|   15:07:40
  בצלאל לביא  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

זו צורת המשטר, טמבל

במשטר הנוכחי בישראל זה כמעט בלתי אפשרי לצפות למנהיגות מובילה ולא מובלת. כי בעודו מנווט את דרכו צריך כל רה"מ להביט לצדדים להבטיח את עורפו ואגפיו כדי לא להתרסק. תחזוקה היא ההגדרה המדויקת לפני המשטר הנוכחי בישראל
20/01/2013  |   בצלאל לביא   |   מאמרים   |   בחירות 2013   |   תגובות
בחירות 2013. הצהרת הרצון לשרת את הציבור הפכה לקלישאה חלולה [צילום: פלאש 90]

כפי שקרה בעבר גם הפעם רגע לפני הבחירות ממריצים אותנו ללכת להצביע, מפמפמים ומשדלים מדוע זה חשוב. גם משמיעים ניתוחים מלומדים מדוע שיעור ההצבעה אצלנו פוחת והולך ומזכירים מדינות בהן קיימת חובה להצביע בבחירות כלליות כי מי שלא עושה כן נענש. ולא מדובר במדינות חשוכות. אוסטרליה היא דוגמה בולטת. העובדה שצריך לעשות את המהלכים הללו מעידה כי מדובר בבעיה מטרידה. מכל הסיבות המועלות אצלנו על שיעורי ההצבעה יש אחת המזדקרת מעל כולן: נטייה להביע חוסר אמון בנבחרים שיממשו את מה שהם מבטיחים בקולי קולות במסע הבחירות וההכרה כי מה שמעניין אותם זה האינטרס האישי שלהם הקודם לאינטרס הכללי. ההצהרה הסטנדרטית כי רצונם לשרת את הציבור ולהיות שליחיו היא קלישאה חלולה שלא מחזיקה מים.

בישראל תופעה זו מודגשת בגלל מציאות שהשתרשה כאן ללא תקנה: בשלב כלשהו בחייהם הציבוריים חותרים הנבחרים לקבל משרות, סמכויות ותארים בעודם מרחיקים מעצמם את האחריות אם התוצאות לא מחמיאות להם. בניגוד למה שקורה במדינות דמוקרטיות רבות במערב, אצלנו אין זה מובן מאליו כי מי שדורש לעצמו סמכויות לוקח בחשבון כי הוא נושא גם באחריות. לכן יכול להתרחש אסון לאומי ואיש לא יימצא אשם ולא ייתן את הדין - דוגמת אסון השריפה בכרמל; אצלנו יכול להתגלות ביום בהיר אחד גרעון של כ-40 מיליארד שקלים בתקציב המדינה ושר האוצר יאמר לציבור בלי למצמץ בעיניו כי זה היה ידוע לו מזמן וכי לא יוטלו גזירות קשות על הציבור כדי לכסות את הגרעון; אצלנו יכול איש ציבור להיות מורשע בבית משפט ואפילו לשבת בבית הסוהר לשוב ולעסוק בעסקי ציבור כאילו לא קרה דבר כיוון ש"שילם חובו לחברה". הסיבוב הזה בין להתהלך בעולם החופשי לבין להתהלך בין כותלי הכלא וחוזר חלילה הוא ייחודי רק לישראל.

ומדוע זה קורה אצלנו? כן, בגלל האינטרסים. שיקולים קואליציוניים בהווה וצפי לעתיד, אינטרסים של פוליטיקאים החושבים על שרידותם הפוליטית האישית קודם לחובותיהם כלפי הציבור ויש אפילו מי שחושבים ברצינות כי הם הטובים ביותר לזמנם ולתפקידם ואין להם תחליף ראוי. כאשר השיקול הממלכתי הוא מס שפתיים שזמן פירעונו רחוק אם בכלל, כאשר האיש מתהדר בנוצותיו למרות שאלה הם של אפרוח בן יומו, אנו מוצאים בקרבנו ממשלה של 30 שרים ועוד 9 סגני שרים, שניים שהם משנים לראש הממשלה, ארבעה סגנים לראש הממשלה. איש לא מתבייש בתואר ריק מתוכן אבל בבוא זמן הבחירות גם לא יתבייש להזכיר כי הוא מצפה לשדרוג ולקבל "תיק איכותי" ואין חשש כי הוא מתכוון למשל למשרד הבריאות.

