|   15:07:40
  יואב יצחק  
מו"ל ועורך ראשי News1
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?

פרוטוקול <span style='font-weight:normal;'>[26]</span>: השופט אל-יגון נגד ברק; <br>נתניהו מסביר; הטיפול המשמעתי בעובדי בזק <br>

07/11/2001  |   יואב יצחק   |   מאמרים   |   תגובות


השופט אל-יגון נגד אהרן ברק
אל-יגון, מתמרד.

ביום 4.11.01 הודיע השופט עודד אל-יגון על שפסל עצמו מלדון בכתב האישום שהוגש כנגד אביגדור קהלני, בגין מעשים בלתי חוקיים לכאורה של קהלני בפרשת נמרודי. מטבע הדברים, עם הינתן ההחלטה, פרסמו אמצעי התקשורת את דבר התפטרותו של אל-יגון, והנימוקים האישיים שהעלה - לרבות ביקורתו המתובלת שנגעה גם לברווזים וטווסים.

ואולם, נוכח הדרמה הנוגעת להתפטרותו, לא ניתן כלל ביטוי לדברים המהותיים שכתב אל-יגון על מערכת בית המשפט בכלל, ועל בית המשפט העליון בפרט - אליו כיוון. וליתר דיוק: לדברים שכתב בגנות האקטיביזם השיפוטי שמנהיג הנשיא אהרן ברק. תמצית הדברים: אל לו לבית המשפט לבוא בנעלי המחוקק; אין זה ראוי, שבית המשפט לפלוש, ברגל גסה, "לחצרה של שכנתנו המכובדת - הרשות המחוקקת".

השופט אל-יגון מתעמת למעשה במישרין עם התביעה - עם פרקליטת המדינה עדנה ארבל, שזכתה בערעור שיזמה במשפט קהלני. המדינה, הוא מציין, ביססה את בקשתה לפסול את הכרעת הדין על נימוק עקרוני, והוא: "לטענת המדינה, פסק דינו של בית משפט קמא מבוסס על נורמות התנהגות בלתי ראויות ובלתי מתקבלות על הדעת במדינה מתוקנת". ובזאת בדיוק כופר אל-יגון - בזכותה של התביעה/המדינה, ובזכותה ובסמכותה של ערכאת הערעור (בית המשפט המחוזי, שקיבל את הערעור שהגישה ארבל) לקבוע נורמות במדינת ישראל, במקום המחוקק.

נושא זה שנוי במחלוקת ציבורית חריפה, ורק במקרים בודדים ביותר מעז שופט - הנודע כמוביל לפחות נוכח העצמאות שהוא מפגין, לומר את דבריו ברבים, ובעצם "להרים ראש" כנגד האקטיביזם השיפוטי אותו מוביל הנשיא אהרן ברק.

נביא כאן את נימוקיו המרכזיים של אל-יגון, המדברים בעדם (ציטוט):

עם כל הכבוד, השקפתי בנושא זה שונה בתכלית.

באשר לרצון להעלות את הנורמות הציבוריות: אני אמון על השיטה הישנה המבוססת על הכלל האומר שהחוק התקף הוא המחייב ולא החוק הרצוי. מה גם שלא כל מה שרצוי לאחד יהיה בהכרח רצוי ומקובל גם על הזולת.

אנו עוסקים כאן במשפט פלילי, ויש לתת לחוקים המטילים אחריות פלילית פרשנות מצמצמת ומקלה.

סעיף 34כא לחוק העונשין קובע כך: "ניתן דין לפירושים אחדים לפי תכליתו, יוכרע העניין לפי הפירוש המקל ביותר עם מי שאמור לשאת באחריות פלילית לפי אותו דין". גישה זו של המחוקק היא הנכונה בעיניי, והיא זו שמייצגת את הנורמות התקפות, ולא פחות מזה - גם הראויות.

