|   15:07:40
  דן אלון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
נתניהו וברק. הם רוצים למשול. נקודה. [צילום: AP]

פרוטון נתניהו ונייטרון ברק

זהו משל המשילות על אטימות של מנהיגים בעידן סכנות האטום. ניוטון חטף על הראש תפוח ע"מ להתעורר ולנסח את חוקי התנועה, המהווים את הנדבך הבסיסי של הפיזיקה. האם אנחנו צריכים לחטוף על הראש פצצה גרעינית כדי להתעורר ולנסח את החוקים שיגבילו את טירוף ה"משילות" והשאיפה לכוח?
14/08/2012  |   דן אלון   |   מאמרים   |   בחירות/מפלגות   |   תגובות
בחירות מדומות
ברפובליקות הדיקטטוריות של העולם הערבי (וגם בקוריאה למשל), שומרים על השלטון ומעבירים אותו מאב לבן. בישראל יש "דמוקרטיה", והציבור מאמין בזכותו וביכולתו לבחור. למרות שאין לאמונה הזו אחיזה במציאות, היא עדיין אמונה רווחת וכללי הטקס מחייבים בחירות אחת לארבע שנים

פצצת המציאות האטומית

אנחנו לומדים להיות קהי-חושים, עד כי לפעמים, האמת צריכה ליפול על ראשינו כדי שנכיר בה. זה קרה לניוטון עם התפוח וזה עומד לקרות לנו עם הפצצה האירנית. לאחר שניוטון חטף תפוח על הראש הוא הגיע לתובנות וניסח באמצעות שלושת חוקי ניוטון, את הבסיס לפיזיקה. וכאן, נשאלת השאלה: אלו תובנות אנחנו נגלה מהפצצה האירנית ומה הם החוקים שנחוקק לאחר שנגיע לתובנות הללו?

גם בנימין נתניהו ואהוד ברק חטפו על הראש כמה "מכות-מציאות" בטרם הגיעו לתובנה המאפשרת להם לעבוד יחד בצוותא, כמו "פרוטון" ו"נייטרון" המהווים יחדיו את גרעין האטום. וזאת, למרות הבדלי השקפת העולם האישית שלהם, ולמרות שהכוח המניע אותם שונה. האלקטרונים המרחפים סביבם רק מעצימים את יכולתם כפרוטון ונייטרון.

בנימין נתניהו ואהוד ברק נלחמו ביניהם על הזכות להנהיג את מדינת ישראל, ולעסו זה את זה במערכות בחירות שונות, עד שהבוחר גזר את הדין והכריע ביניהם. זו הייתה המכה שלהם, עד שלמדו ששיתוף פעולה ביניהם, מועיל להם הרבה יותר. הנמשל שלהם מן הקרב על הבכורה הוא שבמקום לריב עליה, אפשר פשוט לחלק אותה ביניהם.

הצבא נותן שמות לעמדות הקרב, ועל-ידי כך מאניש אותן (מלשון האנשה), ומעניק להן חיים משל עצמן. נתניהו וברק, כמו שני הורים גאים, נתנו שם לעמדה שעליה הם מגינים, והעניקו לה חיים משל עצמה. מעתה תיקרא מלחמת ההישרדות האישית שלהם: "משילות".

ברפובליקות הדיקטטוריות של העולם הערבי (וגם בקוריאה למשל), שומרים על השלטון ומעבירים אותו מאב לבן. בישראל יש "דמוקרטיה", והציבור מאמין בזכותו וביכולתו לבחור. למרות שאין לאמונה הזו אחיזה במציאות, היא עדיין אמונה רווחת וכללי הטקס מחייבים בחירות אחת לארבע שנים.

מודל ה"משילות", הוא המצאה גאונית, כזו המאפשרת לצמד 'נתניהו את ברק', לגשר על הפער בין מודל השלטון המועדף עליהם לבין "הבעיה הדמוקרטית". אחרי שערכו כמה ניסויים לשוניים עם "המשכיות שלטונית", וגם "רצף שלטוני", ואפילו "יציבות שלטונית", הגיעו לבסוף למודל שיכול לעבוד טוב במסגרת האילוצים של "הבעיה הדמוקרטית", והעניקו למודל הזה את השם: "משילות".

משל המשילות

איחוד הכוחות הזה מאפשר להם לנהל קרב שמירה על הבכורה, להתבצר בבונקר של עמדת הקרב החדשה שלהם, ולירות מתוכו על מי שמנסה לקחת להם את הבכורה. הבכורה הפכה לבת-ערובה בידי הצמד שהתאהב בה.

