסליים ובראשם השמאל הרדיקלי, התומכים בלהט משיחי בהקמת מדינה פלשתינית נוספת ביהודה ושומרון.

יחדיו מלבים שותפים אלה את החשש של הציבור היהודי מפני מלחמה בכלל, ומלחמה פנימית בפרט. כמו-כן מלבה שותפות גורל זו כנגד היהדות והמדינה היהודית, את החששות ההולכים ומתגברים בציבור היהודי בישראל מפני הבעיה הדמוגרפית, והסכנה הטמונה בה בדמות מדינה דו-לאומית. כל זאת למרות שכל המומחים לתרחישי האימה האלה, הם אלו שכל התחזיות הקודמות שלהם התבדו.

אימת המלחמה החיצונית והפנימית ואימת הדמוגרפיה הם שם המשחק של השמאל הרדיקלי, וכך הם מהלכים איימים על הציבור בישראל, בכל עת שהם מזהים שעת כושר לעיצוב דמותה החילונית האויניברסלית של מדינת ישראל, כשאת הקמתה של מדינה פלשתינית נוספת ביהודה ושומרון, הם מזהים כמנוף הכביר ביותר, לחיסולה הן של החילוניות היהודית ושל היהדות והזהות היהודית של מדינת ישראל.

שטיפת המוח שמפעיל עלינו השמאל הרדיקלי מתבצעת באמצעות אכיפה אסטרטגית תקשורתית וחינוכית, המעלימה עובדות היסטוריות של הסכסוך הערבי-ישראלי, עובדות היסטוריות ומדיניות המלמדות על אופיים הלוחמני והאיסלאמיסטי של אויבי ישראל מפנים ומחוץ, את הסבל של מגורשי גוש קטיף וצפון השומרון, ואת העוז והגבורה וחברת המופת של ההתיישבות החלוצית הציונית ביש"ע ושל הדתיים והחרדיים על כל גווניהם.

שטיפת המוח השמאלנית רדיקלית מתאפיינת בניסיון להציג עמדה אחת בלבד, מתוך מוחלטות בלתי מתפשרת, המתיימרת לחזות תהליכים מורכבים בלתי נראים מעבר לאופק, תוך שכתוב ההיסטוריה ומסע תעמולה שקרי ואנטישמי בארץ ובחו"ל. הפשע החמור ביותר שאותו מבצעים החילונים האוניברסליים ובראשם השמאל הרדיקלי, הינו העלמת הפוטנציאל המסוכן מבחינה ביטחונית של המיעוט הערבי, על-רקע הקשרים התרבותיים, הדתיים והלשוניים עם העולם הערבי בכלל, ובשל היותו חלק מהעם הפלשתיני בפרט. סמי סמוחה הבהיר כי מגמת הישראליזציה של הזהות והפוליטיקה הפלשתינית, נבלמה והתחלפה בהקצנה.

בקרב רבים המזוהים עם המחנה היוני-ליברלי ועם המרכז הפוליטי בישראל ניכרו בשנים האחרונות נימות של אכזבה וייאוש מהתהליכים שעוברים על הנהגתו של המיעוט הערבי. התפכחות זו מאשליית השלום, מתבטאת במקרה הטוב בקריאה לערוך דיון עמוק ורציני בעקבות החשיפה של הרצון לביטול המדינה היהודית. בהקשר הרחב יותר ניכרת עלייה דרמטית ורחבת היקף בתפיסת המיעוט הערבי כגייס חמישי מסוכן וכמי שמשמש רכיב בתנועת המלקחיים הפלשתינית שתכליתה לחסל את המדינה היהודית.

ירון לונדון ודן מרגלית העלו את האפשרות שמדינת ישראל תצטרך לנקוט צעדים של דמוקרטיה מתגוננת במצב חירום. זוהי היום מוסכמה חברתית שרוב הציבור מקבל אותה וערוך נפשית ורוחנית לקדם אותה. בשיח הציבורי בקרב הרוב היהודי ניכרת מודעות הולכת וגוברת לדפוסי פעולה הנתפסים כניסיון לקעקע את מדינת ישראל כמדינה יהודית. מתעצמת ההיערכות החברתית והפוליטית הנחושה בכדי לנצח את האיום הזה.

לתחושות האיום בקרב הרוב היהודי יש השפעה חיובית על השסעים הפנימיים בחברה היהודית, כיוון שהן מהוות מכנה משותף לכל הקבוצות. השמאל הרדיקלי עדיין חותר כחתרן בלתי נלאה ונמצא בדרכו אל מצב פוסט-ציוני. אך מאידך-גיסא, האיום הקיומי המסלים והולך על מדינת ישראל מצד הערבים שבתוכה ומסביבה, ושותפיהם בשמאל הרדיקלי החובר לגרועים שבשונאי ישראל, מחזיר את המדינה וגם את החילונים היהודים אל הרחם הציוני והיהודי ומלחמת התרבות מוכרעת לטובת הצדקת שימורה של ישראל כמדינת לאום של העם היהודי.

