|   15:07:40
  מנדי ספדי  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

השכנים החדשים – טובים בעיניכם?

תנועת "האחים המוסלמים" במצרים שיסד חסן אלבנא בשנת 1928, היא ההתארגנות הוותיקה ביותר בתנועות האיסלאמיות המודרניות
10/06/2012  |   מנדי ספדי   |   מאמרים   |   מראה   |   תגובות
האחים המוסלמים [צילום: AP]

לפי עדויות שלא זכו לסיקור תקשורתי, המהלך של השתלטות "האחים המוסלמים" על כיכר תחריר תואם לפרטיו עם נציגיו של ארדואן, שביקרו במצרים שבועות אחדים לפני פרוץ ההפגנות ההמוניות.

התנועות המוסלמיות במצרים, שזכו בבחירות האחרונות ברוב מוחץ בבתי הנבחרים במדינה, נחלקים לקבוצות וארגונים, בעיקר על-פי הבדלים בהשקפת עולמם הפנים-איסלאמית, אך גם ביחסם לשלטונות ולדרך שבה יש לפעול לגיוס עוד תומכים. יחד עם זה, יש ביניהם הרבה מן המשותף, הן בשאיפתם להחיל את חוקי השריעה, והן בהתנגדותם המוחלטת למערב.

1. האחים המוסלמים במצרים

תנועת "האחים המוסלמים" במצרים שיסד חסן אלבנא בשנת 1928, היא ההתארגנות הוותיקה ביותר בתנועות האיסלאמיות המודרניות. אלבנא ניסה לחבר יחד זרמים איסלאמיים רעיוניים שונים אל תנועתו כדי לאחד את שורות האיסלאם, נוכח האתגרים העומדים בפניו. לשם כך הכריז, "אנו תנועת הטפה סלפית עם מציאות סוּפית", אך הדגיש כי הסוּפיות היא אמצעי ולא מטרה, כלומר היא מנהג תרבותי ולא שיח ציבורי. אלא שהכרזה זו איחדה את השורות, ולא הסלפים וגם לא הסופים נטשו את מנהגיהם בהצטרפם ל"אחים", ובתוך תנועת "האחים המוסלמים" נותרו הן זרמים סלפיים והן זרמים סוּפיים.

אמנם אלבנא תקף את הצד האידיאולוגי והערכי של המערב המנוגד לשריעה האיסלאמית, אך זה לא מנע ממנו ליהנות מחלק גדול של המדע המערבי שלא עמד בסתירה לאיסלאם - בעיקר ממדעי הארגון, הניהול, העיתונות והתקשורת. ואכן, עד היום פועלות תנועות "האחים המוסלמים" ברחבי העולם על-פי עקרונותיו של אלבנא בעניין זה. כמו מנהיגיהן של כל התנועות האיסלאמיות המודרניות, גם "האחים המוסלמים" תולים את האשם לפרימיטיביות האיסלאמית בהתרחקות המוסלמים מהאיסלאם המקורי של מוחמד וחבר מרעיו. בעיניהם, הפתרון לכל בעיות המוסלמים הוא חזרה למורשת האומה האיסלאמית ואל המחויבות לאיסלאם, כפי שהיה בימי "אלסחאבה" - חבר מרעיו של מוחמד.

תנועת "האחים" במצרים עברה שינויים רבים מאז הקמתה על-מנת להסתגל למציאות. כך, אחרי התחזקותה והגעתה לשיא כוחה, הקים אלבנא "התארגנות ייחודית" שרבים מהחוקרים חשבו כי היא התארגנות צבאית חשאית בלבד. אך בעצם זו הייתה הן התארגנות אידיאולוגית איסלאמית והן התארגנות חמושה בה בעת. חשאיותה של ההתארגנות נבעה ממודעותו של אלבנא כי גם האנגלים גם ארמון המלך כמו גם מדינות העולם - לא יתירו את קיומו של ארגון פוליטי איסלאמי גדול וחזק החותר להחזרת החליפות האיסלאמית. לכן הכין אלבנא את הכלים ליום הדין, שבו תתרחש ההתנגשות הבלתי נמנעת עם גורמים אלה.