אצל טולקין, מחבר "שר הטבעות", הם דומים אולי לשלדי המלכים הרודפים אחר טבעת הכוח, משום שהתאהבו בכוח המוחלט המוקנה לעונדיה, אך מי שמיטיב לסכם אותם הוא דווקא היצור "גולום", עם פיצול האישיות, כאשר הוא משמיע את הקריאה המאוהבת שלו לעבר הטבעת המעניקה את כוח השלטון האולטימטיבי, באומרו: "my precious".

מי שמתבונן בצמד הזה מהצד, מבין שהם מתנהלים יחד כמו שני שומרי הראש של שרביט השלטון, בעוד שהקרב כבר מזמן אינו על מודל השלטון, על איכותו, על הישגי השלטון או על טובת הנשלטים, אלא על עצם החזקתו. במודל החדש שהגו יחדיו: זהו קרב על "משילות".

כנמשל בעצמי, תחת שרביט ה"משילות" הזו, מתחזקת אצלי, יותר ויותר, המסקנה המתבקשת מן הקרב על ה"משילות", ולפיה, המשילות הזו כבר אינה אמצעי המקדש את המטרה, אלא שהיא הפכה למטרה בפני עצמה. הם רוצים למשול. נקודה.

בקרב על המשילות הזו, הכל כשר, כולל, למשל, עסקות אפלות הכוללות את כל מה שמרחיק את הבחירות, ומטרתן היא הרחקת הבחירות ותו לא. העסקה להכנסת קדימה לממשלה הייתה מימוש של מודל המשילות, וכמוה גם העסקה להוצאת קדימה מן הממשלה.

נתניהו הגדיר לאנשיו את מודל הפעולה וטווח המטרות, כאשר הורה להם לשמור רק על דבר אחד כעל בבת-עיניהם: "הבייס". השמירה על קהלי המצביעים הבטוחים, המבטיחים את השלטון באמצעות בחירה חוזרת, היא ביטוי נוסף לעובדה שהמשילות הפכה למטרה בפני עצמה והיא אינה אמצעי פסול המשמש את המטרה של טובת הנשלטים.

כנשלטים, אנחנו כה זקוקים למכת המציאות שתיפול על ראשינו כדי שנתעורר, על-מנת שנבין עד כמה ה"משילות" הזו הרת-אסון, ועד כמה היא חותרת תחת יסודות הדמוקרטיה שלנו, עד שאפילו מוחמד מורסי התגייס למעננו, כאשר בישר למצרים שהוא "הנשיא של כולם". וכך, בעוד שאפילו מוחמד מורסי אימץ את השיטה הנהוגה בארה"ב ובאירופה, והצהיר שהוא "הנשיא של כולם", נתניהו מחויב רק ל"בייס" שלו. ואז באה המשילות, ואי-אפשר שלא לחשוב על דוגמאות היסטוריות שבהן דמוקרטיות שימשו קרקע פוריה להולדת דיקטטורות.

אטימות צוות האטום

לורד אקטון קבע כבר מזמן כי "הכוח משחית. וכוח אבסולוטי משחית באופן אבסולוטי". לאימרה הזו אין תקפות חלקית עם הקשרים גיאוגרפיים או תרבותיים, והיא כללית ומכילה את כל צורות השאיפה האנושית לכוח, באנגליה, בארה"ב, באיטליה, בגרמניה, באירן, וגם - בישראל.

הטירוף של השלטון האירני, רכוב על גלי שאיפותיו להמשכיות והעצמת הכוח של עצמו, מבקש לשמור על "המשילות" שלו, גם בתוך הבית לנוכח דרישות האזרחים לרפורמות ומודרניזציה. שלטון האייתולות רודף את ישראל בעיקר מתוך סיבות הנעוצות בצרכים של פוליטיקה פנימית, וגם מתוך שלל סיבות של מיצוב המהפכה האיסלאמית הפנאטית הנמצאת בשלבי התפוררות מתקדמים.

אין לזלזל בטירוף של הכוח, ובשאיפה של האייתולות האירניות לפתח עימות צבאי ולבסס את שלטונן באמצעות שימוש בישראל. ומנגד, אין לזלזל בטירוף של הכוח, ובשאיפה של "פרוטון" נתניהו ו"נייטרון" ברק לבנות את עצמם באמצעות שימוש בגרעין האירני.