כאשר אנו חיים במציאות כזו אין להתפלא למראה תופעות שהאזרח מן השורה רואה, שומע ואומר לעצמו- אם בארזים נפלה שלהבת...מכאן קצרה הדרך לתחלואים הפוקדים את החברה שלנו מדי יום ביומו. להלן להדגמה רשימה קצרה של "נפילת השלהבת" בשבועות האחרונים:

  • מחשבה נאיבית בהתחשב במצבה הגיאופוליטי של מדינת ישראל הולידה את הרעיון לנהל משק לאומי המבוסס על תקציב מדינה דו-שנתי שהתפוצץ בפרצופנו עם היוודע הגרעון בסך 39 מיליארד שקלים. הניסיון הזה שנועד למנוע את התגרנות הקואליציונית השנתית על התקציב היה מבוסס על משאלות לב לא מציאותיות כיוון שכבר הורגלנו לשינויים תקציביים במהלך כל שנה - פה מלחמה לא מתוכננת, שם החלטה רגעית להיטיב עם העם על-ידי הזרמת מיליארדים ועוד כהנה וכהנה. לוותיקים בינינו זה הזכיר את הניסיון של ממשלת הליכוד הראשונה ב-1977 לעבור לכלכלת שוק "ליברלית" בלא הכנות ממשיות שהביאה עלינו את האינפלציה של מאות אחוזים בשנה. למרות הרצון הטוב להיות מתקדמים בניהול החשבונות הלאומיים שלנו מן ראוי היה שקברניטי הכלכלה יפנימו כי מדינת ישראל היא לא מבחנה במעבדה שעושים בה ניסויים לפי שיטת המצליח. אלא שהם גם במקרה הרע לא נפגעים שלא כמו רבים מאזרחי המדינה שנפגעים עד כאב ובכי.

  • בפרשת הרפז התגלה בפעם הראשונה לציבור כי בחלונות הגבוהים של מערכת הביטחון היו מתקוטטים ורבים כמו ילדים מי שאמורים לעמוד על משמרתה של המדינה. שר ביטחון ורמטכ"ל אחזו אחד בגרון רעהו בעוד האם העברייה מאמינה שהיא מפקידה את גורל בניה בידי מי שראויים לכך - לפי אמרתו של בן-גוריון. מדוע לא הפעיל שר הביטחון את סמכויותיו כלפי הרמטכ"ל היא סוגיה שראוי לדון בה. אבל כאן לעניינינו חשובה השאלה היכן היה ראש הממשלה בכל הסיפור הזה. האם ייתכן במשטרנו כי במקרה חמור שכזה הוא היה אחד או כל שלוש הקופים שלא דברו, לא ראו ולא שמעו ?. עד כמה שידוע הוא לא נקף אצבע כדי להפסיק את מחול השדים למרות הנזק למערכת הביטחון ולשמה ודימוייה של מדינת ישראל. בעוד ראש הממשלה שלנו יושב על הטריבונה ושותק חיככו אויבינו ידיהם בהנאה למראה המתרחש. וזו לא הייתה הטריבונה היחידה שביבי נתניהו ישב כצופה פסיבי. בניסיונותיו לקושש קולות מצביעים במהלך מסע הבחירות, הוא הכריז בחגיגיות כי בממשלתו שלאחר הבחירות משרד השיכון יהיה "שלנו" כלומר, בידי נציג הליכוד ביתנו ולא בידי ש"ס הסקטוריאלית. המצביע הפוטנציאלי שמע ושאל עצמו היכן הוא היה קודם לכן; האם הוא לא היה ראש הממשלה של שר השיכון הסקטוריאלי ומה עשה כדי למנוע מאותו שר להתנהל כאילו המשרד הוא אחוזתו הפרטית ? התשובה מצויה כמובן בזירת השיקולים הקואליציוניים אבל אם ראש הממשלה אומר מה שהוא אומר היום פרוש הדבר כי לא מילא חובתו כלפי אזרחי ישראל.

  • היועץ המשפטי לממשלה, שהוא גם ראש התביעה במדינה, ישב וסרק מן הסתם בקפידה במשך שנים אלפי דפים של חקירות אביגדור ליברמן עד שהגיע להחלטה לא לתבוע אותו בבית משפט. אבל רגע אחרי זה גילה כי נשמט מעיניו קטע אחד שחייב חקירה נוספת בגינה הוא כן תבע אותו למשפט. זו תקלה חמורה שאסור לה שתקרה במערכת התביעה הכללית האמונה על החוק וכפייתו. נו אז מה ? מישהו נתן את הדין על כך ? את שר המשפטים החייב בדין וחשבון לציבור על מעשיו לא שמעו אומר דבר בנדון אם כי זה לא מפתיע בהיותו השר היחידי שהעביר את כל הקדנציה של הממשלה בתור שר על תקן נוכח נפקד. לא נותר אלא לקוות כי ראש הממשלה למד את הלקח הדרוש שהרי המתרחש במסדרונות משרד המשפטים נוגע לכל אחד החי בישראל.

