|   15:07:40
  אברהם פכטר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

יש לי תוכנית מדינית - בת 10 סעפים

תחילת הדיונים בוושינגטון בין ישראל לפלשתינים, היא תוצאה של לחץ מסיבי מצד ארה"ב, בראשות אובמה ומזכיר המדינה קרי. מדובר במחווה מצד ישראל ובמהלך דומה מצד אבו-מאזן, כששני הצדדים יודעים שהרבה מלל יישפך, הרבה קפה ישתו - ותוצאות יהיו שוליות. יש לי תוכנית - אם ביבי יסכים ליישם אותה
24/07/2013  |   אברהם פכטר   |   מאמרים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות
ג'ון קרי. לחץ מסיבי להשגת הסדר באזור [צילום: AP]

כל מה שנעשה על ידינו למען ארץ ישראל – נעשה להבראתו ולכבודו של העם היהודי כולו". (אלברט אינשטיין).
"ליבו של מדינאי צריך להיות תמיד בראשו". (נפוליון בונפרטה).

תחילת המו"מ עובר לוושינגטון

לדרוש וללחוץ - שזה יבוצע מהר ומיידית, היא שגיאה פוליטית שיכולה להפוך לשגיאה היסטורית. ארה"ב מאד מעוניינת להראות הישג במזרח התיכון, במיוחד עם סיום קדנציה של אובמה אבל הקדנציה שלנו כמדינה רק מתחילה.

אסור לשכוח את ההתלהבות ההיסטורית הציבורית שניסו ליצור עם חתימה על "הסכם אוסלו" שהביא על ישראל פיגועים, מתאבדים וסכסוך מתמשך ומעמיק שהולך ומרחיק אפשרות להסדר מדיני, וחלום רחוק על שלום באיזור.

לפי הערכתי, שלום אמיתי, או כפי שקרוי שלום אמת באזור בין ישראל לפלשתינים ושכנינו, למרות ההסכם עם מצרים וירדן, לא יהיה בדורות הקרובים. קחו למשל את עיקרי החלטות וועידת הפת"ח בבית לחם לפני שנה, כדוגמה ומבחן (לא להכרה במדינה יהודית, המשך מאבק מזוין, ירושלים כולה כבירת פלשתין ואי וויתור על זכות השיבה).

הדוגמה שלי, אם תרצו, היא המאבק בין אנגליה לאירלנד הנמשך זה כ-400 שנה, עם עליות וירידות, הסכמים שנחתמו והופרו והסכמים שכמעט הושגו ועדיין אין שלום אמיתי. ואם ניקח בחשבון שהפערים המדיניים, חברתיים, דתיים, בין האנגלים לאירים קטנים יותר, מאשר בינינו לפלשתינים והשכנים - הדבר לא מנבא טובות.

לאובמה יש אינטרס חשוב וחיוני, להזיז את העגלה המזרח תיכונית קדימה - כחלק מאסטרטגיה עולמית רחבה ליישום סכסוכים בהדברות, כמו עם אירן, צפון קוריאה, אפגניסטן, עירק. אבל המציאות מוכיחה שהוא נאלץ לשלוח עוד ועוד חיילים אמריקנים לאפגניסטן ועירק, כדי לשמר את המציאות העכשווית המסובכת.

כבר אמרתי בעבר - לאובמה וממשלתו כוונות טובות במזרח התיכון, אבל הבנתם את המטריה, המנטאליות של הצדדים, מטרותיהם ושאיפותיהם, לוקה בחסר ובטעויות אנוש בסיסיות.

על-רקע זה, עמידתו והצהרותיו של ביבי, בכנסת ובכנסים בארץ ובחו"ל, כי הוא מוכן להסדר ולוויתורים אבל לא בתחום הביטחוני ולא בתחומים שיסכנו את ביטחון ישראל ותושביה - ראויים לשבח ולתמיכה מכל שדרות העם.

תוכנית "מפת הדרכים" מבית היוצר של ארה"ב, הייתה הטובה והיצירתית ביותר עד כה - בתחום הזה, אבל במציאות הסבוכה והסוערת של האזור - כמעט לא נשאר ממנה זכר. תוכנית זו - אושרה למעשה ע"י ממשלת ישראל, לפני ממשלת נתניהו-ליברמן - ולמרבה הפלא הם מוכנים לקבל אותה, כניסיון להגיע להסדר בר-קיימא או לפחות לטווח ארוך.

אך דא-עקא, התנאים המוקדמים בתוכנית להתקדמות כמו: פירוק ארגוני המחבלים וביטולם, אסוף הנשק הלא חוקי (פרט לשוטרים וכוחות הביטחון של הרשות הפלשתינית), הפסקת ההסתה נגד ישראל וכו', לא מקובלים ולא יכולים להיות מיושמים ע"י אבו-מאזן - כמו קודמו עראפת.

אם נוסיף לכך את השתלטות החמאס על עזה והקמת מדינה אלטרנטיבית ליהודה ושומרון, לרבות עומק השנאה וההבדלים בין עזה לרמאללה, נראה שהתוכניות להסדר - הולכות ומתרחקות לדורות הבאים.

