|   15:07:40
  חניאל פרבר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

חג האסיף בצאת השנה

מה הקשר בין החגים ליבול? אילו ניתנה התורה לעם עובד אדמתו החי לפי הלוח החקלאי היה הדבר מובן. אבל התורה ניתנה במדבר סיני לעם שיצא מעבדות לחרות, ועומד לפני ארבעת אלפים שנה שברובן לא יעבוד את האדמה. איך יחגוג את החגים? ומדוע הוזכרו?
10/10/2011  |   חניאל פרבר   |   מאמרים   |   חגים ומועדים   |   תגובות
להודות לה' על הטוב שהוא מרעיף עלינו [צילום: AP]

שתי סדרות של חגים קבעה לנו התורה. האחת ימי הדין - ראש השנה ויום הכיפורים. השנייה - שלושת הרגלים פסח, שבועות וסוכות. ברשימה זו אתייחס לסדרת המועדים פסח, שבועות וסוכות. חג הפסח חל בט"ו בניסן, חמישים יום אחריו חג מתן תורה - שבועות , ובט"ו בתשרי חג הסוכות המסתיים בשמיני עצרת - שמחת תורה.

חג הפסח נחוג לציון יציאת מצרים שאירעה בו. חג השבועות במועד מתן תורה וחג הסוכות זכר לניסים המופלאים שארעו לעם ישראל בארבעים שנות שהותו במדבר, בהיותו מוקף בענני כבוד וחוסה בצל השגחתו של הקב"ה.

נשאלת איפה השאלה מדוע ציין הקב"ה בתורה את המאפיין החקלאי של כל חג וחג? מה החשיבות שבדבר כפי שמציין הכתוב: "שלש רגלים תחוג לי בשנה את חג המצות תשמור....למועד חודש האביב, וחג הקציר ביכורי מעשיך..... וחג האסיף בצאת השנה " (שמות כ"ג, ט"ו ).

הרשב"ם מפרש על האתר: "הרי שלושת הרגלים תלויים כולם בפירות הארץ, אביב קציר ואסיף "לכן חג הסוכות אף שזמנו בתחילת השנה היהודית, מציינת התורה שהוא חל "בצאת השנה" כלומר בסופה של השנה החקלאית, שכן לאחריו זורעים את תבואת החורף.

מכאן מתחזקת השאלה, מה הקשר בין החגים ליבול? אילו ניתנה התורה לעם עובד אדמתו החי לפי הלוח החקלאי היה הדבר מובן. אבל התורה ניתנה במדבר סיני לעם שיצא מעבדות לחרות, ועומד לפני ארבעת אלפים שנה שברובן לא יעבוד את האדמה. איך יחגוג את החגים? ועוד, מדוע הוזכרו?.

המועדים החקלאיים אביב, ביכורים ואסיף? אלא מסבירים הפרשנים שהחגים קשורים זה לזה וזה בזה. האיכר חרש, זרע, השקה ונשא תפילה. הזרע נקלט התפילה מתעצמת שהגשמים ירדו בעיתם, שלא תפגע הקרה ביבול ושלא יגיע למצב של שידפון וירקון.

באביב נראה חיוך על פניו של האיכר. התבואה בשלה, מלאה וגבוהה ואז באה תפילתו - הודאתו לבורא העולם על התבואה. אבל התבואה הבשלה אינה ראויה אלא לבהמות. התבואה מבשילה עוד חודש נוסף ואז באים ימי הקציר. התבואה נקצרת מעמרים אותה, דשים, חובטים וזורים לרוח. טוחנים, לשים, עורכים ואופים. אכן התבואה צמחה לשנה שלמה, נקצרה וראויה למאכל אדם אבל עדיין אין מאחסנים אותה. משאירים אותה בגורן בחוץ כדי שתתיבש בחום השמש, ולא באוסם שאז תתעפש ותרקיב.

במשך הקיץ מתקשה התבואה מתחזקת ומתחסנת ואז בסתיו ניתן לאחסן אותה בלב שקט ושמח. חג האסיף מציין את שלושת התחנות -המועדים החקלאיים - מהבשלת התבואה, קצירתה ואיחסונה.
לכאורה תמוה מלשון הפסוק (שמות כ"ג , ט"ו ) מדוע כותבת התורה בפרשת משפטים פר' כ"ג, פס' י"ד - ט"ו ואף בפרשת כי תישא פר' ל"ד , י"ז - כ"ו את מצות העליה לרגל בחג הסוכות דווקא עוד קודם רדת משה מההר ביום הכיפורים וקודם חזרת ענני הכבוד בט"ו בתשרי שנזכרו בתורה רק לאחר מכן?

אלא מסבירים זאת הפרשנים שעוד טרם היציאה ממצרים, טרם קבלת התורה נקבעו שלושת הרגלים על-פי מצבי התבואה ולאחר היציאה ממצרים נקבע רק חג הפסח על בסיס היציאה. זאת אנו רואים מריבוי המצוות של " זכר ליציאת מצרים". לאחר מתן תורה נוסף חג השבועות שנקבע על בסיס מתן תורה, ולאחר חזרת ענני הכבוד נוסף עליהם חג הסוכות על בסיס חזרתם של ענני הכבוד.

