מחקרים מראים שהענקת מחשב נייד למורה ביחד עם תוכנית הדרכה מקצועית מעצימה את המורה ומשפרת את התנהגות התלמידים בכתות (35% פחות הפרעות) וכמובן משפרת את הצגת הנושאים בכתה, התקשורת עם ההורים ועם התלמידים על-ידי המורה, והתקשורת עם הממונים במערכת החינוך כמו גם מהווה מכשיר לחיפוש מידע וריכוז מידע להעברתו לתלמידים.
טאבלט לתלמיד הינו טוב בעיקר מאחר שהוא מאחסן את ספרי הלימוד של התלמידים על המחשב וחוסך מטען עודף על התלמיד, חלום של כל אמא עבריה. הטאבלט יכול לשמש להורדת סרטים ולצרוף טקסטים וסרטונים לספרים קיימים וכאמצעי תקשורת בין התלמידים למוריהם. עם כל זאת, ניכר שמשתמשי הטאבלטים עדיין מתקשים בעבודה השוטפת בכתיבת מסמכים, הצגת מצגות ודפי חישוב בתוכנות של מערכת אופיס של חברת
מיקרוסופט (וורד, אקסל, פאוורפוינט). הטאבלטים הקיימים מופעלים על-ידי מערכות ההפעלה של אפל או מערכת ההפעלה אנדרואיד של גוגל. חשוב לציין שבטאבלטים השונים קיימות תוכנות ואפליקציות רבות גם בנושאי חינוך.
מהפכת המידע
מהפכת המידע גרמה למורה לאבד את תפקידו כמקור ידע, כפי שהיה מאות שנים. מחקרים רבים מראים שתפקידו של המורה הפך להיות מחנך, מנחה ומנטור. כתוצאה מהמהפכה איבד המורה את מעמדו ואת הכבוד לו זכה בעבר כמקור ידע, ואיבד גם את מעמדו החברתי. המורים נמצאים כיום בתחתית סולם השכר, ובתחתית המעמד הסוציאלי. הענקת מחשב נייד למורה ביחד עם הכשרה מקצועית, מחזקת את מעמדו של המורה, מעצימה אותו באופן אישי וגורמת לו לשפר את השגי תלמידיו ולזכות בחזרה ברספקט כמחנך ומנטור שמבין את השפה החדשה.
למי שלא שם לב נוצרה שפה חדשה שכוללת מושגים חדשים, שמי שלא בקיא בהם, נחשב בחוגים רבים כאנאלפבית של המאה ה 21. מילים חדשות כמו גוגל, דרופבוקס, סקייפ, סקיידרייב, וואטסאפ, פאוורפוינט ואקסל הינם רק חלק מהמושגים החדשים שעל כל מורה ללמוד ולהבין כיצד להשתמש בשפה החדשה ובאמצעים החדשים ללימוד, להדרכת ולתקשורת עם התלמידים.
מומחים רבים טוענים שהאינטרנט כבר מזמן ניצח את המרצה באוניברסיטה ולכן צריך להפסיק להילחם בו. זה המסר אותו מנסה להעביר פרופסור דפני קולר שקוראת לשנות לחלוטין את כל מה שאנחנו יודעים על אקדמיה. פרופסור דפני קולר מאוניברסיטת סטנפורד, השותפה למיזם הסטארט-אפ "קורסרה", סבורה שכך בדיוק צריך ללמוד ולספוג מידע: דרך הרשת. בראיון מיוחד ל-ynet לקראת ועידת הנשיא בה השתתפה, קוראת קולר לעולם האקדמי להשתחרר מההרצאות פנים מול פנים בכיתות הלימוד ולהעלות לרשת את כל החומרים שסטודנטים יכולים וצריכים לקרוא במסגרת לימודיהם. "אני ממליצה לשים את החומרים באינטרנט, כי תוכן הולך להיות ממילא משהו מאוד זמין וקל להשגה", היא מסבירה את גישתה הפדגוגית המיוחדת. "חינוך זה מעבר לתוכן ופרופסורים צריכים להתחיל לחנך את הסטודנטים. היום אנחנו מעבירים הרצאות מול סטודנטים שיושבים בשורות, אבל בעיקר כותבים בפייסבוק. זה לאחינוך".
מה עדיף? מחשב נייד או טאבלט?
לדעתי בשלב ראשון יש לצייד את המורים במחשב נייד וללמד את המורה להשתמש במחשב וליצור מצגות ותכנים ממקורות רבים שנמצאים ברשת, ומוצעים על-ידי חברות תוכן רבות בישראל. לאחר שהמורה מצויד במחשב אישי נייד ועבר את תוכנית ההכשרה, בשלב השני ניתן לצייד גם את התלמידים במחשבים אישיים (טאבלטים או ניידים). אני קורא לראשי ערים להימנע מצעדים פופוליסטיים על-ידי הענקת טאבלטים לתלמידים (במימון כספי ההורים) בטרם דאגו שמוריהם יהיו מצוידים במחשבים ניידים ובטרם זכו ל-120 שעות הדרכה מקצועית.
מחשב נייד וטאבלט, הגודל קובע
העולם הטכנולוגי הולך לכיוון התמזגות של המחשב הנייד עם הטלפון הסלולארי שכבר היום הוא טלפון חכם ומהווה מחשב נייד בפני עצמו. הגודל של המחשב הנייד הולך וקטן וגודלו של הטלפון החכם הולך וגדל וניכר כי הגודל ייקבע באמצע הדרך בין 15.6 אינצ' ל 10 אינצ' כדי שאנשים יוכלו גם לעבוד עם הטאבלט ולא רק לצרוך בו מדיה ולהתקשר עם חברים. הטאבלטים יהפכו להיות טלפון חכם סלולארי והטלפון החכם ייהפך לטאבלט חכם.