|   15:07:40
  ציפי לידר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
האם כדאי להשקיע בנאסד"ק 100?
כתיבת המומחים
מהי חרדה דנטלית ואיך מתמודדים איתה?

הַמַּקלֵט

סטיקר על גלגלים כל אחד יכול הגלות - מנוף לגאולה מנוחת השבת והנשמה היתרה לפרשת וארא
20/01/2012  |   ציפי לידר   |   מאמרים   |   תגובות

שיעור בלהטוטנות

מכירים את הסטיקר "אין עוד מלבדו", המתנוסס על המכוניות, בחדר המדרגות ועל כל עץ רענן? (ומי שלא מכיר - שיָקום!). עשר מכות מצרים, המתחוללות חלקן בפרשתנו, הן אכן הוכחה מובהקת למציאות הבורא ולהשגחה העליונה על הבריאה. בעוד פרעה מלך מצרים, המתחזה לא-ל, לובש פני אלילויות רבות - בדמות היאור, הבהמה וגם התנין הגדול - פוגעות המכות ביישויות אלה, ומפריכות את דמותו האלילית.

אך כבר בספתח של המכות, בדמות מטה אהרון שנהפך לתנין, מנפץ ה' את דמותו האלילית של פרעה. שימו לב, חרטומי מצרים מנסים גם הם לחקות את המופת. כיצד? הם עושים זאת "בלהטיהם", כמו קוסמים, באחיזת עיניים בלבד. לשם כך, כפי שמסבירים המפרשים, כשהמכשפים השליכו את המטה, הגיחו בזריזות מאחוריהם החרטומים, המחופשים לתנינים, ויצרו אשליה של המופת המקורי. כך קיבלנו באחת שיעור בלהטוטנות נוסח מצרים (אורי גלר, החרטומים מאחוריך!). והתוצאה: מטה אהרון בולע את מטותם, סמל לעליונות ההשגחה על האלילוּת.

אין עוד מלבדו

מעֵבר לכך, הפסוק שציינו אינו מצביע רק על היעדר כל ישות א-לוהית מלבד הבורא, אלא ש"אין עוד מלבדו", אין שום מציאות מלבד אלוקים. וכאן ניתן להצביע על דמיון בין פתיחת ספר בראשית לספר שמות.

"בראשית ברא אלוקים" - ידוע מה שחז"ל אומרים "אין העולם מקומו של הקב"ה, אלא הקב"ה הוא מקומו של עולם". רעיון זה מקופל בפרשה הקודמת בצופן ההשגחה העליונה "אהיה אשר אהיה", המשמש מפתח למעגלי גלוּת וגאולה המתרחשים בתולדות עם ישראל, על-פי מודל גאולת מצרים. אין מדובר ברעיון פילוסופי אלא במציאות ממשית. מציאות ה' ממלאת את העולם ומקיפה אותו, והיא הבסיס לקיומו. אם כך מתעוררת שאלה, הרי הבעל שם טוב אומר שהקב"ה נמצא היכן שנותנים לו להיכנס, ולכאורה מציאותו חלילה מוגבלת. יש כאן סתירה אפוא בין תפישת חז"ל הכוללנית לתפישה החסידית המצומצמת בסוגיית מציאות ה'. ההסבר לכך הוא דומני שנכון שמבחינה פיזית הקב"ה מקומו של עולם והוא יסוד קיומו של העולם. אין מקום שהוא פנוי ממציאוּת הבורא. אבל בדומה לגלי רדיו שעל-מנת לקלוט אותם צריך מַקלט אך הם כל הזמן נמצאים באוויר, כך אנו להבדיל צריכים להיות "מַקלט" כדי לחוש את מציאותו יתברך!

על כך נאֱמר בפרשת המשכן "ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם". "בתוכם" בלשון רבים, ולא "בתוכו", בתוך המקדש, בלשון יחיד כפי שצריך להיות מבחינה לשונית. לכל יהודי יש היכולת להתחבר (מצווה מלשון צוותא, התחברות) לפנימיות נשמתו, ולהכשיר את הלב במעשים טובים לקליטת השכינה ומציאות הבורא.