גם תוכניות ביניים כושלות, כמו "הסכם אוסלו" אבי אבות הטומאה של הסכסוך ישראלי פלשתיני, "תוכנית ג'נבה" של יוסי ביילין או הניסיון הנואש של "המפקד הלאומי" - בראשות האלוף עמי אילון, רק הוכיחו שהסדר עם אבו-מאזן או יורשיו, לא יהיה בדור הזה. עראפת לא רצה הסכם, אבו-מאזן סירב להצעה חלומית של אולמרט וגם עכשיו יסרב לביבי ולקרי.

ההצהרה של הנשיא אובמה שתוך שנתיים יהיה הסדר באיזור, נראית בשלב זה, בלתי מציאותית, שאפתנית מדי, ובעיקר תמימה. מתוך ההצהרה הזו ברור, שממשל אובמה לא מבין את המזרח התיכון, את המנטאליות, בעיות החברתיות, דתיות, של הצדדים בסכסוך, וכפי שכשלו קודמיו, גם הוא יכשל. לא יעזרו הלחצים ולא האיומים, הבעיה סבוכה מדי, בכדי לפתור אותה ע"י לחצים דיפלומטיים או כלכליים או ערעור יחסינו עם ארה"ב.

ההיענות לארה"ב וקיום הדיונים - הם תשובה אסטרטגית ויח"צנית טובה ומועילה לישראל. אסור על נתניהו להיבהל, להיכנע, להתנער מהבטחותיו לציבור בוחריו, ובמיוחד אסור לו לוותר בכל מה שקשור לבטחון המדינה ושלום תושביה.

ההצהרה, שכל הסכם שיושג, יובא למשאל עם - חיובית.

אובמה רוצה שקט - במזרח התיכון - הציבור הישראלי רוצה ביטחון, בפער הזה תפקידו של נתניהו גדול והוא מבין מה טוב לישראל, טוב יותר מאובמה. אי לכך - לאור הנתונים האלה באיזור, וכדי להחליש את האיום והלחץ, כפי שנראה באופק, על נתניהו להציג תוכנית מדינית חד-צדדית ובה עקרונות וקווים שלא ניתן לחצותם, בשל שמירה על ביטחון ישראל.

התוכנית שלי היא איפוא - ללא שלבים, ללא גבולות זמניים, והיא חד-צדדית וברורה.

בתוכנית הזו יש להדגיש את הדברים הבאים:

  • גבולות בני הגנה - תוך הדגשה של אי חזרה לגבולות 67. (אפשרות של חילופי שטחים)
  • גושי ההתיישבות הגדולים - נשארים בידי ישראל ובגבולותיה תוך רצף טריטוריאלי.
  • מדינה פלשתינית - מפורזת בתנאים שפירט נתניהו בנאום בר-אילן, על כל תנאיה.
  • אזור בקעת הירדן - יהווה גבול ביטחון אסטרטגי של ישראל, ולא תהיה כל אופציה לצבא זר לחצות אותו.
  • הפלשתינים - יקבלו את כל הסממנים של מדינה עצמאית המנהלת את כל ענפי חייה האזרחיים (פרט לנושא הצבא ביטחון, נשק כבד, צבא סדיר והסכמים עם מדינות אויב).
  • ישראל תהיה מוכנה לתיקוני גבול מתאימים, כולל החלפת שטחים בתמורה לגושי ההתיישבות הגדולים.
  • "האגן הקדוש" - בירושלים יהיה פתוח ונגיש לכל הדתות, מנוהל ע"י נציגי כל הדתות בפיקוח בינלאומי. במידה רבה תהיה זו נוסחת מדינת הוותיקן ברומא. כלומר: הר הבית שייך לישראל, אך מנוהל ע"י נציגות בינלאומית
  • ירושלים תהיה בירת ישראל הבלעדית.
  • ניתן יהיה לדון לגבי גבולותיה מחדש ובמיוחד לגבי השכונות הערביות המרוחקות שבסביבתה.
  • ישראל שומרת לעצמה את הזכות לגמישות, וויתורים מסוימים, במסגרת הסכם הדדי, במידה שלא יפגעו בביטחון ישראל, אך יהיה לטובת האזור ושני העמים.

הצגת תוכנית מדינית, בסעיפים שציינתי או בשינויים המתבקשים - יהיו בסיס לטיעוני ממשלת נתניהו, לכל הסדר באזור ולא נהיה תלויים בממשל אובמה ובהצעותיו. או בחסדי והצעותיהם של הקהילייה האירופית הצבועה.

יתירה מכך, הצבת התוכנית על סעיפיה ועקרונותיה, תהיה תשובה מוחצת, לכל המומחים והטוענים מהשמאל ומקדימה, שאין תוכנית מדינית, אין אופק מדיני, אין התקדמות. יש פרטנר או אלה שטוענים שאין פרטנר מצידו של אבו מאזן, כי הוא אימפוטנט פוליטי, ואפילו הפלשתינים לא יכולים להחליט מי מייצג אותם.

