|   15:07:40
מנשה שאול פרשן לענייני המזרח התיכון   |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
בית חולים לניאדו בנתניה - המרכז הרפואי המוביל בשרון
כתיבת המומחים
נפגעי פעולת איבה בישראל - כל המידע

דמוניזציה - חרב פיפיות

הסופר הלבנוני ע'סאן שרבל: "כששמעתי את קריינית הטלוויזיה מבשרת לכלל האנושות על נחיתת "קיוריוסיטי" על המאדים, עצמתי את עיני ודמיינתי לעצמי שמנהיג ערבי יטלפן למדענים ערביים ויברך אותם על הישג כלשהו למען האזרח הערבי ולמען האנושות בכלל, כפי שעשה נשיא ארה"ב אובמה" מה מנע מן המצרים להתייחס לאזהרותיה של ישראל
17/08/2012  |     |   מאמרים   |   העולם הערבי   |   תגובות
גלישת הטרור מרצועת עזה לסיני [צילום: עיתון אל באיין-איחוד האמירויות]

"מדוע ישראל הייתה מוכנה לקדם את פני הפיגוע, ואילו מצרים לא, למרות שהמידע על פעולת הטרור היה ידוע לשני הצדדים?", שואל "אלאהראם" (קהיר, 10.8.12). "ישראל שמה קץ לאיום ולמבצעיו במכה אחת, ואילו בצד המצרי ההישגים שאפו לאפס. הדבר הקריטי לעם המצרי ולמשפחות הקורבנות הוא התוצאה. העם דורש מן הנשיא מוחמד מורסי ומהגנרל חוסיין טנטאווי שיגידו מה התרחש בליל הבגידה בחיילינו האמיצים.

"אומנם אחראים הודחו מתפקידם בעקבות הכישלון, אך אין די בכך. על ההדחה לכלול גם את ראש הממשלה החדש (הישאם קנדיל). ההמונים הביעו את דעתם נגדו והתייחסו אליו באכזריות (הכוונה לקריאות הבוז שהשמיעו נגדו ולהנפת נעליים בפניו בעת הלווייתם של החיילים - מ.ש.), ולכן, עליו להתנצל ולהתפטר.

"ולבסוף, על עיקר המאמץ להיות מכוון להחזרת המדינה המצרית למסלול של מילוי חובותיה כלפי אזרחיה".

יש לשפר את מצבם של הבדווים בסיני

חסין שבקשי מן העיתון "אל-שרק אל-אווסט" (9.8.12) קובע כי "הפיגוע הקשה בסיני גרם זעזוע קשה למצרים, ויש להדגיש כי זה לא נפל על מצרים כרעם ביום בהיר. מדובר בתולדה טבעית של השתלשלות עניינים שליליים שהתרחשו במרוצת השנים, שאחד מהם הוא יחסם השלילי החריג של שלטונות מצרים לחצי האי סיני ותושביו.

"הבדווים בסיני חשים כי הם אזרחים סוג ב', וכי נשללו מהם זכויות והטבות שמקבלים שאר המצרים, כגון שירותי בריאות, חינוך ותשתיות. התקשורת המצרית כינתה אותם 'הבדווים של סיני'. פשוט כך, כאילו אינם מצריים.

"ממשלות מצרים לא פיתחו מיזמים כלכליים בסיני והסתפקו בפיתוח ענף התיירות שממנו לא נהנו מרבית תושבי סיני. זאת, כי עיקר כוח האדם שניהל את בתי המלון היוקרתיים הובא ממצרים, היינו מעבר לתעלת סואץ. הפיגוע שאירע הוא בבחינת קו אדום המחייב את ממשלת מצרים לבצע רוויזיה - לפתח את סיני ולחזק את השליטה הביטחונית בו".

יש לציין כי מספר הבדווים בסיני נאמד בחצי מיליון בני אדם. הזנחתם מצד השלטונות של מצרים דחפה חלק מהם לעסוק לפרנסתם בהברחת נשק. הדעת נותנת כי יצירת מקורות פרנסה אחרים תיצור אצלם מוטיבציה להגן על קיומם נגד הטרוריסטים.

העמקת השסע בין הכורדים לממשלת אלמאלכי בעירק

עלייתם של המורדים במשטרו של בשאר אסד גורמת דאגה בקרב המשטר השיעי בעירק שבראשו עומד נורי אלמאלכי הפרו-אירני.

מקור עוצמתו של המשטר השיעי בעירק הוא בדרום עירק שבו יש רוב שיעי. גם קרבת הדרום לאירן מחזקת את אחיזתם של השיעים בעירק. פחדיו העיקריים של אלמאלכי מעליית המורדים הסוניים בסוריה נובעים מהשפעת הסונים בסוריה על האזור הצפון מערבי של עירק, שמרביתו מאוכלסת בסונים. גם האוטונומיה הכורדית בצפון עירק מצדדת בסונים נגד משטרו של אלמאלכי.