לאחר שהמשטר המצרי חיסל את אלבנא והמיט מכה קשה על התנועה, העמיד מחליפו חסן אלהדיבי פנים כאילו הוא מפרק את ההתארגנות. אך בפועל, הוא שיקם את התנועה תוך התאמתה למציאות והפקת לקחים מניסיון העבר. כך עולה מזכרונותיו של סלאח שאדי - אחד המנהיגים הבכירים של התנועה.

לאחר מכן, נכנסו "האחים המוסלמים" לסדרה של מאבקים מרים עם משטרו של ג'מאל עבד אלנאצר, שהסתיימה במאסר ממושך של ראשי הארגון עד לשחרורם על-ידי אנואר סאדאת באמצע שנות ה-70' של המאה הקודמת, וכך הפכה "ההתארגנות הייחודית" להיסטוריה. כך גם נכנסו "האחים המוסלמים" במצרים לעידן חדש, שבו נטשו את המאבק המזוין כאמצעי לשינוי, ומיקדו את פעילותם לשינוי המשטר והחברה במאבק פוליטי ובפעילות חברתית, תרבותית ותקשורתית. מהר מאוד התמודדו בבחירות למועצת העם, למועצה המייעצת וכן למועצות המקומיות.

ההערכה היא כי לולא זייף המשטר את תוצאות הבחירות, היו "האחים המוסלמים" מקבלים מספר גדול של מנדטים באותן מועצות שלהן התמודדו. זאת, אף על-פי שהם לא שאפו להביא לידי ביטוי את מלוא כוחם האלקטורלי, מחשש שהשלטון יכה בהם. כמו-כן, אף על-פי שתקוותיהם לתפוס את השלטון גברו לאחר שמפלגת "הצדק והפיתוח" של טאיפ ארדואן, שהיא מפלגה בעלת שורשים איסלאמיים, תפסה את השלטון בטורקיה, שמרו "האחים" על פרופיל נמוך שימנע מן המשטר לכלות בהם את זעמו. כך היה עד שהחל גל המהפכה שכונה "האביב הערבי" שפרץ בתוניסיה והצליח להפיל את המשטר. אז הוציאו "האחים המוסלמים" רבבות מפגינים לכיכר אלתחריר וקראו לשינוי המשטר. לפי עדויות שלא זכו לסיקור תקשורתי, המהלך תואם לפרטיו עם נציגיו של ארדואן, שביקרו במצרים שבועות אחדים לפני פרוץ ההפגנות ההמוניות.

"האחים המוסלמים", בעצה אחת עם הנציגים הטורקים, נשארו ברקע ולא בראש המחאה, והעמידו אנשים שיש לגביהם קונצנזוס במערב, דוגמת אלבראדעי ומה שהוגדר "צעירי הפייסבוק", בנוסף לאנשי רוח ואמנים. הייתה זו אסטרטגיה חכמה שהביאה אותם לניצחון על חוסני מובארק, שכן אם היו עומדי בפומבי בראש המחאה הסיכויים לכך שהמערב היה מתנער ממובארק היו קלושים. אך מיד לאחר נפילתו, השתלטו על הכיכר והרחיקו ממנה את הזרם החילוני שהועמד מלכתחילה בחזית המאבק.

במרוצת השנים פתחו ה"אחים" סניפים במרבית מדינות ערב, החל מירדן שקישרה אותם גם עם חסן יוסף ושייח' אחמד יאסין שייסדו את ארגון חמאס. כמו-כן נוסדו התנועה האיסלאמית בישראל, ארגון "האחים המוסלמים" בסוריה, באפגניסטן, תוניסיה, קניה ועוד...

2. התנועה הסלפית המסורתית

לתנועה יש חמישה זרמים במצרים, הנבדלים ביניהם בהשקפותיהם. אחד הנושאים שבהם הם חלוקים הוא יחסם לסוּפיות.

