|   15:07:40
דלג
  ציפי לידר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל
קבוצת ירדן
פחד מרופא שיניים: אסטרטגיות להתמודדות

צדק, צדקה ומה שביניהם

בשולי הכותרות: מדיניות החשמל המדורג המנכ"לים צוחקים כל הדרך אל הבנק העלאת גיל הנישואים - גזירה שאין הציבור החסידי יכול לעמוד בה וגם בין שפטל לדמיאניוק ומי היא המשפחה המאושרת? ולקינוח על חוד הלשון על כל אלה ועוד ברשימה שלפניכם
11/04/2012  |   ציפי לידר   |   מאמרים   |   תגובות
לקוחות רגילים נענשים בתשלום תעריף גבוה [צילום: פלאש 90]

איפה הצדק?

אין ספק שמדיניות 'החשמל המדורג' היא מדיניות נכונה, במיוחד לאור הזינוק בתעריפי החשמל שחל לאחרונה. אולם השאלה היא מדוע מדובר בצריכה יחסית בלבד לאשתקד, ולא בצריכה אבסולוטית.

דומני כי ראוי לדרג אוטומטית בכל השנה (ולשם כך אין צורך בהרשמה מיוחדת) את ההנחות בתעריפי החברה, ביחס הפוך לצריכת החשמל, על-פי שלושה מדדים: צריכה נמוכה, צריכה בינונית וצריכה גבוהה. ככל שהצריכה תהיה נמוכה יותר, כך ההנחה בתעריפים תהיה גבוהה יותר, ובכך תושג המטרה לעודד חיסכון בחשמל.

מדוע לקוחות שרגילים לחסוך בחשמל 'ייענשו' בתשלום תעריף גבוה, מבלי ליהנות מן ההנחות? איפה הצדק?

גוזרים קופונים

אי-אפשר לפקפק בכוונותיהם ההומניטריות ובפעילותם המבורכת של לפחות חלק ממנכ"לי עמותות הצדקה ושל המתנדבים הרבים, המשקיעים ממיטב זמנם ומירצם למען הנזקקים.

אולם עם כל הכבוד, לאחר שפורסמו משכורות העָתק של המנכ"לים, דומה שהעמותות הללו הן עוד דרך להעשיר את הקופה האישית שלהם ולצחוק כל הדרך אל הבנק. ואולי זאת הסיבה לריבוי העמותות, הצצות כפטריות אחר הגשם, ולמכונת יחסי הציבור המשומנת שלהן? אם כך נכון עשה שר הרווחה, משה כחלון, הידוע כאיש ביצוע מקורי, שהנהיג לאחרונה את הכרטיסים המגנטיים במקום חבילות הסיוע לנזקקים.

עניין של מינון

ראוי בהחלט להתריע נגד תופעת האמריקניזציה שפשתה במחוזותינו בשמות של מרכולים ורשתות שיווק, בלשון היומיומית, ותחת כל מיקרופון רענן.

עם זאת דומני כי אין לפסול מכל וכל השאלת ביטויים לועזיים לשפה העברית. לפעמים הם בהחלט תורמים לגיוון השפה ולססגוניותה. כך למשל הביטויים 'מסביב לשעון', 'זה לא כוס התה שלי' ועוד. כמו בכל תחום השימוש הסביר בהם הוא עניין של מינון. אין להגזים בהם, אלא רק מפעם לפעם לתבל בהם את השפה. אך אנו הישראלים, איך לא, הגזמנו מאוד בשימושם ועברנו את גבול הטעם הטוב.

התערבות בוטה

לאחרונה פורסם כי מתגבשת הצעת חוק להעלות את גיל הנישואין ל-18שנה. בחברה החילונית, כידוע, גיל הנישואין נמצא במגמת עלייה, ולכן לגביה שינוי החוק אינו משמעותי.

לעומת זאת, בחברה החרדית החסידית מקובל מסיבות דתיות שבנות נישאות בגיל 17, ולכן לגביה דומני כי מדובר בהתערבות בוטה בחיי הקהילה ובנורמות הנהוגות בה, התערבות הגובלת בכפייה חילונית.

ראוי לציין כי בנות הקהילה, הגדלות על מסורת זו, ומחונכות לכך, בשלות לנישואין, וחיות באושר עם בעליהן ומקימות בתים לתפארת, ויכולות לשמש מודל לזוגיות ולחיי משפחה מאושרים. אין ספק שהחוק החדש יפגע קשות באורח חייה של הקהילה, בהרגליה ובמנהגיה המקובלים מדורי דורות, וזוהי אפוא גזירה שאין היא יכולה לעמוד בה.