  • אחרון אחרון חביב נשיא המדינה שמעון פרס. אף כי נבחר לנשיאות כי רצה בכך, וכידוע יותר מפעם אחת, ובכך נטל על עצמו במודע את הסמכויות המגבילות של המשרה, הוא לא הצליח להיגמל מהרגליו משנותיו כפוליטיקאי מן השורה שפעל בזירה בה חווה לא אחת מכות כואבות. במקום שישדר ממלכתיות שמעל המחלוקות החוצות את החברה הישראלית יש לו נטייה להיכנס לתוכן רק כדי לזכות בריקושטים לא נעימים שאדם במעמדו וגילו יכול וצריך להימנע מהם. מה לו לדבר בשבחי אבו מאזן כאשר הממשלה מסתייגת ממנו. מה לו להטיף לפתרונות מדיניים כאשר דעת הממשלה, זו המושלת והקובעת במדינה מתנגדת להם, והיא ולא הוא נבחרה לנהל את המדיניות. הרי מי אם לא פרס מכיר בכך כי גם איפוק הוא ערך והוא בודאי לא שוכח כיצד סיימו כהונתם שני קודמיו בבית הנשיא.

סימפטומים של סחר סוסים פוליטי

על כל העניינים דיברו במערכת בחירות זו למעט אחד חשוב: איזה משטר אנו רוצים שיהיה כאן. נשכחו כל הרעיונות שעלו בבחירות קודמות על שינויים כאלה ואחרים. נשכח הצורך במשטר המשדר יציבות בו ראש הממשלה הוא לא צופה פסיבי בטריבונה בשל חששו ששותפיו יערקו או ימרדו בו ויבואו אתו חשבון בהזדמנות ראשונה, משטר בו יום לאחר הבחירות לא יחלקו את התיקים לפי מפתח של מספר חברי הכנסת ולא יהיה יותר צורך להכניס באולם הכנסת מעגל נוסף של כסאות שרים כדי לרצות את כולם.

אילו עניין זה היה עומד על סדר היום בבחירות הנוכחיות והיה מתאפשר להתאחד סביבו הייתה לאזרחי ישראל סיבה טובה לקוות לשינוי מהותי לאחר הבחירות. כיוון שזה לא קרה צפוי שמה שהיה הוא שיהיה ונותר רק לקוות כתמיד שכל מי שנאה דרש במסע הבחירות גם נאה יקיים לאחריה. ההיסטוריה מוכיחה כי זו תקווה שמימושה כלל לא בטוחה. נותרנו כנראה עם כל אותם סימפטומים ישנים של סחר סוסים פוליטי, של תן וקח, של פיצול מפלגתי שעושה את החיים לכל ראש ממשלה קשים עד מאד.

היו לנו בעבר ראשי ממשלה ושרים שזכר פועלם ניכר הרבה מעבר לזמנם והיו גם הפוכים. היו שהשאירו חותם חיובי והיו שכשלו במבחן התוצאה. העובדה שהצלחנו לקיים משטר דמוקרטי באזור עוין ולמרות תהפוכות הזמן הוא נותר על-כנו, הוא בגדר הישג שהאזרח מן השורה לא חש בו ולא מבין את הדקויות של משמעויותיו. אפשר רק לומר כי זה לא מובן מאליו. אבל לצד משטר דמוקרטי יציב דרושה לנו מנהיגות איכותית. אין מדובר בדרישה מופרזת למרות שגם בדמוקרטיות המערביות הגדולות זו מטרה שלא תמיד מושגת. בשנות העשרים של המאה הקודמת כיהן בארה"ב כנשיא קלווין קולידג' שהקו המנחה שלו היה לתת לחיים להתנהל מעצמם באמונה שהכל יסתדר. אמר עליו אחד הפרשנים הידועים של אותה תקופה כי גאונותו של קולידג' הייתה כישרונו הבלתי רגיל לא לעשות כלום ביעילות. שנה לאחר שפרש התמוטטה הבורסה בניו-יורק והעולם שקע במשבר עולמי שנמשך כעשור.

