|   15:07:40
  נסים ישעיהו  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
מתחברים לצד האומנותי: מסלולי לימוד יצירתיים שמשלבים בין אמנות וטכנולוגיה
קבוצת ירדן
אירועים ואירוח במלונות אטלס

קרח תשע"ג

לא כדאי לבחור במחלוקת כדרך חיים

מאז ועד בכלל קרח ועדתו הפכו למשל ולשנינה, אבל הלקח לא נלמד; עובדה היא שיש להם צאצאים רעיוניים עד כי, למרבה הצער, דומה שמעולם לא פסקו מחלוקת ושנאת חינם מעם ישראל
07/06/2013  |   נסים ישעיהו   |   מאמרים   |   תגובות
בימים עברו רבנים נבחרו מכוח אישיותם וגדולתם בתורה [צילום: פלאש 90]

מושג משונה, "שוויון בנטל"...
המדינה שנועדה להיות אמצעי להגן על חיי יהודים, הפכה להיות ערך בפני עצמו וכך טושטשו הגבולות בין האורות ובין הכלים, בין המטרות ובין האמצעים. מכאן צמח המושג המשונה "שוויון בנטל" שמונף כדגל במלחמה לכפות על החרדים גיוס המוני לצבא. לאותו צבא שמבטל קריאות למילואים מטעמים תקציביים. לאותו צבא שמאכלס אלפי צעירים שאין לו מה לעשות איתם אבל גם אינו יכול להיפטר מהם, כי יש חוק גיוס חובה. לאותו צבא שמתכנן להקטין את עצמו ולהיות קטן, זריז וחכם

אחרי יותר משלוש עשרה שנים של כתיבת רשימה שבועית על האקטואליה בפרשת השבוע, מתברר שהכתיבה לא נהיית יותר קלה, אולי אפילו להפך. אומנם המיומנות הטכנית מתפתחת ומבחינה זו אכן יותר קל, אבל מבחינה רעיונית ואפילו סגנונית, זה הרבה יותר קשה. וזה לא שחסרים נושאים שראוי להתייחס אליהם, להפך, משנה לשנה מגלים בפרשת השבוע רבדים עמוקים יותר ויותר ומהיבט זה זוכים אפילו למידה מסוימת של עונג; הקושי (האישי של הח"מ בכתיבה) נובע מהזווית האקטואלית, מהקישור שעושים לפעמים בין פרשת השבוע ובין המאורעות השוטפים אצלנו. הרבה יותר קל ונוח להתמקד במסרים הרעיוניים ולהתעלם מהאירועים (המעצבנים) שבחדשות; ולפעמים אכן זה מה שעושים, מניחים למעוניינים לערוך בעצמם את ההשוואה לאירועים שבחדשות כי לא רוצים להתעסק בזה. אבל לפעמים מרגישים שאין ברירה.

אין ברירה וחייבים להתייחס לנושאים שבחדשות; ואפילו אם הם מככבים בכותרות של כלי התקשורת כבר כמה חודשים, כל זמן שמדברים בהם – עדיין הם בגדר חדשות. אבל נתחיל בפרשת השבוע [במדבר ט"ז]: [א] וַיִּקַּח קֹרַח, בֶּן-יִצְהָר בֶּן-קְהָת בֶּן-לֵוִי; וְדָתָן וַאֲבִירָם בְּנֵי אֱלִיאָב, וְאוֹן בֶּן-פֶּלֶת--בְּנֵי רְאוּבֵן. את המילה הראשונה בפסוק מתרגם אונקלוס במשמעות של פילוג: ואתפלג. לפלג זה לשבור את השלם, לשניים (או יותר) חלקים. ראיתי לזה רמז נפלא מר' לוי יצחק, אביו של כ"ק אדמו"ר מליובאוויץ': "וַיִּקַּח קֹרַח" (432) עולה ארבע פעמים "חצי" (108) (ארבע פעמים כנגד אותיות שם הוי'ה ברוך הוא, ואין כאן המקום להאריך). יכול להיות שקרח בעצמו לא היה מודע לזה, אבל העניין שלו היה לפלג. לכן גם חז"ל מדברים על "מחלוקת קרח ועדתו" כי המהות שלהם היא המחלוקת. משה מצד עצמו אינו צד בשום מחלוקת, הוא איש של שלום, של שלמות.