על-פי תפיסתי, במדינה כשלנו, שבה שורר משטר של דמוקרטיה פרלמנטרית, אמורות נורמות ההתנהגות של הפרט או של הכלל להיקבע על-ידי המחוקק, ולא על-ידי הרשותה מבצעת או על-ידי זרוע מזרועותיה, ועם כל הכבוד, גם לא על-ידי הרשות השופטת. בית המשפט אמור לפרש את רצון המחוקק, אך לא לבוא במקומו, ובוודאי שלא במסגרת של הדין הפלילי. קביעת נורמות התנהגות מחייבות בדרך של פרשנות מרחיבה לחקיקה הקיימת היא בעניי מעשה בלתי רצוי ובלתי נכון.

בית המשפט המבקש לקבוע נורמות ערכיות של התנהגות הרצויה במקומו של המחוקק, דומה בעיני לתקשורת המבקשת לייצר חדשות במקום להסתפק בדיווח עליהן, וזה כידוע דבר שלא יעלה כלל על הדעת במקומותינו...

קביעת נורמות ערכיות על-ידי בית המשפט במסגרת של הליך פלילי, היא לעניות דעתי אקטיביזם שיפוטי שאינו במקומו. זו תהיה פלישה ברגל גסה לחצרה של שכנתנו המכובדת - הרשות המחוקקת. נשיא בית המשפט לשעבר - כב' השופט משה לנדוי, אמר בהקשר זה דברים ברורים ומפורשים במאמרו "אקטיביזם שיפוטי" (הרשות השופטת, גליון 28, אוקטובר 1998), בהם מתח ביקורת על אקטיביזם שיפוטי של בית המשפט העליון, על אחת כמה וכמה שערכאות נמוכות יותר חייבות לנהוג זהירות יתירה בעניין רגיש זה.

ניסיון של גורם זר, היינו של מי שאינו המחוקק, לקבוע נורמות התנהגות מחייבות, הוא מעשה מסוכן ולא רצוי, שעלול להוביל למצב של חוסר בהירות וחוסר יציבות משפטית.

עם כל הכבוד, אינני נמנה עם אלה הסבורים שעצם הגשת כתב האישום מהווה ראייה חותכם לאשמתו של הנאשם. חזקת החפות אינה מילה ריקה מתוכן, והיא ממשיכה להיות תקיפה גם בשלב שלאחר הגשת כתב האישום.

מתן אפשרות לתביעה להוכיח את אשמתו של הנאשם על-ידי אילוצו להעיד אינו מקובל עלי. אומנם נכון ששופטי ערכאת הערעור נתנו לראיות התביעה משקל שונה לכאורה מזה שניתן להן על-ידי, ואין חולק על כך שדעתם היא הקובעת. עם זאת, כאשר ראייתי את פני הדברים היא כל כך שונה, וכיוון שחשוב בעיניי להיות שלם עם עצמי, איני רואה ברירה אלא לפסול את עצמי מלדון.

לא מיותר לציין, כי גם אני איני חולק על כך, כי כאשר אמור הנאשם להשיב לאשמה - הכל פתוח, וקיימת אפשרות שמה שלא הושג על-ידי התביעה בשלב של הבאת ראיותיה, יושג על-ידיה בעת שתינתן לה הזדמנות לחקור את הנאשם. אך זה בדיוק המצב שביקשתי למנוע, שכן יש כאן לעניות דעתי העברה דה-פקטו של נטל הראיה מן התביעה אל כתפי הנאשם, והפיכתה של זכות השתיקה לאות מתה.

הכלל בדבר חזרת החפות, והכלל שבמשפט פלילי יש לפרש את החוקים על דרך הצמצום הם הנורמות העליונות בעיניי, ולהן העדיפות הברורה והמוחלטת כאשר הן מתנגשות עם נורמות חשובות אחרות, כגון נורמת ההתנהגות הרצוייה של הציבור בעיני אדם זה או אחר.

גם הנורמה החשובה מאוד של חובת בית המשפט לברר ולגלות את האמת, היא משנית בחשיבותה בעת שהיא עומדת מול העיקרון הנורמטיבי של שמירת זכויותיו הבסיסיות של הנאשם. מעשה של דבר יום ביומו הוא שבית המשפט מוותר במודע על ברור האמת כדי שלא לפגוע בזכויות הנאשם.