א. הסלפית המסורתית

הזרם הסלפי מקורו עוד בתקופת הביניים האיסלאמית, ויוצג על-ידי ארגונים וקבוצות רבות מאז תחילת המאה ה-20, כמו ארגון "אלהדאיה" שהוביל מוחמד ח'דר חוסיין. ארגונים וקבוצות אלו, שקמו והתפרקו במהירות במהלך השנים, התמקדו בטקסים ובתפילות האיסלאמיים השונים, תוך טיהורם מהאלמנטים האסתטיים. הם מטיפים לקיימם לפי מה שהיה נהוג בתקופות הראשונות של האיסלאם, בעיקר בעידן מוחמד וחבר מרעיו ובתקופת ח'ליפות הראשדים. כמו-כן פעל זרם זה למען מה שהוגדר ההטפה לחיצוניות נאותה, כלומר לנהוג על-פי "סונת מוחמד" - הנחיות מוחמד - בכל הקשור למלבוש, לשער הראש, לזקן לגברים והחיג'אב והסתרת הקישוטים אצל נשים.

ב. הארגון השרעי לשיתוף בין הנוהגים לפי הקוראן והסונה

השייח' מחמוד ח'טאב אלסבקי, שהיה מבכירי אוניברסיטת אלאזהר, הוא מייסד "הארגון השרעי לשיתוף בין הנוהגים לפי הקוראן והסונה" שנוסד בשנות ה-90' של המאה ה-19, וכאשר חוקק במצרים חוק העמותות והארגונים, נרשם הארגון ב-1913 את הארגון בהתאם לחוק והוא ממשיך לפעול עד עצם היום הזה בכל רחבי מצרים. בדרך כלל מנהיגיה הם מבכירי אלאזהר. אומנם יש בו מטיפים שלמדו במוסדות חילוניים, אך התנאי לשילובם היה שיעברו הכשרה של שנתיים במכללה להכנת מטיפים השייכת לארגון, לפני שיוכרו כמטיפים ויורשה להם להטיף וללמד במוסדותיו.

תנועה זו עקרונית אינה מתערבת בפוליטיקה, אינה דנה בנושאים פוליטיים ואינה נוקטת עמדה פוליטית. אך מסיבות שונות היא הוציאה לאור, באמצעות חאג' עיסא עאשור, עיתון בשם "אלאעתסאם" שהוחלט כי הוא הביטאון הרשמי של הארגון. ביטאון זה כתב על נושאים פוליטיים כביטאון אופוזיציה, דבר שהביא את סאדאת להוציא אותו אל מחוץ לחוק, כפי שנהג עם כל כוחות האופוזיציה. בספטמבר 1981, לאחר חיסול סאדאת, חזר הביטאון לצאת לאור, עד למות מייסדו עיסא עאשור.

בשנים האחרונות הוציא הארגון לאור ביטאון חדש בשם "אלתביאן", הנוקט קו פוליטי דומה לזה של "אלאעתסאם", אך נותן ביטוי מועט יותר לגישתם של "האחים המוסלמים", למרות שעדיין ניתן לראות בו את טביעת אצבעותיהם. הוא אינו מקפיד על עיקרון היסוד של הארגון שלא לעסוק בפוליטיקה, ובכך פועל בניגוד לעמדותיו של מייסד הארגון אלבסקי.

הארגון השרעי, המונה עשרות אלפי חברים, התעמק בסוגייה הפוליטית, שכן היה עסוק בתקיפת חסרונותיו של המשטר במצרים, אך לא הציג פתרונות וחלופות. התמקדותו העיקרית היא בטיהור הדת מהאלמנטים האסתטיים ומסיפורי הבדיות. הוא נאבק בקבלת הברכות וכן בהשתטחות על קברי צדיקים, בנדרים ובתפילות בקברי הצדיקים. אומנם הארגון אינו מטיף לזרם דתי מסוים, אך חלק מחכמי הדת שלו נטו לזרם מסוים בהשפעת לימודיהם באלאזהר, ומטיפים המרכזיים שלו התבססו כמקור על ספרו של אלסבקי "הדת הטהורה", שהוא מעין אנציקלופדיה גדולה הנותנת מענה לכל הרעיונות הדתיים באיסלאם.

השקפתו של "הארגון השרעי לשיתוף בין הנוהגים לפי הקוראן והסונה" היא כי בעיית האומה האיסלאמית טמונה באלמנטים האסתטיים כן בטקסים הסוּפיים. טענתם היא, כי אם תטוהר הדת מכל אלה, יחזור האיסלאם לעוצמת כוחו וגאוותו. אך עמדתם היא כי הסופיות אינה מהווה זרם נפרד, בשל הסביבה הסוּפית שבה התחנך אלסבקי באלאזהר. זאת, אף שניתן להבחין בסוּפיות בשני זרמים: המתון - המחויב לחוקי הסונה, והקיצוני - שיש בו סטיות דתיות וערכיות מהאיסלאם.

