|   15:07:40
  דן אלון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

המדינה שאיבדה עצמה לדת

מדינה יהודית ודמוקרטית או מדינה יהודית או מדינה דמוקרטית? ישראל תצטרך לבחור אם היא דמוקרטיה או תיאוקרטיה. אם הריבון הוא הרוב או הרב. אם הריבונות היא בידי הכנסת או בבית-הכנסת. אם אנו כורים במכרות התל"ג כדי לממן את מכרות התרי"ג. אם הצדק של בג"צ זקוק להכשר של בד"צ. אם אנו מדינה של הדר או של הדרה. אם מקומו של המדיר הוא בדיר
23/12/2011  |   דן אלון   |   מאמרים   |   הדרת נשים   |   תגובות
המציאות הישראלית [צילום: פלאש 90]

דת ללא דעת
שלטון הרוב נסוג מפני שלטון הרב, עליונות החוק נסוגה מפני עליונות הדין הדתי, מדרכות החלו נסגרות בפני "אשת חיל", אוטובוסים החלו מחולקים לשני צדדים כאילו היו ים-סוף, בנותינו החלו מודרות מטקסים ממלכתיים, קברים החלו לקבל עדיפות על פני החיים

דמוקרטיה או תיאוקרטיה

אנחנו מזדעזעים מאירן, מתחלחלים מלראות את הסלפים מתחזקים במצרים, מתריסים בפלשתינים על התחזקות החמאס, ומצביעים על ערוותו של האיסלאם הפונדמנטליסטי התומך בטרור. אנחנו נאחזים בכל שבריר של הוכחה, למסקנה שכלל אינה זקוקה לשום הוכחה - קנאות דתית היא מגיפה ממאירה, והיא מעבריה עמים ואומות על דעתם.

ישראל כבר עומדת בפני הבחירה בין דמוקרטיה לתיאוקרטיה, ואם לומר את האמת העירומה - הקרב הזה כבר הוכרע, ולא לטובה.

נאמר כבר (אני מכיר את המקור מלע"ז) כי האדם צריך שיהיה בו הדבר שהוא מזהה ברעהו (You need one to spot one), והזיהוי הישראלי של הקשר בין הזיה פנאטית דתית אצל המוסלמים לפונדמנטליזם התומך בטרור, הוא שלב ראשון בתהליך ההפנמה של המציאות הישראלית.

ישראל 2011, או ישראל התשע"ב

התנועה, השינוי, התזוזה - הם סימן ההיכר של החיים, ומה שמבדל חיים ממוות את בני אדם וחברות אנושיות. החברה הישראלית אינה שונה מכל חברה אנושית אחרת, והיא לעולם אינה נמצאת בסטגנציה (קיפאון, דריכה במקום).

אך אין די בתנועה, בתזוזה ובשינוי כדי לבסס התקדמות. כשלעצמה, תנועה יכולה להיות גם נסיגה לאחור, או למשל תנועה מעגלית שאין בה אלמנטים של התקדמות. יתרה מכך, מה שמהווה התקדמות עבור האחד, עשוי להוות נסיגה עבור האחר.

הבחירה העומדת בפני אזרחי ישראל היא בחירה בינארית (אחת או אפס), בין מדינת ישראל שהיא ישראל של 2011 וצועדת את צעדיה כמדינת ישראל שהיא ישות מדינית ריבונית, או שמא היא מדינת עם-ישראל, והיא צועדת על מסלול של ישות מדינית רבנית. השנה היא 2011 או התשע"ב, והמדינה היא מדינה ריבונית או מדינה רבנית.

קול הרוב או קול הרב

הבחירה הראשונה תהיה לגבי זהות הריבון העליון. מדינת ישראל הגדירה עצמה, באמצעות אזרחיה, כמדינה יהודית ודמוקרטית, מתוך ניסיון להימנע מעימות בשאלה הבסיסית ביותר הרלוונטית לכל חברה אנושית המתאגדת באופן קבוצתי. מיהו הריבון?