בישראל אין לנו את המותרות לבחור במנהיגים מסוג זה. אנו זקוקים למנהיגות מובילה ולא מובלת, מנהיגות מנווטת ולא הולכת לאיבוד. במשטר הנוכחי בישראל זה כמעט בלתי אפשרי לצפות למנהיגות כזו לאורך כל הדרך כי בעודו מנווט את דרכו צריך כל ראש ממשלה להביט לצדדים להבטיח את עורפו ואגפיו כדי לא להתרסק. תחזוקה היא ההגדרה המדויקת לפני המשטר הנוכחי בישראל. זו גם הסיבה מדוע בכל מערכת בחירות קמות רשימות חדשות הסבורות שהן הפתרון לבעיות המדינה רק כדי לגלות כעבור זמן קצר כי היו אשליה אופטית. הגיע הזמן למהפך. לא כזה שחווינו בעבר. אני מתכוון למהפך אמיתי.

תאריך:  20/01/2013   |   עודכן:  20/01/2013
בצלאל לביא
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
זו צורת המשטר, טמבל
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ש"מ
20/01/13 15:09
2
א"א
24/01/13 09:25
פורום: בחירות 2013 כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  בחירות 2013
תשדיר משטרת הקיטורים חביב ומשעשע, חבל שאין עוד הרבה כאלה, אולי רעיון לארץ נהדרת. אך יש גם היבט רציני ולמרבה המבוכה הוא שגוי. למה הדבר דומה? שוטר תנועה יארוב לנהגים הנוסעים בירוק, בלש יקלע לאונס ומיד יעצור את הנאנסת, או ששמאלן יצווח על מדינת ישראל על כך שהיא מנסה להגן על ילדיה.
20/01/2013  |  אהרון שחר  |   מאמרים
לפני כחודש הגשתי לציפי לבני תוכנית רצינית, מרשימה, חכמה – שיכולה לשנות מקצה לקצה את המפה הפוליטית בישראל, ובעיקר את המשך חיינו במדינה הזו לכיוון חיובי פלוס. כפי שכבר הודעתי, למרות היותה תוכנית מהממת שהייתה סוחפת מחיאות כפיים של רוב האוכלוסיה בישראל, עד אובמה, לא אפרסם אותה מבין ידיי. יש גבול לטמטום של האזרח הקטן שאינו נספר במדינה הזו המנוהלת בקודים שונים לחלוטין.
20/01/2013  |  נסים גבאי  |   מאמרים
באור יהודה שרף אדם, ככל הנראה מעורער בנפשו, ספרים של הרב עובדיה יוסף ושל בנו הרב יצחק. המצית, בעל אטליז, עשה זאת משום שלדבריו בד"ץ בית יוסף, הקשור לחוגי שס, התנכל לו בענייני כשרות העסק.
20/01/2013  |  עידן יוסף  |   חדשות
אנשים משני קצוות הקשת שופטים בצורה מנוגדת את אותם אירועים אובייקטיביים. לפעמים נדמה שהם חיים על פלנטות אחרות. מדהים שגם ניסיונם לנהל דו שיח נכשל. הם מנהלים שיח חירשים בו כל צד לא מסוגל כלל להבין את השני. כל צד מייחס לצד השני כוונות תועלתניות או כוונות אחרות ולא מסוגל כלל להאמין בכנות דעותיו ואמונותיו. מדוע זה קורה? ומה אתנו? השקפת עולמנו אינה מקרית. אנחנו נוהגים לשפוט את המציאות בדרך מסוימת שחוזרת על עצמה.
20/01/2013  |  קרן אלמוג  |   מאמרים
ביום שלישי הקרוב מפסגות החרמון ועד אילת, אזרחי ישראל יטילו לתוך הקלפיות את פתקי ההצבעה. פתקים שהם ביטוי לרצונות, למשאלות, לאמונות, לדעות ולמחאות. בחצות נדע אם בארץ ישראל קם העם היהודי לשבטיו או למדינה מתוקנת שבה ממשלה נבחרת תוכל לקדם חזון ודרך למען כלל האזרחים.
20/01/2013  |  ד"ר חיים שיין  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
צבי גיל
צבי גיל
במערכה ההיברידית בין ישראל לבין אירן זאת כבר הצליחה בהיבט הפסיכולוגי והכניסה את הציבור הישראלי, שנמצא חצי שנה במתחים, ללחץ נפשי ללא תקדים    הפטפטת המדינית הבלתי אחראית שמהדהדת בתקש...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il