ומה ביקש קרח? לעצמו הוא לא ביקש דבר לכאורה, הוא רק יצא חוצץ נגד משה ואהרון, בעלי השררה כביכול; טען: (...) כִּי כָּל-הָעֵדָה כֻּלָּם קְדֹשִׁים, וּבְתוֹכָם ה'; וּמַדּוּעַ תִּתְנַשְּׂאוּ, עַל-קְהַל ה'. הוא כבר גייס מאתיים וחמישים פעילים וכעת הוא דורש בחירות דמוקרטיות, בטוח לגמרי שבהן הוא ינצח. משה לא נכנס לוויכוח עם קרח, הוא רק מזכיר לו כי לא הוא מינה את עצמו למנהיג וגם לא את אהרון לכהן גדול, כי הכל נעשה בהוראות מפורשות מאת ה' יתברך. יחד עם זאת הוא מציע לקרח ולעוזריו לגשת למבחן הקובע: [ו] זֹאת, עֲשׂוּ: קְחוּ-לָכֶם מַחְתּוֹת, קֹרַח וְכָל-עֲדָתוֹ. [ז] וּתְנוּ בָהֵן אֵשׁ וְשִׂימוּ עֲלֵיהֶן קְטֹרֶת לִפְנֵי ה', מָחָר, וְהָיָה הָאִישׁ אֲשֶׁר-יִבְחַר ה', הוּא הַקָּדוֹשׁ; רַב-לָכֶם, בְּנֵי לֵוִי. למשה יש סיבה טובה להניח שהמבחן הזה ירתיע אותם; הרי רק לפני כמה חודשים הם היו עדים למותם של נדב ואביהו בני אהרון, כתוצאה מזה שהקריבו קטרת שלא על-פי הציווי.

קרח ועדתו לא נרתעו, הם רצו דמוקרטיה בכל מחיר. ואכן שילמו את מלוא המחיר: [לב] וַתִּפְתַּח הָאָרֶץ אֶת-פִּיהָ, וַתִּבְלַע אֹתָם וְאֶת-בָּתֵּיהֶם, וְאֵת כָּל-הָאָדָם אֲשֶׁר לְקֹרַח, וְאֵת כָּל-הָרְכוּשׁ. [לג] וַיֵּרְדוּ הֵם וְכָל-אֲשֶׁר לָהֶם, חַיִּים--שְׁאֹלָה; וַתְּכַס עֲלֵיהֶם הָאָרֶץ, וַיֹּאבְדוּ מִתּוֹךְ הַקָּהָל. [לה] וְאֵשׁ יָצְאָה, מֵאֵת ה'; וַתֹּאכַל, אֵת הַחֲמִשִּׁים וּמָאתַיִם אִישׁ, מַקְרִיבֵי, הַקְּטֹרֶת. ומאז ועד בכלל קרח ועדתו הפכו למשל ולשנינה, אבל הלקח לא נלמד; עובדה היא שיש להם צאצאים רעיוניים עד כי, למרבה הצער, דומה שמעולם לא פסקו מחלוקת ושנאת חינם מעם ישראל. והמעטפת היא אותה מעטפת, תמיד זה לכבוד שמיים או לפחות לטובת עם ישראל. זה מה שאומר בעל התניא, שצריכים להיזהר מאוד ממחלוקת לשם שמיים...