העיתון "אל-חיאת" (11.8.12) צופה כי "המשבר בסוריה עלול להוביל לעימות צבאי בין בגדד לבין ארביל - מעוז הכורדים בצפון עירק. ליד הדגל הכורדי בצבעי ירוק, לבן ואדום, ומאחורי שוחת עפר, משקיפים כוחות הבשמרכּה הכורדיים על חיילי הצבא העירקי המתבצרים בצד הדרך במרחק ק"מ אחד מהם. מצב זה מסמל את המתיחות ביחסים בין ממשלת עירק לבין כורדים בצפון. המחלוקת בין הצדדים סובבת סביב החלוקה של תמלוגי הנפט והשליטה על קרקעות.

"המרד בסוריה הוסיף מימד חדש לסכסוך בין בגדד לארביל. ממשלת נורי אלמאלכי תומכת באירן ובמשטרו של בשאר אסד, ואילו הכורדים בצפון עירק תומכים במורדים ומנהלים דו-שיח עם מנהיגי הכורדים בסוריה שהצטרפו לאחרונה למורדים.

"בנוסף, יש התקרבות ביחסים בין מנהיג הכורדים מסעוד ברזני לטורקיה, ושני הצדדים יוצאים בהצהרות נגד ממשלת עירק". או במילים אחרות, ההתנגדות לממשלה השיעית הפרו-אירנית בעירק יוצרת מכנה משותף בין הכורדים והטורקים.

הם במאדים ואנו במנהרות

הסופר הלבנוני ע'סאן שרבל כותב ("אל-חיאת" 9.8.12) על החללית "קיוריוסיטי" שנחתה לא מכבר על המאדים אחרי מסע בן 8 שנים:

"אנו עמי המנהרות, נולדים בתוכן ולא יוצאים מהן, ניזונים מהרטיבות, העובש והחושך שלהן. בתי הספר שלנו הם מנהרות, וגם מוסדות האקדמיה והספרים...הם מנהרות אטומות.

"כששמעתי את קריינית הטלוויזיה מבשרת לכלל האנושות על נחיתת "קיוריוסיטי" על המאדים, עצמתי את עיני ודמיינתי לעצמי שמנהיג ערבי יטלפן למדענים ערביים ויברך אותם על הישג כלשהו למען האזרח הערבי ולמען האנושות בכלל, כפי שעשה נשיא ארה"ב ברק אובמה.

"לא רציתי להפליג בהזיות, פקחתי את עיני וחזרתי למציאות שלנו, אל המראות הקשים מחלב וערים אחרות: גופות מושלכות ברחובות באין דורש, גופות של ילדים בתכריכים זו ליד זו, משפחות מרובות ילדים מפוחדות באוהלי פליטים. חזרתי גם למראות הקשים של חיילים מצריים מתבוססים בדמם בשעת שבירת-הצום על הגבול בסיני. חזרתי גם למראה של עשרות האירנים שבאו לסוריה כדי לסייע למשטר להרוג את עמו ונשבו על-ידי המורדים.

"ככה זה: הם שולחים מרכבות לחלל, ואנו שולחים את ילדינו לבתי הקברות".

קץ לקריאות להשמדת היהודים והנוצרים

העיתון "אלערב" מוסר (9.8.12) כי שלטונות סעודיה פרסמו צו האוסר על כל האימאמים במסגדי הממלכה לקרוא בדרשות יום-הששי ובכל התפילות לחיסולם של היהודים והנוצרים.

המשרד לעניינים חברתיים הבהיר כי קריאה זו אין לה סימוכין במקורותיו של הנביא מוחמד, כי יש לצמצמה רק כלפי התוקפניים, וכי ההכללה על כולם נוגדת את ההלכה. גם הודגש כי אלהים, ישתבח שמו, התיר את הישרדותם של היהודים והנוצרים, וזאת בשל חוכמתו.

האימאמים נדרשו גם לא לשדר את התפילות והקריאות בקול רם, היות ששידור כזה משבש את תפילת המוסלמים במסגדים שבקרבת מקום.

דוגמה ומופת

"השייח'ה מוזה בת נאצר, רעייתו של אמיר קטר חמד בן ג'אסים, הייתה הראשונה שמילאה טופס הסכמה לתרומת איברים במרכז שנחנך למטרה זו בדוחה, בירת קטר". כך מדווח העיתון "אלשרק" המתפרסם בקטר (10.8.12). על-פי העיתון, "מטרת המרכז היא לעודד את מבצע ההשתלות ולהגיע למצב של אספקה עצמית ללא צורך ביבוא איברים". לטענת העיתון, "בעקבות יוזמתה והתנדבותה של השייח'ה מוזה, נהרו המונים בעקבותיה וחתמו על טופסי הסכמה לתרומת אבריהם".