ג. קבוצת תומכי הסונה המוחמדית

זהו זרם של התנועה האיסלאמית שהוא קיצוני מאוד בעמדותיו כלפי הסופים והסופיות. זרם זה הוקם על-ידי השייח' מוחמד חאמד אלפקי בשנת 1926 שקרא לו "קבוצת תומכי הסונה המוחמדית" והוא פעיל עד היום. אלפקי היה אחד מבכירי אלאזהר והיה מחברי "אלג'מעייה אלשרעייה", אך התגלעו חילוקי דעות בינו ובין אנשי אלאזהר באחת מן הסוגיות של הגדרת האלהים שהיא חלקיק ממדעי האמונה והיא מהמהות המבדילה בין פלגי האיסלאם השונים (מועתזלה, האשערים, הסונים, השיעים ואחרים). לכן הקים אלפקי את "קבוצת תומכי הסונה המוחמדית", שהיא בדעותיה הדתיות קרובה יותר לסונה מאשר ל"אלג'מעייה אלשרעייה", ומתמקדת במאבק נגד ייפוי המסגדים וקברות הצדיקים ובסוּפיות וטוענת כי הריחוק מן האיסלאם הטהור הוא אחד הגורמים לפרימיטיביות של האומה האיסלאמית. כמו-כן דוגלת הקבוצה בהחלת השריעה במישור השלטון המרכזי, דבר המצוי על סדר היום ובמצע של הארגון. אף על-פי שהם דורשים זאת בהטפותיהם ובשיעורים במסגדיהם, אין הם מקיימים שום פעילות פוליטית ליישום רעיונותיהם. חכמי דת רבים של קבוצה זו הם מבכירי אלאזהר עד היום, ויש לה סניפים במרבית המחוזות במצרים, אך היא פחות אקטיבית מ"אלג'מעייה אלשרעייה" למרות שעמדותיהם הדתיות הן דווקא יותר אקטיביות.

מורגשת חדירה של הסלפיות המסורתית והסלפיות הארגונית לארגון תומכי הסונה המוחמדית, כפי שמורגשת חדירתם של "האחים המוסלמים" לקבוצת "אלג'מעייה אלשרעייה". מספר חברי הארגון נאמד רק בכעשרת אלפים איש, אך כוחם מורגש בשל ריבוי עמותות הצדקה, המכללות הדתיות והמסגדים שלהם, ויש תנועות המשך של תומכי הסונה המוחמדית במספר מדינות ערב. אך אלה אינם כפופים אליה ארגונית, וההתארגנות החשובה ביותר שלהם מחוץ למצרים היא זו הנמצאת בסודן, שבה הם הקימו ארגון שהוא גדול וחזק מארגון האם שבמצרים. ככל הנראה זה נובע מחופש הפעולה שלו זוכים חברי הארגון בסודן בהשוואה לעמיתיהם במצרים. כמו-כן, יש לארגון תומכים במרבית מדינות אירופה. עם הזמן הפערים שבין הסלפים לבין תומכי הסונה אלמוחמדיה הולכים ונעלמים, בשל הדמיון הרב בין דעותיהם ועמדותיהם האידיאולוגיות דתיות.

ד. הסלפיות המסורתית המודרנית

זרם זה התפתח במתכונתו הנוכחית באמצע שנות ה-70' של המאה שעברה. חסידי פלג זה המכנים עצמם סלפים, אינם מאוגדים בארגון מסוים, אך הם מתגודדים סביב מספר שייח'ים שמהם הם לומדים. כל שייח' עם קבוצת תלמידיו מהווים ישות נפרדת. מספר החניכים שיש לכל שייח' משמש מדד להצלחת השייח' ולמוניטין שלו בתחום ההסברה. יש שייח'ים שמספר חסידיהם נאמד בעשרות אלפים ויש שייח'ים שעם חסידיהם נמנים עשרות בודדות בלבד. השייח' המפורסם והפופולרי ביותר של הזרם הזה, ד"ר אוסמה עבדל עזים, הוא פרופ' למשפטים באוניברסיטת אלאזהר, וטוענים כי יש לו למעלה מ-150 אלף חסידים הפרוסים ברחבי מצרים. זהו מספר גדול בהשוואה למספר החברים במרבית המפלגות במצרים, למעט מפלגת השלטון. למספר זה של חסידים יש חשיבות אם כולם פעילים ואינם מאזינים פסיביים בלבד. השייח' מוחמד מוסטפה אלדביסי מוגדר כסגנו של עבדל עזים והוא החשוב ביותר מבין עוזריו מאז הקמתו של זרם זה, על-אף שעד היום לא הוכרז כגוף ארגוני מוגדר.

