|   15:07:40
  בלפור חקק  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
המדריך המלא להקמת מקלט בבית פרטי
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

מצור אז, מצור עכשיו

עשרה בטבת הוא המועד שבו זוכרים את קרבנות הנאצים וקוראים לזכרם את הקדיש. זכרון השואה נמתח בחוויה הישראלית בין שתי תחנות בלוח השנה שלנו: עשרה בטבת הוא יום הזיכרון המסורתי, וכ"ז בניסן הוא יום הזיכרון לשואה ולגבורה
03/01/2012  |   בלפור חקק   |   מאמרים   |   שואה וגבורה   |   תגובות
עשרה בטבת. יום קדיש כללי [צילום: AP]

ציפיה ליום שלאחר השבר
עלינו לשאול את עצמנו מי צר על זהותנו היום, מי מאיים להגלותנו מזהותנו הייחודית. זו הצידה לדרך שיום עשרה בטבת נותן לנו. עשרה בטבת הוא גם יום הקדיש הכללי, ובכל זהויותיו של היום הזה הוא מעניק לנו ציפיה ליום שלאחר השבר, ליום הגאולה

עם חזרתם של גולי בבל לארץ יהודה להקים את הארץ מהריסותיה ולבנות מחדש את בית המקדש, עלתה השאלה האם בעידן של גאולה יש לקיים את ימי הצום שנקבעו לזכר החורבן. כשבית המקדש עמד על מכונו החריפה השאלה: לשם מה לקיים את ימי הצום? הנביא זכריה ניבא אז: "צום הרביעי וצום החמישי וצום השביעי וצום העשירי יהיו לבית יהודה לששון ולשמחה ולמועדים טובים" (זכריה, ח 19). זכריה הנביא מביע כאן משאלה כמוסה שבזמן של גאולה ועצמאות מדינית יבוטלו כל ימי הצום: משאלה זו של זכריה לא התממשה עדיין.

עשרה בטבת נקרא בפי הנביא "צום העשירי" על-פי המסורת, בעשרה בטבת החל המצור על ירושלים בימי בית ראשון (586 לפני הספירה) ובמקרא מסופר: "בחודש העשירי בעשור לחודש בא נבוכדנצאר מלך בבל, הוא וכל חילו, על ירושלים ויחן עליה ויבנו עליה דייק סביב, ותבוא העיר במצור" (מלכים ב, כ"ה). ביום הזה שבו החל תהליך חורבן בית ראשון הוטל המצור על ירושלים בימי בית שני: חכמינו מצאו תמיד סמיכות של תאריכים ואיחדו ימי זיכרון. בימי בית שני פרץ המרד הגדול של היהודים ברומאים, וביום משמעותי זה החל המצור.

יום השואה הוסמך בתפיסה המסורתית לעשרה בטבת

חכמינו שאיחדו ימי פורענות עשו זאת בוודאי כדי להקל על העם לציין ולזכור ימים אלה. וכך קרה שלאחר "השואה" הוסמך יום השואה בתפיסה המסורתית לעשרה בטבת, והוא נקבע כ"יום הקדיש הכללי לנספים בשואה". עשרה בטבת הוא המועד שבו זוכרים את קרבנות הנאצים וקוראים לזכרם את הקדיש. זכרון השואה נמתח בחוויה הישראלית בין שתי תחנות בלוח השנה שלנו: עשרה בטבת הוא יום הזיכרון המסורתי, וכ"ז בניסן הוא יום הזיכרון לשואה ולגבורה, על-פי חוק הכנסת: יום יהודי ויום ציוני, שהרי כ"ז בניסן הוא לא במקרה יום פרוץ מרד גטו ורשה ונבחר כדי לבטא את ערך הגבורה בתקופת השואה. עשרה בטבת, לעומת זאת, מבטא את הגורל היהודי, את הסבל ואת הפורענות שליוו את היהודים לאורך ההיסטוריה.

עלינו לזכור שעל-פי המסורת, בית ראשון חרב עקב עבודה זרה, גילוי עריות ושפיכות דמים. לעומת זה בית שני חרב בשל שנאת חינם (יומא ט). וחכמינו קבעו במסכת יומא ששנאת חינם שקולה כנגד עבודה זרה, גילוי עריות ושפיכות דמים. לקח זה חייב להיות לנגד עינינו גם בימים אלה של מחלוקת פנימית קשה בתוכנו, שבעיקרה היא ביטוי לשנאת חינם.

