|   15:07:40
ד"ר אריה אבישור חוקר עצמאי בכלכלה ומדעי החברה   |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

ספר יהודית אינו שייך לחנוכה

דוקא בימים אלה של עיסוק בהדרת נשים ראוי להיזכר בספר יהודית העוסק באשה גיבורה ודמות מופת ביהדות בטעות ספר יהודית משוייך לחג החנוכה, וזו סיבה נוספת לעסוק בו דוקא עכשיו
23/12/2011  |     |   מאמרים   |   הדרת נשים   |   תגובות
גיבורה ומושיעה, ועדיין צנועה [צילום: הרצל חקק]

בימים אלה אנו חוגגים את חג החנוכה, ומוטחות האשמות כבדות בתקשורת נגד היהדות בעניין הדרת הנשים. דווקא בימים אלה ראוי להיזכר בספר יהודית העוסק באשה גיבורה ודמות מופת ביהדות. בטעות ספר יהודית משוייך לחג החנוכה, וזו סיבה נוספת לעסוק בו דוקא עכשיו.

על-פי המסורת היהודית, בין סיפורי החנוכה מופיע סיפור גבורתה של יהודית. האמת היא שהרקע של סיפור זה היא התקופה הפרסית, כפי הנראה בימי ארתחשסתא השני. בסוף ימיו של ארתחשסתא השני, בשנת 366 לפני הספירה, פרץ מרד כללי בממלכה. מרד זה היה גדול כל כך, שהמלך איבד מחצית הכנסותיו. רב הדימיון בין הרקע המדיני שבספר יהודית ובין הקורה בימי ארתחשסתא השני. המנהגים, הגזירות, הגיאוגרפיה, האתנולוגיה, המשטר הצבאי, הנוהג המדיני, היחס בין ישראל שביהודה לשכניו—כל אלה פרסיים הם ולא על תקופת יוון הם מראים אלא על תקופת פרס. בנוסף, יש ציון זמן בספר יהודית המתייחס לבני ישראל: "כי מקרוב עלו מן הגולה". ציון זמן זה מעיד כי מדובר בתקופת האימפריה הפרסית. לפיכך, מסיקים החוקרים שספר יהודית נכתב כולו בתקופת מלכי פרס, וממילא אינו קשור למלחמות ביוונים ולחנוכה. 'אשור' בספר יהודית הוא פרס, ו'נבוכדנאצר' הוא ארתחשסתא השני.

סיפור המעשה

ארתחשסתא השני שלח את אולופרנא, שר צבאו, לדכא את המרד כאמור במערב הממלכה. צבאו של אולופרנא כלל מאה ועשרים אלף חיילים ושנים-עשר אלף פרשים דורכי קשת. לפני הגיעו אל יהודה היו לו הצלחות כבירות בשדה המערכה. פחדו נפל על יושבי החוף והם שלחו אליו מלאכים לומר דברי שלום (למעשה דברי כניעה מוחלטת). ישראל, לעומת זאת, צמו צום גדול, זעקו אל השם ונערכו למלחמה. אולופרנא מברר מי העם הזה הנערך למלחמה, ואחיאור, ראש כל בני עמון, מספר לו על ההיסטוריה של עם ישראל ועל כך שאם הם לא חוטאים, השם הוא מגינם. מסיבה זאת, אחיאור מייעץ לאולופרנא לא לצאת למלחמה בבני ישראל. אולופרנא בז לאחיאור ולאלוהי ישראל ומחליט לצאת למלחמה. צבאו מאז גדל למאה ושבעים אלף חיילים ושנים-עשר אלף פרשים. אולופרנא שומע לעצת בני עשו, נשיאי מואב, וסגני חבל הים, לוכד את מקורות המים של העיר היהודית בתוליה ומטיל מצור על ישראל.

