|   15:07:40
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

בואו נתעורר, לפני שספטמבר ייגמר

האו"ם יכול להמליץ לעולם להכיר במדינה פלשתינית ויכול גם להמליץ מה יהיו גבולותיה. הוא לא יכול להכריח אותנו באופן מעשי ליישם זאת ולהוציא את צה"ל משטחי B ו-C, וכך, בדיוק כפי שבשנת 88' לא קמה מדינה פלשתינית בפועל - כך גם השנה, ובכל הפעמים הבאות שיחליטו הפלשתינים לבחור בהחלטה חד-צדדית על פני משא-ומתן עם ממשלת ישראל - לא תקום מדינה פלשתינית באופן מעשי
11/09/2011  |     |   מאמרים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות
להתמודד עם ספטמבר [צילום: AP]

ספטמבר? - אתם יכולים להירגע
יוסי אחימאיר
מה יתרחש ב"ספטמבר האיום" המתדפק בשער? * השבתת הלימודים בבתי הספר? לא. הפגנת מיליון? לא נראית באופק. הכרזה על הקמת "מדינה פלשתינית"? נראה שכן, אבל זה לא סוף העולם. יש לנו צה"ל חזק. אתם יכולים להירגע
לרשימה המלאה

עורו עורו, כי ספטמבר כבר כאן
מנוחה דהן
מה דעתכם לשנות כיוון? ייתכן שגם התוצאה תשתנה * יש להסביר לעולם את מצבנו; לדרוש התנצלות פומבית ופיצוי לכל משפחות נפגעי הטרור; להחזיר את שגרירנו במצרים הביתה; ולהבהיר לטורקיה שהיא תוקעת לנו סכין בגב
לרשימה המלאה

בארבעה-עשר בחודש יולי השנה נחתה על ישראל הפתעה מטרידה מעט, וודאי לא נעימה במיוחד. האמת שבאותו שלב זו כבר הייתה הפתעה צפויה מראש, שכן הנושא עלה לדיון ציבורי עוד לפני, אך בחודש יולי התקבלה ההחלטה באופן רשמי - הרשות הפלשתינית הודיעה כי החליטה באופן סופי לפנות לאו"ם בבקשה להכיר במדינה פלשתינית בגבולות 67'. התקשורת איבדה עשתונותיה. גם כמה מאיתנו, האזרחים הפשוטים, החלו לפחד ולא מעט. ברק אף כינה את האירוע "צונאמי מדיני", והארץ הייתה תוהו ובוהו.

זה הזמן לבקש ממי שעוד זוכר איך נושמים - לנשום. עמוק. עכשיו, כשהתקף החרדה עבר, בואו נשתמש באחת הדרכים היעילות ביותר להתמודדות עם פחדים. לאט-לאט, שלב-שלב, ובעזרת היגיון בריא, נצליח להבין כיצד עלינו להתמודד עם ספטמבר.

אז בואו נתעורר, לפני שספטמבר ייגמר

אם רק יהיה לנו האומץ להגיד אמת בצורה פשוטה, אם רק נאמין שאנשים - באופן עקרוני - חותרים להגיע לאמת, ורוצים לשמוע אותה - נצליח לנצח גם בקרב הקשה על הדעה העולמית

אם חשבתם לרגע שמטרת המאמר הזה לגרום לנו להתרווח בכיסא, לחייך, להירגע ולהתעלם מספטמבר, אתם טועים. בגדול. כי למרות שמבחינה מעשית להכרזה כמעט שאין משמעות, מבחינת יחסינו למו"מ עם הרשות יש לכך משמעות עמוקה. בשנת 1993 נחתמו הסכמי אוסלו בין רבין וערפאת, ושני המנהיגים דאז התחייבו - בין היתר - לפתור את הסכסוך בדרכי שלום, ללא שימוש באילוצים בינלאומיים או בפעולות טרור. בפנייתו לאו"ם, מפר אבו מאזן הסכם זה, וזו הדרך בה ממשלת ישראל צריכה לראות את הדברים: הפרה פשוטה של הסכם. אם כך, אין סיבה הגיונית לישראל להמשיך ולקיים הסכם זה, ויש לראות את הסכם אוסלו כבטל ומבוטל.

