|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
וינשטיין. רשות מחוקקת ומבצעת [פלאש 90] מזוז. לא רצה חוק [פלאש 90]

היועצים המשפטיים השתלטו על המדינה

דרושה הפיכת נגד

דוח מבקר המדינה על התנהגותם של וינשטיין ומזוז בנוגע להגבלת משך החקירות, הוא רק סימפטום להשתלטותם של היועצים המשפטיים על חיינו תוך דחיקת רגליהם של נבחרי הציבור. המצב מחייב טיפול שורש, שיביא להקטנת החשש מפני תביעה כנגד כל החלטה, וגם צעדים מיידיים להשבת הסמכויות לידי מי שנבחרו בצורה דמוקרטית
13/12/2011  |   איתמר לוין   |   מאמרים   |   אקטיביזם שיפוטי   |   תגובות
וינשטיין ומזוז צפצפו על החלטת ממשלה
איתמר לוין
ההנחיה להגבלת משך חקירות עלולה דווקא להביא להתמשכותן * הפרקליטות והמשטרה אינן מקיימות החלטות ממשלה ונהלים שלהן עצמן בנוגע לסקירת תיקים בשל היעדר עניין לציבור * המבקר קורא לפרקליטות להקים גוף שיפקח על התובעים המשטרתיים
לרשימה המלאה

כותב שורות אלו מכסה את דוחות מבקר המדינה למעלה מעשרים שנה, אבל דומני שמעולם לא נתקלתי בסיפור שמשמעויותיו כה חמורות כמו הגילויים (יום ב', 12.12.11) בנוגע להגבלת משך זמן החקירה. הסיפור הזה חמור כל-כך, גם משום ששני יועצים משפטיים לממשלה צפצפו בצורה הבוטה ביותר על עקרונות יסוד של משטר דמוקרטי, וגם משום שיש לו השלכות רחבות בהרבה.

תמצית העלילה: בשנת 2007 החליטה ועדת השרים לחקיקה להגביל בחוק את זמן עריכתן של חקירות פליליות. על-פי החוק, להחלטה כזו - אם אין עליה ערעור בפני מליאת הממשלה - יש תוקף של החלטת ממשלה. שנה לאחר מכן החליט מני מזוז, אז היועץ המשפטי לממשלה, שהוא לא רוצה חוק אלא הנחיה שהוא-עצמו יהיה חתום עליה. עברו עוד שנתיים ויורשו של מזוז, יהודה וינשטיין, הוציא את אותה הנחיה.

במילים פשוטות: שני יועצים משפטיים לממשלה - פקידים ממונים - הפכו את עצמם בבת-אחת לרשות המחוקקת ולרשות המבצעת. הם התעלמו לחלוטין מהחלטה מחייבת של ועדת שרים והמירו חוק של הכנסת בתקנה מינהלית שלהם. הראשון שבהם מועמד כיום לבית המשפט העליון, ואילו השני ממשיך בתפקידו כאילו כלום לא קרה.

וכאמור, אם זה לא מספיק חמור, אזי יש לקבוע שמדובר בסימפטום למחלה שדבקה מזמן בחברה ובממשל בישראל. למחלה הזו קוראים "משפטיזציה", והתסמין הבולט ביותר שלה הוא השתלטות מוחלטת של היועצים המשפטיים ובתי המשפט על התחומים האמורים להיות מסורים בידי נבחרי הציבור.

כולם דואגים מראש לכסת"ח

שורש הרע הוא בשניים. האחד: ההצפה של מקצוע עריכת הדין. יש יותר מדי עורכי דין עם פחות מדי עבודה, והרבה יותר מדי עורכי דין שאינם ראויים לתוארם. התוצאה היא, שכמעט כל דבר מגיע לבית המשפט, אם משום שעורך דין צריך פרנסה, אם משום שהוא אינו בקיא בחוק ואם בשל שילוב של שניהם. השני: נכונותו של בית המשפט לדון כמעט בכל דבר שזז והימנעותו מ"ענישה" של מי שמנצל לרעה את הליכי המשפט. מכרז, מינוי, תוכנית בנייה, קנסות חניה - הכל שפיט. איננו מדברים על סוגיות פוליטיות ברומו של עולם, אלא על סתימת בתי המשפט בנושאים שצריכים להיסגר הרחק ממנו. אך כאשר לתובעים אין מה להפסיד זולת כמה אלפי שקלים הוצאות בהם יחויבו, הפיתוי גדול מדי.

