|   15:07:40
  אליקים העצני  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

שני סיפורים על גרמנים

הפובליציסט היהודי-אמריקני טננבום מספר שהוא פשוט רשם מילה במילה את מה שהאנשים אמרו והגיש את הספר לעורך הראשי. מה שהוא החזיק בידיו הייתה עדות לאנטישמיות משתוללת, והתגובה הייתה בהתאם: העורך, ממשפחה ותיקה ומיוחסת, השתולל מכעס, טען שטננבום אינו יודע לכתוב, וכי הספר טעון עריכה רצינית
31/05/2013  |   אליקים העצני   |   מאמרים   |   תגובות
גרמניה. אנטישמיות משתוללת [צילום: AP]

אומרים, תמונה שווה אלף מלים. אחת כזאת היא הסקר הבינלאומי שדירג את הפופולריות של מדינות העולם. כאהובה מכל הארצות יצאה לא אחרת מאשר...גרמניה ובין השנואות ביותר, תכף אחרי אירן וצפון קוריאה, נחשו - מי? ישראל, כמובן! 1000 מילים? ספר, טרילוגיה, כרכים פילוסופיים אינסופיים אפשר לכתוב על התוצאה הזאת!

נתחיל בשאלה, למה זה? האם באמת אנחנו כל כך גרועים? לאירן היינו? לצפון קוריאה דמינו? ואל תנסו להימלט אל התירוץ הרקוב שזה בגלל "הכיבוש". ראיתי ב-'אל ג'זירה' שידור על ה"נאקבה". שום דבר חדש לא היה שם, ובכל זאת גודש השקר, העיוות ההיסטורי ורצח האופי היו פשוט מפחידים. ועל מה כל זה? על '48, על הקמת המדינה, שכביכול קמה בחטא - בעושק, בגירוש, בנישול, בטיהור אתני, במעשי טבח. מספיק חומר היה שם לאנטישמים מכל העולם לשים את הרוע של ישראל אפילו לפני אירן וצפון קוריאה, וכל זה - לפני ששת הימים, אך ורק בגלל "כיבוש" הקו הירוק - יפו, לא שכם; מערב ירושלים, לא מזרחה!

הפגשה מעניינת בין שני קצות הנדנדה הזאת, בין הגרמנים האהובים והיהודים השנואים ערך פובליציסט אמריקני, יהודי, טוביה טננבום שמו. האיש כותב הרבה בשבועון גרמני מוערך מאוד - 'די צייט'('העת') וכן ב-'קוריירה דלה סרה' האיטלקי, ועוד.

יום אחד פנו אליו מטעם השבועון הגרמני והציעו לו לבוא לגרמניה לכמה חודשים, לראיין אנשים ולכתוב עליהם. האיש נענה להצעה ולהפתעתו גילה שיש לכולם "אובססיה" אחת, דיבוק: היהודים.

כך הוא כותב:

"ראיינתי אנשים מכל שכבות הציבור..מהקנצלר לשעבר הלמוט שמידט עד למתמכרים לסמים ברחובות פרנקפורט; מן המו"ל של היומון האירופי הכי נפוץ, ה-'בילד', עד לבלוגרים אלמונים..מחיילים לשעבר ממלחמת העולם השנייה עד תיכוניסטים; משמאלנים קיצונים ועד ניאו-נאצים; מנהלים ב'מרצדס' וב-'פולקסווגן' ומוכרי שמונצעס ברחוב; משכילים ובורים; עשירים ועניים; מן המזרח ומן המערב, הדרום והצפון.
אכלנו ושתינו יחד - והם דיברו."

הם דיברו על "היהודים העשירים", "היהודים הערמומיים", "היהודים התחמנים", על הישראלים האוכלים פלשתינים כל בוקר. אמרו לו שהיהודים מכירים זה את זה, עוזרים זה לזה ובכלל - היהודים "טובים מאוד" בכסף.