מעבר לכך, הצלחת המהלך צריכה לגרום להסברה הישראלית להסמיק, להחוויר, להתעשת ולהתחיל לפעול במלא המרץ. אם רק יהיה לנו האומץ להגיד אמת בצורה פשוטה, אם רק נאמין שאנשים - באופן עקרוני - חותרים להגיע לאמת, ורוצים לשמוע אותה - נצליח לנצח גם בקרב הקשה על הדעה העולמית. בנוסף, יש להיערך למקרי אלימות שעלולים לפרוץ במהלך החודש, ולהתייחס אליהם בהתאם. ואם תהיינה הפגנות לא אלימות, כפי שמבטיחים ברשות, ישנה תשובה פשוטה: על אזרחי ישראל לקחת דגליהם בידיהם ולהודיע בקול גדול: אנחנו כאן, וכדי להישאר. באיתמר, בגוש עציון, באריאל, במערת המכפלה ובכל מקום שנגזל מאיתנו לפני יותר מאלפיים שנה. הפעם לא נראה שוטרים מול ילדים, וחיילים מול נשים; הפעם נראה אוכלוסיה פשוטה אל מול אוכלוסיה פשוטה, עין מול עין, בצורה הכי פשוטה ואמיתית שיכולה להיות.

מדינת ישראל אינה הזיה חולפת, וככל שהאומה הפלשתינית תמהר להכיר בכך - ולא רק באופן פורמלי - כך ייטב לשני הצדדים. עליהם להבין את הצורך להתגמש בדרישותיהם, כפי שממשלת ישראל התגמשה במהלך הזמן, ולהפסיק לדבוק בגבולות 67' שאינם ברי-הגנה מבחינת ישראל ושאוכלוסיה גדולה מכדי לפנותה הולכת ומתבססת מעבר להם כבר ארבעים וארבע שנים.

נקנח במילותיו של בן-גוריון, שצריכות להיות מילות המפתח בתגובותיה של ממשלת ישראל לנעשה בספטמבר: לא משנה מה יגידו הגויים, משנה מה יעשו היהודים. או, בתמציתיות משעשעת משהו, או"ם-שמום. כשמסתכלים על זה, מפלצת ההכרה באו"ם היא לא יותר מחיית מחמד חמודה שמטילה צל גדול ולכאורה מאיים - אז אל תירא, ישראל. ובטח שלא מצללים.

אז למה להם הכרזה עכשיו?

לאור כל האמור לעיל, יש לשאול את עצמנו: אם האומה הפלשתינית כבר ניסתה את הצעד הזה, וחזתה כיצד השינוי לו ייחלה חמק מבין ידיה - מדוע מנהיגיה מתעקשים לשדר להם שוב את אותו סרט חסר עלילה?

יש כמה תשובות אפשריות. אחת מהן היא פוליטיקה פשוטה - למרות הסכם הפיוס בין החמאס לרשות, עדיין יש יריבות פוליטית בין שתי ההנהגות. זוהי דרכה של ממשלת אש"ף-פתח להראות לאומה הפלשתינית כיצד היא מעניקה לאומה הפלשתינית אהדה עולמית, תמיכה וסימפטיה גורפות וחיבוק ענק מהאו"ם (מה שאכן נכון). כך רוצה השלטון להשיג את אהדת אנשיו - גם, כנראה, במחיר סיכון המו"מ וההסכמים הקיימים עם ישראל ובהפסקת התמיכה הכלכלית האמריקנית.