וכמובן, גם כעת כל צד מעלה טיעונים לשם שמיים או לפחות לטובת מדינת ישראל; כך בשאלת זהותם של הרבנים הראשיים הבאים, כך בעניין ה"שוויון בנטל" כך בעניין "נשות הכותל" וכך בכל נושא עקרוני אחר שעולה לכותרות; כל צד מביע עמדה ועמדתו, כך לטענתו, מנותקת לגמרי מנטיות הלב שלו, כל עניינו הוא "קידוש ה'". צריכים לבחור דווקא ברב פלוני כי הוא מקובל על "החילונים" וכך, סוף-סוף, תהיה לנו "רבנות ראשית מקרבת". כאילו, רבנות שמורכבת מִתַּלְמִידָיו שֶׁל אַהֲרֹן, אוֹהֵב שָׁלוֹם וְרוֹדֵף שָׁלוֹם, אוֹהֵב אֶת הַבְּרִיּוֹת וּמְקָרְבָן לַתּוֹרָה [אבות א]. ולא שמו לב שהפכו את הסדר בטיעוניהם, שבמקום לקרב את הבריות לתורה, מה שפעל אהרון, הם מבקשים לקרב את התורה אל הבריות; דומני שהשתמשו בביטוי "להנגיש את הרבנות" בעוד מה שצריך זה "להנגיש את העם" אל הרבנות.

בלי פוליטיקה בבקשה

אולי במימד הטכני, קירוב הרבנות אל העם יכול להצליח, אבל במימד המהותי – זה בכלל לא בכיוון, זה לא יפעל את קירוב העם אל הרבנות, ולו רק משום שהרבנות כיום מצטיירת כאחת משלוחותיו הרבות של השלטון המרכזי, ולא בטוח שיש רבים שרוצים להתקרב אליו. תמיד היו רבנים בעם ישראל; לא תמיד זה היה תוארם, אבל תמיד היו גדולים בתורה שהורו לעם את הדרך בה יש ללכת והעם נשמע להם. גם בכל דור היו רבנים בולטים שגדולתם חרגה הרחק מעבר לגבולות הגזרה שלהם, וסמכותם (התורנית) הוכרה על-ידי גדולי תורה רבים שהכפיפו עצמם למרותם. הסמכות הזאת הושגה, לא בבחירות דמוקרטיות שנערכו בעקבות מסעות לחצים ויחסי ציבור, אלא מכוח האישיות של אותם רבנים וגדולתם בתורה, גדולה שהכירו בה הרבנים האחרים. במילים אחרות, רק רבנים קבעו מיהו הגדול ביניהם ואליו הם הפנו את שאלותיהם ואת ספקותיהם.

כך גם יצא שהיו כמה גדולים באותו דור, במקומות שונים בדרך כלל, ולא הייתה שום בעיה עם זה. גם, מעולם לא היו לחצים של ו/או על רבנים להצביע על פלוני או על אלמוני כגדול מכולם. לא נעים, אבל מה שמתחולל סביב התפקיד הזה של "רב ראשי ל(מדינת) ישראל, לא נראה כקידוש ה'. אולי להפך, וחבל. דומני כי כל זה נובע מבלבול מושגים; עם ישראל, ארץ ישראל, תורת ישראל, מדינת ישראל, מה מהם קובע (גובר על האחרים) בעניין הזה ובעניינים אחרים שעל הפרק? אין ספק ששלושת הראשונים מהווים שלמות אחת וכבר דיברנו על כך כמה פעמים בעבר. אלה גם מושגים עתיקים שימיהם כימי עם ישראל מאז היותו. המושג הרביעי הוא חדש יחסית, ולעניות דעתי, הניסיון להשליט אותו על שלושת קודמיו (בזמן ובמעלה) הוא הגורם לבלבול הנוראי, ואין כאן המקום להאריך בנושא שדיברנו בו לא אחת בעבר.