מיזם מבורך

מי אמר שאחדות יש רק בזמן מלחמה? קַבלו את המיזם המבורך "מרבים אהבה", שנערך לכבוד פורים ביוזמת ארגון 'צוהר' הדתי -לאומי וזק”א החרדי (ושיתוף הפעולה ביניהם הוא כבר נס פורים), המגשר בין חילונים לחרדים(!) במשלוחי מנות.

אין ספק שעל-רקע המתיחות הגואה בין חרדים לחילונים, שהיינו עדים לה לאחרונה, בעקבות פרשיות שונות (הדרת נשים, חוק טל וכדומה) - ועל-רקע הפער האידידיאולוגי בן השנים הקיים בין המסורת הציונית- דתית לזו החרדית (בעיקר ביחס למדינה ולצבא) יש חשיבות רבה במיזם זה, המגשר על כל גוני הקשת החברתית של העם ומביא לקירוב לבבות ביניהם. זאת במיוחד בפורים, כאשר הסיבה העיקרית לגזירת המן הרשע היה הפירוד של העם (כפי שהמן מצביע במפורש: "ישנו עם אחד מפוזר ומפורד בין העמים").

אין כמו האקט הסמלי של משלוח מנות, והאירוח ההדדי של חילונים וחרדים, כדי לבטא את הקירוב ביניהם. יש לקוות שבהשראה זו האחדות תימשך במשך כל השנה, ובא לציון גואל.

אות קלון

דומה כי חוצפתו של עו"ד יורם שפטל, פרקליטו של הפושע הנאצי ג'ון דמיאניוק, מרקיעת שחקים. בעקבות מותו של מרשו לשעבר הגיב שפטל, שמשפטו מהווה כתם על מדינת ישראל. אתם שומעים טוב? שפטל היהודי צחק כל הדרך אל הבנק, כמי שייצג פושע מלחמה (אם כטובח מסוביבור, כפי שפסק בית המשפט הגרמני, ואם כאיוון האיום מטרבלינקה, שרצח אלפי יהודים, כפי שפסק בית המשפט המחוזי, שדן אותו למוות. גם זיכויו בעליון היה על-רקע ספק קל ביותר בזיהויו, אך גם שם נקבע שמדובר בפושע נאצי), על חשבון דמם של קורבנות השואה בני עמו.

נראה כי בעיני שפטל כל האמצעים כשרים כדי להציל את יוקרתו האישית ובֶּצע כספו, אפילו במחיר פגיעה קשה בניצולי השואה ובזֵכר הנספים. אות הקין, שהוא נושא על מצחו, הוא משליך על המדינה, ועל כך הוא ראוי להוקעה ציבורית.

דם ולא נשלם

זיכויו של הפושע הנאצי, ג'ון דמניוק, בבית המשפט העליון, אומר דרשני. בית המשפט הסתמך על מסמך שהמציא הסניגור, עו"ד יורם שפטל, ולפיו איוון האיום הוצא להורג בברית המועצות. ועל כן סברו שדמניוק אינו האיש המבוקש.

תמוה הדבר, שמכבוד השופטים המלומדים נעלמה העובדה, שהכינוי 'איוון האיום' היה רווח ברוסיה הצארית. ולכן זו אינה הוכחה לטעות בזיהויו של דמניוק, מה עוד שהוא זוהה ככזה על-ידי ניצולי שואה רבים.

מכל מקום, אם לא קיבלנו בעליון, על סמך ספק קל ביותר בזיהוי, את דמניוק כאיוון האיום מטרבלינקה, קיבלנו אותו על-פי פסיקת בית המשפט הגרמני, כטובח היהודים מסוביבור. בעוד העליון קבע אפוא, שהמשפט תם ולא נשלם, אמרה השופטת דליה דורנר כי עם מותו כפושע מלחמה המשפט תם ונשלם.

אולם עם כל הכבוד לשופטת, העובדה שדמניוק לא נענש על פשעיו, למרות אות הקלון, מצביעה על כך שהמשפט לא נשלם. דם אלפי הנרצחים בידיו תובע את דמו. ולכן דומני כי למרבה הצער המשפט דם ולא נשלם.

דמיון קרימינלי

כבר ראינו עד היכן מגיע הדמיון הקרימינלי של עורכי דין בניסיון להגן על מַרשם. אולם דומה כי זה של עו"ד ברום, עורך דינו של דניאל מעוז, שרצח את הוריו, כדי לזכות בכספי ירושתם, עולה על כולם.

לאחר שכל ניסיונות האליבי כָּשלו, בחילופי גירסאות שונות ומשוּנות, לא בחל הפרקליט בניסיון להפליל את אחיו התאום, החף מפשע, של מעוז, ולהאשימו ברצח הכפול, ובלבד לנקות את מרשו החשוד מכל אשם. אין ספק שקו הגנה זה כבר גובל בפלילים, בחוסר אתיקה ובהוצאת דיבה רעה.