צא ולמד. הפלשתינים מציגים תנאים מוקדמים כמו נסיגה לגבולות 67, חלק מירושלים כבירתם והסכם לגבי הפליטים וזכות השיבה. וראה בעניין זה לעיל החלטות פת'ח בבית לחם. ניצחון החמאס בעזה - צריך לשמש כמנוף, לטיעון הביטחוני, חיובי של נתניהו, לגבי הסעיפים שבתוכנית המדינית, כדי שטעות מעין זו, לא תשוב גם ביהודה ושומרון.

לתוכנית חד-צדדית יש יתרונות

להערכתי, הצגת תוכנית, גם אם היא חד-צדדית, שבה עקרונות וקווי יסוד, שלא ניתן לוותר עליהם או לשנותם, לנוכח מצבנו הביטחוני, אסטרטגי, באזור הוא הכרח מדיני עם פירות חיוביים בהווה ובעתיד.

כשיש לך תוכנית - אתה יכול לנפנף בה כלפי העולם, כלפי כל המתריסים נגדך, כלפי כל מתנגדים שטוענים שאין לך פתרון מדיני.

הערות והרהורים בענייני ביטחון והסכמים:

  • בסוריה מלחמת אזרחים אכזרית.
  • חלק גדול ממפלגת המורדים, הם איסלמיסטים קיצוניים, וקבוצות המשתייכות לאלקאידה.
  • המשטר בסוריה לא יחזור להיות כפי שהיה בתקופת האבא של אסד.
  • איפה כל המומחים והפרשנים - שטענו בלהט שהיה צריך להגיע להסכם עם סוריה על רמת-הגולן, כלומר: להחזיר את כולה תמורת הסכם שלום.
  • מה היה שווה ההסכם כיום, יש ללמוד מכך לקח לעתיד.
  • ביטחון ישראל - רק בידי עם ישראל בעזרת צה"ל.
  • ביבי רוצה משאל עם - גם אבו-מאזן.
  • מה לגבי חמאס עזה, האם גם הוא ישתתף במשאל.
  • משאל עם - בנושא עקרוני ומהותי שהשלכותיו לעתידו של העם והמדינה לדורות הבאים, כולל יחסינו עם שכנינו באיזור, הוא חיוני והכרחי.
  • זה תהיה שגיאה פוליטית, להשאיר החלטה גורלית למדינה בידי קומץ פוליטיקאים נלהבים.

תאריך:  24/07/2013   |   עודכן:  24/07/2013
אברהם פכטר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
יש לי תוכנית מדינית - בת 10 סעפים
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אלון פלג
26/07/13 02:35
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-פלשתיני
בתרגיל מבריק וראוי לציון הצליח מזכיר המדינה האמריקני, ג'ון קרי, להחזיר את בנימין נתניהו ואת אבו-מאזן לשולחן הדיונים, אחרי קיפאון של יותר משלוש שנים ביניהם. מה שלא עלה בידיהם של ברק אובמה והילרי קלינטון - עלה בידיו של דיפלומט עקשן, ששבר את הקרח רק משום שדרש לעמוד על שלו.
24/07/2013  |  ראובן לייב  |   מאמרים
בימים האחרונים קיבלנו הוכחה נוספת לכך שמדינת ישראל אינה מחמיצה הזדמנות לירות לעצמה ולאזרחיה כדור ברגל, בלב( ולפעמים אף בראש). ההוכחה באה בדמות חידוש המשא-ומתן עם הרשות ובשחרור מחבלים כמחווה לרצון טוב לקראת המשא-ומתן.
23/07/2013  |  ליאור רזניק  |   מאמרים
אחד ההיבטים העצובים של פסטיבל "השלום" - ששוב עלה לכותרות - הוא הפגיעה בשלטון החוק. במטרה לרצות את הפריץ מרמאללה כדי שהלז יואיל בטובו לבוא לשיחות על קבלת ארצנו מידינו, ועל-אף שהפריץ מן הבית הלבן סרב לתרום גם הוא מחווה מצידו - שחרור יונתן פולארד, שאיננו רוצח מתועב - ראש הממשלה התקפל והסכים לעשות מחווה מיותרת ולשחרר רוצחים שפוטים. זהו עוד פרי באושים של עסקת שליט המפוקפקת: האתנן לחמאס "מחייב" איזון בדמות אתנן דומה לאחיו התאום של החמאס, שרק בישראל ההזויה נחשב ל"מתון", בעוד שלמעשה הוא חלק בלתי נפרד מציר הרשע.
23/07/2013  |  רון בריימן  |   מאמרים
ראשית דבר: עקירת שלושה דורות של מתיישבים, אבות בנים ונכדים, שיצרו מסכת חיים אנושית, ערכית, חברתית וכלכלית מייחדת ומיוחדת, שהפכו ארץ צייה לגן פורח וזאת למרות המצב הביטחוני שגבה לא פעם דמים תרתי משמע.
23/07/2013  |  יוסי שחר  |   מאמרים
השאלה היא למה יהודי מסכים לתת את רכושו לאויבו?
22/07/2013  |  נורית גרנגר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il