התוצאה משילוב שני הגורמים הללו היא, שאין כמעט החלטה שתתקבל בלא ייעוץ משפטי מוקדם. מי שמקבל את ההחלטה - ואין זה משנה אם מדובר בפקיד זוטר או בראש הממשלה - רוצה לדעת, בביטחון סביר, שבית המשפט לא יהפוך אותה. לכן, הוא מעביר אותה לעיונו של היועץ המשפטי. אם הלה יגיד שיש בעיה, קרוב לוודאי שהפקיד או הנבחר ייסוגו. רק זה עוד חסר להם - שידבקו בהחלטה, ואז יסתבר שהתעלמו מחוות דעת משפטית בנוגע לסבירותה או אף ביחס לחוקיותה.

כולם אנשי היועמ"ש לממשלה
נתניהו. שבוי בידיו של וינשטיין [צילום: AP]

שלטון היועמ"ש
הנבחרים יכולים להבטיח ולתכנן ולהציע ולשאוף - בתנאי שלא ייתקלו בווטו של היועץ המשפטי. וזה מגיע עד הרמות הגבוהות ביותר, כאשר היועץ המשפטי לממשלה מורה - כך ממש - לראש הממשלה להוריד הצעת חוק מעל סדר היום

זהו השלב הראשון: היועץ המשפטי מתבקש להביע דעה על ההיבטים המשפטיים של ההחלטות. אך עד מהרה הוא מתערב בכל ההיבטים, שהרי קשה מאוד להבדיל בין הצד הביצועי לבין הצד החוקי. נניח שרוצים לשפץ כביש: מועד ביצוע העבודות - ביום או בלילה, באמצע השבוע או בסופו - הוא לכאורה שאלה ביצועית מובהקת, אך היועץ המשפטי יאמר מיד שכל החלטה עלולה לגרור תביעות מצד מי שייפגעו ממנה.

מכאן קצרה מאוד הדרך לכך שכל החלטה נתונה למעשה לאישורו של היועץ המשפטי, ומובן שעוד לא נולד היועץ שיאמר "זה לא בסמכותי". וכך, הנבחרים יכולים להבטיח ולתכנן ולהציע ולשאוף - בתנאי שלא ייתקלו בווטו של היועץ המשפטי. וזה מגיע עד הרמות הגבוהות ביותר, כאשר היועץ המשפטי לממשלה מורה - כך ממש - לראש הממשלה להוריד הצעת חוק מעל סדר היום.

יתרה מזו: היועצים המשפטיים בשירות הציבורי הם כולם שלוחיו של היועץ המשפטי לממשלה, ואינם כפופים למי שעומדים בראש אותם גופים. אותו מצב קיים לגבי חשבי המשרדים, הכפופים כולם לחשב הכללי באוצר. אך בעוד ששליטת האוצר בכל המשרדים דרך החשבים היא נושא לוויכוח מתמיד, איש אינו מערער על שליטת היועץ המשפטי לממשלה במשרדים דרך יועציהם המשפטיים. וכדי להבטיח שאיש לא ינסה לערער על אנשיו, הוציא וינשטיין לפני מספר חודשים הוראה האוסרת - אוסרת! - על ראשי רשויות מקומיות לפנות לייעוץ משפטי חיצוני.

