|   15:07:40
  אברהם פריד  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

הטור של פריצי

רקוויאם להולילנד: פירוק האבנים הקטנות מכתב האישום של הולילנד מעלה שאלה האם הפרקליטות אכן מחפשת את האשמים האמיתיים, או שזה פשוט מטח ארטילרי נוסף שנועד לקרקע את אהוד אולמרט, אחרי שפרשת טלנסקי הפכה לסתם פרשת נקודות של הנוסע המתמיד וקינוח איטלקי
20/01/2012  |   אברהם פריד   |   מאמרים   |   בחירות/מפלגות   |   תגובות
[צילום: פלאש 90]


הנפקדים
[צילום: איתמר לוין]

משהו בולט בהעדרו מכתבי האישום בפרשת הולילנד. נתבעים שם ראש ממשלה וראשי עיר לשעבר, נתבעים נבחרי ציבור ואישים בכירים ומוצגות ראיות רבות להעברת כספים כיסם. אם נסמוך על דברי עד המדינה, מדובר בחגיגת שוחד מטורפת שימי האימפריה האחרונים של רומא נחשבים מולה לימי צנע וסיגוף. רק שמשהו חסר בתמונה:

איש לא שם לב שלא הוגש כתב אישום כלשהו כנגד איש מכל חברי ועדת התכנון והבניה שאישרו את הפרויקט.

נא לא לזלזל: אפשר לשחד את אולמרט ואת שולה ואת כל חברי מועצת העיר וסגני ראש העיר עד מחרתיים, אבל מי שדנו, הצביעו ואישרו את הפרויקט היו רק חברי ועדת התיכנון והבניה המחוזית. והם, למרבה התדהמה, נעלמו מכתבי האישום.

וזה מעלה זכרונות הנוגעים לנורמות המזרח תיכוניות שלנו, ונתחיל בטורקיה:

השופט הטורקי
[צילום: פלאש 90]

מעשה שסיפר לי יצחק ברמן, מי שלימים היה יו"ר הכנסת, ובנעוריו היה גם איש אצ"ל, גם קצין אינטליג'נס בריטי וגם עו"ד מבריק שיעץ וייצג חברות ועסקים בארץ ובעולם.

אחד הקליינטים שלו התמודד בשנות ה-60 על מכרז גדול בטורקיה, מדינה שומרת סדר וחוק שמן הידועות היא שלא ניתן להתמודד בה על מכרז בלא להכיר אישית ולוחצת את יו"ר הוועדה, ואח"כ גם את שאר חבריה, לבל יקופח איש מהם בפרנסתו. כדי שלא הוסיף שמן למדורת היחסים הדיפלומטיים הרותחת, נצהיר ונכריז שזה היה נהוג שם רק בשנות החמישים, או השישים, או השבעים, או השמונים, או התשעים של המאה שעברה, וכל קשר לימינו אלה לא קיים בכלל, ואפילו נצהיר בזאת מידיעה אישית שכל המכרזים הציבוריים בטורקיה של ימינו הינם הגונים בדיוק וממש כמו בישראל, וגם להפך.

ונחזור לשנות השישים ההן, שעה המתמודד הישראלי החליט לרכך ולשמן כמקובל את יו"ר הועדת המכרזים הטורקי והלך להתייעץ עם ברמן כמה לדעתו צריך לשלם. זה הזהירו כמובן שמדובר בעבירה, אומנם תיאורטית לחלוטין בטורקיה, אבל היה ברור לשניהם שנדרש סכום רציני ומכובד, כיוון שיו"ר ועדת המכרזים הוא שופט בכיר שוודאי אינו עוסק בקטנות, וגם המכרז היה די עשיר, מפתה וקורץ.

וכך היה. הקליינט של ברמן גירד את המזומנים מהיכן שצריך, העביר ליו"ר הוועדה את מה שצריך ואף הוסיף ביד רחבה כדי להשתוות לשאר המתחרים, ולא חלף חודש ונתפרסם והודע רשמית כי הישראלי זכה במכרז.

שנים רבות לאחר מכן פגש ברמן במקרה במלון נופש אירופאי את אותו שופט נכבד בגמלאות. בטוב ליבם בצדפות איריות ויין צרפתי, או שמא היו אלה צדפות צרפתיות וויסקי אירי, הגניב ברמן ברמז דק בשיחה את הערכתו על כך שהאיש קיים בהגינות וביושר את חלקו ונתן לישראלי לזכות במכרז.