ממשיך טננבום ומספר, שהוא פשוט רשם מילה במילה את מה שהאנשים אמרו והגיש את הספר לעורך הראשי. מה שהוא החזיק בידיו הייתה עדות לאנטישמיות משתוללת, והתגובה הייתה בהתאם: העורך, ממשפחה וותיקה ומיוחסת, השתולל מכעס, טען שטננבום אינו יודע לכתוב, וכי הספר טעון עריכה רצינית. למשל, בכל מקום שגרמנים מדברים סרה ב'יהודים' יש למחוק ולכתוב 'ישראלים'. את הפרק המספר על מועדון שבו מטיפים להרוג כל יהודי חי, יש למחוק.

לבסוף, הוא כינה את המחבר "יהודי היסטרי" וביטל את ההסכם.

גם המו"לים האמריקנים שטננבום פנה אליהם סרבו לפרסם את הספר (אנחנו יודעים עכשיו, מדוע: מי רוצה להתעסק עם המדינה הכי נחמדה בעולם?). מחוסר ברירה פרסם את הספר 'התיאטרון היהודי' בניו-יורק, תחת הכותרת "אני ישן בחדרו של היטלר". לבסוף נמצא בכל זאת מו" גרמני, ודווקא הוצאה רצינית, זוהרקאמפ, והיא הוציאה את הספר תחת הכותרת "לבד בין הגרמנים". עכשיו הגיעה תורה של הביקורת, וזו יצאה מכליה והכחישה מכל וכל שיש אנטישמיות בגרמניה. עיתון חשוב אחד, שדווקא נחשב ליברלי, ה- 'זידדויטשה צייטונג', כינה את המחבר "היהודי טננבום".

יש לסיפור הזה 'הפי אנדינג': הספר נמכר בעשרות אלפי עותקים והגיע לרשימת 10 רבי- המכר ברשימת ה-'שפיגל'.

טננבום מסכם: "המוסדות התרבותיים של גרמניה, המוזיאונים, התיאטרון והעיתונות הם הכי מתקדמים בעולם המערבי...(גם) לפני מלחמת העולם השנייה גרמניה הייתה מאוד מתקדמת ביחס לזמנה, היא החזיקה בגאווה באחד מן השיאים הראשיים של שמירה על זכויות האדם. אולם, אז כעתה, לאנשים הייתה שנאה בלבבות, בעוד אשר שפתותיהם דובבו מלים מצודדות על החרות.

היה זה אדולף היטלר שידע את מה שהם חושבים במעמקים...אם גרמניה לא תהיה ערה לשנאה הפנימית שלה, אדולף מתוחכם יותר עתיד להופיע, ולאף אחד לא יהיה די כוח לעצור בעדו..."

הסיפור של טננבום יוצר את הקשר ונותן את הפשר לשני הקצוות ברשימת הפופולריות הבינלאומית, הקצה הגרמני האהוב והקצה היהודי השנוא, והקשר הזה דבר אין לו עם המחלוקת הפנימית המכוערת וחסרת השחר בישראל, מסביב למתקראים 'פלשתינים' ודרישותיהם. ההתייחסות של עמי העולם אל היהודים לא נולדה בששת הימים ואף לא בתש'ח, ביום הכרזת המדינה. תחילתה בימים קדמונים, אולי אפילו מימי אברהם העברי, שנאמר עליו שכל העולם מעבר אחד, והוא בעבר השני.

אך יש עוד מנגינת-לוי המתחברת אל העם היהודי מראשית ההיסטוריה שלו, קוטב נגדי, חיובי והוא הסיפור של בני עמים זרים הפוגשים את עם ישראל באהבת חינם, נדיבה ומחממת לב, ממש כמו ששנאת היהודים היא שנאת חינם.

וזה מביא אותנו אל הסיפור הגרמני השני.