סיכום ביניים: בכל גוף ציבורי יש יועץ משפטי, בדרך כלל אדם צעיר למדי שאינו מוכר כמעט לאיש. הוא אומנם נבחר בידי אותו גוף, אך כפוף לא לעומדים בראשו אלא ליועץ המשפטי לממשלה. אם ראש אותו גוף רוצה לקבל ייעוץ כספי חיצוני - זה מותר לו; אבל אם הוא סבור שיועצו המשפטי טעה, או שהוא סתם רוצה עוד דעה - זה אסור לו. מונופול מוחלט. וכך הגענו למצב בו היועצים המשפטיים הם השליטים האמיתיים של מדינת ישראל.

יהיו שיאמרו שזה לא כל-כך נורא, לנוכח כישוריהם ובעיקר מידת יושרם של רבים מן הפוליטיקאים שלנו. התשובה על כך פשוטה ביותר: קוראים לזה דמוקרטיה. אתם לא מרוצים מהפוליטיקאים - תחליפו אותם או תפעלו נגדם. אך אסור באיסור מוחלט וגמור להחליף את הנבחרים בפקידים. פוליטיקאים מושחתים הם הרע במיעוטו בהשוואה לפקידים דיקטטוריים.

דרושים: חברי-כנסת אמיצים
נאמן. דרוש שר שלא יירתע [פלאש 90]

בלי להירתע
מאחר שמדובר בבעיה שורשית עם השלכות מיידיות, הטיפול צריך להיות שילוב של שורש ומיידיות. הוא חייב להיות מעוגן בחקיקה, מה שאומר שהדבר מצריך חבורה של חברי-כנסת אמיצים, שלא יירתעו מהמשפטנים עצמם ומהתקשורת המלחכת את פנכתם

אז מה עושים? המצב כל-כך מושרש, ובעצם כל-כך אנוש, עד שיהיה קשה מאוד לשנותו. קשה - אך לא בלתי אפשרי. קשה - אבל חיוני. המצב הנוכחי עומד בסתירה לעקרונות יסוד דמוקרטיים והוא הרבה-הרבה יותר חמור מהחוקים מעוררי הסערה בנוגע לבית המשפט העליון או לשון הרע. הוא מכפיף את כל חיינו לקבוצה קטנה של אנשים שלא בחרנו ושאיננו יודעים אפילו את שמותיהם.

מאחר שמדובר בבעיה שורשית עם השלכות מיידיות, הטיפול צריך להיות שילוב של שורש ומיידיות. הוא חייב להיות מעוגן בחקיקה, מה שאומר שהדבר מצריך חבורה של חברי-כנסת אמיצים, שלא יירתעו מהמשפטנים עצמם ומהתקשורת המלחכת את פנכתם. יעזור מאוד אם למשימה יירתם גם שר משפטים המבין את מהות הדמוקרטיה ואינו שבוי של הפרקליטות והיועץ המשפטי לממשלה; יעקב נאמן יכול להתאים. ומכאן - לצעדים המוצעים.

במישור ארוך-הטווח: יש להגביל את הכניסה למקצוע עריכת הדין ולהעלות את רמתם של הנכנסים אליו, על-ידי הקשחה של הבחינות והתאמתן למציאות עימה מתמודדים עורכי הדין. אלו שנמצאים במקצוע צריכים לעבור השתלמויות חובה תקופתיות, שיהיו תנאי לחידוש השנתי של הרישיון. יש להרחיק מן המקצוע את מי שפועלים בצורה בלתי-אתית ופוגעים בלקוחותיהם. בתי המשפט צריכים להטיל הוצאות ריאליות, ואולי גם הוצאות עונשיות, על מי שמגישים תביעות סרק. כל אלו יביאו, לאורך הזמן, להפחתת החשש מפני תביעה על כל צעד ושעל, וממילא יובילו להפחתת תלותם של מקבלי ההחלטות ביועצים המשפטיים.