למרות הסתירה הלוגית המהותית, אין בהכרח סתירה מעשית בין מדינה יהודית למדינה דמוקרטית, בכפוף להכפפה היררכית של הדת למדינה. זו אכן הייתה דרכה של מדינת ישראל עד לאחרונה, והריבונות המלאה הייתה נתונה בידי כנסת ישראל, בעת שדת הייתה עניין של בחירה אישית של אזרחיה.

ריבונות הכנסת או רבנות בית הכנסת

למרות קיומן של מפלגות אורתודוקסיות מאז ומעולם, ההפרדה בין עליונות האזרח באמצעות הכנסת ועליונות הרב באמצעות בית-הכנסת נשמרה עד הקמת תנועת שס, אשר שינתה לחלוטין את פני המפה הפוליטית של ישראל. שס מיסדה את עליונות הרב על הריבון ואישי ציבור החלו עולים לרגל לנשק את ידי הרב ולבקש את ברכתו.

רבני ישראל זכו לקבל "על מגש הכסף", את מה שעמים אחרים נלחמו במשך מאות בשנים לבטל, כדי להיחלץ מלפיתת הדת הממלכתית. מנהיגי הציבור כרעו בפני הרב, וקרעו לגזרים את המנדט שקיבלו מן האזרחים. הם מסרו את הריבונות לרבנות.

מכרות תל"ג או מכרות תרי"ג

ואם במגש הכסף עסקינן, אזי מגש הכסף אינו רק דמי מותם של צעירי הדמוקרטיה המגינים בחירוף נפש על זכותם של מי שתורתם אומנותם. מגש הכסף הוא גם דמי מותם של חיילי צה"ל המכירים בריבונות הריבון האזרחי, אך הוא גם דמי חייהם של הנושאים בנטל בניין הכלכלה של מדינת ישראל.

במכרות התל"ג (תוצר לאומי גולמי) של ישראל, עובדים מי שתורתם היא רק דתם, אך אומנותם היא משלח ידם. לעומתם, במכרות התרי"ג נחים על מצע רך של פרי עמלם של העובדים במכרות התל"ג מי שתורתם היא אומנותם, ולמאזן הדמים מתווסף גם מאזן דמי ממונם של העובדים במכרות התל"ג.

בג"צ או בד"צ

זליגת הדת אל תוך המרחב הממלכתי בדלת הראשית, עת כל מועמד מפלגתי מחזר על מפתני רבנים מלווה בתקרובות תל"ג עשירות, נדוניות מעשירות והצהרות תרי"ג מרעישות, פתחה את הדלת לזילות מצד המרחב הרבני הדתי כלפי המרחב הממלכתי הריבוני.

לשון הרבנים קיבלה דרור, וכיסי הרבנות הגדילו את המחזור. וככל שהלכה ההלכה והעמיקה את אחיזתה ה"יהודית", הלכה הדמוקרטיה ונסוגה מפניה בצעדי ענק. עקרונות הצדק האנושי פינו דרכם מפני עקרונות הצדק האלוהי הפרטי של רבנים בעלי זיכיון למכרות תרי"ג. ולפתע, זיכיונות שמעניק הבד"צ לכשרות מוצרי צריכה, הפכו תעודת הכשר "מוסרית" "יהודית" לפסיקות של בג"צ.

שלטון הרוב נסוג מפני שלטון הרב, עליונות החוק נסוגה מפני עליונות הדין הדתי, מדרכות החלו נסגרות בפני "אשת חיל", אוטובוסים החלו מחולקים לשני צדדים כאילו היו ים-סוף, בנותינו החלו מודרות מטקסים ממלכתיים, קברים החלו לקבל עדיפות על פני החיים, וצבאות סדירים של בעלי זיכיונות למכרות התרי"ג החלו מחלקים ציוני בד"צ גם לעוגן הדמוקרטיה של הבג"צ.