לפני כמה ימים חגגה בזיכרון יעקוב את יובל ה-50 להיווסדה קהילה מיוחדת במינה. שמה - קהילת בית-אל או 'קיבוץ בית אל'. כל חבריה גרמנים נוצרים אדוקים, דבקים ב'בייבל' שלהם, ובתוכו התנ'ך שלנו. שלושה בלבד הגיעו הנה בשנת 1963 ועכשיו הם מאות, אולי 1000, מהם הרבה ילדים, שבעבורם הקימו מערכת חינוך, בגרמנית כמובן, אבל הילדים לומדים עברית ומדברים עברית שוטפת. במקהלה הנפלאה שלהם הם שרים טקסטים מספר תהילים ומשיר השירים בשפת המקור, כמובן. בחגיגת היובל הם שרו מתוך "האזינו השמים ואדברה" כל כך יפה, שהצטערתי שהציבור הרחב בארץ אינו יכול לחלוק את החוויה הזאת.

מייסדת הקהילה, גרמניה בגיל לא צעיר בשם אמה ברגר, נתקלה בתחילת הדרך בחשדנות רבה. לא האמינו לה כשטענה שבאה מתוך אהבת עם ישראל וכדי להיטיב עימו (אני מניח שגם היה רצון לכפר על פשעי עמה בשואה). וככל שנתנה ביטוי למניע הדתי שמשך אותה אל ארץ הקודש, גברו החשדות שהמניע הזה הוא מיסיונרי. וכאשר רכשה בית עזוב ואחר כך עוד אחד, ופרדס בבנימינה, כבר היו בטוחים שזו 'השתלטות' והכוונה היא לדחוק אותנו החוצה. ההתנגדות לוותה בהפגנות, בידוי אבנים, בגידופים ואף בגרוע מזה.

היום, שאין עוד ספק בטוהר כוונותיהם ובאהבתם התמה לעם ישראל ולארץ ישראל, ללא שמץ של כוונות מיסיונריות, ראשי המועצות של זיכרון ובנימינה ברכו אותם לרגל היובל במלים חמות והדגישו את הסתפקותם במועט (הקהילה חיה לפי דגם הקיבוץ לפני ההפרטה), מסירותם לארץ, למדינה ולציונות, וגם סיפרו על התרומה הכלכלית והביטחונית האדירה שלהם.

כי הקהילה הקטנה הזאת מגלגלת - בנוסף על משק חקלאי גדול - תעשיות בהיקף של עשרות מיליוני דולרים, היא - המעסיק השני בגודלו בזיכרון. לא במקרה הם הגו את הרעיון להקים בארץ תעשיה גדולה למיתקנים לטיהור אוויר, במיוחד להגנה נגד זיהום אטומי, ביולוגי, כימי - אב'כ. הם היום הראשונים בעולם בתחום הזה, מייצאים ל-60 ארצות, ביניהם לנא'טו ולצבא השוויצרי. בארץ הם סיפקו מיתקנים להגנה על מיליון נפש: לממ'דים, למקלטים, לרכב קרבי משוריין, לבתי חולים שדה. רק המפעל הזה מעסיק 450 עובדים, מרביתם ישראלים.

עוד הקימו מפעל לחלקי מטוסים, מפעל לעיבוד שבבי לתעשיית החלל והתעופה, מפעלים להזרקות פלסטיק, למזון, ומרכזים להכשרת עובדים מקצועיים לתעשיה, ברמה טכנולוגית גבוהה. יש להם מפעלים גם בגולן ובמושב מגן-שאול. במיוחד התעקשו, להקים שני מפעלים בצפון השומרון, בחיננית, שם הם מספקים עבודה ל-250 עובדים. יש להם קשר חם במיוחד להתנחלויות, למשל להר ברכה, בהיותם דוגלים בא'י השלמה.

לרגל ביקור שר התמ"ת אצלם אמר מנהל המפעלים שלהם: "כנוצרים ציונים מאמינים אנו חייבים לומר תודה לעם ישראל בכל מה שאנו עושים..אנו מאמינים שאת כל הישועה קיבלנו מכם, כעם הנבחר..מה שאנו עושים נועד לעזור לבניין הארץ, לא למלא את הכיסים שלנו..."
הבנים שלהם משרתים בצה'ל, אחד המנהלים אף סיפר לי בגאווה, שבנו החייל אינו מספר לו במה הוא עוסק שם...