לא ולא, השיבו השופט הנכבד, אתה לא חייב להודות לי על כלום. דע לך שהקליינט שלך זכה במכרז ביושר ובצדק ובזכות, ולכסף לא היה שום קשר לתוצאה.

הכיצד? תמה ברמן. פשוט מאד, השיבו השופט: כפי שאתה מבין, כל המתמודדים במכרז העבירו לי כספים, ובסכומים די דומים, כך שמראש הייתי נטול פניות ויכולתי לשפוט ולהכריע בצדק ובהגינות במכרז. אולם ליתר ביטחון וכדי שלא לתת למי שיפסידו סיבה לכעוס עלי או לחשוב עלי רעות, החלטתי שלא להשתתף בכלל בישיבה של ועדת המכרזים, והוריתי לסגני לכנס ולנהל אותה בהעדרי ולהחליט לפי שיקול הדעת המקצועי של חברי הוועדה. וכך היה. עד היום אפילו לא שאלתי מי זכה בסוף במכרז, והנה עכשו אני שומע ממך לראשונה שהקליינט שלך זכה, ומסתבר שהכל הסתדר לטובה, וגם כמובטח.

לא מן הנמנע שבסוף יתגלה שאיש מכל מקבלי השוחד הבכירים בפרשת הולילנד לא השתתף בכלל בהליכי אישור פרויקט הבניה המושחת הזה. כמה מרענן יהיה לגלות אז שמודל השופט הטורקי עובד גם בירושלים ושהייזמים שילמו וביזבזו כסף לחינם, כי מספיק היה הטימטום המדהים של חברי ועדת התכנון והבניה המחוזית שאישרו את הבניה המכוערת הזו. ועל טימטום, כידוע, אצלנו לא מענישים. בדיוק כמו בטורקיה.

הנעדרים
[צילום: פלאש 90]

עד המדינה הסגיר למשטרה אנשים רבים. בין השאר הוא סיפר על שני בכירים נוספים שהוא שיחד: יהושע פולק, מי שהיה סגן ראש עיריית ירושלים ויו"ר ועדת התכנון והבניה העירונית שלה, ומתי חותה, יו"ר ועדת התיכנון והבניה המחוזית. הועדות שבראשם עמדו הן שעסקו בפרויקט.

על פולק ומעלליו אפשר לכתוב ספרים מלאים, וגם למשטרה יש עליו הרבה חומר מהמון פרשיות אחרות, אבל כאן נסתפק ונזכיר רק שששנים רבות הוא היה איש הכספים והעמותות הנסתרות של משפחת פרוש ואגודת ישראל, וזו לכשעצמה המלצה טובה מאד לכל חוקר. על מתי חותה נסתפק באיזכור עובדת היותו מיקירי שס, שזה לא פשע, ומנכ"ל עיריית בית שמש, שזה לא עתיד.

אין ספק שמדובר בשני דגים שמנים במיוחד שעד המדינה מפליל אותם ברורות: הוא סיפר והעיד במשטרה כיצד העביר ושילם להם מאות אלפי שקלים, ואף הציג רישומים וחשבונות. בעקבות עדותו הם נעצרו ברעש תקשורתי גדול וישבו ימים ארוכים במעצר, כי היה למשטרה מה לחקור: אפשר לקנות לשולה זקן עגילים וטבעות עד מחרתיים, אבל לא שולה היא מי שיושבת בועדות התכנון ומאשרת תוספת אחוזי בניה. חשובה ככל ששולה לא תהייה, בעסקי הקלות הבניה ופטור מהיטל שבח היא אפיזודה בטלה בשישים.

והנה, הוגשו כתבי האישום בפרשה, ולמרות עדותו הברורה של עד המדינה ששילם להם, השניים נעדרים מהם ולא מוגש נגדם כתב אישום.

זה רגע לעצור ולחשוב: או שמישהו מפשל כאן בענק, או שמישהו מושך חזק בחוטים ניסתרים, או שגם בפרקליטות לא מאמינים לכל מה שסיפר להם עד המדינה שלהם. ועד מדינה שלא מעיד אמת הוא בעיה קשה. הבעיה של הפרקליטות שהם כבר מושקעים בו המון, וההימור רק הולך וגובר. זוכרים את טלנסקי?

