|   15:07:40
  יצחק מאיר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
האם ניתן לקיים צוואה על בסיס העתק הצוואה?
קבוצת ירדן
מים זורמים, נחת מתמשכת: מזרקות ומפלי מים כמקור לרווחה בגינה

השמיים והארץ, הזמן והאדם

התורה נוטעת את האדם לתוך הזמן הנצחי כבריאה שאינה יכולה לנצח, אבל אינה מסוגלת להשתחרר ממנו והנאחזת על כן בחשבון הנפש כבזיז אחד על סלע קיומו החלקלק בתיבה "בְּרֵאשִׁית" בורא אדון כל את הזמן, ואת האדם שחי בזמן ולא יכול לזמן, ואת המאבק ממנו נוצר המוסר המציל מן התוהו והבוהו את רוח האלוהים המרחפת על הארץ אשר "נָתַן לִבְנֵי אָדָם" (תהלים קט"ו,ט"ז) וינייטה לפרשת בראשית התשע"ג
11/10/2012  |   יצחק מאיר   |   מאמרים   |   תגובות
הראשונה בתיבות התורה והמסתורית שבהן

התיבה "בְּרֵאשִׁית", היא הראשונה בתיבות התורה והמסתורית בהן. לכאורה אין פשוטה הימנה. עולם זה שאנו חיים בו הייתה לו ראשית ואלוהים, באותה ראשית, ברא אותו. אבל הנה אין כמעט הסכמה אחת בין כל פרשני המקרא על פירושה של המילה שניקוד הבית הפותחת שלה הוא שווא, BERESHIT, ולא בית קמוצה, BARESHITהמיידעת את ההתחלה. "בְּרֵאשִׁית", בבית שוואית, נסמכת על התיבה הבאה אחריה, בָּרָא, אבל אין העברית מתירה וסובלת דקדוק לשוני מעין זה. מילה נסמכת אינה יכולה להישען על פועל בעבר, ו"בָּרָא אֱלֹהִים אֵת הַשָּׁמַיִם וְאֵת הָאָרֶץ", הוא עבר. על כן היו שדרשו כי הכתוב נתכוון לומר "בְּרֵאשִׁית ברוא", סומך ונסמך אמנם, אך שונה בתכלית מן הכתוב, וכבר אמרו חכמים "אין מקרא יוצא מידי פשוטו".

סודות הבריאה הרבו מבוכה

הד לפירוש הסכולסטי שהרשב"ם דחה אותו נמרצות כהבל, נמצא בתרגום החדשני של חבורת חכמים אמריקנית ((Common English Bible שהציעו נוסח עדכני כביכול במקום הנוסח, השגור והנפוץ "In the beginning God created the heavens and the earth” ויצרו תרגום חדש המותאם כביכול לתפיסת מאמינים בני זמננו "When God began to create the heavens and the earth", כאילו "בְּרֵאשִׁית בָּרָא" הוא סגנון תמציתי לאמירה רחבה "בשעה שהאלוהים החל בורא את השמיים ואת הארץ" לא באמירה אחת של "וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים יְהִי", ומיד, באותה נשימה "וַיְהִי"! (שם,ג'), אלא בתהליך שלבי ארוך וממושך של בריאה אחר בריאה, בדומה לדברי המדרש (קהלת רבה פרשה ג'), "אמר רב אבהו, מכאן שהיה הקב"ה בונה עולמות ומחריבן, בורא עולמות ומחריבן, עד שברא את אלו ואמר דין הניין לי יתהון לא הניין לי", אלה העולמות יפים בעיני ואילו אלה שחרבו לא היו יפים בעיני.

סודות הבריאה הרבו מבוכה. גם בלשון המקור גם במלאכת התרגום. התלמוד (מסכת מגילה,ט',א'), מייחס למלך תלמי השני, פילדלפוס בשמו היווני, (285-247 לפני הספירה) את יוזמת תרגום השבעים באלכסנדריה שבמצרים. "מעשה בתלמי המלך שכנס שבעים ושניים זקנים והכניסן בשבעים ושניים בתים ואמר לכל אחד כתבו לי תורת משה רבכם, נתן הקב"ה עצה בלב כל אחד ואחד והסכימו כולם לדעה אחת וכתבו לו "אלהים ברא בראשית". כבר אמרו חז"ל "המתרגם פסוק כצורתו - הרי זה בדאי, והמוסיף עליו - הרי זה מחרף ומגדף"! (קידושין מ"ט,א'). מה היה רע ב"בְּרֵאשִׁית בָּרָא אֱלֹהִים"? למה מי שמקפיד לתרגם פסוק ראשון זה מילה במילה הוא בדאי? האם רק מפני שאפשר היה לטעות להבין כי יצור הזוי ששמו "בְּרֵאשִׁית" בראה את האלוהים, כי בטרם נוצרו שמיים וארץ לא נוצר עדיין בורא השמיים והארץ? התרגום, "אלהים ברא בראשית" אינו מוסיף. הוא מאשר את ההבנה האינטואיטיבית האומרת כי האלוהים הוא שברא, "בטרם כל יציר נברא" את השמיים ואת הארץ בתחילה. אין בשינוי לא חירוף ולא גידוף אלא דיוק, אבל עדיין מבוכת מהו בראשית לא נגאלה.

