על מה היה כל העניין? אנשי האוצר זיהו שיש עניין בעייתי במספרים. המכללות הטכנולוגיות מקבלות סבסוד על-פי מספר התלמידים שמתקבלים אליהן אבל רק כשליש מסיימים בהצלחה. מה עושים על-מנת לממש קיצוצים ולהכניס את תרבות האחוזים? האוצר דורש שהמימון יהיה על-פי מספר הבוגרים שסיימו בהצלחה ולא על-פי מספר התלמידים שנקלטים במכללה.
מה זה אומר? עכשיו גם מכללה טכנולוגית צריכה לתחמן ולא רק
תיכון טכנולוגי.
על כך אפשר לומר ששופכים את התינוק עם המים. במקום לטפל בבעיות שבגללן תלמידים לא מסיימים עם דיפלומה לימודים במכללה טכנולוגית, גורמים לכך שהמכללות יעבירו את כולם גם אם התלמידים לא ראויים לכך.
מה מקור הבעיה? יש כמה סיבות. נתחיל עם נושא התקציב. בגלל תקצוב נמוך של המכללות הטכנולוגיות - הציוד והמעבדות מיושנים, המבנים מיושנים ורוב המכללות רחוקות מלסגור פערים עם הקידמה. התקציב הנמוך לא מאפשר להביא מורים טובים מכיוון ששכר המרצים נמוך. יש אפילו
מגמות שנסגרות מכיוון שלא נמצא מרצה שייקח את העבודה.
לא צריך הרבה יותר מזה על-מנת שתלמידים לא ממש יירצו להגיע ללמוד במכללות. אבל לזה ניתן להוסיף את התדמית הנמוכה של מקצועות אלו בחברה הישראלית ועוד כמה עוולות שניתן לתקן.
עוול אחד הוא הדרך שצריך לעבור מתואר הנדסאי לתואר מהנדס. באירופה, אליה אנחנו כולנו נושאים את עינינו, הלימודים הם מודולרים. זה אומר שעל-מנת ללמוד הנדסה לא צריך להתחיל הכל מהתחלה והקורסים של לימודי הנדסאים מתקבלים על-ידי האוניברסיטאות.
מסלול ייחודי אטרקטיבי המכללות מקבלות תלמידים בלי סינון משמעותי ולכן הרמה נמוכה יחסית. אם יהפכו את הלימודים הטכנולוגיים לאטרקטיבים המצב אולי יכול להשתנות. דוגמה לכך היא מכללת בראודה בכרמיאל שפתחה מסלול ייחודי בשיתוף
רכבת ישראל. אחד המגיבים על כתבה בנושא זה שהופצה באחד מאתרי החדשות באינטרנט כתב שהוא מקבל באורט בראודה במסלול הנדסאי מכונה בהתמחות רכבות, מימון מלא, דמי קיום והתחייבות לתעסוקה לאחר סיום הלימודים. הוא ביטל לימודים לתואר באוניברסיטת חיפה והצטרף לתוכנית.
יש כנראה הרבה דברים לעשות בנידון מכל הצדדים המעורבים בעניין. יש טענה שיש יותר מידי מכללות קטנות וצריך לרכז מאמץ במכללות הטכנולוגיות הגדולות. יש טענה שהמכללות האקדמיות הרבות מכשירות מהנדסים שיישארו מובטלים מכיוון שהמשק צריך יותר הנדסאים ממהנדסים והם לא יעבדו בשכר של הנדסאי ואפילו לא יקבלו אותם למשרות השונות, מכיוון שהם over-qualified ולכן צריך להפנות מאמץ לכיוון המסלול להנדסאים במכללות ולא לכיוון האקדמאי.
השורה מתחתונה היא שמישהו צריך להתעורר שם למעלה בכנסת ובממשלה ולעשות משהו בנידון.