הבלבול הזה השתלט עלינו בכל מיני תחומים, אולי אפילו ממש בכל תחום מתחומי חיינו. כי המדינה שנועדה להיות אמצעי להגן על חיי יהודים, הפכה להיות ערך בפני עצמו וכך טושטשו הגבולות בין האורות ובין הכלים, בין המטרות ובין האמצעים. מכאן צמח המושג המשונה "שוויון בנטל" שמונף כדגל במלחמה לכפות על החרדים גיוס המוני לצבא. לאותו צבא שמבטל קריאות למילואים מטעמים תקציביים. לאותו צבא שמאכלס אלפי צעירים שאין לו מה לעשות איתם אבל גם אינו יכול להיפטר מהם, כי יש חוק גיוס חובה. לאותו צבא שמתכנן להקטין את עצמו ולהיות קטן, זריז וחכם. והחרדים משמיעים זעקות שבר: שונאים אותנו, גזירות שמד רחמנא לצלן. אלה גם אלה מבולבלים כי השפה שמשתמשים בה היא שפה שקרית.

ואלה המתעקשות, בשם השוויון כמובן, כִּי כָּל-הָעֵדָה כֻּלָּם קְדֹשִׁים, ללבוש טלית ולהניח תפילין, ודווקא ליד הכותל, הן עושות זאת לשם שמיים כמובן, להתקרב לריבונו של עולם. מה, רק לגברים מגיע? לא, ודאי שלא, גם להן מגיע, אבל הגברים מצווים על כך, ולכן הם יעשו זאת גם בבית הכנסת או בבית - אם אינם יכולים להגיע לבית הכנסת - ובכל מקרה לא יתעקשו לעשות זאת דווקא ליד הכותל. קצת שונה מנשות הכותל שאינן מצוּוֹת להניח תפילין ומן הסתם אינן מקפידות להניחן כל בוקר, אלא אם כן התארגנו להגיע לכותל. ואלה המבקשים לסייע להן - שהרי אין בהלכה איסור על אישה ללבוש טלית ולהניח תפילין, וידוע על כמה צדקניות שלבשו טלית והניחו תפילין - אז למה לא?! ובכן, אותן צדקניות עשו זאת בהצנע לכת ורק באקראי נתגלה מנהגן. לא הפגינו את צדקנותן.

והתגובות להפגנות הנ"ל גם הן מעידות על אותו בלבול; כי מה היה קורה אם היינו מתעלמים מהן? שיניחו תפילין וכו', מה אכפת לנו? סביר להניח שכדרכם של מפגינים מאז ומעולם, ההתעלמות הייתה מפוגגת את ההפגנה ובא לציון גואל. כי אם רק היינו מתעלמים מהן, אפילו התקשורת הייתה מפסיקה להתעניין בהן והן היו מאבדות את הטעם שבהפגנה. אבל אין כל כך סיכוי שזה יקרה, כל עוד אנחנו כל כך מבולבלים; כל עוד אנחנו נסחפים, מרצון או שלא מדעת, אל השיח השקרי שעיקרו מחלוקת ושנאה, אנחנו מעודדים למעשה את המשך המצב הקיים, מצב בו נשמעים בעיקר קולותיהם של קרח ועדתו. הגיע הזמן שנקשיב למשה רבינו ואז תתקיים בנו הבטחת הנביא בהפטרת השבת: שִׂמְחוּ אֶת יְרוּשָׁלִַם וְגִילוּ בָהּ כָּל אֹהֲבֶיהָ.

