|   15:07:40
  יצחק מאיר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה

מה שעושה הזמן הזה לימים ההם

המצוות ניתנו בסיני, אולם לא נחתמו בסיני. בוודאי לא מצוות הזכירה של מאורעות היסטוריים שגרפו את האומה היהודית למרחבי תודעה חדשה. אין פונדמנטליזם עקר במצוות. יש דינאמיות. יום מצטרף ליום ומחדש ללא לאות. ההתמודדות של מעטים מול רבים בימי הכובש והמדכא היווני, לא אירעה מחוץ לדברי ימי המצוות. זכירתה היא מצווה כאילו הקדוש ברוך הוא ציווה עליה במעמד סיני
22/12/2011  |   יצחק מאיר   |   מאמרים   |   חגים ומועדים   |   תגובות
"שעשה ניסים לאבותינו בימים ההם בזמן הזה" איננו נראטיב אלא מצוות עשה [צילום: פלאש 90]

"רבי ירמיה אמר: הרואה נר של חנוכה צריך לברך". (מסכת סוכה דף מ"ו עמוד א'). הניסוח הוא מדויק. הרואה, לא רק המדליק. למען הסר כל ספק, כתב רב שמחה מוויטרי, תלמידו של רש"י: "המדליק נר חנוכה חייב לברך. והרואה נמי (גם) חייב לברך". ההדלקה עושה מצווה, והראייה עושה מצווה. בשאר מצוות לא תיקנו חכמים לברך על הראייה בשם ובמלכות. הנוטל את הלולב מברך על נטילת לולב, לא על ראייתו. היושב בסוכה מברך על הישיבה ואינו מברך על שהוא רואה אותה ביופייה ובנוייה. בעלי התוספות נותנים בשולי אותה גמרא שני טעמים לדין הייחודי הזה ושני הטעמים ייחודיים כייחוד המצווה עצמה.

הטעם האחד הוא "משום חביבות הנס". הביטוי החד פעמי הזה טעון הסבר. נר חנוכה אינו נר זיכרון לניצחון המכבים, להארת המקדש בשמן שנעשה בו נס "בימים ההם". הוא זה, אבל בעיקר יותר מזה. נר החנוכה המונח על סיפי החלונות כדי שהעוברים ושבים ברחובה של עיר, אם בני ברית אם נוכרים, יראו אותו היום, למעלה מאלפיים שנה אחר המאורעות הניסיים בעליל, וכדי שאורו יעורר בהם התפעלות על סוד רציפותו של הקיום היהודי בכל אקלים בעולם.

כל כמה שהוא נר של "בימים ההם", הוא נר של "בזמן הזה". במשך דורות רבים, ואפילו בימי הנאורות של היום, פרסום הנס הוא נס בפני עצמו. אור צנוע מעיד על אומץ הלב של היהודי להצהיר בפומבי על יהדותו ועל עומקה ההיסטורי. ההצהרה הזאת אינה בוטה. אינה לעומתית. אינה מתגרה. היא חביבה. הארת הנר משתפת גם את מי שלא הדליק אותו בקיום מצוותה, באורח הצנוע ביותר. לא צועקים בחוצות אני יהודי. זעיר זעיר רואים את זה למרחוק. עד כאן טעמה הראשון של המצווה.

להאיר באורח אישי ובאורח משותף את מרחב ממלכת המשפחה.

הטעם השני הוא מזן אחר לחלוטין. מברכים על הראייה אומרים חכמינו, "משום שיש כמה בני אדם שאין להם בתים ואין בידם לקיים המצווה" (תוספות, שם). התלמוד במסכת שבת דף כ"א עמוד ב', פוסק "תנו רבנן: מצות חנוכה נר איש וביתו. והמהדרין - נר לכל אחד ואחד", ורש"י מרחיב ומפרש שהמצווה היא בהדלקה של נר אחד לבית, למשפחה אחת בכל לילה ולילה משבעת ימי החנוכה "...והמהדרים אחר המצוות עושים נר אחד בכל לילה לכל אחד ואחד מבני הבית" (שם). עד לעצם היום הזה מקיימים יהודים את המצווה כמצוות בית וכמצוות בני הבית, כהזדמנות להאיר באורח אישי ובאורח משותף את מרחב ממלכת המשפחה.