קזינו משטרה

עד המדינה, שפרקליטי המדינה עדין אוסרים למסור לכם את שמו, הגיש נגד מעסיקיו הקודמים בפרויקט הולילנד תביעה אזרחית על סך 30 מיליון שקל. לא הבנתי אם זה רק עבור חלקו ברווחים שנצברו, או שזה גם לקבלת החזרים עבור כספי השוחד שהוא שילם מכיסו בשמם. אבל משהו בכתב התביעה מעורר ענין:

התובע מבקש מבית המשפט לתת לו פטור מתשלום אגרת התביעה כי אין לו כסף. הוא כותב כי הפרקליטות הבטיחה לו פטור מאגרה, אבל מסביר שאם בית המשפט לא יתן לו אותו – כי אז משטרת ישראל התחייבה לשלם עבורו את האגרה כמימון ביניים. במילים אחרות: משטרת ישראל תשקיע עבור העד שלה גם 750,000 שקל כדמי אגרת המשפט לתביעה פרטית שלו שנועדה להכניס לכיסו 30 מיליון שקלים.

ידענו שהעד הזה יקבל מהמדינה משכורת קבועה, חסינות מהעמדה לדין, מחיקת כל חובותיו לרשויות המס (ומדובר בכמה מליונים טובים), מימון עורכי דינו הפרטיים והסדרי פנסיה עד אחרית ימיו. יתכן שבנספח הסופי רשמו לו גם בית אבות בשוויץ או בית נופש ומטפלת, לך תידע, כי הנספח הזה מוסתר מהציבור.

עכשיו מתגלה שהמשטרה תממן עבורו גם השקעה של שלושת רבעי מיליון שקל בתשלום אגרת משפט במקומו. אם הוא יזכה, הוא בטח יחזיר למשטרה את ההלוואה. אבל מה אם הוא יפסיד?

העיניים ראו
[צילום: אתר הכנסת]

דן תיכון, עוד יו"ר כנסת לשעבר, היה תושב מלחה הסמוכה להולילנד, לפני שגם הוא נטש את ירושלים המתחרדת. שנים ארוכות, בכל פעם שעבר במכוניתו למרגלות הפרויקט הוא לא יכול היה להתאפק מלשאול בקול את כל היושבים עימו ברכב: "איך זה שאתם לא רואים כאן את השוחד הענק? פרויקט כזה הרי לא יכול לקום בישראל בלי לשחד את כל המעורבים. איך זה שלא כולם רואים זאת?".

תיכון צדק. אי-אפשר היה שלא לראות, ובכל זאת הפרויקט קם. אולי כי הירושלמים חשבו שאין מה לעשות נגדו כי הכל מושחת. להגנתם יאמר שרבים מהם עובדי מדינה בעצמם, אז יש להם ניסיון.

לכן מגיע שאפו למשטרה על החקירה ולפרקליטות על הגשת כתבי האישום. אולי מאוחר מדי, אולי קטן מדי, ודאי לא ממצא, אבל גם זה משהו. ועיקר הלקח הוא לנו: לא צריך לחכות למשטרה. את השחיתות במערכת הציבורית, עירונית וממשלתית כאחד, אנו רואים בגלוי ומזהים בעיניים. כשהיא קיימת יש לה סימנים וריח. לכן לא צריך להסס, ובכל פעם שרואים אותה כדאי לא להסתפק יותר בשאלה במכונית הנוסעת, אלא כדאי לעצור ולהרים שלט גדול: כאן קיימת שחיתות. כי הסיכוי שנטעה בהבנת המתרחש, הוא נמוך.

קינוח איטלקי
[צילום: AP]

לימאים ישנה מסורת חשובה, שבגלל הפוליטיקלי קורקט קוראים לה עכשו אמונה תפלה, לפיה אין מעלים נשים על הסיפון.

(למעוניינים בהסבר המדעי: כשמסתובבת אישה על סיפון אוניה שמשוטטת בים, אז אשתו של נפטון מתחילה לחשוד בבעלה ולעקוב אחריו לכל מקום, ואז נפטון מתעצבן וכך פורצת סערה. בדוק ומוכח)

בעמוד הראשון בעיתון פורסם שכולם מחפשים עכשו את הצעירה שהייתה עם הקפטן האיטלקי על גשר הפיקוד של הקוסטה קונקורדיה. השלטונות האיטלקים מייחסים לעובדה שאישה שהתה על גשר הפיקוד קשר ישיר לטביעה.

בעמוד השני בעיתון סקרו את שקיעתה של מפלגת קדימה, ובעמוד השלישי כתבו על ההידרדרות והשקיעה המתמשכת של מערכת המשפט בישראל.