תאריך:  07/06/2013   |   עודכן:  07/06/2013
נסים ישעיהו
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
לא כדאי לבחור במחלוקת כדרך חיים
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
בלב תמים
8/06/13 09:06
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עם הקמת המדינה נפוצה בדיחה, לפיה דוד בן-גוריון התנגד להנהגת משטר מלוכני בישראל בנימוק שהוא אינו רוצה להיקרא "המלך דוד השני". לשמעון פרס אין בעיה כזו - לא בהתנהלותו היום-יומית מאז נבחר לנשיא המדינה ולא באירועים לציון יום הולדתו ה-90
07/06/2013  |  איתמר לוין  |   מאמרים
ב-25 השנים האחרונות התפתחה כאן דת חדשה, "הדת החרדית". בין דת זו לבין הדת היהודית יש מספר נקודות השקה ודמיון, אבל אלו דתות שונות לחלוטין. להלן מספר הבדלים מהותיים.
07/06/2013  |  חיים שאולזון  |   מאמרים
ההפגנות שהחלו בכיכר טקסים באיסטנבול והתפשטו מאז למוקדים נוספים במדינה, הן אחת ההתפתחויות המעניינות ביותר שקרו בטורקיה מאז עליית מפלגת הצדק והפיתוח לשלטון לפני יותר מעשור. בעוד שקשה עדיין לראות תרחיש שבו הפגנות אלו יובילו להפלתו של ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, הרי שהן עשויות להוות מכשול במאמציו לשנות את מוסד הנשיאות בטורקיה, לקראת הבחירות הישירות לנשיאות ב-2014, שבהן הוא מתכונן להתמודד. למעשה, החשש של חלקים בציבור הטורקי מפני "נשיא חזק" בסגנון הנשיא הרוסי, ולדימיר פוטין, הוא בין גורמי הרקע להתפרצות ההפגנות בעת הנוכחית. על גבי עלונים שחולקו במהלך ההפגנות נאמר: "זה לא בגלל הפארק. זה בגלל ניצול הכוח המדינתי, זה בגלל הצנזורה על כלי התקשורת, זה בגלל שמיעוטים לא זוכים להגנה במדינה, זה למען הדמוקרטיה".
06/06/2013  |  גליה לינדנשטראוס  |   מאמרים
האם נפילתה של העיירה קוסייר לידי הכוחות הנאמנים לנשיא אסד ולחיזבאללה מבשרת נקודת מפנה במערכה הפנימית בסוריה? שאלה קריטית זו קיבלה צביון של אירוע מכונן , בעיקר בסביבה התומכת של אסד, ובראש וראשונה באירן ואצל בת חסותה חיזבאללה.
06/06/2013  |  רפאל בוכניק  |   מאמרים
החלטת הסנט של אוניברסיטת חיפה - להפוך את חגי המוסלמים, הנוצרים והדרוזים לפגרות אוניברסיטאיות רשמיות היא לא רק החלטה ליברלית ודמוקרטית עם הפנים לזכויות המיעוט אלא משמעותה היא אף החיזוק לשמירת זכויות הדת היהודית באקדמיה העולמית ובמה דברים אמורים? קשירת היהדות עם לימודים אוניברסיטאיים היא מלאכותית ובבחינת תרתי דסתרי. אבל במדינה הזו כל עניין לאומני נקשר לדת היהודית אך כמובן אך ורק היכן שהוא נוח לשימוש לאומני במומנטום הדתי.
06/06/2013  |  הרב אליהו קאופמן  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
האם האנשים האלה נשארים יועציה של מירי רגב? הרי האינטרס שלה הוא בעצם שהם יעופו לה עכשיו מן המשרד הרחק ככל האפשר, ואם אינה עושה זאת - האנוכית מעוררת הסלידה - מדוע היא משאירה אותם בחב...
עידן יוסף
עידן יוסף
ראש המטה המקצועי לשעבר של שרת התחבורה חושף במשדר "המקור" תמונה של ניהול לא ראוי בלשכת השרה, עם העדפה פסולה לכאורה של יישובים ופעילים על בסיס פוליטי תוך זניחת שיקולים מקצועיים    רגב...
חיים רמון
חיים רמון
במחאה נגד הרפורמה, קמה קבוצה מאורגנת של קצינים מיל' שאמרו "אנחנו משתמשים בכוחנו הצבאי ונסרב לשרת אם לא ייענו לתביעותינו"    דבר כזה לא היה בתולדות מדינת ישראל. וכל ראשי המחאה, בהם ר...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il