זרם זה בדרך כלל אינו מתערב בפוליטיקה, מנהיגיו אינם מתבטאים בפומבי ואינם נוקטים עמדות פוליטיות בפומבי. אך הם נאלצים לשוחח על נושאים פוליטיים במענה לדרישות חסידיהם הקרובים ביותר. את זאת הם עושים במסגרת של דיונים סודיים בהשתתפות מספר מצומצם של חסידים מקורבים, וההתייחסות הפוליטית מצטמצמת רק להסברת גישתם למציאות הפוליטית ובעיותיה. היות שדיונים אלה מוגדרים סגורים, נאסר על הנוכחים לחשוף את תוכנם.

החזון לשינוי פוליטי וחברתי כלכלי של פלג זה מתמצה בפרשנותם לפסוק "אלוהים לא משנה את מצבם של אנשים עד שהם חותרים לשנות את המציאות של עצמם". על-פי תפישתם, שינוי המציאות של האומה האיסלאמית לטובה ייעשה רק כאשר כל מוסלמי ישנה את עצמו בהתאם לפרמטרים של האיסלאם, וישפיע על סביבתו הקרובה ועל שכניו וחבריו לשנות את אורח חייהם לפי מנהגי האיסלאם, ולטהר את הדת ממה שמוגדר כאלמנטים אסתטיים, בעיקר אלה הקשורים בסוּפיות ובקברי צדיקים. לשיטתם, יש למנוע ממוסלמים להתקרב לציוויליזציה המערבית ולתרבותה המנוגדות לערכי האיסלאם. שיטת ההשפעה לעשיית השינוי מוגבלת לדרשות יום שישי ולשיעורי דת במסגדים, בנוסף להטפות אישיות. כמובן, לאחר כניסתם של ערוצי לווין ואתרי אינטרנט לתמונה, החלו אנשי הזרם לשכנע עוברי אורח ויושבי בתי-קפה לבוא להתפלל במסגד ולשמוע את ההטפות של השייח'ים. כוחות הביטחון נהגו להעלים עין מפעילות זו בשנות ה-70' של המאה הקודמת, אך בשנות ה-80' הגבירו את לחצם, ובעקבותיו - פסקה הפעילות.

ה. ארגון אלדעווה ואלתבליע'

"ג'מאעת אלדעווה ואלתבליע'" (קבוצת ההטפה והבשורה) הוא זרם משמעותי של "התנועה האיסלאמית המסורתית" במצרים ונחשבת לשנייה בחשיבותה לאחר התנועה הסלפית המסורתית. "ג'מאעת אלדעווה ואלתבליע"' נכנסה למצרים באמצע שנות ה-70' של המאה שעברה, אף על-פי שמייסדה, ואליי אלדין אלקאנדהולי, הגיע מהודו ולא היו קשור כלל לאלאזהר. אך אלקאנדהולי הוא אחד השייח'ים הסוּפיים בהודו, והסוּפיות היא עיקרון מרכזי של אלאזהר.

כשנכנסה לעולם הערבי קבוצת "אלדעווה ואלתבליע'", השתלט עליה הצביון הסלפי כמו על מרבית הפלגים של התנועה האיסלאמית השונים, המחייב את כל הפלגים, ולו למראית עין, לנהוג לפי דברתו של הנביא מוחמד. הקבוצה גם הושפעה משייח' עיזאת איברהים שנכנס אליה, שהוא עצמו היה בעל נטייה סלפית.