כששונאים מישהו אין מאמינים לו

עלי סאלים, מחזאי מצרי פרגמטי התומך בשלום, ביקר בישראל וכתב ספר שבו תיעד את חוויותיו מן הביקור. בשל תמיכתו בשלום עם ישראל, הוא נרדף על-ידי חבריו הסופרים והעיתונאים ואף גורש מאגודת הסופרים. אך יחס זה מצד עמיתיו אינה מרפה את ידיו. הוא ממשיך לכתוב ולמתוח ביקורת על כי הממסד אינו מאמין בשלום ורואה בהסכם בין מצרים לישראל אמצעי להשבת סיני למצרים.

במאמרו האחרון ("אל-שרק אל-אווסט" 12.8.12) מותח סאלים ביקורת קשה על הממסד גם על הזנחתו את סיני, שלדעתו גרמה להפיכתו למעוז של טרור איסלאמי קנאי. ביקורתו מופנית גם כלפי הממסד החדש במצרים שלא רצה להאמין לאזהרותיה של ישראל בדבר הפיגוע האחרון שמבצעיו יצאו מרצועת עזה וסיני.

"מושל צפון סיני התייחס בביטול לאזהרותיה של ישראל כי עומד להתרחש פיגוע. הוא הצהיר כי מטרת האזהרות היא להכות את התיירות בסיני ולעודד את התיירות באילת", כותב סאלים במאמרו, ומסביר כי "המושל לא היה מסוגל לדמיין ולחזות דבר כזה. על כך הוא נענש ופוטר. לראשונה בתולדות מצרים מענישים אחראי על אי-יכולתו לדמיין ולחזות".

לדעת סאלים, התנהגותו של מושל צפון-סיני היא ביטוי לפחד מישראל שטופח בעידן הקודם וגם כיום. ואם מפחדים, אז שונאים, ואם שונאים את האחר, אזי הוא הופך בעיניך לשפל שאין להאמין לו, "ולא זו בלבד, אלא אפשר אפילו לשמוע פרשנויות שמשמעותן כי ישראל היא שהרגה את חיילינו".

הדמוניזציה כלפי ישראל היא שמנעה את פיתוח סיני, ממשיך סאלים. זאת, כי בהעדרם של יחסי שלום אמיתיים, הפיתוח הוא בלתי אפשרי. יש אפילו כאלה הטוענים: למה על מצרים לפתח את סיני, אם ישראל עלולה לכבוש אותה שוב?

סאלים מתייחס גם לאבסורד שבהבנת הקיצוניים את משמעות המלחמה והשלום:

"רעיון המלחמה אצלנו לקוח מימי הביניים, כלומר כי במלחמה יש להכחיד את האויב ולא לנצחו. ואם משמידים את האויב, אזי יש שלום. כך חושב גם אחמדי ניג'אד שחולם על השמדת ישראל. הוא אינו חושב להילחם בה, אלא למחוק אותה".