כזכור, עורך הדין הפליליסט המובהק ובעל המוניטין, אריאל עטרי, התפטר כי הבין שאין לפניו כל קייס להגן על החשוד, שכל הראיות מצביעות כי הוא הרוצח. האם לא ראוי היה שברום ילך בעקבותיו במקום לשים את עצמו לחוכא ואיטלולא, ומ'אני מאשים' להפוך למואשם?

המשפחה המאושרת

דומני כי ניתן להצביע על מספר מאפיינים בולטים של העדה החרדית, שכולם מתרכזים בתחום המשפחה, כפי שהם עולים מתוך ראיון עיתונאי עם נשים חרדיות. בראש ובראשונה המסורת, שבאה לידי ביטוי לא רק בקיום מדוקדק של ההלכה היהודית לדורותיה, אלא מגיעה עד רמת הפרט, כמו תבשילי שבת ללא כל שינוי ואף צבע המטפחת העובר מאם לבת לדורות.

מאפיין נוסף הוא איתנוּת התא המשפחתי. בעוד הסטטיסטיקה מצביעה על שיעורי גירושים גבוהים במיוחד בקרב המגזר החילוני (כל זוג שלישי, ובמדינת תל אביב כל זוג שני), הרי האישה במגזר החרדי משקיעה את כל עולמה בליכוד המשפחה הגדולה, טיפוחה, אהבתה ושמירה על יציבותה.

אך מעל הכל מאפיינים את הקהילה ההסתפקות במועט והאושר המשפחתי, שיכול להיות מושא לקנאה ממש, בחינת 'איזהו עשיר השמח בחלקו'. ועם אושר, כידוע, אי-אפשר להתווכח. לתשומת לב ארגוני הנשים.

האישה החרדית, גם הקיצונית, מממשת את כישוריה בתחום הקהילה, אך לא פורצת את גבולותיה, כך בתחום הציור, השירה ועוד. ככלל, היא לא רק חכמה, אלא גם דעתנית מאוד, רחוקה מהדימוי המקופח כפי שמצטייר בכלי התקשורת. היא גם מצטיינת בפתיחות לציבור החילוני, ומוכנה לאמץ את תכונותיו החיוביות. כדאי גם לשים לב להבדלי התפיסות בעדה בסוגיית ההפרדה בין המינים.

הקמפיין הבא?

האם שאול מופז מתכנן כבר את הקמפיין לכנסת? לפחות כך נראֶה. הוא עוד לא נתן לעצמו רגע אחד של חסד כראש אופוזיציה, וכבר הוא לוטש עיניים לראשות הממשלה. אחרת איך אפשר להסביר שבנאום הניצחון שלו על לבני לראשות קדימה הוא הציג את עצמו, איך לא, כמנהיג חברתי. כי מה לא עושים כדי להיות ראש הממשלה הבא בישראל ולרכוש לשם כך את אהדת העם, שיצביע עבורו? פופוליזם הוא שם המשחק. השאלה היא, האם רק זה מה שיש למר ביטחון להציע?

החשש התבדה

ביחד עם זוהיר קייסי, מזכ"ל ארגון החזית העממית, חוסל גם סייענו, ששוחרר בעסקת שליט. והוא לא לבד.

ראוי לציין כי בניגוד לעסקות קודמות של שחרור מחבלים תמורת שבויים ישראלים - כשמבצע הדגל הוא עסקת ג'יבריל הידועה לשימצה - שגבו מחיר כבד וקורבנות רבים בפעולות טרור שביצעו המחבלים המשוחררים, הפעם בעסקת שליט עד כה החשש התבדה.

למרות העסקה הבלתי צודקת של שחרור החייל השבוי, גלעד שליט, תמורת למעלה מאלף מחבלים, לפחות ניתן להתנחם בעובדה, שצה"ל ששיכלל את יכולתו הצבאית, מאז העסקות הקודמות, הצליח לסכל את כל הנסיונות לחידוש הפעילות החבלנית של המחבלים המשוחררים. ובכך צדקו התומכים בעסקה, ובראשם משפחת שליט, בעוד חוזי השחורות התבדו תודה לא-ל.

אז כל הכבוד לצה"ל!

מתכּוֹן לַמיליון

רוצים להרוויח כסף בדרך הקלה? אין פשוט מזה. הרי המתכון: היכנסו ל'אח הגדול' כמקרה פסיכי (איך לא), בילעו תרופות דיכּי בשקיקה, צַייתו ללא סייג להוראות הפסיכיאטר, ודאי אם הוא ידוען ששמו אילן רבינוביץ', ששָׂש אל כל מיקרופון רענן ואל אורות המצלמה.

אחר כך תיבעו ממנו דמי נזק בסך 2 מיליון וחצי שקל על ההרס הנפשי. ואתם מיליונרים. כל כך קל, אפילו יותר מה'מירוץ למיליון'. תשאלו את סער שיינפיין.