הדר או הדרה

למי שטעה להאמין שמדובר במלחמת ריבונות של הרוב מול הרב, או במלחמת ממון של תל"ג מול תרי"ג, או במלחמת צדק של בג"צ מול בד"צ, עוד נכונה הפתעה גדולה.

אין מדובר בקרב על כוח ריבוני בלבד, ואף לא על כוח ממוני בלבד, ואף לא מדובר בבעלות על מנגנוני הדין והצדק.

אנו בעיצומה של מערכה על מוסר וערכיות.

זוהי מערכה על גישה אנושית של "הדר" המאדיר את האדם (וגם את חווה), אל מול גישה אישית המדירה את האדם שאינו מקבל את תכתיבי ההדרה (ובמיוחד את חווה).

זוהי מערכה על גישה ליברלית, אנושית, מקבלת, מכילה, כזו שאינה מסתירה נשים, ואינה מסמנת מדרכות, אוטובוסים ורכבות, וזוהי מערכה על אופייה של החברה האנושית שאינה מקבלת בהבנה ניסיונות של מדירים לכפות את עצמם על סביבתם, בין אם בנימוס מאולץ ובין אם בתוקפנות מאלצת.

זוהי מערכה על אופיה של מדינת ישראל כמדינת אזרחיה, תושביה, מסתנניה, וגם רבניה היהודיים, כמריה הנוצריים, המוסלמים, נטולי הדת, מהללי הדת ומגניה, מפארי הדת ומקלסיה, הבוחרים בדת והמתנערים ממנה, האתיאיסטים, הפציפיסטים, הכוהנים, הלוויים ובעיקר - הישראלים!

זוהי מערכה על זכותה של חווה לגופה, לדעתה, לחירותה, לרצונה, לתודעתה ולנפשה, וזוהי מערכה על זכותו של אדם להגן על חוותו. זוהי מערכה על זכותה של חווה להיות אדם, ועל זכותו של אדם להיות חווה, ועל זכותם של כל אדם וכל חווה לא להיות, וכן להיות, ככל העולה על רוחם.

זוהי מערכה על זכותו של מי שאלוהיו אינו מרשה לו לעבוד אותו בנוכחות אישה, לעבוד את אלוהיו במקום שבו אלוהיו מרשה לו, ולאסור על דגנראטים לסלק אישה רק בשל רצונם לעבוד את אלוהיהם איפה שבא להם, מתי שבא להם, איך שבא להם, ולסלק משם את מי שלא בא להם.

זוהי מערכה על זכותו של כל בעל יצרים שאינו יכול להשתלט עליהם, לקבל טיפול הולם, ולמנוע מבעל יצרים שאינו יכול להשתלט עליהם להדיר את מושא יצריו כתחליף לטיפול.

זוהי מערכה על הדר מאיר, אל מול סרטן ההדרה הממאיר.

זוהי מערכה שבה ייקבע בסופו של דבר כי: "המדיר, מקומו בדיר".

תאריך:  23/12/2011   |   עודכן:  23/12/2011
דן אלון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
המדינה שאיבדה עצמה לדת
תגובות  [ 9 ] מוצגות   [ 9 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ישמעאל
23/12/11 13:51
2
שירת הבירבור
23/12/11 14:51
3
פתרון רדיקאלי
23/12/11 15:32
4
יניב מויאל
24/12/11 07:12
5
מוטי1
24/12/11 12:23
6
קורןנאוה טבריה
24/12/11 14:34
7
י.ש
24/12/11 18:40
 