בהרבה בתים משתדלים כלל הישראלים והיהודים באשר הם שם, להציב לכל אחד ואחד מבני הבית חנוכייה משלו. כיוון שאנו נוהגים כמהדרין מן המהדרים, ואיננו מסתפקים בנר אחד בכל לילה, אלא כהלכה שנפסקה כבית הלל אנו מוסיפים בכל לילה נר על מספר הנרות שדלקו ביום שקדם ליום הזה, מתמלא הבית כולו בעשייה של הדלקה ובהתעסקות של נרות, ומנורות, וסביבונים, ומעדנים, סופגניות בעיקר, והאורה מרובה ובאורה קורנת גם השמחה. למי שכך טוב לו בעולמו, באה המצווה של "הרואה נר חנוכה צריך לברך" להזכיר לכל, שיש אנשים שאין להם בית, בעיר, בארץ, בעולם. מי שאין לו בית, לעיתים קרובות עד למאוד גם אין לו בני בית. הוא בודד. הוא מודר משמחת חנוכה.

מה שאנו מדליקים הוא מצווה ללא ספק. מה שהם, "בני אדם שאין להם בתים", רואים, היא מצווה גדולה הימנה. הרואה לא רק משתתף מעצם הראייה בציון הנס. יותר מזה. הראייה של האור הנובע מן הבית נותן למחוסר הבית קצת שבקצת שבבית. חכמי ישראל חשבו עליו. הם פסקו בעבורו ולכבודו כי הראייה שקולה, לפחות שקולה, כנגד ההדלקה. הם הזריקו לתוך מסכת המצוות נטף של שרף הנוזל בעץ החיים של צדק חברתי.

המדליק בלילה הראשון מברך שלש ברכות, על ההדלקה ועל הנס ו"שהחיינו", ומי שאין לו בית ואינו מדליק אלא רואה בלבד, מברך על הניסים ושהחיינו. ביתר הלילות שאין אומרים בהם ברכת שהחיינו, המדליק מברך על ההדלקה ועל הניסים והרואה על הניסים בלבד.מה נוסח הברכה, שואלת הגמרא ומשיבה "ברוך....אשר קדשנו במצוותיו וציוונו להדליק נר של חנוכה". דבר זה איננו מובן מאליו, אומרת הגמרא, שכן " ...היכן ציוונו"? על ישיבה בסוכה או על נטילת לולב, מן התורה צווינו, מסיני, אבל חנכה אינה מן התורה ואינה מסיני, מי על כן ציווה להדליק הנר ומתי ציווה לעשות כן? התשובה של התלמוד מפתיעה. "רב נחמן בר יצחק אמר: זְכֹר יְמוֹת עוֹלָם בִּינוּ שְׁנוֹת דּוֹר וָדוֹר שְׁאַל אָבִיךָ וְיַגֵּדְךָ זְקֵנֶיךָ וְיֹאמְרוּ לָךְ" (דברים פרק ל"ב פסוק ז'). לא מסיני ציוו.

המצוות ניתנו בסיני, אולם לא נחתמו בסיני. בוודאי לא מצוות הזכירה של מאורעות היסטוריים שגרפו את האומה היהודית למרחבי תודעה חדשה. אין פונדמנטליזם עקר במצוות. יש דינאמיות. יום מצטרף ליום ומחדש ללא לאות. ההתמודדות של מעטים מול רבים בימי הכובש והמדכא היווני, לא אירעה מחוץ לדברי ימי המצוות.

זכירתה היא מצווה כאילו הקדוש ברוך הוא ציווה עליה במעמד סיני. הזקנים של אותו דור, העבירו את הזיכרון לזקני הדור הבא, וזקני הדור הבא העבירו אותו עד לזקני דורנו. עלינו מוטלת החובה לשאול, " שְׁאַל אָבִיךָ", עליהם על אבותינו מוטלת החובה "וְיַגֵּדְךָ, וְיֹאמְרוּ לָךְ"! ההיסטוריה היהודית איננה נראטיב. כמו שעשרת הדברים אינם נראטיב, ומצוות בניית מעקה לגג של בית חדש איננו נראטיב, וכמו ש"ואהבת לרעך כמוך" איננו נראטיב, כך "...שעשה ניסים לאבותינו בימים ההם בזמן הזה" איננו נראטיב, אלא מצוות עשה היונקת את סמכותה מן ההעזה של זקני הדור לקבוע הלכה שמה שאנו מקיימים בזמן הזה מנציח את מה שהיה בימים ההם, ומדליק בביתו ורואה שאין לו בית, כולם שותפים מלאים באותו נס.