בנוסף, ברשות כנראה מקווים כי מדינת ישראל תיחשב מדינה פולשת באופן סופי וחד-משמעי, מה שאמור להוביל להשלכות משפטיות חמורות ביותר, בנוסף לסנקציות ולאיומים על מדינת ישראל שמטרתם לאלץ אותנו להוציא את צה"ל ואת המתיישבים ממקומם מחוץ לקו הירוק. אלא שישראל נמצאת בשטחים אלו לפני היישות המדינית החדשה שעוד לא נולדה, ולכן לא היה כאן שום אקט של פלישה למדינה קיימת - כי כשצה"ל נכנס ליו"ש, לא הייתה שם אף מדינה. לכן מאוד לא סביר שישראל תוכרז כפולשת, אם כי לא ניתן להגיד זאת בוודאות, ולכן הם כנראה מקווים שזה יקרה. בנוסף - הם מקווים לקבל באו"ם מעמד של חברות מלאה, ולא רק של משקיפים, מה שסביר להניח שיקרה. אז היי, באו"ם תהיה עוד מדינה שתקיים יוזמות אנטי-ישראליות. מישהו רוצה לספור את כולן?

צרפו את כל אלו לרעש התקשורתי העולמי, לעוינות שהם מעוררים נגדנו ולפחד שהם מנסים לגרום לנו להרגיש, בתקווה שנוותר על הכל לפני העשרים בחודש - והרי לכם מניע לפתוח בהצגה הגדולה.

האו"ם הגדול שיכול

מה שהביא להקמתה המעשית של מדינת ישראל היא העובדה הפשוטה שמדינת ישראל שלטה בפועל בשטחיה ואכפה בהם את החוק הישראלי, הקימה צבא שאיחד את אנשי כל המחתרות והחלה להתנהל כמדינה

רבים מאיתנו בטוחים שבכוחו של האו"ם להקים מדינות חדשות, ושבעצם האו"ם הקים אף את מדינת ישראל. כולנו מכירים את התמונות משנת 1948, בהן ישבו יהודי א"י והעולם כולו סביב מקלטי הרדיו וחיכו לשמוע כיצד התקבלה החלטה מס' 181 של האו"ם ברוב תומך (תוכנית החלוקה). לאחר מכן קמו היהודים לחגוג וקראו כי "יש לנו מדינה!", בגלל שהאו"ם בטובו החליט להעניק לנו אותה.

אלא שלא כך פני הדברים. מה שהביא להקמתה המעשית של מדינת ישראל היא העובדה הפשוטה שמדינת ישראל שלטה בפועל בשטחיה ואכפה בהם את החוק הישראלי, הקימה צבא שאיחד את אנשי כל המחתרות והחלה להתנהל כמדינה. לפיכך השיגה ישראל את ארבעת התנאים ההכרחיים לקיום מדינה ריבונית: אוכלוסיה, טריטוריה, מוסדות שלטון ועצמאות בענייני פנים וחוץ. הצבא הבריטי יצא מכאן, והצבא היהודי-ישראלי מיהר לתפוס את מקומו. כך השגנו - בכוח הזכות ובכוח האמונה, הנחישות והרצון - שליטה על השטחים שהיו שייכים לנו כבר לפני אלפיים שנה. על-פי תיאוריית המדינות הקונסטיטוטיבית, די להכרה מטעם מדינה אחת, עיקרית ורלוונטית, כדי להיחשב למדינה מוכרת. לעתים, מדינה נחשבת מוכרת אפילו אם חסרים לה אחד או יותר מהמאפיינים שעל-פי התיאוריה הדקלרטיבית נחשבים להכרחיים (אם כי במידה שאכן חסר אחד מתנאים אלו, כנראה שלא תהיה שם מדינה בפועל).

אנחנו הוכרנו כמדינה על-ידי ארה"ב ובריה"מ דאז, מה שבהחלט נחשב כהכרה מטעם מדינות עיקריות ורלוונטיות. כך שאם ההצעה לא הייתה עוברת באו"ם - עדיין הייתה לנו מדינה.