"ג'מאעת אלדעווה ואלתבליע'" הייתה ועודנה אחת הקבוצות האיסלאמיות הגדולות. מספר פעיליה במצרים נאמד בלמעלה מ -250 אלף איש, הצלחתה נובעת מאופיה הפשטני והנגיש, סגנונה האינטלקטואלי הפשוט, האפקטיביות של פעילותם והמוטיבציה של חבריה, כמו גם הימנעותה מהתנגשות עם הממשל, כך שכוחות הביטחון לא מנעו את התחזקותה.

שיטת הפעולה של הפעילים היא לצאת למסגדים הרחוקים מעיר הולדתם או אפילו מחוץ לגבולות המדינה, לשליחות של בין שלושה ימים עד לארבעה חודשים. זוהי יציאה למען אללה הכוללת שהייה במסגד מבלי לצאת ממנו מלבד לסיורים שמטרתם לקרוא לאנשים מהרחובות ובתי קפה לבוא אל המסגד.

"ג'מאעת אלדעווה ואלתבליע'" דורשת מחסידיה לא לדבר על פוליטיקה או על קבוצות איסלאמיות שונות, על הבדלי פרשנות, או על הלא-מוסלמים. כמו-כן חסידיה נדרשים לא ללמוד לימודים חילוניים, כי הדבר מסית אותם מהדבר החשוב ביותר מנקודת מבטם - ההטפה הדתית.

ראוי לציין כי ג'מאעת אלדעווה ואלתבליע' מהווה זרם רחב שעדיין פועל במרץ בכל רחבי העולם. יש להם תפקיד מרכזי ובולט במדינות שאינן מוסלמיות, בעיקר באירופה ובארצות-הברית, ודרכם מתאסלמים רבים במדינות המערב.

במצרים של שנות ה-70' של המאה ה-20, רבים מאלה שנטמעו בשורות התנועה האיסלאמית על כל פלגיה היו כאלה שהובאו למסגדים מן הרחובות, המועדונים ובתי הקפה על-ידי חברי "ג'מאעת אלדעווה ואלתבליע'". לאחר שעברו סדרת הטפה והתחייבו לפעול לפי דרכי האיסלאם, כל אחד מהם בחר להצטרף לאחד מהפלגים - בין אם התנועה הסלפית או "האחים המוסלמים" או הג'יהאד האיסלאמי. זאת, בנוסף על האנשים הרבים שהחליטו לפעול בשורות "ג'מאעת אלדעווה ואלתבליע'".

במהלך החקירה הנרחבת שהתנהלה לאחר הירצחו של סאדאת, שכללה את מרבית המנהיגים של כל פלגי התנועה האיסלאמית, התגלה כי רבים מחברים ומנהיגיהם, בעיקר ארגון הג'יהאד, החלו את התקרבותם האיסלאמית באמצעות "ג'מאעת אלדעווה ואלתבליע'", ובין המפורסמים ביותר הוא עבוד אל זומור, אחד המנהיגים המוכרים ביותר של הג'יהאד האיסלאמי. כמו-כן הוכח כי השייח' איברהים עזת רמז למוחמד עבד אלסלאם פרג' תומך בדרכו של ארגון הג'יהאד האיסלאמי, ואף על-פי שהוא לא הצטרף אליו מסיבות השמורות עמו, לא התנגד לכך שהג'יהאד יפעלו לגיוס חברי "ג'מאעת אלדעווה ואלתבליע"' בסתר וייכנסו באופן פרטני לפעילות בשורות ארגון הג'יהאד. הציטוט המדויק של דבריו היה, "תפקידי להביא לכם את האנשים מהרחוב למסגד. עליכם לטפל בכל השאר".

לאחר שנחשפה עובדה זו לשירותי הביטחון המצריים, לא אפשרו הללו לארגון לפעול עד מותו של עזת, החל בסוף שנת 1981 ועד מותו. מותו של עזת לא איחר לבוא, והתעוררו ספקות רבים באשר לנסיבות מותו. נטען כי הוזרקה לו זריקה כאשר היה על ספינה שהפליגה לערב הסעודית, למרות שלא סבל ממחלה כלשהי.

לפי עדויות שלא זכו לסיקור תקשורתי, המהלך של השתלטות "האחים המוסלמים" על כיכר תחריר תואם לפרטיו עם נציגיו של ארדואן, שביקרו במצרים שבועות אחדים לפני פרוץ ההפגנות ההמוניות.