[...]

אגב: גם הנורמה של אי-התערבות בנושאים שהם בסמכותו של המחוקק היא נורמה חשובה ביותר.

אודה ואתוודה: כשופט היושב בדין, איני רווח נחת ממצב שבו עלי לבחור בין שתי דרכים סלולות המובילות לכיוונים מנוגדים, שאחת מהן נסללה על-ידי מצפוני, וחברתה על-ידי המחוקק, על כך נאמר: אוי לי מיצרי ואוי לי מיוצרי. אך הפתרון הקיים בשיטת המשפט שלנו הוא ברור וחד משמעי לדעתי. השופט נבחר לתפקידו כדי לקיים את החוקים ולא כדי להמציאם, ולגבי השאלה מהו המצב החוקי הרצוי (להבדיל מן המצוי) - אין דעתו של הבכיר שבשופטים בעלת משקל גדול יותר ולו כזית, ממשקל דעתו של אחרון האזרחים.


דבריו של השופט אל-יגון אינם מצומצמים רק למשפט קהלני. אחרי הכל, משפט זה, ובכלל - פרשת נמרודי, אינם חזות הכל. ובכל זאת: השאלה העומדת עתה על הפרק היא, האם נוכח תפיסתו האמיצה והשונה, יוכל השופט אל-יגון (יליד 1940) להחזיק מעמד במערכת המשפט עוד 7 שנים עד מועד הפרישה הרשמי.

נתניהו מסביר
נתניהו, עסקים פרטיים.

בשבוע שעבר כתבתי כאן, כי המדינה - המעמידה לרשות ראשי ממשלה לשעבר ובכירים אחרים לשכות - משתתפת למעשה במימון עסקיהם הפרטיים. הזכרנו בהקשר זאת את בנימין נתניהו (2.26 מיליון ש"ח בשנה) ואהוד ברק (1.94 מיליון ש"ח בשנה), העוסקים באופן אינטנסיבי במתן ייעוץ לחברות היי-טק. פעילות זו נעשית, מטבע הדברים, מהלשכה שבה הם יושבים - היא זו הממומנת על-ידי המדינה.

תופעה זו ניראת, בכל הכבוד, כחריגה מכוונת המחוקק, שביקש לממן פעילות ציבורית של ראשי ממשלה לשעבר, לתועלת הציבור בלבד. וכאן מתגלגל הכסף לשימושים אישיים.

בעקבות הפרסום, ביקשה לשכתו של נתניהו להתייחס לדברים. נביא כאן את עיקרם (ציטוט):

המדינה העמידה לרשותו של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו לשכה, בדיוק כפי שנהגה עם ראשי ממשלות שקדמו למר נתניהו ולאחריו. ראוי להדגיש שתקציב הביטחון נוטל חלק נכבד מהתקציב הכולל של הלשכה, כך למשל בשנת 2000 הוצאות האבטחה הגיעו ל-%37 מהתקציב הכולל של הלשכה! בשנה הקרובה נתח זה אף צפוי לגדול עוד יותר.

אגב, התקציב כולל לא רק את הוצאות המאבטחים, אלא גם את הוצאות הביטחון בביתו של מר נתניהו ומיגון הבית שנעשה בשנה האחרונה. מכאן, שהפער למשל בין התקציב של מר נתניהו לבין התקציב שהוקצה לראשי ממשלות לשעבר אחרים, נובע בעיקר מעלויות הכרוכות במיגון ביתו החדש, דבר שמוכתב על-ידי גורמי הביטחון. בשל צורכי מיגון אלה, תקציב לשכתו של כל ראש ממשלה לשעבר אחר יגדל בהתאם לכשיכנס למעונו החדש. זהו מקור הפער בין הלשכות השונות.