הרי בכל מקרה לתוכנית החלוקה אין כל ערך משפטי שהוא, שכן היא הייתה אמורה להתקבל כהסכם בינינו לבין ערביי א"י שדחו אותה מכל וכל (זאת הסיבה שדרישתם של חלק מהפלשתינים להכרה בשטחי תוכנית החלוקה כטריטוריה של מדינתם מגוחכת. ברגע שהם דחו את ההסכם, הוא איבד את ערכו המשפטי לחלוטין. כיום, לישראל אין שום סיבה הגיונית לקבל הסכם שכזה. הוא אינו ריאלי, ולא בכדי עברו מנהיגי הרשות לדבר - לפחות באופן פורמאלי - על גבולות 67' בלבד), ואם היינו מסתמכים עליה כסיבה בגללה יש לנו מדינה - היינו צריכים להסביר מדוע השתנו גבולות מדינתנו באופן משמעותי כל-כך.

במילים אחרות, האו"ם יכול להמליץ לעולם להכיר במדינה פלשתינית (אך לא לאלץ ממשלות, כמו ממשלת ישראל, להכיר במדינה שכזו) ויכול להמליץ מה יהיו גבולותיה (החלטה 181, טייק 2, צפוי להתבסס על גבולות 67'). הוא לא יכול להכריח אותנו באופן מעשי ליישם זאת ולהוציא את צה"ל משטחי B ו-C, וכך, בדיוק כפי שבשנת 88' לא קמה מדינה פלשתינית בפועל - כך גם השנה, ובכל הפעמים הבאות שיחליטו הפלשתינים לבחור בהחלטה חד-צדדית על פני משא-ומתן עם ממשלת ישראל - לא תקום מדינה פלשתינית באופן מעשי.

הכר את המפלצת ששמה 'הכרה'

בואו נדמיין את התרחיש הכי גרוע שיכול לקרות בספטמבר. הנה בא אבו מאזן לאו"ם בבקשה להכיר במדינה פלשתינית בגבולות 67'. כל הנוכחים נענים לבקשתו בחיוב, וישראל היחידה שמצביעה נגד הכרה במדינה פלשתינית. אוקיי. מדינה פלשתינית, כמובן, מוכרת באו"ם. נו, אז רגע... מה עכשיו קורה? בפועל?

האמת, שכדי לענות על השאלה הזו אפילו לא צריך להיות בעל דמיון מפותח מדי, או לאמץ את ראשינו יתר על המידה. צריך פשוט ללמוד היסטוריה, ולחזור מעט אחורה בציר הזמן.

רבותיי, ההיסטוריה חוזרת

אכן כך. כל ההצגה המקורית כביכול של אבו מאזן אינה אלא שידור חוזר של צעד שערפאת נקט כבר לפניו. בחמישה-עשר בחודש נובמבר, שנת 88', כבר התקיימה באו"ם הצבעה בנושא הכרה במדינה פלשתינית. ערפאת הכריז באלג'יר על הקמת מדינה פלשתינית ובאו"ם התקבלה ההחלטה להכיר בהכרזתו. רק שתי מדינות התנגדו להחלטה הזו - שתי מדינות שהיו, באופן הכי טריוויאלי וצפוי, ישראל וארה"ב.

מה היו תוצאות ההחלטה הזו? המשקיף הקבוע באו"ם מטעם אש"ף קיבל את השם 'המשקיף הקבוע באו"ם מטעם פלשתין', ונציגות הארגון יוצגה על-ידי מספר גדול יותר של צירים מאשר שאר הנציגויות המשקיפות. זהו. זה הכל. למעשה, המשמעות של האירוע ההוא הייתה כל-כך מינימלית, עד כי הוא כנראה נשכח מליבם וממוחם של רובנו כאן. ומה הפלא? האו"ם פשוט לא מקים מדינות.