לאתר מגזין מראה
תאריך:  10/06/2012   |   עודכן:  11/06/2012
מנדי ספדי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
השכנים החדשים – טובים בעיניכם?
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לא בתי המשפט יקבעו את זיקת עם ישראל לאביהם שבשמיים. בהתעלם מהשאלה האם בית המשפט התערב שוב בעניין לא לו ובניסיון לקבוע את זהותה של מדינת ישראל או שלא הייתה לו כל אפשרות אחרת והוא היה חייב לנהוג חלוקה הוגנת בתקציב המדינה - אנחנו צריכים לסגל לעצמנו את ההכרה כי המערכה אינה מתנהלת במקומות האלה.
10/06/2012  |  הרב יובל שרלו  |   מאמרים
כותרות מושכות עיניים זעקו השבוע לרגל שבוע הספר העברי, כי מצב התגמולים קפוצי היד לחכמינו שכתיבתם אמנותם ימיט "חורבן על הספר העברי ועל השפה העברית". ספר עברי - ניחא, ודאי כי סופרינו, ואף הטובים שבהם, יזדעקו לתבוע את עלבונם מידי המו"לים הנוהגים בהם זילות וניצול, והדברים ידועים. אבל שפה עברית תקנית? ממתי היו הסופרים העבריים לשומרי הלפיד ולתובעי תיקונה של השפה העברית? הרי הכל מכירים את הכותרת השערוריתית שנתנה אחת מסופרותינו המוערכות והמוכשרות לאחד מטובי ספריה: "למאטיס יש את השמש בבטן".
10/06/2012  |  רפאל ישראלי  |   מאמרים
שלמה זנד, "מתי ואיך הומצאה ארץ ישראל " , הוצאת זמורה ביתן . אני מבקש לנהל שיח ושיג קצר מאוד עם התייחסותו להוויה הלאומית היהודית.
10/06/2012  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
חבשתי כיפה ויצאתי לחפש עבודה. "ראיונות העבודה" התקיימו בדירות שקירותיהן ראו ימים לבנים יותר. ההצעה הראשונה הייתה להיות נהג. נהג? רק אם אוכל להעביר מריחואנה כמו שעשה נהגו של השר. ההצעה השניה הייתה להיות חבר בכנופיית פרוטקשן. כן, זה קיים גם אצל חובשי הכיפות. רק שכאן זה נעשה בחסות ובכשרות מלאה - למהדרין. אם כבר להיות פושע, אז למה להסתתר מאחורי הדת? למה לא להיות פושע בעל שם? יש כאלה שעשו קריירה, הון ומוניטין. יש גם את השלב בו פושע מחליט לחזור למוטב. הוא מתחיל לגדל זקן, לחבוש כיפה, לברך במקום לקלל. לא מפתיע שפושעים חובשים כיפה ומביעים חרטה (בדרך כלל רק מול התקשורת), זו דרך של בריחה או הסבה מקצועית.
10/06/2012  |  גיל נתן  |   מאמרים
יש חרדים, חרדים-ספרדים, ליטאים, חסידים, יש סרוגים, יש מסורתיים, וכולם-כולם יהודים בני ישראל. אז מה הבעיה עם הרפורמים? למה זה כל-כך מפריע ליהדות האורתודוקסית? למה זה מפריע לי?
10/06/2012  |  ציפורה בראבי  |   מאמרים
והיה כי לאירן תהיה פצצה גרעינית  /  מנשה שאול
האם אמריקה איסלאמופובית   /  יובל ברנדשטטר
מגירוש להשמדה   /  יובל ברנדשטטר
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
דרור אידר
דרור אידר
האנטישמיות הגואה באוניברסיטאות בארה"ב ביחד עם המלחמה המתמשכת, גורמים לפקפוקים בצדקת הדרך    מה למדנו מההיסטוריה ומדברי חכמינו שבכל הדורות, מה פסק קרדאווי ומה צייצה חכמת פיזיקה על הת...
רון בריימן
רון בריימן
התקשורת הישראלית, ואפילו זו הרואה את עצמה כ"ממלכתית", חוטאת ב"עכשיוויזם" מסוכן ובעידוד הפיכת עסקת החטופים לכניעה ללא תנאי
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il