יש משהו שהשלטונות האיטלקים יודעים על גשרי הפיקוד שאנו עוד לא הבנו?

תאריך:  20/01/2012   |   עודכן:  20/01/2012
אברהם (פריצי) פריד
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
תגיות  / עוקבים מי ומי בפרשה - לקבלת רשימות חדשות עם הופעתן
 אבא (אוברי) אבן (איבן)   אברהים צרצור   אברהם הירשזון   אברהם זילברברג   אהוד אולמרט / Ehud Olmert   אהוד רצאבי   אהרן אבוחצירא   אורי יהודה אריאל / Uri Yehuda  Ariel   אורי שרגא אורבך / Uri  Orbach   אורית זוארץ / Orit Zuaretz   אורית נוקד   אורלי לוי-אבקסיס / Orly Levi-Abekasis   אחמד א-ד`אהר   אטילה שומפלבי   אילן ליבוביץ'   אילן שלגי   איתן לבני (בנוזוביץ')   אליהו בן-דהן / Eliyahu Ben-Dahan   אליעזר אבטבי   אלכס מילר   אסתרינה טרטמן   אפרים תבורי   אתי לבני   בנימין אבניאל (גטשטיין)   ג'ון אדוארדס   גילה פינקלשטיין   גלעד מנשה ארדן / Gilad  Erdan   דוד מנע   דן  גרטלר   דן מרידור / Dan Meridor   דניאל הרשקוביץ   דניאל-יצחק לוי   דרור זייגרמן   הלל צ'רני   הרצל שפיר   ויצמן שירי   חיים אמסלם   חמאד אבו-רביעה   חנא סוייד   טובה אילן   יאיר שמיר / Yair  Shamir   יהודה-מאיר אברמוביץ'   יהושע פולק   יואב מני   יוליה שמאלוב-ברקוביץ'   יוסף שגל   יוסף שפרינצק   יורם מרציאנו   יחזקאל זכאי   יעקב כהן   יעקב פרי / Yaakov  Perry   יצחק אהרונוביץ' / Yitzhak  Aharonovitch   יצחק בן - ישראל   יצחק ברמן   יצחק זיגר   יצחק זיו   ישראל ישעיהו-שרעבי   כרמל שאמה-הכהן   לביב חוסיין אבו-רוכן   לימור לבנת / Limor  Livnat   מאיר זורע (זארודינסקי)   מאיר תלמי   מאיר-דוד לוונשטיין   מאשה לובלסקי   מוטי ששון   מחמוד א-נאשף   מיכאל פואה   מיכאל רצון   מיכל ליברמן-גילון   מיקי לוי / Mickey  Levy   מלי פולישוק-בלוך   מנחם אליעזר מוזס   מרדכי זר   מרטין שלאף   משה זלמן פייגלין   משה מוץ מטלון   מתי חותה   נדב פרי   נחום ניר-רפאלקס   נחמן שי   ניסן סלומינסקי / Nissan Slomiansky   סופיה רון-מוריה   סילבן שלום / Silvan  Shalom   עבאס זכור   עבאס זקור   עבדול-עזיז זועבי   עוזי לנדאו / Uzi  Landau   עינת וילף   עמיר ארמונד פרץ / Amir  Peretz   עמירה דותן   עמרי שרון   ערי ז'בוטינסקי   פנחס לבון (לוביאנקר)   פניה (פאינה) קירשנבאום   פריג`א זוארץ   ציון פיניאן   קדיש לוז (לוזינסקי)   ראובן ברקת (בורשטיין)   רוביק דנילוביץ'   רוחמה אברהם בלילא   רון בריימן   רוני בר-און   רחל אדטו   רן בנימיני   שולה זקן / Shula Zaken   שלום זיסמן   שלמה לביא (לבקוביץ')   שמואל תמיר כצנלסון   שרון שלום   תאופיק זיאד 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הטור של פריצי
תגובות  [ 25 ] מוצגות   [ 25 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אובד מדינה
20/01/12 18:08
 
ולא כולם משוחדים
22/01/12 09:17
2
ע.ג.
21/01/12 00:34
 
נחום שחף
21/01/12 11:56
 
ע.ג.
21/01/12 18:48
 
נחום שחף
22/01/12 01:43
 
אזרח הגון
22/01/12 11:18
3
אהוד פרלסמן
21/01/12 00:36
 
נחום שחף
21/01/12 12:07
 
ע_הראל
23/01/12 20:11
4
יששכר בן חיים
21/01/12 06:41
5
יששכר בן חיים
21/01/12 07:16
6
יששכר בן חיים
21/01/12 07:44
7
הרועץ המשפטי
21/01/12 08:08
8
יששכר בן חיים
21/01/12 08:43
 
