בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
צדק חברתי קודם לצום ולתענית
|
הצום חסר משמעות, אם החברה מאופיינת בקוטביות חברתית כשחלק הארי מבאי החברה קורס. הצום הוא ערך מוסף מאוד משמעותי, אם זו חברה שיכולה לומר על עצמה, שהיא מקיימת את הצו "אַלְמָנָה וְיָתוֹם גֵּר וַעֲנִי אַל תַּעַשְקוּ..."
|
להקים חברה המתבססת על עקרונות הצדק החברתי [צילום: פלאש 90]
|
|
|
|
|
"הֲכַזֶּה יִהְיֶה צוֹם אַבְחֲרֵהוּ, יוֹם עַנּוֹת אָדָם נַפְשׁוֹ?" שואל הנביא ישעיה בפרק נ"ח פס' 5. שאלה העולה בתפילת שחרית של יום כיפורים, כשאנחנו מפטירים בישעיהו נ"ז 14 עד ישעיהו נ"ח 14. בעיצומו של צום יום כיפורים נדרשים המתפללים לקרוא פסוק המבטא זלזול בצום ובתענית והעלאת הדרישה לצדק חברתי כערך קיומי ובסיסי. שאלה דומה עולה גם בספר זכריה פרק ז'. בשני המקורות אנו עדים לגישה, המציגה את האקט הריטואלי כאקט משני ושולי. יתרה מזאת הצום והתענית הם חסרי כל תוקף, אם הם אינם חלק מעשייה לכינונה של חברה, שמקורות חיותה ונשימתה יונקים מאדנים של צדק חברתי. הלעג של ישעיהו הוא חד ודוקר, כשהוא מעלה את השאלה הרווחת בתקבולת הנרדפת - "לָמָּה צַמְנוּ וְלא רָאִיתָ, עִנִּינוּ נַפְשֵׁנוּ וְלא תֵּדַע." (פס' 3) חברה - בה לא נפתחו חרצובות רשע, לא הותרו אגודות מוטה (פס' 6) - מפקיעה מתוכה את הזכות לראות בצום אקט מטהר ומזכך. הצום יכול להתקבל רק במסגרת של חברה, שבכל ימות השנה פרסה לרעב לחם, הבטיחה קיום הוגן לכל אזרח, דאגה לדיור בר השגה גם לאדם הנמצא בשולי החברה. הצום יכול להתקבל רק בחברה "אֲשֶר צְדָקָה עָשָׁה (עָשְׁתָה)" (פס' 5). העדרו של צדק חברתי ברקמת החיים של החברה מותיר אותה כחברה נלעגת בעת הצום, כדברי הפסוק "הֲלָכוֹף כְּאַגְמוֹן ראשׁוֹ , שַׁק וָאֵפֶר יַצִּיעַ , הֲלָזֶה תִּקְרָא יוֹם צוֹם, יוֹם רָצוֹן לה' ?" )פס' 5). הנביאים ישעיהו וזכריה מסתייגים מצום, שצמח דרך קבע ללא משמעות של יציקת דפוסי צדק חברתי באורגניזם החי של החברה . זכריה בפרק ז' אומר לנו במפורש, כי ה' אינו דורש מאיתנו צום , אלא הוא דורש לקיים את מצוות הצדק החברתי. קשה להתעלם מנימת הלעג של זכריה בפרק ז' - "הלא אַתֶּם הָאוֹכְלִים וְאַתֶּם הַשּוֹתִים" (פס' 5). אם תצומו או לא תצומו זו לא שאלת השאלות - השאלה שחייבת החברה לשאול האם זו חברה שיש בה "מִשְפָּט אֱמֶת" . הצום הוא חסר כל ערך , אם זו חברה שאינה פותחת את לבה לכל באיה, והיא אינה מאופיינת במשפט "חֶסֶד וְרַחֲמִים עָשוּ אִיש אֶת אַחִיו". הצום חסר משמעות, אם החברה מאופיינת בקוטביות חברתית כשחלק הארי מבאי החברה קורס. הצום הוא ערך מוסף מאוד משמעותי, אם זו חברה שיכולה לומר על עצמה, שהיא מקיימת את הצו "אַלְמָנָה וְיָתוֹם גֵּר וַעֲנִי אַל תַּעַשְקוּ..." (שם פס' 9). בין כסה לעשור ובמיוחד ביום הכיפורים חייבת לפעום בחברה הישראלית הכמיהה ששנת תשע"ב תהיה שנה ' שבסיומה נוכל לומר לעצמנו - הקמנו כאן בארץ הזו - חברה המבוססת על עקרונות הצדק החברתי, ולא חברה שסוגדת לריטואלים דתיים חסרי תוכן וממשות.