חד וחלק (חידושי לשון)

  • בדרום מחזיקים מַמַ"ד.
  • ביטול חוק טל: ביניש נגד בניי"ש (בני ישיבות).
  • בעקבות דרמת רצח ההורים: ביתי לא מָעוּזִי במשפחת מעוז.
  • דניאל בגוב העריות.
  • מותו של הפושע הנאצי דמניוק: דם ולא נשלם.

מועדים לשמחה!

הבהרה: המדור בשולי הכותרות וא מדור קליל המגיב בקצרה לידיעות חדשותיות מרכזיות או שוליות (ומכאן שמו). המדור מביע דעה אישית, ואינו בא להחליף את התחקיר העיתונאי האובייקטיבי.
תאריך:  11/04/2012   |   עודכן:  11/04/2012
ציפי לידר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוזמה חדשה של משרד המשפטים בראשות שר המשפטים, יעקב נאמן הינה קידום הצעת חוק יסוד: חקיקה, שתסמיך את בג"ץ לבטל חוקים ברוב מיוחס של שופטים, ומנגד הצעה שהכנסת תוכל לאשר חוקים שבוטלו ע"י בית המשפט העליון ברוב של 65 חכי"ם. סייפת הדברים מלמדת כי עסקינן בחוק שמטרתו לעקוף את בג"צ. יש שיאמרו בפשטות המחוקק מבקש להפוך לערכאת ערעור על בג"ץ.
11/04/2012  |  עו"ד ראובן דינור  |   מאמרים
השיטה שלפיה ישראל מנהלת משא-ומתן הובאה לישראל מהגלות באירופה. זו השיטה של האשה המוכה שבה ממשלות ישראל השתמשו ועדיין משתמשות. זו שיטת המשא-ומתן של שמעון פרס.
11/04/2012  |  נורית גרינגר  |   מאמרים
"אל תצחיק אותי", אמר אורן כשהמליץ לי לבקר במתחם התחנה בתל אביב. "הילדים ייהנו. תעביר פה ארבע שעות". אז קמנו ויצאנו בבוקר למתחם התחנה.
11/04/2012  |  גיל נתן  |   מאמרים
שתי משימות ענק קיבל עליו עם ישראל בצאתו ממצרים, את החירות ואת האמונה באל אחד ושתיהן לא קלות. חילוץ החירות ממלתעות האימפריה המצרית היה קשה כקריעת הים וקשה הימנו הייתה העברת העם מן העולם האלילי אל האמונה באל אחד - בלתי נראה, מופשט, כמעט פילוסופי. הייתה זו "קפיצת קוואנטום" יחידאית של הרוח האנושית.
11/04/2012  |  אליקים העצני   |   מאמרים
כל התחזיות והתקוות של התקשורת והאופוזיציה לנפילת הממשלה, מסיבות מדיניות (אובמה ורש"פ), מפלגתיות (ש"ס, ליברמן, ברק), או חברתיות (העם דורש צדק חברתי), התבדו ולא קרו.
11/04/2012  |  מתי דוד  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
בעוברי ברחוב צד את עיני נוסחו המוזר של שלט הרחוב שמופיע עליו הכיתוב הבא בלבד: "דוד סמילנסקי פקיד ועסקן, מנהל מחלקת המים בעיריית תל אביב"    משום אין אזכור בשלט ולו ברמז לעובדת היותו...
דן מרגלית
דן מרגלית
בעצם מדוע שהח"כים לא יאשרו לעצמם פגרה? אבל לא סתם אלא ללא מגבלת זמן, לכו לפגרה, לכו ואל תשובו
עידן יוסף
עידן יוסף
כ-900 אלף כרטיסי רב-קו עם יתרות בשווי עשרות מיליוני שקלים יופקעו מהציבור ויגיעו לאוצר המדינה    משרד התחבורה טוען שהמצב הנוכחי מקשה עליו טכנולוגית, אך בפועל "תורם" את כספי הנוסעים ל...
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
את תבונתו של קהלת יש להפעיל באלו הימים, כשאנחנו מנהלים את המלחמה הצודקת נגד החמאס הרצחני והאכזרי, שרצח ביום שבת בתשרי תשפ"ד 1,400 יהודים, אנשי עמל ובני נוער שחגגו, ושכל "חטאם" בעינ...
זלמן שובל
זלמן שובל
"אוי לי מיצרי אוי לי מיוצרי" אומר הפתגם התלמודי ויכולנו להוסיף "אושרנו שלא אנחנו צריכים להחליט", אבל זו, כמובן, טעות שכן למה שהעם האמריקני השסוע יחליט ב-4 בנובמבר תהייה השפעה גם על...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il