בני ישראל הנצורים והצמאים החליטו לחכות עוד חמישה ימים לפני שיכנעו לצבאו של אולופרנא. בעיר זו גרה אלמנה בשם יהודית והיא הייתה יפת תואר וטובת מראה. יהודית פנתה למנהיגי העם ואמרה להם שהיא מתכוונת לטפל בעניין. יהודית פונה להשם לעזרה, היא מורידה את בגדי אבלותה, לובשת בגדי שמחה ועונדת תכשיטים כאשר עשתה בימי מנשה בעלה. היא בתחבולה באה לפני אולופרנא ומציעה לו לקבל את דברי אחיאור ולהמתין שבני ישראל יחטאו ואז השם יתן אותם בידיו. יהודית, כמובן, מציעה את שירותיה בתור מרגלת לטובת אולופרנא שתגיד לו מתי בני ישראל חטאו וזה הזמן הנכון לתקוף אותם. אולופרנא נשבה בקסמיה ומקבל את הצעתה.

לאחר ארבעה ימים, אולופרנא עשה משתה לעבדיו והוא מזמין את יהודית לבוא לאכול ולשתות עימם מתוך כוונה להתייחד עימה. יהודית באה למשתה ואף שתתה ואכלה. אולופרנא שנדלק על יהודית שמח מאוד ושתה הרבה מאוד יין "כאשר לא שתה מימיו ביום אחד מאז היולדו". יהודית נותרה לבדה באוהל עם אולופרנא והוא "כורע על מיטתו, כי שטפו היין". ואז היא לקחה את חרבו וכרתה את ראשו. היא שמה את ראשו בתוך תרמילה ויצאה חזרה לעיר היהודית בתוליה. אנשי בתוליה הוקיעו את ראשו של אולופרנא על החומה, ותקפו את צבאו. כיוון ששמעו על הנעשה, ברחו כל חיילי אולופרנא ובני ישראל היכום מכה גדולה.

ספר יהודית מסיים בכך: "ורבים היו אשר חשקו בה, ואיש לא ידעה כל ימי חייה מן היום אשר מת מנשה בעלה ויאסף אל עמיו". היא מתה בגיל 105 ונקברה במערת מנשה בעלה. הסיבה שהיא סירבה להנשא בשנית היא שלפי היהדות אם אישה נטמאת לבעלה (הכוונה: הייתה לאיש אחר), אפילו לאחר מותו, לאחר תחיית המתים היא לא תוכל לחיות איתו. ויהודית, שידעה זאת, בחרה שלא להטמא לבעלה ולחיות יחד איתו לאחר תחיית המתים. לנוכח הנס, אחיאור העמוני מל את בשר ערלתו, התגייר, והצטרף לעם ישראל.

לעניות דעתי, ספר יהודית בא ללמד אותנו, שעל-פי היהדות, אישה יכולה להיות גיבורה ומושיעה, ועדיין לשמור על צניעותה ונאמנותה לבעלה. זו גם ההזדמנות ללמוד, שבמהותה, היהדות אינה מדירה נשים.