אהיה אשר אהיה

פרשת וארא פותחת בפסוק "...וָארא אל אברהם, יצחק ויעקב בא-ל ש-די, ושמי ה' לא נודעתי להם". האומנם ה' לא התוודע לאבות הקדושים? ה' התגלה לאבותינו פעמים רבות, כפי שראינו בספר בראשית, אולם בצופן אחֵר "א-ל ש-די", המצביע על גדולתו וכוחו הרב להושיע, אך עדיין לא נתגלה להם בקוד הגאולה "אהיה", משום שהלכו לעולמם לפני גלות מצרים. קוד ייחודי זה, המשקף את גילוי מציאות ה' בכל העולם, כמבואר לעיל, גילה הקב"ה למשה כדי לבשר לישראל בגלות מצרים את בשורת הגאולה. כשם ש"אהיה" איתם בגלות, להושיעם, כך "אהיה" איתם בגאולה. מציאות ה' נוכחת עִם ישראל בגלות כמו בגאולה.

הבשורה הכפולה

הבשורה היא אפוא כפולה. הגלות במצרים ובשאר הגלויות היא כור היתוך וחישול העם בתהליך לקראת הגאולה. מעֵבר לכך הבשורה היא על בוא הגאולה. וגם כאן ניתן אפוא להצביע על דמיון בין פרשת בראשית לפרשותינו.

"ויהי ערב ויהי בוקר יום אחד" - לכאורה הנוסח צריך היה להיות "ויהי ערב ויהי בוקר יום ראשון" בדומה לשאר הימים, "יום שני", "יום שלישי" במספר סידורי. אלא שהמילה "אחד" מלמדת אותנו על תבנית יסודית שחוזרת על עצמה בשאר הימים. כל יום ביהדות מתחיל מהלילה, הלילה והיום מהווים יחד יום אחד.

אולם הדברים טעונים גם משמעות סמלית עמוקה. העיקרון המונח ביסוד הניסוח השונה הוא שהחושך הוא חלק בלתי נפרד מתהליך האור, ומבחינה זאת הלילה והיום מהווים יחידה אחת. כדי לחוש את מהות האור, צריך להיות קודם חושך. דרך השלילה ניתן לחוש את החיוב. כשם שאת הבריאות מעריכים אחרי שחולים, את הכסף אחרי העוני, את קדושת החיים אחרי שניצלים ממוות וכך הלאה. הדבר נכון הן במישור האישי והן במישור הלאומי. הוא הדין לגלוּת. רק הודות לחשכת הגלות המחשלת נוכל לחוש את אור הגאולה (שנגנז לעתיד לבוא). ואומנם, גם על-פי תפישת ברסלב, המפָּלה היא המנוף לתקומה ולצמיחה וביחד הן מהוות תהליך אחד.

הנופש כנפש

אם כבר רוצים לטעום את טעם הגאולה, יש! השבת שהיא מעֵין עולם הבא. גם כאן נתחיל מ(ספר) בראשית. וַיְכַל אלוקים ביום השביעי מלאכתו אשר עשה". האומנם הקב"ה סיים מלאכתו בשבת? ברור שלא. אחד הפירושים הוא שהקב"ה בעצם יצירת השבת השלים את הבריאה! המנוחה בשבת נבראה כבריאה מיוחדת כדברי רש"י. נראה לי שהכוונה היא לנשמה היתֵרה שנבראה בשבת. "וַיִּנָּפַשׁ" הקב"ה ברא את הנופש, את המנוחה כנפש מיוחדת. אנו בשמירת שבת למעשה מבטאים שני יסודות. יסוד אחד כללי אוניברסלי זֵכֶר לשביתת ה' מבריאת העולם. היסוד השני, הלאומי-יהודי הוא זֵכֶר ליציאת מצרים.

הסיבה הראשונה, המשקפת את מימד האמונה בה' כבורא העולם, היא אֱמונית. לעומת זאת, הסיבה השנייה, המשקפת את המימד החווייתי, היא מעשית. משום שבעקבות הנסים חזו בני ישראל ביציאת מצרים את מציאוּת הבורא כחוויה מוחשית.

השבת מברכים ראש חודש שבט. ראשי תיבות: שיהיו בשורות טובות! שבת שלום ומבורך וחודש טוב!