תאריך:  22/12/2011   |   עודכן:  22/12/2011
יצחק מאיר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מה שעושה הזמן הזה לימים ההם
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
נבד"ל
22/12/11 16:33
2
יצחק מאיר
23/12/11 08:25
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
השבוע נמלאו מסכי הטלוויזיה באור נגועות של מסיבות לשלשנות, בעת שכל שמנא וסלתא של ישראל נמלאה חיל ורעדה מפני "להבות לינדנשטראוס", וכולם אצו רצו אחוזי חרדה לחפש איש את לשונות רעהו, למה שנראה היה כמו מפגן ליכוד של לשונות רטובות המבקשות לכבות את לשונות האש של לינדנשטראוס לפני שייבשו בלוטות הרוק
22/12/2011  |  דן אלון  |   מאמרים
מכון אדווה פרסם בשבוע שעבר דוח קשה, שמעיד פערים חברתיים הולכים וגדלים בישראל, ומעמד הביניים שהולך ומתפורר בעשור האחרון. הכותרת החשובה שיצאה מהדוח הזה לעיתונות היא "השכר של המאיון העליון גדל בעשור האחרון ב-19 אחוז, בעוד ששכר העובדים האחרים עלה במקרה הטוב באחוזים בודדים בלבד". הנתון הזה הוא קשה אבל הוא לא מספר את כל הסיפור. הוא מספר את המשמעות של יצירת הפערים את ההשפעות שיש לריכוז העושר בידי מעטים שהשתלטו על הכלכלה.
22/12/2011  |  דניאל גיגי  |   מאמרים
כשהייתי חייל, זה היה לפני למעלה מעשר שנים, היינו מדרגים את חברינו החיילים האחרים ברמת ה-"חיים הטובים" שהחיילים עושים. כמו שאצל לוחמים יש סיירות ויחידות עילית, אז גם לחיילים הלא לוחמים (ג'ובניקים בשפת העם) היו מדרגים. על פני כולם תמיד הובילו אלו שהיו שחקני כדורגל או כדורסל והסתפקו בלהגיע שעה בשבוע לבסיס להצטלם עם המפקד. זה היה גם ברור שעם הרכב שאיתו הם מגיעים אין להם שום כוונה אפילו לאסוף מישהו מהטרמפיאדה מחוץ לבסיס, שמא ילכלכו להם את הריפוד. מקביל אל החיילים האלו, היו אנשים לא פחות מסודרים. אלו היו החיילים שהכירו את נציגת הוועד לאגודה למען החייל שבעיר שלהם.
22/12/2011  |  יוסף קנדלקר  |   מאמרים
חג החנוכה חייב להזכיר לנו את ההבדל בין הניצחון הגדול של המכבים המעטים שמרדו באימפריה היוונית-הלניסטית הכבירה. היה זה ניצחון שנתפס בצדק כמו נס של ממש. ההיסטוריה מגלה לנו שהעם היהודי זכה לעצמאות לתקופה קצרה בלבד. לאחר מכן בא המרד באימפריה הרומית החדשה, שגרם לאובדן עצמאותנו למשך אלפיים שנה. האם למדנו את הלקחים משתי המרידות הטראומטיות הללו?
22/12/2011  |  זאב בן-יוסף  |   מאמרים
בעבור קבוצות מסוימות בחברה הישראלית, המילה "גבר" לעולם לא תעמוד בפני עצמה. קבוצות אלו, הנהיגו את הכלל האדוק של הצמדת מילת גנאי לכל אזכור של המילה "גבר". אך הכלל עצמו אינו נוקשה, והוא מאפשר למאמינות בתורה הזו גמישות רבה: אפשר לומר "גבר אלים", ומותר לגוון ב-"גבר מסוכן". ניתן לדבר באופן כללי, ולומר "חולני", אך גם הביטוי הקולע "מטריד מינית" הוא תקין. כשהרגע מתאים, כדאי להפטיר "סרבן גט", וכשהשעה כשרה, "סרבן מזונות". כָּכָה זֶה בְּעִבְרִית, אֶפְשָׁר לְהַגִּיד - נֹאמַר וְאֶפְשָׁר לוֹמַר - נַגִּיד!.
22/12/2011  |  עו"ד אריאל לוין  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   חגים ומועדים  
כיצד להמנע מהשמנה בחנוכה, רחלי טסלר-זייד  /  הלן שי יחסי ציבור הלן שי יחסי ציבור
טוב שמן זית טוב  /  קרן גרימברג
החנוכייה הגדולה בעולם הודלקה הערב בפארק   /  מורן צרפתי
חנוכה שלי - חג של חשבון נפש (חלק ב)  /  איתן קלינסקי
מורשת המכבים בכפר חשמונאי  /  ראובן לייב
שבחי מעוז צור ישועתי שלא נאה לשבח  /  דן אלון
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הסכמה לעסקה המצרית היא כניעה משפילה, והיא הענקת ניצחון לנאצים על גבם של מאות לוחמי צה"ל הגיבורים שנפלו בקרב, היא גוזרת גזר דין מוות על החטופים שלא נכללים בעסקה, ומעל לכל - מהווה סכ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il