|   15:07:40
  חננאל ובר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

חשיבותה של פרשת דברים

משה רבינו החל לשחזר את תחילת מסעם של בני ישראל מחורב ארצה, וגילה לנו ב'דברים' משהו מדהים שלא ידענו קודם לכן. גילוי היסטורי חשוב נוסף שאנו לומדים מפרשת 'דברים' קשור לתגובתו של משה רבינו בעת חטא המרגלים
05/08/2011  |   חננאל ובר   |   מאמרים   |   תגובות

בקריאת פרשת 'דברים' - שהיא תחילת התוכחה הגדולה של משה רבינו לעם ישראל בטרם הסתלקותו מן העולם - ישנן מספר סוגיות שדורשות התייחסות.

ראשית, אם משה חפץ להזכיר לעם את ארבעים שנות מנהיגותו שבהן הוא הוביל את העם עד הלום, מדוע הוא לא התחיל ממש בהתחלה - עם יציאת מצרים, קריעת ים סוף וחטא העגל - שהם אירועים גדולים שבאו לפני תחילת מסעם מחורב ארצה? ומדוע הוא חזר על כל הפרטים במלחמות האדירות נגד שני המלכים סיחון ועוג - שהתרחשו זה עתה? הרי כולם זכרו אותן היטב. התשובה לשאלות הללו, אחת היא. עם ישראל היה בעת ההיא לפני כניסתו לארץ, שזו מטרתו העילאית מזה ארבעים שנה. משה, למעשה, אמר להם: תראו כיצד חטאכם בפרשת המרגלים, כאשר אמרתם "בשנאת ה' אֹתנו הוציאנו מארץ מצרים לתת אֹתנו ביד האמֹרי להשמידנו" [דברים א', כ"ז], עיכב אתכם שלושים ושמונה שנים במדבר. הניסים שה' עשה לכם כעת, היה עושה לכם אז, לו רק הייתם מאמינים בו ובהבטחתו לכם ולאבותיכם.

ואכן, משה רבינו החל לשחזר את תחילת מסעם של בני ישראל מחורב ארצה, וגילה לנו ב'דברים' משהו מדהים שלא ידענו קודם לכן. "ה' אלֹקנו דִבר אלינו בחֹרב לאמֹר רב-לכם שֶבֶת בהר הזה: פנו וסעו לכם...בֹאו ורשו את-הארץ אשר נשבע ה' לאבֹתיכם" [דברים א', ו'-ח']. מהו החידוש? שה' דיבר, לא אל משה רבינו, כפי שעשה פעמים רבות, אלא דיבר ישירות לכל אחד ואחד מן העם וציווה אותם לנסוע ארצה, בדיוק כפי שהוא דיבר אליו במעמד הר סיני. והפעם לא נחרד העם, ולא ביקש שמשה יעביר את דברי ה' אליו. מדוע זה? כי ה' רצה לחזק את כל אחד ואחד מן העם באמונתו בה'. הוא ידע את המתרחש בליבם וניסה לחזקם, כדי למנוע מהם את חטא המרגלים.

עוד גילוי היסטורי חשוב שאנו לומדים מפרשת 'דברים' קשור לתגובתו של משה רבינו בעת חטא המרגלים. בפרשת 'שלח' העם בכה באמרו "ולמה ה' מביא אֹתנו אל-הארץ הזאת לנפֹל בחֶרֶב...הלוא טוב לנו שוב מצרימה" [במדבר י"ד, ג']. תגובתם של משה ואהרון היתה: "ויפֹל משה ואהרֹן על-פניהם לפני כל-קהל עדת בני ישראל" [שם, ה']. למעשה, בעימות הנורא ההוא, כפי שהוא מתואר בפרשת 'שלח', משה מצטייר כאדיש. מדוע? כי העם שזה עתה שמע מן המרגלים על הענקים והערים הבצורות, לא היה מוכן לשמוע מאומה ממי שלא היה עמם בארץ שום "חוות דעת". ולכן, דבריו של משה נפלו על אוזניים ערלות. ומכיוון שדבריו לא נשמעו, הם היו כלא היו. רק פה, בפרשת 'דברים' מתקן משה את הרושם הקשה והמוטעה לגבי התנהלותו מול העם בעת ההיא, באומרו כאן: "ואֹמר אלכם לא-תערצון ולא-תיראון מהם: ה' אלֹקיכם ההֹלך לפניכם הוא ילחם לכם ככל אשר עשה אִתכם במצרים לעיניכם" [דברים א', כ"ט-ל'].