במישור המיידי: יש להעביר לידי ועדה ציבורית את מינוייהם של היועצים המשפטיים בגופים הגדולים (משרדי הממשלה, העיריות הגדולות, רשויות סטטוטוריות חשובות, חברות ממשלתיות גדולות וכדומה). הוועדה יכולה להיות דומה לוועדה למינוי שופטים (דהיינו: רוב למשפטנים אבל עם נציגי ציבור), שעם כל הליקויים שבה - עדיפה בהרבה על המצב הנוכחי, בו היועצים מתמנים הרחק מעינו של הציבור. היועצים המשפטיים של הגופים הציבוריים יידרשו לכישורי מינימום של ותק וידע, שיילכו ויעלו ככל שמדובר בגוף גדול וחשוב יותר. יש לקצוב את תקופת כהונתם לארבע או חמש שנים בלבד, ללא אפשרות הארכה.

השאלה של מתן אפשרות לנבחרים לקבל ייעוץ משפטי חיצוני, היא קשה לפתרון. מצד אחד - זכותם; מצד שני - הדבר ייצור תוהו ובוהו. ייתכן שהפתרון צריך להיות טכני, למשל: הגבלת הזכות הזו למספר פעמים בודדות בשנה, כך שראש אותו גוף יחשוב היטב לפני שיעשה זאת. אפשרות נוספת היא התניית הייעוץ החיצוני באישורו של הדירקטוריון או המקבילה לו - מועצת עירייה, מועצת רשות וכדומה.

לבסוף, חשוב מאוד לבצע שתי רפורמות עליהן מדברים כבר זמן רב, אך הן אינן מתקדמות. האחת: פיצול בין תפקידיו של היועץ המשפטי לממשלה. אם היועץ יהיה רק יועץ ולא ראש התביעה הכללית, לא יוכל להיווצר מצב - כפי שחשף כאן יואב יצחק - בו בכובעו האחד מחזיק יהודה וינשטיין בגורלו של ראש הממשלה, ובכובעו השני הוא נותן לו "עצות" שלא ניתן לסרב להן. השנייה: הקמת גוף חיצוני שיפקח על הפרקליטות. זה לא קשור במישרין לשליטת של היועצים המשפטיים, אך בהחלט יעזור להחזיר את מערכת המשפט כולה למקומה הראוי והמכובד.

תאריך:  13/12/2011   |   עודכן:  14/12/2011
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
דרושה הפיכת נגד
תגובות  [ 29 ] מוצגות   [ 29 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
השכל הישר
13/12/11 11:47
 
להדיח את הסמרטוט
13/12/11 13:15
 
ניפגש בפריימריס
13/12/11 15:21
 
ביבי זה שמאל,כנסו
13/12/11 21:23
2
הבעיה
13/12/11 12:11
3
ותובע כללי
13/12/11 12:45
4
ידען ואמיץ
13/12/11 13:11
5
ניהול נכון
13/12/11 13:20
6
עמוס-u
13/12/11 13:36
7
פועה
13/12/11 13:39
8
הציבור בישראל
13/12/11 13:42
9
בורות לשמה
13/12/11 14:36
 
זקן
13/12/11 16:32
10
ישע
13/12/11 15:09
11
אלטע קאקער
13/12/11 15:22
12
נבחרי העם
13/12/11 15:37
 