פורסם במקור: אתר מגזין "מראה"
תאריך:  17/08/2012   |   עודכן:  18/08/2012
מנשה שאול
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 בשאר אסד 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
דמוניזציה - חרב פיפיות
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יוד יוד
17/08/12 22:41
2
לוין אלכס
18/08/12 20:04
3
רצאבי
18/08/12 20:29
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
"אם אומנם זו ההכרעה, אינני מוכן לכבד אותה", ציין יצחק בן-אהרן ב-1977 לאחר שצפה במדגם הטלוויזיה שהצביע על המהפך השלטוני. בן-אהרן, שסירב להשלים עם רוע הגזרה האלקטורלית של 77', אינו יותר מחולייה אחת מני רבות בשרשרת הוויית שמאל ישראלית מהוללת, שמאז ומעולם הייתה נכונה לקבל את הכרעת הבוחר, ובלבד שהשכיל לשים בקלפי את הפתק הנכון. ובכל זאת, לא אלמן ישראל משמאל, ואם חלילה חרג הבוחר מהמנדט שהעניקו לו בן-אהרן ודומיו, כפי שחזר וחרג ברוב עיוורונו במרבית מערכות הבחירות שפקדו אותנו מאז המהפך, ניתן כמובן לבצע מקצה שיפורים לשגיאותיו הקשות. למשל, באמצעות בג"ץ, או דרך אנ"ש (אנשי שלומנו) השזורים בשלל המשרדים הממשלתיים, וכמובן גם באמצעות אותם כלבי שמירה של הדמוקרטיה, שיתוו לשלטון הנבחר את דרכו (דרכם), יאתרגו את מי שילך בדרכם, ישמרו מכל משמר על אנ"ש, וישללו את הלגיטימיות מכל נבחר ציבור שיעמוד במריו ויבקש ברוב חוצפתו לממש את המנדט שהעניק לו הבוחר.
17/08/2012  |  שאול רוזנפלד  |   מאמרים
עיתון הארץ מבשר בשמחה כי "מעל 400 בני אדם, בהם המשפטנים הפרופסורים מני מאוטנר וחיים גנז מאוניברסיטת תל אביב, חתמו בימים האחרונים על עצומה הקוראת לטייסי צה"ל לסרב פקודה ולא לתקוף באירן אם יידרשו לעשות זאת."
17/08/2012  |  עו"ד משה גולדבלט  |   מאמרים
בית שמש מתרחבת, בעזרת השם, וברמת בית שמש בונים בקצב לאלפי משפחות חרדיות המבקשות קורת גג. והנה, בעת חפירת היסודות למתחם גולובנציץ' (ואתם כבר מבינים שעם שם כזה לא משווקים את השכונה לסטודנטים לביולוגיה מולקולרית ממכון ויצמן) נתגלו קברים עתיקים. למי שלא מעורה בפרטים הסביבתיים, נזכיר שאפילו ששמשון מת במקדש פלישתי, המשפחה שלו הביאה את גופתו בחזרה לשכונה, והוא, כמו האריה שלו ושאר החברה מהתנ"ך, אבותינו בני ישראל, קבורים עדין בכל אזור בית שמש, מכל הכיוונים.
17/08/2012  |  אברהם (פריצי) פריד  |   מאמרים
הַבְּרֵירָה
17/08/2012  |  אברהם הללי  |   מאמרים
ההיסטוריה של עם ישראל מלאה בנביאים ובנבואות, ובכוונה אין כאן הגבלה של זמנים שונים; כי מהו נביא - רש"י עונה על כך (בפירושו לשמות ז, א): כל לשון נבואה [פירושו] אדם המכריז ומשמיע לעם דברי תוכחות; והוא מִגִּזְרַת (ישעיה נז) ניב שפתים (משלי י) יָנוּב חכמה. אומנם האבן עזרא חולק על רש"י במה שנוגע לזיהוי שורש המלה נביא וטוען ש"ניב" זה מלשון "תנובה"; לכן הוא מגדיר נביא לפי תוכן דבריו, כמי שהקב"ה מגלה לו את סודו. אבל רבנו בחיי מיישב את המחלוקת כביכול באמרו ש"הנביא נקרא כך על שם תנובת שפתיו" וההבדל בין נביא לסתם אדם שמדבר, הוא ב"הגדרת המקצוע" שהרי לא כל אדם "זוכה" למקצוע של דברן. עכשיו תגידו לי אתם, האם הייתה תקופה בעם ישראל שנעדרו ממנה המוכיחים בשער (או לפחות בבתי הכנסת)? ואם אכן זו ההגדרה של נביא, מי שמשמיע דברי תוכחות (או ניחומים) כמה נביאים יש לנו כיום?
17/08/2012  |  נסים ישעיהו  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
השיח הרגשי על העסקה עם חמאס משחק לידי מנהיגיו, הששים לסכסך בינינו    קובעי המדיניות חייבים להתעלם מהרעש ולהתמקד בעיקר: מניעת תמריץ לאויבינו לשחזר את 7 באוקטובר, כלומר: חיסולם
צבי גיל
צבי גיל
"לקחי השואה חייבים להיות לקוד תרבותי של חינוך לערכים הומניים, לדמוקרטיה, לזכויות אדם, לסובלנות וסבלנות, ונגד גזענות ואידיאולוגיות טוטליטריות" - מתוך מנשר ניצולי השואה
יוסף אליעז
יוסף אליעז
יש לאפשר לאסירים שנאסרו בשל עבריינות "הצווארון הלבן" או חובשי המגבעות החרדיות, שנאסרו בשל עבירות-מס, מעילה, גניבות קלות ובעיקר עברייני-תנועה או עבירות כמעשני סמים קלים להגיש בקשות ...
עמנואל בן-סבו
עמנואל בן-סבו
עו"ד ליאת בן-ארי אינה נבחרת ציבור אלא פקידה בכירה בשירות הציבורי, ולמרות הגדרה זו נכון יהיה להבין כי אין חסינות לאיש מול רגישות סלקטיבית
איתן לסרי
איתן לסרי
יש לשמור על עקרון ההדדיות בתגובות כדי שהצד השני המבין היטב את כללי המזרח התיכון ויבין גם שיש כאן מדינה ריבונית מפותחת וחזקה בכל ההיבטים היכולה להגיב בהתאם ולהשיב לו כגמולו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il