תאריך:  20/01/2012   |   עודכן:  20/01/2012
ציפי לידר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מי שמנסה להבין את השיח הציבורי בישראל ייתקל בבליל מושגים שביניהם מככבים הדרה, אפליה, גזענות, ועוד, כאשר המכנה המשותף להם הוא התפרקות מן הנשיאה המשותפת בעול של קיום המדינה והחברה בישראל. על-רקע זה נזעקות קבוצות שונות להגן על זכויות היתר שצברו לאורך שנים, ושהגיעה העת לבטלן.
20/01/2012  |  ד"ר רון בריימן  |   מאמרים
הַמְּחֲאָה
20/01/2012  |  אברהם הללי  |   מאמרים
הכלכלן שלמה מעוז אמר כמה מילים בגנות שלטון "אליטת האשכנזים". שעתיים אחרי פרסום דבריו, התבשרו צרכני התקשורת, שהחברה בה עבד, פיטרה אותו. יומיים קודם, חשו בערוץ השני, שהדרת הנשים החרדיות מוצתה עד תום, והתפנו לדליקה הבאה: גזעני קריית-מלאכי. צוות צילום הגיע למקום, וחזר הביתה עם מלוא תאוותו. הצבועים, ובראשם הנשיא פרס, ראו שמעו, ו...הזדעזעו. הזעזוע הזה, כך הם בטוחים, מוכיח שהם יפים.
20/01/2012  |  נרי אבנרי  |   מאמרים
פרשת השבוע וָאֵרָא פותחת בפסוקים הבאים [שמות ו']: [ב] וַיְדַבֵּר אֱלֹקִים, אֶל-מֹשֶׁה; וַיֹּאמֶר אֵלָיו, אֲנִי ה'. [ג] וָאֵרָא, אֶל-אַבְרָהָם אֶל-יִצְחָק וְאֶל-יַעֲקֹב--בְּאֵל שַׁדָּי; וּשְׁמִי ה', לֹא נוֹדַעְתִּי לָהֶם. את הפסוק הראשון מבינים חז"ל כתוכחה קשה של הקב"ה כלפי משה, ובעקבותיהם מפרש רש"י: דִּבֶּר אתו משפט על שהקשה לדבר ולומר (סוף פרשת שמות): לָמָה הֲרֵעֹתָה לָעָם הַזֶּה. ועדיין אין אנו יודעים איזו תוכחה מסתתרת בפסוק הזה, עד שלומדים את הפסוק השני, וכמובן, גם כאן חייבים להיעזר בדברי רבותינו כדי להבין מהי התוכחה ששמע משה [מדרש רבה]: אמר לו הקדוש ברוך הוא למשה, חבל על דאבדין ולא משתכחין, הרי כמה פעמים נגליתי על אברהם יצחק ויעקב באל שדי, ולא אמרתי להם ששמי ה' כשם שאמרתי לך, ולא הרהרו אחר מדותי. אמרתי לאברהם [בראשית י"ג]: [יז] קוּם הִתְהַלֵּךְ בָּאָרֶץ, לְאָרְכָּהּ וּלְרָחְבָּהּ: כִּי לְךָ, אֶתְּנֶנָּה. בקש מקום לקבור שרה ולא מצא, עד שקנה בארבע מאות שקל כסף, ולא הרהר אחר מדותי.
20/01/2012  |  נסים ישעיהו  |   מאמרים
"יותר קל לתפוס את ראש הממשלה בטלפון", אמר לי מישהו. "אז תדבר איתו, למה איתי?!", עניתי, "אבל הוא בהולנד עכשיו, אז תשאיר לו הודעה". אה, ותזכור שהוא עסוק מדי בענייני בחירות, יאיר לפיד, מלחמות הישרדות, הכנת קמפיין לוחמני כתמיד. נו, אל תצפה למענה מהיר כי ראש הממשלה חטף בומבה רצינית מהנגיד. כן, ראש הממשלה יודע שהמתנחלים, החרדים ועוד כאלה, כבר לא כל-כך תומכים בו. ראש הממשלה עסוק. כי בזמן ששהה בביקור ממלכתי בהולנד - תומכת נלהבת בישראל - אומנם ירד פה גשם, אבל הטינופת לא נשטפה.
20/01/2012  |  גיל נתן  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רבקה שפק ליסק
רבקה שפק ליסק
ההתעלמות של הרבנים החרדים מקורבנם של הלא-חרדים במלחמה, בני משפחותיהם, ההורים, האלמנות והיתומים היא מנוגדת לערך חשוב ביהדות: "ישראל ערבין זה לזה"
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
על אף מידת הרגישות המתחייבת בהתייחס לשימור וטיפוח היחסים המיוחדים שבין ארה"ב לבין ישראל, הרי שהדעת נותנת כי למרכיב האינטרסים הלאומיים הישראלים תהיה תשומה עודפת במערכת זו, גם במחיר ...
רפי לאופרט
רפי לאופרט
העולם האנושי הוא הוויה דינמית והתהליכים המתפתחים בו נגזרים מאינטגרציה של מהלכים רוחניים וחומריים עם השפעות מן הטבע שמעצבים במשותף את תנאי הסביבה בהם מתקיימת החברה האנושית - מתפתחת ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il