דבר נוסף שהוא לכאורה מוזר קרה מיד לאחר שמשה מתאר את תגובת ה' לחטא המרגלים - שבה ה' נשבע שאף אחד מהאנשים "מהדור הרע הזה" לא יראה את "הארץ הטובה אשר נשבעתי לתת לאבֹתיכם" [שם, ל"ה]. מיד משה מזכיר את חטאו במי מריבה, במילים הללו: "גם-בי התאנף ה' בגללכם" [שם, ל"ז]. מדוע עשה זאת? מה הקשר בין עבירת העם אז ועבירתו של משה שלושים ושמונה שנים לאחר מכן? לעניות דעתי, משה רבינו רמז לעם בתוכחתו שכולם ערבים לכולם וערבים בכולם - עבירתם של העם בפארן הובילה לעבירתו של משה בצין. משה רמז להם שבחטא המרגלים הוא התחנן אל ה' להצילם מחרון אפו כאשר ה' אמר למשה: "אַכֶּנו בדֶבֶר ואורִשֶנו ואעשה אֹתך לגוי-גדול ועצום ממנו" [במדבר י"ד, י"ב]. וכאשר משה חטא, לא הזקנים, לא השופטים ולא העם קמו וזעקו אל ה' לסלוח למשה ולאפשר לו להיכנס לארץ. האכזבה והכאב בקרבו של משה היו גדולים מאוד. מן הדברים הללו אנו למדים על אהבתו האדירה של משה לארץ ישראל, ועל כמיהתו הגדולה להשתתף בכיבושה, בנחלתה, ובקיום המצוות התלויות בה.

ואכן, פרשת 'דברים' מאירה את תורתנו הקדושה ומוסיפה לה פן חיוני - היסטורי וערכי גם יחד. למדנו על קרבת ה' לעם ישראל בחורב - גם אחרי מעמד הר סיני - על תפקודו המדויק של משה בחטא המרגלים, ועל יחסו כפוי הטובה של העם כאשר הוא לא גמל למשה בחטאו היחיד על כל שנות מסירות נפשו לטובתו של העם.

בימינו אנו יש לתהות - כיצד היה מגיב משה רבינו - האוהב הגדול של עם ישראל, ארץ ישראל ותורת ישראל - נוכח התופעות העכורות של יהודים המחרימים את אחיהם אוהבי הארץ, המלשינים עליהם לגויים, והצוהלים כאשר אחיהם מגורשים מחבל ארץ שהוא נחלת יהודה. משה רבינו לבטח לא היה אדיש לחטא הגדול הזה של דור המרגלים החדש. תגובתו בחטא העגל ותגובתו בפרשת הראובני והגדי, שחפצו להישאר בעבר הירדן המזרחי, מרמזים על תגובתו לפילוגים בעם. דבריו ומעשיו היו לבטח קשים ביותר, כפי שם היו לדור המדבר.

יהי רצון שדורנו המפולג והשסוי ידמיין את משה רבינו ותגובותיו בימינו אנו, את חשיבותה של אהבת הארץ - כל כולה - את חשיבותה של אהבת איש לרעהו, ואת חשיבותה של ערבות הדדית בקרב העם.