זקן
13/12/11 17:29
13
פישלזון
13/12/11 16:37
14
גלילי
13/12/11 18:05
15
urixo
13/12/11 19:28
16
שבתאי עזריאל
13/12/11 19:33
17
יחיאל ש.
13/12/11 22:14
18
אהרן מיטל
13/12/11 23:46
19
ע.ג.
14/12/11 00:11
20
ישמעאל
14/12/11 06:05
21
מנחם הגלילי
14/12/11 07:01
22
aviku
14/12/11 07:51
23
רחל גור
14/12/11 08:20
24
צ'ה גברא
14/12/11 12:02
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לפי דוח של מרכז המידע של הכנסת, רוב הפליטים ומהגרי העבודה, שהוברחו לישראל דרך סיני, נפלו קורבן להתעללות מבריחים. הם נדרשו לשלם דמי כופר גבוהים כדי לשחררם. עד שהכסף שולם הם הוחזקו כבני ערובה בתנאים תת אנושיים. עינויים שימשו אמצעי לחץ על קרובי משפחה לשלוח מהר ככל האפשר דמי כופר.
13/12/2011  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
אלו שמחפשים ברשת האינטרנט את אותו עץ עליו צומח הכסף - בדיוק כפי שחינכו אותנו כילדים שאין כזה דבר אך יש כאלו שעדיין ממשיכים לחפש - יזהו בוודאי את שלל הפרסומות והבאנרים שמבטיחים שאילו רק תירשמו לקורס המסחר שלהם או תרכשו בכסף רב את שיטת ההשקעה שלהם - תוכלו לייצר לעצמכם הכנסה של מאות ואלפי דולרים בזמן קצר.
13/12/2011  |  גיא חזן  |   מאמרים
"ויתרתי", היא אמרה.
13/12/2011  |  דן אלון  |   מאמרים
איפה ה"נאמנות" שהבטיח שר החוץ הישראלי, שפתאום תומך בולדימיר פוטין שהוא לא רק אחד מהאויבים הדיפלומטיים שלנו, אלא גם מי שמספק נשק מתוחכם ותחמושת שמשמשת את אויבינו במלחמה שלהם נגד ישראל. שר החוץ הפנה גב לארה"ב ולמדינות המערב, שעוזרות לנו להיאבק על קיומנו ומגנות עלינו ללא הפסקה בזירה הבינלאומית, כשהוא מתעלם מהנזק שהוא גורם למדינת ישראל וחושב רק על העתיד הפוליטי שלו
13/12/2011  |  דניאל גיגי  |   מאמרים
אני מתגורר בשכונת עין שרה בדרום נהריה במרחק של כקילומטר מהיישוב הערבי מזרעה עמו בדרך כלל מתקיימים יחסי שכנות טובה. בסך הכול אין תלונות מיוחדות למעט העובדה שמפעם לפעם מתעקש המואזין בכפר, הנעזר ברמקול רב עוצמה, להזמין לתפילה גם את כל תושבי נהריה - כלומר גם אותי -מאמין ידוע. במקרים אלו הרעש הוא בלתי נסבל ומעורר בשומע דחף לא נאות ולא סובלני לפוצץ את המסגד עם הרמקול הארור הזה. לאחרונה - ללא חקיקה מיוחדת חל שיפור מהותי (זמני ??) במצב ויתכן שנמצאה הדרך להבהיר לשכננו הטובים שנדרשת מידה של התחשבות גם בלא מאמינים.
13/12/2011  |  עו"ד משה גולדבלט  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   אקטיביזם שיפוטי  /  מי ומי  
"ביהמ"ש העליון לא מוכן לגלות טעויות"  /  איתמר לוין
"צדק חלוקתי - גם בביטחון"  /  איתמר לוין
לנדאו מחזיר לביניש: "דגל שחור של הסתה"  /  איתמר לוין
זובור  /  יהודה יפרח
פול גז בניוטרל  /  יהודה יפרח
אנשי הרוח הרעה  /  אהרון רול
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
גאולה - רק בפעולה אנושית שמודעת שהיא כלי לקידום ישועה
איציק וולף
בימים שבהם טוענים רבנים כי ישנה הגנה מיסטית-רוחנית שהיא בלבד זו ששומרת על עם ישראל מפני אויביו כדאי לעיין בפסוקי קריעת ים סוף - שעל-פי המסורת אירעה בשביעי של פסח - ולראות שאפילו רי...
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
ביידן מחצין אינטליגנציה רגשית גדולה (אביגיל..), אך בגלל מחדלו גואה במשמרתו האנטישמיות בקמפוסים    כשיחזרו חטופים, נראה אנשים שבורים גופנית ונפשית; סינוואר ימשיך להחזיק חלק מהחטופים ...
דן מרגלית
דן מרגלית
אם נתניהו אינו כשיר מה זה אומר? שאילו היה צעיר במצבו האישיותי עתה היו דוחים את גיוסו לצה"ל? מונעים את קבלתו ליחידת אבטחה של השב"כ?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il