חוגל
25/12/11 00:08
8
חקלאי דרום
10/01/12 16:05
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
כנשוך נחש זינק הסופר א.ב. יהושע להגן על בני חסותו הפלשתינים, במאמר סנגוריה נלהב (ידיעות אחרונות, 21.11.11) כנגד ניוט גינגריץ' המועמד המוביל של הרפובליקנים לנשיאות ארה"ב, שהעז לומר שהעם הפלשתיני הוא המצאה.
23/12/2011  |  גורי גרוסמן  |   מאמרים
רופא, רב ושחקן נפגשו יחד בתוכנית "עובדה" של אילנה דיין. לכאורה, במצב החברתי שבו אנו שרויים נראה אחרית הימים, אבל על המסך, בכתבות נפרדות, הפגישה מתאפשרת. מעט אחרי שמחאת המתמחים התפוגגה, בערב בו רופאים בכירים מתכנסים לדון בהשלכות הסכם הרופאים (קרי: שעון נוכחות ועוד) נחשפת פרשה שנעלמה מעין הציבור הסומך ידיו ולמעשה את חייו ברפואה הציבורית.
23/12/2011  |  גיל נתן  |   מאמרים
בפאתי אוניברסיטת בר-אילן נמצאים רחובותיה של רמת-גן, העיר המאכסנת, וכן רחובותיה של גבעת שמואל, העיר השכנה. רבים מגיעים במכוניתם אל שערי האוניברסיטה ומחנים בחוץ, מול המרכז המסחרי הקטן. כדי לשלם שולפים את הסלולארי ומקליקים את קוד החניה.
23/12/2011  |  יאיר דקל  |   מאמרים
איש המופת שלנו לשבוע זה ובכלל, הוא כמובן יוסף הצדיק. בסמוך לחג החנוכה בכל שנה אנו קוראים על אודותיו בפרשת השבוע ואפשר להזדהות איתו וגם להתרגש מתגובותיו למאורעות שהוא חוֹוֶה. גם ראוי להתבונן מעט בניסיון למצוא את הקשר שבין המסר שלמדים מיוסף, אם למדים, ובין המסר של חג החנוכה, שעניינו כידוע הוא חינוך, חנוכה מלשון חינוך. ובכן, על אודות יוסף אנחנו יודעים שהיה ה"בן יקיר" של אבא יעקב, שבהקשר הזה מכונה דווקא ישראל (פרק ל"ז): [ג] וְיִשְׂרָאֵל, אָהַב אֶת-יוֹסֵף מִכָּל-בָּנָיו כִּי-בֶן-זְקֻנִים הוּא, לוֹ; וְעָשָׂה לוֹ, כְּתֹנֶת פַּסִּים. זה נשמע כאילו אהבתו המיוחדת של יעקב ליוסף הסתכמה בפינוק יתר, אבל ההמשך מלמד שהפינוק שהופגן בכתונת הפסים, זה כל מה שקיבל יוסף יותר משקיבלו אחיו.
23/12/2011  |  נסים ישעיהו  |   מאמרים
בעת האחרונה נשאלו בציבור השאלות הבאות: האם ייסגר מפעל "פרי הגליל" בחצור הגלילית? האם ייסגר מפעל שקיות הפלסטיק "סלינה" בנצרת? איך ימומש חינוך חינם ממלכתי לילדים בני 3 וגם 4 על-פי דוח טרכטנברג? האם ערוץ 10 ייסגר? כולם פנו לועדות בכנסת ולממשלה לסיוע כספי. בלט מכולן כמובן ערוץ 10 ה"מתוקשר" היטב.
23/12/2011  |  יעקב איציקוביץ  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
במערכה ההיברידית בין ישראל לבין אירן זאת כבר הצליחה בהיבט הפסיכולוגי והכניסה את הציבור הישראלי, שנמצא חצי שנה במתחים, ללחץ נפשי ללא תקדים    הפטפטת המדינית הבלתי אחראית שמהדהדת בתקש...
דן מרגלית
דן מרגלית
יהיה אשר יהיה לא נברח ולא נסתגר ולא נתחבא    בוודאי לא בארצות הברית שנקראה בפי מהגריה היהודיים המזרח אירופים "א-געלדענע מדינה", מדינת הזהב
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il