תאריך:  18/07/2011   |   עודכן:  18/07/2011
משה חסדאי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
נצחון החילונים, היהודים והיהדות
תגובות  [ 12 ] מוצגות   [ 12 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
גדעון אמיר
19/07/11 00:00
 
סמי וסוסו
19/07/11 14:20
2
א מ רול
19/07/11 02:45
3
צנחן
19/07/11 08:43
4
רפאל1 א
19/07/11 09:31
5
סמי וסוסו
19/07/11 14:15
 
משה חסדאי
19/07/11 15:54
 
סמי וסוסו
19/07/11 16:50
 
רפאל1 א
19/07/11 20:47
 
כתומית
19/07/11 17:06
6
אבנר צפוני
19/07/11 17:08
7
גבי1
19/07/11 23:37
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
למה לישראלים קוראים טייקונים אבל לרוסים אוליגרכים?, הרי הקונוטציות ברורות. טייקון נשמע יותר טוב, יותר נקי, כאילו עשה את הונו בצורה לגיטימית ועל כולנו להתקנא בו, בעוד שהאוליגרך נשמע אפל משהו, כאילו עשה את הונו בדרכים עקלקלות. אבל בינינו, מה ההבדל?
18/07/2011  |  מוני מרדכי  |   מאמרים
בראשיתה שאבה תנועת ההתנחלות בשטחי הגדה המערבית השראה מהמודל ההתיישבותי שבטרם מדינה - "חומה ומגדל" וטענה שהיא ממחזרת אותו, אך באי-התאמה למצב הריבונות של המדינה שכבר קמה. התלמידים "עלו על רבותיהם", אבות הציונות. הם זיקקו ופיתחו את שיטתם לדרגת אמנות, שתוצאותיה המצטיירות כיום הן עוצמה והפניית משאבים העולה על יחסם באוכלוסייה לאין שיעור. המתנחלים יוצרים פרברים נוחים על אדמות הפלסטינים; משליטים סדר יום המכפיף את המדינה לכל צרכיהם ומחסורם; מחדירים אידיאולוגיה המנכסת פרשנות צרה לציונות, כזו הנוטה לפטיש הטריטוריאלי; וחותרים להמרת ריבונות העם בריבונות האל.
18/07/2011  |  בתיה רודד  |   מאמרים
המאבק החברתי היום לא צריך להיות על נדבה מבעלי ההון, שעושקים את הציבור כבר שנים ארוכות, אלא על שינוי יסודי של יחסי הכוחות בין המגזרים בארץ. המעמדות הנמוכים בארץ הולכים ונשחקים בשנים האחרונות, והיום אנחנו נמצאים בנקודת רתיחה שחייבת להוביל לשינוי מהותי במצבן של השכבות הנמוכות, שמידרדרות לעוני מחפיר ואינן מצליחות לקיים חיים נורמליים. בעלי ההון הצליחו לתמרן את המעמד הבינוני והשתיקו כל מחאה או שינוי באמצעות השליטה שלהם על מערך קבלת ההחלטות בישראל, ובאמצעות הפצה של מסרים שקריים שכביכול ייצגו אידיאולוגיות כלכליות, אבל בפועל נועדו רק לשרת את המטרות העסקיות שלהם.
18/07/2011  |  דניאל גיגי  |   מאמרים
"חוק החרם" מסמן את תחילתה של הגבלת זכות המחאה הבלתי אלימה. העברת החוק העבירה גם מסר שמאבק נגד אפליה ממוסדת אינו לגיטימי, וראוי להגבלה. מאידך גיסא, החוק נתפש על-ידי רבים כהצעה מתגוננת. בשיח הציבורי התמקדו בחלק של החוק הנוגע להחרמת תוצרת ההתנחלויות, ולא פעם הצדיקו מרכיב זה בטענה שהחרמת קבוצה מובחנת, כמו יהודים החיים בגדה, נגועה בעצמה באפליה על רקע אתני, גיאוגרפי או דתי.
18/07/2011  |  הרב עדית לב  |   מאמרים
מחאת מצוקת הדיור של סטודנטים שמתעקשים לגור באזורי הביקוש בצפון תל אביב מצטלמת נהדר. אלה שיש להם ואלה שאין להם הקימו מאהל בשדרות רוטשילד, ועברו לגור באוהלים. מצלמות הטלוויזיה הפכו את המקום למוקד עלייה לרגל של צעירים מחפשים. לא חמלה יצאה ממני, אפילו לא זעם - קנאה. זה הזכיר לי את לילות הקומזיץ המסעירים...
18/07/2011  |  נרי אבנרי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
במערכה ההיברידית בין ישראל לבין אירן זאת כבר הצליחה בהיבט הפסיכולוגי והכניסה את הציבור הישראלי, שנמצא חצי שנה במתחים, ללחץ נפשי ללא תקדים    הפטפטת המדינית הבלתי אחראית שמהדהדת בתקש...
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי ראש, ביבי אשם    נתניהו היה חייב להתפטר דקה אחת לפני הרצי הלוי ורונן בר    איני בא לטעון כי חליוה אינו צריך להתפטר, צריך גם צריך אחריהם? איתם? לא חשוב
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il