|
ספרי ילדים מאת בן סבו. אינו חושש לצייר מציאות קודרת
|
|
|
|
|
יש ספרי ילדים שאינם נוגעים רק בדרך, שבה הילד רואה את העולם, בדרך שבה הספר מציג בעיות ודילמות בקשר בין ילדים לחבריהם או בין ילדיהם למשפחתם. יש ספרי ילדים, שמבקשים לחשוף את הילדים ללבטים, למצוקה חברתית, לדרך שבה החברה מטפלת במה שנחשב לשונה, לזר, לתופעה שאינה נחשבת כחלק מן השגרה.
עמנואל בן סבו הוא מנהל חינוכי בפנימיית ילדים - ושלושת הספרים שלו אכן באים להציג תופעות חברתיות, דילמות בחיי ילדים, שאלות שאולי נמצאות מעבר לטריטוריה המקובלת.
לעתים דווקא טיפול בבעיות אוניברסאליות שמטרידות את החברה - הופכות ספרים לקלאסיקה, וחלק מספרים אלה אכן מסייעים להשפיע על החברה, על הקורה בה.
עמנואל בן סבו מציג בפנינו שלושה ספרי ילדים - שלוש פריזמות לפינות בחיי הילדים: "מי עזר לאיש המוזר" - שבו נחשף גיבור הספר למצוקתו של חסר הבית, הישן במרחבים ציבוריים, ללא קיר, ללא מגן, בודד מול כל העולם.
הספר השני - "הבית ברחוב יהושע" לוקח אותנו עמנואל בן סבו אחר יום טראומטי בחיי ילד: אמו מובילה אותו להשתכן בפנימייה, והספר בוחן את הלם המעבר, את הסבל שחווה הילד, ובד בבד מציג באופן רגשי את קשיי ההתאקלמות, את התקווה מעבר לכל המשבר.
הספר השלישי - קורא דרור לדמיון: "נריה האביר והסוס הכביר" - דרכו של ילד לצאת מן המעגל הצר, מן המציאות האפורה. לעופף מעבר למציאות, לשוטט בעולם הדמיון - מעין דרך להיחלץ מן הכבלים של השגרה הלא קלה. הספר בוחן את היכולת לפרוץ את העולם הצר באמצעות החוש הנוסף שלנו, היצירתיות, היכולת לברוא מציאות אחרת.
מעבר לספרים אנו קולטים, שהספרים האלה בעצם עוסקים בכל הנושאים החשובים ביותר בחיי הילדים:
הספרים מטפלים במערכת יחסים בין הורים לילדים, בחברות בין הילדים בפנימייה, בבעיות רגשיות של ילד המובל לפנימייה, בצורך של ילדים באהבה, במשאלה הכמוסה לפרוש כנפיים בעולם הדמיון - במלים פשוטות: בן סבו פורש לפנינו עולם של רגשות, צרכים של ילדים.
לעמנואל בן סבו יש יכולת מיוחדת להרגיש את נקודת המבט של הילד, וכמנהל חינוכי בפנימייה הוא בוודאי מכיר את העולם הזה, את עושר החוויות, את המצוקות, את הזוויות הנידחות שנדחקות לפעמים מן הספרות המקובלת.
הסיפורים שוזרים לפנינו חוטי עלילה, פרקי התרחשות, והמספר אינו חש מחויבות לתת לנו שום שיעור בצידם - שום הטפה או מוסר השכל. הקוראים מבינים בין השיטין, קולטים את גוני-הרגשות בין פרקי הדיאלוגים, בין המפנים בתוך העלילה.
בסיפור שבו האם מובילה את בנה לפנימייה - אנו חשים את המתח בין השניים, את הקושי להעביר את הילד לבית אחר, את הרצון של הילד להתאקלם ולהמשיך בקשר עם האם. עלילה קורעת לב.
בסיפור על הנווד הגר חסר בית - אנו נחשפים לתופעה, שלא כתבו עליה רבות בספרי ילדים, והיכולת להוביל את הילד להזדהות עם האיש, לחזק בו את הרצון לתרום ולעזור, מאד מיוחדת. בן סבו רוקם בעדינות את הלם המפגש עם חסר הבית, את ההתקרבות דרך המראות המתוארים, דרך החוויה שהילד סופג.
בעיות אמיתיות ומשאלות כמוסות
עמנואל בן סבו, אינו חושש לצייר מציאות קודרת, כי הוא מכיר מעצם היותו איש צוות בפנימייה של ילדים, שאין להעלים מן הילדים, היבטים של המציאות. מעבר לדפים הוא מעביר לנו מסר סמוי: אין אנו מגנים על נפשו הרכה של הילד, בהסתירנו את המציאות.
שלושת הספרים של עמנואל בן סבו מספרים על בעיות אמיתיות ומספרים על משאלות כמוסות, שמבקשות נתיב להתגבר על הבעיות האמיתיות. כשאתה קורא בספריו של עמנואל אתה שואל את עצמך: מה שליחותו של סופר לילדים, מה המסר שהוא אמור להעביר כמבוגר, האם יוכל באמת להעביר את ניסיון חייו? כיצד יעביר מסרים קשים על מציאות קשה?
עמנואל בן סבו כמו אומר לנו - תנו לי להכיר לכם ילדים ממציאות אחרת, תנו לי לחשוף בפניכם את הבעיות שלהם, את דרכם להתמודד עם המציאות.
מה נותר לנו לומר?
עמנואל בן סבו, ברוך הבא לממלכת ספרות הילדים. נכון, אין זו אגדה, כי יש בה גם מציאות שמבקשת פתרונות, יש בה דילמות שילדים חייבים להכיר.