האטימות של המבקש לעצמו כוח, ועוד כוח, ועוד כפליים כוח, והיכולת של מבקשי הכוח לעצמם לדרוס את כל שעומד מנגד בשאיפה להגיש כוח אבסולוטי, היא תמונה עגומה של אנושות על טייס אוטומטי, שמתעוררת להבין את שלבי ההידרדרות המדורגת, שהביאה למצב של יצירת מרכז כוח מתעצם ומשחית, רק בדיעבד, מתוך קריאה בספרי ההיסטוריה.

העיוורון המוליד את השאיפה לכוח, וממנו לכוח אבסולוטי ומשחית, הוא עיוורון של אטימות וחוסר מודעות למגבלות הכוח. זה יכול לקרות לאנשים חכמים, לאינטליגנטים, ואפילו למבקשי טוב ולרודפי צדק. "פרוטון" נתניהו ו"נייטרון" ברק אינם האנשים הרעים בסיפור האיוולת האירני, והם מכוונים לטוב ביותר, אך הם נגועים בטירוף להעצמת עצמם, עם המרדף שלהם אחר ה"משילות" ועם החיבור שלהם ל"בייס", ועם קרב הבונקר שהם מנהלים על עתידו של שרביט השלטון בידיהם.

שניהם נמצאים במצב בו שיקול הדעת שלהם מושפע מחישובים אלקטוראליים, ועל-אף ששניהם מבקשים את הטוב ביותר עבור מדינת ישראל, הטוב עבור המדינה הוא משני עבורם בקרב שלהם על הבכורה. התמונה המצטיירת היא שהשלטון הוא המטרה, והעניין האירני הוא האמצעי, וזה אמור להיות בדיוק להפך.

פרוטון נתניהו ונייטרון ברק, שניהם מסוכנים לישראל בדיוק כפי שהאייתולות האירניות מסוכנות לאירן.


תאריך:  14/08/2012   |   עודכן:  14/08/2012
דן אלון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
תגיות  / עוקבים מי ומי בפרשה - לקבלת רשימות חדשות עם הופעתן
 אבא (אוברי) אבן (איבן)   אברהים צרצור   אברהם הירשזון   אברהם זילברברג   אהוד ברק   אהוד רצאבי   אהרן אבוחצירא   אורי יהודה אריאל / Uri Yehuda  Ariel   אורי שרגא אורבך / Uri  Orbach   אורית זוארץ / Orit Zuaretz   אורית נוקד   אורלי לוי-אבקסיס / Orly Levi-Abekasis   אחמד א-ד`אהר   אטילה שומפלבי   אילן ליבוביץ'   אילן שלגי   איתן לבני (בנוזוביץ')   אליהו בן-דהן / Eliyahu Ben-Dahan   אליעזר אבטבי   אלכס מילר   אסתרינה טרטמן   אפרים תבורי   אתי לבני   בנימין אבניאל (גטשטיין)   בנימין נתניהו / Benjamin  Netanyahu   ג'ון אדוארדס   גילה פינקלשטיין   גלעד מנשה ארדן / Gilad  Erdan   דוד מנע   דמיטרי מדבדב   דן  גרטלר   דן מרידור / Dan Meridor   דניאל הרשקוביץ   דניאל-יצחק לוי   דרור זייגרמן   הרצל שפיר   ויצמן שירי   חיים אמסלם   חמאד אבו-רביעה   חנא סוייד   חסן רוחאני   טובה אילן   יאיר שמיר / Yair  Shamir   יהודה-מאיר אברמוביץ'   יואב מני   יוליה שמאלוב-ברקוביץ'   יוסף שגל   יוסף שפרינצק   יורם מרציאנו   יחזקאל זכאי   יעקב כהן   יעקב פרי / Yaakov  Perry   יצחק אהרונוביץ' / Yitzhak  Aharonovitch   יצחק בן - ישראל   יצחק ברמן   יצחק זיגר   יצחק זיו   ישראל ישעיהו-שרעבי   כרמל שאמה-הכהן   לביב חוסיין אבו-רוכן   לימור לבנת / Limor  Livnat   מאיר זורע (זארודינסקי)   מאיר תלמי   מאיר-דוד לוונשטיין   מאשה לובלסקי   מוחמד  מורסי    מוטי ששון   מחמוד אחמדינג'אד   מחמוד א-נאשף   מיכאל פואה   מיכאל רצון   מיכל ליברמן-גילון   מיקי לוי / Mickey  Levy   מלי פולישוק-בלוך   ממשלת ישראל / Israel Government   מנחם אליעזר מוזס   מרדכי זר   מרטין שלאף   משה זלמן פייגלין   משה מוץ מטלון   נדב פרי   נחום ניר-רפאלקס   נחמן שי   ניסן סלומינסקי / Nissan Slomiansky   סופיה רון-מוריה   סילבן שלום / Silvan  Shalom   עבאס זכור   עבאס זקור   עבדול-עזיז זועבי   עוזי לנדאו / Uzi  Landau   עינת וילף   עלי חמנאי   עמיר ארמונד פרץ / Amir  Peretz   עמירה דותן   עמרי שרון   ערי ז'בוטינסקי   פנחס לבון (לוביאנקר)   פניה (פאינה) קירשנבאום   פריג`א זוארץ   ציון פיניאן   קדיש לוז (לוזינסקי)   ראובן ברקת (בורשטיין)   רוביק דנילוביץ'   רוחמה אברהם בלילא   רון בריימן   רוני בר-און   רחל אדטו   רן בנימיני   שלום זיסמן   שלמה לביא (לבקוביץ')   שמואל תמיר כצנלסון   שרון שלום   תאופיק זיאד 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
פרוטון נתניהו ונייטרון ברק
תגובות  [ 17 ] מוצגות   [ 17 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
חשדנית
14/08/12 15:09
 