הכותב הוא רואה חשבון (ישראל וארה"ב), M.B.A., ופרשן פוליטי, שמאמריו מופיעים באתרי אינטרנט שונים.
תאריך:  05/08/2011   |   עודכן:  05/08/2011
חננאל ובר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בשבת שעברה סיימנו לקרוא את ספר במדבר, החומש הרביעי מבין חמשת חומשי התורה. בשבת זו, הסמוכה לצום תשעה באב, אנחנו מתחילים לקרוא את ספר דְּבָרִים, שזהו גם שמה של הפרשה הראשונה שלו. קיים שוני דקדוקי בולט בין ארבעת החומשים הראשונים ובין חומש דְּבָרִים, ארבעת הראשונים מנוסחים כסיפור, בגוף שלישי, כגון וַיְדַבֵּר ה', אֶל-מֹשֶׁה לֵּאמֹר וכדומה. שונה מהם חומש דברים המנוסח כנאום שבו משה הוא המדבר, הכל בגוף ראשון. לכאורה יש כאן ירידה ממדרגה שבה ה' הוא המדבר אלינו, אומנם באמצעות משה, למדרגה שמשה עצמו מדבר אלינו מדעתו כביכול. ואף על-פי כן החומש הזה הוא חלק מן התורה הקדושה וצריכים לנסות להבין את הרעיון. וגם, מה הקשר בין תשעה באב ובין התוכן של פרשת דברים שתמיד נקראת בשבת שלפניו.
05/08/2011  |  נסים ישעיהו  |   מאמרים
אף שמניינם עולה על 700 אלף, אין בכוחם לצאת לרחובות ולהפגין על מר-גורלם, כפי שמצליחים לעשות הסטודנטים והזוגות הצעירים. באירוניה של הגורל לא זוכה ציבור הגמלאים הגדול ורב הזכויות לתשומת הלב הראויה לו. הגורל פשוט היתל בו. נגזר עליו להיות שרוי, בעל-כורחו, במאבק תמידי נגד שרירות לב השלטון, שמתנכל לו ללא רחמים.
05/08/2011  |  ראובן לייב  |   מאמרים
כשמנחם בגין נבחר לראשות הממשלה ב-1977, סיסמתו הייתה - "להיטיב עם העם". אלא שחבר שריו חסרי הניסיון, והביורוקרטיה העוינת שהוא ירש מהממשלות הקודמות לא אפשרו לממש הבטחה זו. ולהפך: בסוף כהונתו הגיעה האינפלציה לממדים של מאות אחוזים בשנה, תוך יצירת מצב בלתי נסבל למשק הישראלי. את המושג "טירוף מערכות" הכנסתי לשפה העברית (בספר שכתבתי על תופעה הרסנית זו) כמה שנים לפני כן, כשראיתי איך המדינה מתגלגלת לאסון ביטחוני, שאכן התרחש ביום הכיפורים של 1973. המשך טירוף המערכות היה במישור הכלכלי, בהתחלה מעל ובהמשך - מתחת לפני השטח. ביולי 2011 הוא התפרץ שוב למעלה, כשמעמד הביניים הרגיש איך הצמיחה הכלכלית של המשק פוסחת עליו ושוללת ממנו את הזדמנויות השוואת רמת חייו לזו שבארצות המפותחות.
05/08/2011  |  יוסף דוריאל  |   מאמרים
יש משהו חינני באופן שבו החל משפטם של נשיא מצרים לשעבר חוסני מובארק וכמה מאנשיו - אם שוכחים לרגע שבתום המשפט עלולים כמה מן הנאשמים למצוא עצמם מתנדנדים על חבל.
05/08/2011  |  עו"ד יוסי דר  |   מאמרים
הפיוס הפנים-פלשתיני נמצא בקיפאון עמוק. נראה כי שני הצדדים, פתח וחמאס, השלימו עם העובדה כי לא יצליחו להגיע להסכמה על זהותו של ראש ממשלת האחדות הפלשתינית והם רוצים לשמור על מראית עין של פיוס עד לאחר כינוס העצרת הכללית של האו"ם בחודש הבא. הפלשתינים נערכים לקמפיין שטח ענק מלווה בכיסוי תקשורתי נרחב שילווה את דיוני העצרת הכללית של האו"ם בעשרים בספטמבר ויכונה "פלשתין 194".
05/08/2011  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הסכמה לעסקה המצרית היא כניעה משפילה, והיא הענקת ניצחון לנאצים על גבם של מאות לוחמי צה"ל הגיבורים שנפלו בקרב, היא גוזרת גזר דין מוות על החטופים שלא נכללים בעסקה, ומעל לכל - מהווה סכ...
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il