כשאני משווה את שני הסיפורים הגרמנים, זה של טננבום וזה שלנו, אני עומד שוב על גדולתה של היהדות, שאין בה שמץ של גזענות: לא יומתו אבות על בנים, איש בחטאו. אין אשמה קולקטיבית, אין אשמה תורשתית, אין זכויות יתר מצד אחד, ואין פחיתות מצד שני - בגלל מוצאו של האדם.

קהילת בית אל אינה יחידה. יש בכל העולם, ובעיקר בארה"ב, מיליוני אוונגליקלים שתופסים את המקרא פשוטו כמשמעו, ומתוך זה תומכים בכל ליבם ומאודם בזכותו של העם היהודי על א"י השלמה. כששמים את האצילות האנושית של הגויים הנוהגים באהבת-חינם ליהודים, לצד האיכות האנושית הירודה של האנטישמים הנגועים בשנאת-חינם לעם היהודי - ההשוואה הזאת מחמיאה לנו מאוד. שאם אלה הם ידידינו, ואלה - שונאינו, כנראה יש בנו משהו.

תאריך:  31/05/2013   |   עודכן:  31/05/2013
אליקים העצני
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שני סיפורים על גרמנים
תגובות  [ 6 ] מוצגות   [ 6 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ב_שמואל
31/05/13 09:50
2
לנצי
31/05/13 19:30
3
ראיס-פוטין-טיל300
31/05/13 20:36
4
פועה
3/06/13 17:11
5
פועה
4/06/13 20:38
6
דרור מרמת גן
20/12/13 01:21
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
זה לא יפה. אבל מה צריך פובליציסט לכתוב על שמעון פרס, אם הוא חושב שהוא נוכל? אתם תגידו שהוא חייב להוכיח את הקביעה הזאת, ואני אגיד שאתם צודקים. אני מתכוון להוכיח, רק לפני זה הבהרה: אני לא מתכוון ל"נוכל" במובן הפלילי, אלא מבחינה ציבורית-היסטורית, שזה בעיניי יותר גרוע, למרות שיהיו מי שיחלקו עליי.
30/05/2013  |  נרי אבנרי  |   מאמרים
יצחק מאיר
30/05/2013  |  יצחק מאיר  |   מאמרים
בנובמבר אשתקד ניסינו לנחש מה לא יהיה לאחר הבחירות. כצפוי הניחוש של רובנו היה מדויק: שינוי! היום אנו כבר חכמים ויודעים שראש מפלגת "יש עטין" הוא שר האוצר, אחינו החביב ראש מפלגת "משהו ישן ממשיך" הוא שר הכלכלה, והזוכה הגדולה היא כמובן שלי יחימוביץ' שחלמה להיות באופוזיציה והצליחה להגשים את חלומה.
30/05/2013  |  אהרון שחר  |   מאמרים
"הר חובות" הולך וגדל משך שנים במאות אחוזים. אם אך לפני למעלה מעשור היה החוב הכללי של משקי הבית בישראל, כ-136 מיליארד שקלים , הרי שהוא הגיע בסוף השנה שעברה עד לכדי 330 מיליארד שקלים. בתוך כך מהווה החוב הנוגע לנדל"ן כ-70%, זוהי בועת החובות, ההולכת ותופחת משנה לשנה.
30/05/2013  |  שלמה קפלן  |   מאמרים
עיתונאי היושב על המקלדת יכול להציע פתרונות קלים אך כאשר רוצים לבצע זאת מוצאים שזה לא כל כך קל כמו שזה נראה על הנייר.
30/05/2013  |  יורם הר-לב  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
דרור אידר
דרור אידר
האנטישמיות הגואה באוניברסיטאות בארה"ב ביחד עם המלחמה המתמשכת, גורמים לפקפוקים בצדקת הדרך    מה למדנו מההיסטוריה ומדברי חכמינו שבכל הדורות, מה פסק קרדאווי ומה צייצה חכמת פיזיקה על הת...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il