בטרם ראשית

לא רק העיון בקושי הלשוני של "בְּרֵאשִׁית" בבית שוואית הופך את התיבה למסתורית כל כך, אלא העיון במשמעותה. בראשית מה? מה נוצר בראשית אם השמיים והארץ כבר היו על-פי הכתוב תוהו ובוהו וכבר החושך היה על פני תהום? האם נוצרו השמיים והארץ לפני שנוצרו המים עליהם ריחפה הרוח, או אולי השמיים והארץ נבראו בראשית והתוהו והבוהו והתהום היו הנוכחות האחת והראשונה בבריאה החדשה, ורק דרך הסיפור המקראי מקדימה בריאה לבריאה? מסתורין.

גדולה וטעונת סוד מזה, היא השאלה מה היה בו ביקום לפני הראשית, ואם הוא נברא "יש מאין", כמה זמן היה האין בטרם הראשית? השר את שיר יגדל שכתב רבי דניאל בר יהודה דיין ברוח שלושת עשרה העיקרים של הרמב"ם אומר, שהאלוהים הוא "קדמון לכל דבר" קדמון גם לזמן," ואין ראשית לראשיתו", אין, אין מוחלט, אין שאי-אפשר להעלותו על הדעת. אכן האם אפשר לדמות ולהשיג שיכלית ש"בטרם ראשית" היה בכלל זמן בעולם, ואם היה, מתי נברא, ואם לא נברא, איך היה, ואם לא היה, שמא נברא עם השמיים והארץ ומציאות מסתורית שאין עליה לא עדות ולא מסורות חתוכות, נתקיימה בטרם כל יצור נברא? באיזה עולם שטרם נברא נתקיימה? מבוכת עולמים...

המסתורין של "בְּרֵאשִׁית" לן בעובדה כי התיבה הזאת היא תיבה של זמן. היא שאולה מן העולם הליניארי, בו חץ הזמן הולך בקו שלעולם אינו מתרסק, מן העבר אל כל עתיד. לכל אחרית יש ראשית, וכל מה שידוע היום כראשית, היה בשעתו אחרית של ראשית קדומה יותר. כמו שכל נולד הוא צאצא של מי שנולד לפניו, וכל אב הוא בן לאבות שקדמו לו, כן על-פי התפיסה הקווית היחידה היכולה להיות ידועה לנו כל אחרית היא תוצר של מה שהיה אחרית לפניה, עד שבאה התורה ופותחת את ספר חוכמת חיינו בתיבה "בְּרֵאשִׁית" האומרת שכשם שאדם נברא, והחל בבריאתו כל יציר אישה הוא צאצא ליציר מאישה, כן הזמן נברא, וכל זמן עובר לאחר מכן הוא אחרית של הראשית הברואה.

הסוואה של מושג הזמן הפלאי

קשה לנו להבין את זאת. חסרים להם מושגי הכרה של זמן נברא. על כן אומר המקרא על כל אחד מימי הבריאה "וַיְהִי עֶרֶב וַיְהִי בֹקֶר". איננו יודעים מה הוא זמן אבל אנו יודעים למדוד אותו על-פי גורמי השמיים הנעים ביקום, על-פי השמש בזריחתה ובשקיעתה, על-פי צאת הכוכבים, על-פי הירח הנולד והמתמלא והפוחת עד שהוא תם כביכול ועושה לנו בכך ירחים ומועדים ושנים. החזרה הבלתי נלאית על "וַיְהִי עֶרֶב וַיְהִי בֹקֶר" היא הסוואה של מושג הזמן הפלאי אותו ברא האלוהים בראשית, במלבושים של הזמן המדיד הידוע לנו והמוכר בלי כל קושי על-ידי כל אדם ואדם, ועל-פי התבוננותנו, על כל יצירי עולמים.

חכמים פירשו את הפסוק הראשון בקהלת י"ב, "וּזְכֹר אֶת בּוֹרְאֶיךָ בִּימֵי בְּחוּרֹתֶיךָ" פירוש מרתק. הם קראו את התיבה בּוֹרְאֶיךָ קריאות שונות. ניקודו וצורתו אמרו דרשני. "אמר ר' לוי, ושלשתן דרש עקביא מתוך תיבה אחת, בּוֹרְאֶיךָ", שהייתה לבארך (אל'ף בצירה) ובנוסף הייתה לבורך (ירושלמי סוטה פ"ב ה"ב). מאמר זה המתחיל ב"עקביא בן מהללאל אומר, דע מאין באת..." נקרא בהלוויתו של אדם. "בארך" משמע מקור חייו של אדם, הוריו שקדמו לו. "בורך" משמעו סוף דרכו של אדם עלי אדמות, בור קברו. "בוראך" משמעו האלוהים שברא את הראשית, ועם הראשית את הזמן הנמדד מיום הלידה עד ליום המיתה. גם את המוות ברא, שכל היש בעולם הזה מתכלה והולך. גם את הדין והחשבון ברא מפני שהזמן ההולך מראשית עד אחרית זוכר את הכל ואדם שנברא, הוא עם הזמן הנברא, עומדים ביום המיתה שנבראה, לפני הבורא האחד ומתוודים.