אם כבר הרי
14/08/12 19:31
 
ילדים יהודים סתם.
16/08/12 13:01
 
הגוי..
16/08/12 21:15
2
ע_הראל
14/08/12 15:57
 
ירון זכאי 1
15/08/12 10:57
3
ביבי פה בזכות
14/08/12 18:43
4
קוסם
14/08/12 20:52
 
להעיף אותו
15/08/12 00:12
 
ע. הנביא
15/08/12 10:01
5
חשמלאי חובב
15/08/12 01:52
6
צבי שין
15/08/12 07:48
7
שמאל מתוסכל
15/08/12 09:32
8
יגאל עברי
15/08/12 10:33
9
ל
15/08/12 20:55
10
;
17/08/12 15:41
 
הפסיכולוג התורן
17/08/12 23:14
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מידי פעם או פעמיים שומעים או קוראים אנו על "התארגנות מרשימה של פעילים חברתיים" – כשעל הפרק: הקמת תנועה/מפלגה חדשה שתאגד את כל הקבוצות המפוזרות בארץ לכדי גוף אחד חזק ש"יתן בראש" למפלגות הקיימות שרוב העם מסכים עם הגדרתן: "מושחתים נמאסתם".
14/08/2012  |  נסים גבאי  |   מאמרים
בגדול, עומדות בפני הממשלה ארבע חלופות עיקריות:
14/08/2012  |  אפרים הלפרין  |   מאמרים
מבלי לחטוא בהכללות - נבחרי הציבור בישראל מונעים על-ידי שלושה אינטרסים: אישי, פוליטי (מפלגתי) וממלכתי (ציבורי). למרות שלא יודו בזה, האינטרס האישי הוא המנוע המרכזי; במקום השני - הפוליטי/מפלגתי; והאינטרס הממלכתי בסוף. הסדר הנכון היה צריך להיות הפוך.
14/08/2012  |  נרי אבנרי  |   מאמרים
וכך גם כל עיתונאי לעת מצוא - כולם מלהגים ומשכשכים במי המדמנה של אמרותיהם. ואת הנזק שבאמרות הארס שלהם הם יאכלו בסוף יחד עם כולנו - הודות לנזק שימיטו על כולנו.
14/08/2012  |  עליס בליטנטל   |   מאמרים
בשולי הכותרות: ההפסד הלאומי ועדת חקירה ממלכתית לכשלון האולימפיאדה? ביבי אמן הפתעות לחלב יש ריח המרסס הסדרתי וגם קַבלו את מילון פרס שם המשחק - להפסיד בכבוד ולקינוח החדשות הטובות
14/08/2012  |  ציפי לידר  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   בחירות/מפלגות  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   הגרעין האירני  /  מי ומי  
תפקיד השר להגנת העורף הוצע לדיכטר  /  עידן יוסף
מיט רומני: פול ראיין - המועמד לסגן הנשיא  /  איציק וולף
אדלסון בקמפיין ליהודים: אובמה רע לישראל  /  עופר וולפסון
מודה ולא עוזב  /  יואב יצחק
יואל חסון, זה בשבילך  /  נרי אבנרי
להפסיק להיות לוביסטים  /  ניר אורבך
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il