|
תאריך:
|
02/10/2011
|
|
|
עודכן:
|
02/10/2011
|
|
איתן קלינסקי
|
צדק חברתי קודם לצום ולתענית
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
י.ש
|
2/10/11 15:57
|
|
|
|
ירון מ.
|
2/10/11 17:30
|
|
|
|
י.ש
|
2/10/11 20:12
|
|
|
|
יהודית רב.
|
3/10/11 11:27
|
|
|
|
איתן קלינסקי
|
3/10/11 13:59
|
|
|
|
י.ש
|
3/10/11 20:34
|
|
|
|
מתיחס בכבוד
|
4/10/11 08:12
|
|
2
|
|
צדק חברתי
|
2/10/11 16:06
|
|
3
|
|
שולה.
|
2/10/11 16:21
|
|
4
|
|
החלמאי
|
3/10/11 07:20
|
|
מוצאי ראש השנה התנגש עם ליל שבת. כמעט, כמעט שקיעת השמש, כשכבר לא היה חם מדי ורוח קלילה סימנה שהסתיו מתקרב, יצאנו לטיול ערבית בשכונה. ריח עצים מן הגינה החדשה באוויר, ירוק בחצרות ואנחנו הולכים הליכה של שבת.
|
|
|
מאותו ערב שישי בו צפו אזרחי ישראל בראיון עם זהבית כהן בערוץ 2, החלה הספירה לאחור של כהן במסגרת תפקידה כיו"ר תנובה, וגם כיו"ר בית ההשקעות פסגות. הראיון איתה היה אות הפתיחה לחפירות שהתנהלו תחת רגליה של כהן עד היום בבוקר (א', 2.10.11), בו הודיעה על התפטרותה מתפקידה כיו"ר. כשלושה חודשים פעל שעון החול בעקביות עד לנפילה הסופית-אך-הצפויה של כהן מהתפקיד.
|
|
|
הפרק הראשון במסכת ה"חגים" מסתיים בשעות אלו – עברנו בשלום את ראש השנה ומה שנשאר זה יום כיפור, סוכות ולאחר מכן מנוחה עד לחג החנוכה. אלא מה, אם היו לנו ארבעה ימי חופשה שכללו, בין השאר, טונות של מזון וארוחות רבות, כבדות, משמינות, מיותרות אך אולי כמעט בלתי נמנעות, אזי מגיע לנו גם מתנה מהשלטון.
|
|
|
משה ליפשיץ, 1894 - 1940, היה משורר יידיש ומתרגם רב לשונאי, רב תחומי ורב תרבותי. כיהודי אוקראיני מבית חסידי, שלט במקורות העבריים. היידיש הייתה לשון היומיום שלו. בנעוריו היגר לווינה המעטירה, בירת האימפריה האוסטרו-הונגרית של הקיסר ירום הודו פרנץ יוזף, חביב היהודים. בווינה נכבש ללשון הגרמנית ועד מהרה שלט בה להפליא. ומאז הקדיש ללשון הגרמנית לא מעט מחילו ומיצירתו.
|
|
|
לאחרונה היינו עדים לויכוח הציבורי בכלי התקשורת בעניין הדחת מספר צוערים מקורס הקצינים עקב יציאתם באמצע טקס שכלל שירת נשים. הויכוח שוב מצא ביטוי בפער התפישה בין חילונים לדתיים באשר לשירת נשים.
|
|
|
|
|
|
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
|
|
|
דן מרגלית
ביבי ראש, ביבי אשם נתניהו היה חייב להתפטר דקה אחת לפני הרצי הלוי ורונן בר איני בא לטעון כי חליוה אינו צריך להתפטר, צריך גם צריך אחריהם? איתם? לא חשוב
|
|
|
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
|
|
הבלוגרים הנקראים ביותר ב- News1
|
|