תאריך:  11/09/2011   |   עודכן:  11/09/2011
חגית דהן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בואו נתעורר, לפני שספטמבר ייגמר
תגובות  [ 6 ] מוצגות   [ 6 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
סתם_1
11/09/11 23:52
 
דנידיין
12/09/11 09:36
2
ישע
12/09/11 10:07
3
מחשבות עם טעם
12/09/11 11:20
4
עמי בן דוד
12/09/11 12:49
5
אזרח מודאג2
12/09/11 21:49
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
התפטרותם של בכירי ערוץ 10, על-רקע ההתנצלות שנכפתה, לטענתם, על-ידי בעלי המניות של החברה, מפנה את הזרקורים לאחת הסוגיות היותר מורכבות בעבודת כלי התקשורת: האיזון בין חופש העיתונות למעורבות של בעלי הון בעבודת העורכים. העורכים טוענים כי נכפתה עליהם התנצלות בניסוח ובאופן חריג ביותר שפוגע בעצמאות המערכתית שלהם. בתחום זה של פעילות המדיה יש כמה סוגים של התנצלויות, שמוכרים בפורמטים דומים פחות או יותר: הבהרה, תיקון טעות והתנצלות.
11/09/2011  |  יהודה קונפורטס  |   מאמרים
1. תחיית המתים א': האוצר: הייתה גבייה עודפת של מיסים - מארגון שומרי בתי הקברות נמסר שמספר גובים נצפו מפעילים מניפולציות על אחוזות קבר.
11/09/2011  |  אריקה קוברי  |   מאמרים
די להתבונן בנוסח ההתנצלות שפירסם ערוץ 10 בפני הטייקון שלדון אדלסון כדי להבין שערוץ 10 פירסם ההתנצלות כשאקדח מוצמד לרקתו. אין מחלוקת על כך שערוץ 10 חטא קשות כלפי אדלסון כשפירסם אודותיו כזבים, שמן הסתם פגעו בו והסבו לו עגמת נפש וצער רב.
11/09/2011  |  יוסי דר  |   מאמרים
יחסה של ממשלת ישראל לציבור המתיישבים ביהודה ושומרון הולך ומתדמה יותר ויותר ליחס שקיבלו היהודים בגרמניה של שנות ה-30, זו של הרייך השלישי וחוקי נירנברג. המתנחל הוא היהודי האולטימטיבי וזה סוד ויסוד משיכת האש שהוא מושך אליו מהממסד הישראלי המושחת. הוא מאלץ אותו לחשוף קבל עם ועולם את כל המכוער והמתועב הגלום בו, דהיינו את מצבור האוטו-אנטישמיות העולה על גדותיו ומציף את כל מערכות השלטון בישראל, החל בממשלה, דרך בית המשפט העליון והפרקליטות ועד גופי האכיפה כגון משטרה, צבא ומינהל אזרחי.
11/09/2011  |  חן בן אליהו  |   מאמרים
בשבועות האחרונים הופץ ביהודה ושומרון מסמך הנחיות לרכזי הביטחון של הישובים בנושא התמודדות עם פעולות עוינות של הפלשתינים, במסגרת היערכות ל"זרעי קיץ". על המסמך, העוסק בהוראות פתיחה באש במקרה של פעילות עוינת, הצפויה לאחר הכרזת המדינה הפלשתינית בעצרת הכללית של האו"מ בספטמבר, לא חתום מפקד אוגדת איו"ש או מח"ט החטיבה המרחבית, אלא "ראש תחום מבצעים וזכויות אדם" בלשכת היועץ המשפטי של פיקוד המרכז. היועץ המשפטי של פיקוד המרכז אינו כפוף מקצועית לאלוף הפיקוד אלא לפרקליט הצבאי הראשי, האלוף מנדבליט, שהודיע לאחרונה לבג"צ על כך שכל אירוע מבצעי שבו יהרג אזרח ע"י חיילי צה"ל יביא לפתיחת חקירת מצ"ח באופן מיידי. הפרקליט הצבאי הראשי עצמו, "כפוף ישירות ליועץ המשפטי לממשלה", כך קבע ווינשטיין בעדותו לפני וועדת טירקל.
11/09/2011  |  דן שיאון  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
דן מרגלית
דן מרגלית
אנשי ושוטרי איתמר בן-גביר שורפים את חווארה, עוקרים מטעי זיתים ומביאים על ישראל את האסון שכל הקהילה הבינלאומית, ובוודאי בית הדין הבינלאומי בהאג, נגדנו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il