יצויין, שמר נתניהו משתמש במשרדים בבית גיבור ספורט ברמת גן בהם הוא מרכז את עיסוקיו הפוליטיים ולא בלשכתו בירושלים. המשרדים בבית גיבור ספורט אינם ממומנים על-ידי המדינה.

עד כאן ציטוט תגובתו.

ובכל זאת, השאלה הנוגעת לנתניהו (בכתבה לא נעשתה השוואה בינו לבין ברק), לברק ולבכירים אחרים נותרה בעינה: מדוע המדינה מממנת משרדים מהם מבצעים אישים אלה פעילות עיסקית פרטית; או לחילופין - האם מישהו בא-חשבון עם אישים אלה, ומקזז מהם השתתפות בגין השימושים העיסקיים הפרטיים שהם עושים באותן לשכות.

מהפיכה בטיפול המשמעתי בעובדי בזק

ביום 4.11.01 קיבלה הממשלה החלטה משמעותית הנוגעת לעובדי חברת בזק: בוטלה תחולת חוק שירות המדינה (משמעת) על עובדי בזק.

משמעות הדבר: על-אף היותם עובדים בחברה ממשלתית, לא יחול עליהם הדין המשמעתי החל על עובדי מדינה.

הישג זה הוא אחד הגדולים עבור עובדי החברה. הם לחמו לשם זאת שנים רבות. הם דרשו לאפשר להנהלת חברת בזק לשפוט בעצמה את העובדים, ובמילים פשוטות - הם ביקשו לפטור את העובדים מטיפול משמעתי בנציבות שירות המדינה. השבוע הם הצליחו בכך.

שרי הממשלה שהצביעו בעד "התיקון" הנ"ל, ידעו היטב במה מדובר. למרות זאת, הם הצביעו בעד העברת הטיפול המשמעתי לידי בזק עצמה. ההחלטה התקבלה לאחר היוועצות ועל דעתם של היועץ המשפטי לממשלה אליקים רובינשטיין, ורשות החברות הממשלתיות בראשה עומד ירון יעקובס.

הנימוק הפנטסטי בעקבותיו התקבלה ההחלטה הוא זה: "מערכת המשמעת הנוכחית, על-פי החוק האמור, מונעת מחברת בזק לטפל באופן מהיר, יעיל וגמיש, בבעיות משמעת, ופוגעת בכושר התחרות שלה לעומת גופי תקשורת אחרים. הממשלה, כידוע, החליטה להפריט את החברה ואף החלה בכך. הטיפול בנושא המשמעת יועבר מנציבות שירות המדינה כפי שמרחיב החוק לידי חברת בזק אשר תפעל במסגרת תקנון משמעת".

תאריך:  07/11/2001   |   עודכן:  07/11/2001
יואב יצחק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ההתקפות הקטלניות של לוחמים-מתאבדים פלשתינים, יחידים, בחדרה ובצומת הגבעה הצרפתית בירושלים, לפני ואחרי יום השנה השישי לרצח רבין, זאת המורשת האמיתית של רבין.
05/11/2001  |  ד"ר אורי מילשטיין  |   מאמרים
02/11/2001  |  יואב יצחק  |   מאמרים
30/10/2001  |  יואב יצחק  |   מאמרים
אדוני היושב ראש, כנסת נכבדה,
חיים משגב, חד כתמיד, בא חשבון עם מארגני כנס המשפט - שלא מצאו לנכון לשבץ את שירת התקווה; עם נשיא המדינה ועם יו"ר הכנסת - שמיהרו להסתלק מהמקום; ובכלל - עם כל אלה המטשטשים את העובדות/תוצאות הסכם אוסלו. עם או בלי קשר.
28/10/2001  |  חיים משגב, ד"ר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
צבי גיל
צבי גיל
במערכה ההיברידית בין ישראל לבין אירן זאת כבר הצליחה בהיבט הפסיכולוגי והכניסה את הציבור הישראלי, שנמצא חצי שנה במתחים, ללחץ נפשי ללא תקדים    הפטפטת המדינית הבלתי אחראית שמהדהדת בתקש...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il