מקור: ספר יהודית, יהושע מ. גרינץ
ד"ר אריה אבישור הוא חוקר עצמאי בכלכלה ומדעי החברה
תאריך:  23/12/2011   |   עודכן:  23/12/2011
אריה אבישור
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ספר יהודית אינו שייך לחנוכה
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
פועה
23/12/11 18:26
2
משלי לא
24/12/11 18:42
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
על-רקע ההתקרבות ואולי ההתמזגות של אש"פ עם החמאס, הגיע זמן לפקוח את עינינו. בהתדיינות בנושא במשך כל הבוקר מעל גלי האתר, חזרה ונשמעה הטענה המופרכת, שאם נעקור עוד ישובים יהודיים וניתן להם את מה שהם מבקשים - יבוא השלום במהרה בימינו. וזה מזכיר בדיוק את מה שאמר רומקובסקי, מפקד גטו לודז' בזמן השואה לכל יהודי הגטו: בואו ניתן להם את היד (והכוונה לדרישת הגרמנים לקבל 10000 ילדים למשלוח למחנות המוות), וכך נציל את הגוף". במשלוח האחרון גם הוא הועמס על הרכבת למוות.
23/12/2011  |   עליס בליטנטל  |   מאמרים
לאט לאט, בזחילה ואחר כך בהליכה מהירה ועכשיו בשעטה, החרדים והדתיים הקיצוניים למיניהם התחילו לשלוט בחילונים בישראל. ממשלות ישראל לדורותיהן שתפו פעולה עם מפלגות דתיות ועם תופעות של כפיה דתית, בתחילה בקטן. בן-גוריון שחרר כמות מסוימת של תלמידי ישיבה משרות צבאי וראשי הממשלות שבאו אחריו, כולם חילונים למהדרין נכנעו לאט ומתוך "כבוד" והתכופפו לפני רצון הדתיים כדי לשמור תמיד על "שלמות העם" היינו הקואליציה.
23/12/2011  |  שולמית קיסרי  |   מאמרים
החמצתי את יואל מרקוס בשבוע שעבר. אני מתנצל ומבטיח להדביק את הקצב שלו כבר השבוע. לכבוד יום השבת וחג האורים הוא פרסם קריקטורה חדשה. לא ליאונרדו ולא דה-וינצ'י, אבל בהחלט ניתן לפענח את קוד הכתיבה. הכל גיבובי שקרים, דמיונות והגיגי השערות ללא שיעור. הוא סומך עלינו שנצליח לעכל את התבשיל שלו. אחרי הכל, תוכניות על אשפי מטבח ושפים עם סכינים שלופות מול קציצות בשר זוכות לרייטינג נפלא.
23/12/2011  |  אורי שרגיל  |   מאמרים
לפני שבועיים פרסמה הלשכה לסטטיסטיקה תחזית שלפיה בעוד דור או דור וחצי שליש מאזרחי ישראל יהיו חרדים ו-20 אחוזים תושבים ערביים. התושבים היהודים החילוניים יהיו פחות ממחצית. תחזית הזאת היא תרחיש שחור אשר אם אכן יתממש הוא יהווה קץ למדינת ישראל כפי שאנו מכירים אותה. אני מאמין שעדיין ניתן לעצור את התהליך, על-ידי הציבור עצמו, חברתית ופוליטית בכול הדרכים שהחוק מאפשר זאת. ולא רק להתנתק ממדינת ההתנחלויות בחוץ אלא ממדינת ההלכה בפנים. אסור לעבור לסדר היום על תרחיש שהוא חזוי ולא הזוי, ומסתמך על תהליך במציאות.
23/12/2011  |  צבי גיל  |   מאמרים
המתח סביב הפרסום של דוח מבקר המדינה על אסון השריפה בכרמל שאירע הגיע בימים האחרונים לשיאו בעיקר נוכח הדחיות החוזרות לגבי המועד הסופי והכרזותיו של המבקר השופט בדימוס מיכה לינדנשטראוס שהדוח יהיה חמור יותר מכפי שמשרד המבקר העריך.
23/12/2011  |  אריה אבנרי  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   הדרת נשים    / 
רשימות נוספות   /   חגים ומועדים  
לבני: שלא ידברו על צניעות כשקורעים שלטי פרסום  /  איציק וולף
הרשות השנייה הכשירה הדרת נשים  /  עידן יוסף
חרדית שדרשה הפרדה הוכרזה סרבנית עבודה  /  איתמר לוין
המדינה שאיבדה עצמה לדת  /  דן אלון
מהדרין בהדרת נשים  /  הרב ישראל רוזן
משוגעים, רדו מהאוטובוס!  /  ישעיה הורוויץ
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
יהיה אשר יהיה לא נברח ולא נסתגר ולא נתחבא    בוודאי לא בארצות הברית שנקראה בפי מהגריה היהודיים המזרח אירופים "א-געלדענע מדינה", מדינת הזהב
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il