נחום שחף
21/01/12 12:34
9
יששכר בן חיים
21/01/12 09:00
 
אשם במעשים ?
21/01/12 16:04
 
יששכר בן חיים
21/01/12 18:09
10
סובול עידן
21/01/12 11:34
 
נחום שחף
21/01/12 11:44
 
יקוב הגין את ההר
21/01/12 12:23
 
סובול עידן
21/01/12 16:07
 
נחום שחף
21/01/12 18:48
 
סובול עידן
22/01/12 12:35
פורום: בחירות/מפלגות כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
החקלאות בישראל מהווה כלי הסברה ממדרגה ראשונה לנציגיה של ישראל בעולם, וכך ברבים מהסיורים של מנהיגי המדינה בנכר, מהווים ההישגים בחקלאות הישראלית גשר ואמצעי לחימום יחסים עם מדינות שונות בעולם. בתחום זה, אנו עדיין אור לגויים ויש לנו בהחלט במה להתגאות, אך אין ביטחון שזה יקרה גם בעתיד.
20/01/2012  |  דודו קוכמן  |   מאמרים
כאשר קראתי לפני כמה ימים במעריב כתבת-ענק תחת הכותרת "חוות גלעד", על החלטתו של גלעד שרון להחזיר לאלתר את אביו ראש הממשלה אריאל שרון לחוות השקמים שליד שדרות בתום למעלה מחמש שנים של אשפוז במחלקה לשיקום נשימתי של בית החולים שיבא, הופתעתי מחדש. גלעד שרון הכריז באותו ראיון: "אבי לא נראה חסר ישע בכלל. יש לו צבע טוב ובריא בלחיים". חשבתי לתומי שטעיתי באבחון המקורי של שרון ג'וניור וכי סוף-סוף יש תיאום בין פיו וליבו שהפכו באורח בלתי צפוי לשווים, והשור הצעיר המועד עובר שינויים ברוח התקופה.
20/01/2012  |  אריה אבנרי  |   מאמרים
טיבי אולי חשב שערב הבחירות יהיה נכון לגנוב למג'אדלה את הקרדיט שיכול היה לגבות מהכוס של מאדאם אינסטלציה, וחשב שהוא מנצל כאן את סיפור הכוס. בפועל, לא הוא טמן לה מלכודת, אלא היא לו. טיבי הלהוט לגנוב את הקרדיט של מג'אדלה, הבקיע גול עצמי בשער של לוחמי השלום. ביבו של טיבי הכריע אותו, והוא בעט פנדל, כמו טמבל, בשירות הנבחרת הלאומנית של ביבי. הכירו את שחקן הרכש החדש של הלאומנות של ביבי: טיבי! הבובוליסט המטובש!
20/01/2012  |  דן אלון  |   מאמרים
מחירי המזון הגואים בעולם, החשש מתלות בייבוא וממחסור במוצרי יסוד מספקים מוביל למגמה של הצבת תקציבים נרחבים לפיתוח ענפי החקלאות והלול בהרבה מדינות בעולם. הישראלים נחשבים לחלוצים בתחומי הטכנולוגיה לחקלאות ולעולמות הלול, וכמובילי דעה בשיטות גידול ומקצועיות. על כן, ניתן לראות כי ישנה מגמה של חיזור נרחב אחרי המומחים הישראלים בתחום.
20/01/2012  |  עינת גז  |   מאמרים
סטיקר על גלגלים כל אחד יכול הגלות - מנוף לגאולה מנוחת השבת והנשמה היתרה לפרשת וארא
20/01/2012  |  ציפי לידר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
בעיתונים משתקפת לאחרונה איזו לאות, עייפות, תשישות, רחוק ממלחמתיות. והכותרות כאילו כבדו עיניהן טרם נמנום    מעין שקיעה לתוך אפתיה
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
דן מרגלית
דן מרגלית
אם נתניהו אינו כשיר מה זה אומר? שאילו היה צעיר במצבו האישיותי עתה היו דוחים את גיוסו לצה"ל? מונעים את קבלתו ליחידת אבטחה של השב"כ?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il