המצור על ירושלים בימי קדם בעשרה בטבת מבטא גם הוא עבורנו מטפורה קיומית בכל דור ודור. כמי שחיים את העבר תמיד, כמי שגדלים עם השנים לתוך תרבות של זיכרון, אנו בוחנים בכל דור מי שם עלינו מצור עכשיו. המצור נועד בימי קדם לשבור את רוח העם, כדי לבטל את זהותו ולהגלותו ממולדתו המקורית. עלינו לשאול את עצמנו מי צר על זהותנו היום, מי מאיים להגלותנו מזהותנו הייחודית, כדי שניבלע בכפר הגלובאלי. זו הצידה לדרך שיום עשרה בטבת נותן לנו. עשרה בטבת הוא גם יום הקדיש הכללי, ובכל זהויותיו של היום הזה הוא מעניק לנו ציפיה ליום שלאחר השבר, ליום הגאולה.

השאיפה לגאולה היא חלק מחיינו מאז נוצרנו. המדרשים היהודיים מבשרים לנו על בוא המשיח שיביא את הגאולה. נשאלת לא פעם השאלה: למה אם כן משיח לא בא? - על כך אמר איש חכם: "המשיח יבוא, אם הוא יחוש שאנו באמת מחכים לו". הלוואי שיהיה היום הזה עשרה בטבת יום של זכרון הפורענויות אך גם יום של ציפיה לגאולה. כשתבוא הגאולה באמת, ניבא לנו הנביא זכריה, יתבטלו כל ימי הצום והתעניות. לו יהי.

תאריך:  03/01/2012   |   עודכן:  03/01/2012
בלפור חקק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מצור אז, מצור עכשיו
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יפה לורנצי
3/01/12 18:44
2
ארז רביב
4/01/12 19:55
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בליל ה-2 בינואר דווח בכלי התקשורת כי "אלפי כרטיסי אשראי ישראלים נגנבו על-ידי האקרים". המידע הגיע מהודעה שהוצבה בעת פריצה לאתר הספורט One. בהודעתו, מפרט נציג קבוצת ההאקרים הסעודית את הפעילות שביצעו, שמות הקבצים ובהם המידעים השונים וכן הכתובת ממנה ניתן להוריד את הקובץ בשלמותו. בעת בחינת הקובץ בן ה-32MB עולה כי הוא מכיל סוגי קבצים שונים (txt, mdb, htm) וכי ככל הנראה הוא תוצר של פריצה למספר אתרים.
03/01/2012  |  טל פבל  |   מאמרים
בשנים האחרונות תופסת טענת ההיוון מקום הולך וגדל בטיעוני נישומים המבקשים להקטין את חובת המס החלה עליהם בעסקת מקרקעין. בקליפת אגוז, טענת ההיוון מתייחסת למצב בו התשלומים בגין תמורת הרכישה משולמים במועד מאוחר לחתימת החוזה. לאור הכלל שיש לקבוע את שווי העסקה נכון ליום ביצועה, הרי יש היגיון בהיוון התשלומים העתידיים והבאתם לערך נכחי של יום העסקה. טענה זו יוצאת מנקודת הנחה שלו הייתה כל התמורה משולמת במזומן ביום העסקה היא הייתה בסכום נמוך יותר וכי התשלומים העתידיים כוללים מרכיב של ריבית והצמדה.
שלושה דורות של חזנות נפגשו (יום ב', 2.1.11) בהאנגר 11 בתל אביב. ברוחו היה שם דוד קוסוביצקי, מגדולי החזנים של אמצע המאה ה-20, ועל הבמה היו בן-ציון מילר הוותיק ולצידו יצחק מאיר הלפגוט, סימון כהן ונתנאל הרשטיק מהדור החדש של החזנים. התוצאה הייתה מצוינת.
03/01/2012  |  איתמר לוין  |   מאמרים
האם סביר שאדם בריא ובעל יכולת יחליט להיות רעב? האם סביר שאדם בריא ובעל יכולת יחליט שילדיו יהיו רעבים? האם סביר שאדם בריא ובעל יכולות יחליט למנוע מילדיו כלים בסיסיים להסתדר בעולמנו, ולהתבסס כלכלית בעתיד? – התשובה היא לא! מאוד מאוד לא סביר.
03/01/2012  |  אפרים הלפרין  |   מאמרים
חנוכה, אחד החגים היפים והחשובים של עם ישראל, חג השחרור, האור, הגבורה. כאילו הכל רגיל. ופתאום הסערה: חרדים עלינו!
03/01/2012  |  יעקב אסתרליס  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
בעיתונים משתקפת לאחרונה איזו לאות, עייפות, תשישות, רחוק ממלחמתיות. והכותרות כאילו כבדו עיניהן טרם נמנום    מעין שקיעה לתוך אפתיה
דן מרגלית
דן מרגלית
אם עד כה ראוי היה להציג את איתמר בן-גביר כעבריין לשעבר הרי שעכשיו הוא בלי לשעבר    רק, לכאורה, לפי שעה
יורם אטינגר
יורם אטינגר
מפער של 6 לידות לטובת הפריון הערבי בשנות ה-60' לשוויון של 3.11 לידות לאישה ב-2015, ומאז שיעור הפריון היהודי גבוה מהערבי
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il