סיפור שלמקראו אינו אומר אלא "אֵלֶּה תוֹלְדוֹת הַשָּׁמַיִם וְהָאָרֶץ בְּהִבָּרְאָם בְּיוֹם עֲשׂוֹת ה' אֱלֹהִים אֶרֶץ וְשָׁמָיִם" (שם,ב',ד') מתגלה בזכות תיבתו הפותחת, כסיפור יצירת הזמן שנברא בניצוץ אור גבורה ראשון, בברק התפוצצות מופלאה. התורה נוטעת את האדם לתוך הזמן הנצחי כבריאה שאינה יכולה לנצח, אבל אינה מסוגלת להשתחרר ממנו והנאחזת על כן בחשבון הנפש כבזיז אחד על סלע קיומו החלקלק. בתיבה "בְּרֵאשִׁית" בורא אדון כל את הזמן, ואת האדם שחי בזמן ולא יכול לזמן, ואת המאבק ממנו נוצר המוסר המציל מן התוהו והבוהו את רוח האלוהים המרחפת על הארץ אשר "נָתַן לִבְנֵי אָדָם" (תהלים קט"ו,ט"ז).

תאריך:  11/10/2012   |   עודכן:  11/10/2012
יצחק מאיר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
השמיים והארץ, הזמן והאדם
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אבי מ.
11/10/12 12:33
 
יצחק מאיר
11/10/12 14:07
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אין ספק שהמצב הכלכלי בישראל טוב יותר ממצבן של מדינות מובילות ביבשת אירופה. אך,גם בישראל יש חוליים שיש לתקן.
10/10/2012  |  רועי אורן  |   מאמרים
הם קופצים על כל מציאה כזו. כשהם שומעים שקרה איזה אסון באיזו משפחה הם, עושים סעודה גדולה; זה מבטיח להם עוד מאות אלפי ואולי מיליוני שקלים לכיסם. הם מיד מוכנים עם מודעות, שרב פלוני או אלמוני יתפלל ויכיר לך טובה אם תתן 1,000 שקל ועולם-גולם ממהר ושולח כסף.
10/10/2012  |  חיים שאולזון  |   מאמרים
"מה דעתך?", שאל אותי אחד המעורבים במשפט הולילנד. "אם אהוד אולמרט ייבחר לראש ממשלה ויגיע למשפט - יוציאו את כולנו מהאולם? האם המאבטחים יתנו לשופט להישאר?". בדיחה לגמרי לא רעה, בהתחשב במסע להרצתו של אולמרט למשרה הפוליטית הבכירה ביותר בישראל - כאילו לא הורשע רק לפני שלושה חודשים בהפרת אמונים, כאילו זיכויו מעבירות נוספות עדיין אינו סופי, כאילו תיק השחיתות החמור ביותר בתולדות המדינה אינו תלוי ועומד נגדו.
10/10/2012  |  איתמר לוין  |   מאמרים
הבחירות פירושן הוצאות לא קטנות ומהסיעות החרדיות נדרשת אחריות, כי הכסף אינו צומח על העצים [ובעיקר לא כעת], והוצאות מיותרות הן קיצוץ עתידי.
10/10/2012  |  עמוס שנער  |   מאמרים
מצבה העגום של התקשורת וחולשתם של העיתונאים שוב הוצגה אמש במלוא מערומיה. היה זה ב"מסיבת העיתונאים" שזימן ראש הממשלה בנימין נתניהו, בשעה שמונה בערב, בשידור היישר אל תוך מהדורת החדשות, ישירות אל תוך הסלון וחדרי השינה של המוני בית ישראל.
10/10/2012  |  יהודה קונפורטס  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
גלנט מתנגד בתקיפות לפתרון הישים של ממשל צבאי זמני, ותומך בתוכניות הזויות שלא יתממשו לעולם    אני חושב שהנזקים שגרמה התנגדותו לממשל צבאי העבירו את גלנט על דעתו ולכן הוא מעלה טיעונים ...
דן מרגלית
דן מרגלית
היא רצתה להיות בתו של משה דיין, שהיה אישיות מקרינה ושנויה במחלוקת ובעייתית, ובעיקר מיוחדת במינה, כה מקורית
יואב יצחק
יואב יצחק
המשטרה חקרה חשד, לפיו מאור פחימה, עבריין ידוע ומוכר למשטרה, מעורב בהטמנת מטען חבלה שנועד לפגוע במנכ"ל החברה הכלכלית לפיתוח קיסריה, מיכאל כרסנטי - לאחר שזה דחה בקשתו להכשיר עבירות ב...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il