יש לראות שחג המצות וחג השבועות חלים בתחילתה ובעיצומה של עונת הקציר החקלאית. לכן חובת השהייה" במקום אשר יבחר ה' " (דברים טז',ז') היא יום אחד בלבד נוכח העול והעבודה הקשה בקציר החיטים, אולם בחג הסוכות יש לשהות ולשמוח בירושלים שבעה ימים. לכן על שמחה שבברכת היבול בחג האסיף נאמר בסוכות כפל שמחה ( דברים טז' ,יב'-טו' ). נוכח ההודיה על היבול שכמעט הושלם איסופו וכן על גשמי החורף הקרב עבור היבול של השנה הבאה.

ומעניין שבפרשת ראה שבספר דברים ( פרק טז',טז' ) מציין הפסוק " שלוש פעמים בשנה יראה כל זכורך את פני ה' אלוקיך ...". במילה שלוש מצוינת האות ו'. במכלול הפסוקים בפר' טז' פס א'-יח' נקראים שלושת החגים גם על שם מצבי התבואה וגם על שם מצוות החג משום שהם נאמרו לאחר יציאת מצרים, מתן תורה וישיבת עם ישראל בסוכות. בכך אפשר גם לפרש מדוע בפסוקים בפרשת משפטים וכי תישא כתוב " שלש" חסר ו' ואילו בפרשת ראה "שלוש" מלא משום שכאן במשנה תורה הושלמו שלושת הרגלים בתוכן הרוחני שלהם ביצירת הקשר בין עם ישראל לאביהם שבשמים.

חג האסיף מדגיש את הצורך להודות לה' על הטוב שהוא מרעיף עלינו ולא להניח לתחושה של "כוחי ועוצם ידי" למלא את לבנו.

תאריך:  10/10/2011   |   עודכן:  10/10/2011
חניאל פרבר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הסוגיה מה דינו של פיצוי בגין ירידת ערך מקרקעין, מעסיקה לא מעט את הפסיקה בשנים האחרונות. לאחרונה, נדון הנושא ע"י ועדת הערר שליד ביה"מ המחוזי בת"א בעניין קסנר משה (ו"ע 1195/04). באותו עניין, בשנת 2000 פורסמה הודעה על הפקעה של 9 מתוך 17 דונם של העוררים מכח פקודת הדרכים ומסילות הברזל, וזאת לשם סלילת כביש 431. בשנת 2002 קיבלו העוררים פיצויים ממע"צ: 84% מסכום הפיצוי היה בגין ההפקעה ו -16% בגין הנזק שנגרם לשטח שנותר בידם. ביחס לפיצוי בגין הפקעה, הוא מוסה במס שבח בשיעור של מחצית מהשיעורים הרגילים, וזאת לפי סעיף 48ג לחוק מיסוי מקרקעין.
אנחנו חיים במזרח התיכון המוסלמי ואנחנו בודדים.
10/10/2011  |  אורי שרגיל  |   מאמרים
רוצים לשמוע משהו מצחיק?, בנפאל מדינה "נידחת" שבתוכה שוכן לו הר האברסט חיים 29 מיליון אזרחים, רובם עניים המתפרנסים מחקלאות. התלג לנפש הוא 1,900 דולר בשנה . כסף קטן. לא מזמן התחלף שלטון המלוכה שם במשטר רפובליקני, פדרלי דמוקרטי עם נשיא וראש ממשלה.
10/10/2011  |  שולמית קיסרי  |   מאמרים
החידלון המדיני של ממשלת ישראל נוכח הסופה המשתוללת סביבנו מסכן את עתידה של ישראל. נכון שהאירועים המהפכניים במדינות ערב אינם קשורים ישירות לישראל אך אין ספק שהסוגיה פלשתינית מהווה מאיץ בערה במדינות המוסלמיות והערביות. חוסר המעש המדיני של ממשלת ישראל והפקרת הזירה הבינלאומית לפלשתינים ותומכיהם מהווים טעות אסטרטגית חמורה ביותר.
10/10/2011  |  צ'לו רוזנברג  |   מאמרים
במשך אלפי שנים נלחמו אנשים בעזרת כידונים, חרבות, חצים ואבנים. ואלה הרגו, פצעו וגם הכריעו מלחמות. המצאת אבק השריפה לא ביטלה את היכולת להרוג בעזרת אבן. התייחסות להתקפת אבנים כפעולה הפגנתית ולא מלחמתית שיתקה את יכולת ישראל לחסל צורה זו של התקפות על התנועה בכבישים. כשהתבררה האמת על רצח אשר פלמר ובנו, התברר גם שאותה חוליית מיידי אבנים כבר ביצעה 17 התקפות כאלו בעבר, ואף אחד לא שאל איך זה שלא תפסו אותם לפחות פעם אחת, והיו מונעים כך את ההתקפה ה-18 הרצחנית.
10/10/2011  |  יוסף דוריאל  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   חגים ומועדים  
האוויר ביום כיפור היה צלול יותר  /  עידן יוסף
ישראל עוצרת לחשבון-נפש  /  עידן יוסף
'צהר' מקרב את תפילת יום הכיפורים לכל ישראל  /  מחלקה ראשונה
טעימות בסוכה  /  איילת נדיב
התמודדות עם בעיות בעור הידיים בחגים  /  ד"ר פליקס פבלוצקי
מתכון לשנה טובה  /  סיגל פרישמן
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
דן מרגלית
דן מרגלית
אם נתניהו אינו כשיר מה זה אומר? שאילו היה צעיר במצבו האישיותי עתה היו דוחים את גיוסו לצה"ל? מונעים את קבלתו ליחידת אבטחה של השב"כ?
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il