News1 גאים להציג
מבקרים ייחודיים (Unique Visitors):
אתר - 383,770  סלולר - 308,958
   |   15:07:40
בלוגרים / בעלי טורים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יואב יצחק
יואב יצחק
לפיד הודיע לציבור כי דחה על-הסף בקשת מילצ'ן להאריך ההטבות לתושב חוזר מ-10 ל-20 שנה    "זרקתי אותו מכל המדרגות", הצהיר    העובדות שונות    עו"ד פיני רובין, שהשתתף בפגישת לפיד מילצ'ן: "...
ד"ר יעקב קורי
ד"ר יעקב קורי
הרוב המכריע של חברי הכנסת ה-22 משתייכים למפלגות הדוגלות בשבטיות, דואגות רק לעצמן ומדירות את כל האחרים. המשך המגמה הזאת עלול להביא להרס המדינה
נסים ישעיהו
נסים ישעיהו
כשלא יודעים כיצד להתייחס למציאות נתונה, אפילו בשאלה הלכתית, יוצאים לרחוב ובוחנים כיצד מתייחסים לכך המון העם. לענייננו, המון העם הכריז בנהירתו לסליחות ולתפילות יום כיפור כי מבחינתו ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
טוויטר / יואב יצחק YoavNews1
ברחבי הרשת / פרסומת
מועדון+ / תגיות
אישים | פירמות | מגשרים
מוסדות | אתרים | מושגים
גרסטל. בוררת [צילום: פלאש 90]
בוררת ומגשרת
הילה גרסטל. ילידת 13.6.1955, ישראל. נשואה לראובן ולהם שני ילדים.

ב-1973 סיימה את לימודיה התיכוניים בתיכון עירוני בהרצליה. בשנים 1975-1973 שירתה בצה
איתן ששינסקי [צילום: פלאש 90]
כלכלן
איתן ששינסקי (נולד: 29 ביוני 1937), כלכלן ואיש אקדמיה ישראלי.
תום שגב [צילום: AP]
סופר, עיתונאי
תום שגב (נולד: 1 במרץ 1945), עיתונאי, פובליציסט והיסטוריון ישראלי.
לכל הערכים במועדון+
אם יש מוסר מיני
מצעד הגאווה [צילום: AP]

גם למיעוט החריג מגיעה אהבה
זאב שביידל
הלגיטימציה לזוגיות חד-מינית אינה מקעקעת את מוסד המשפחה אלא להפך: מחזקת אותו. בזכותה יש פחות משפחות של סבל ושקר, ויותר משפחות של אושר ואהבה - ואף לא הומוסקסואל אחד יותר
לרשימה המלאה

אבל מה כל כך רע בזה?
נחמן (נחי) אברהם
יואב שורק טוען, בשמה של השמרנות, שהרחבת המעגל ההומוסקסואלי היא אסון חברתי ולאומי - אבל חוץ מכמה קלישאות על החיים הצומחים מגבר ואישה אינו מספק שום נימוק ענייני לעמדתו
לרשימה המלאה

"אני מאמין שחתירה תחת היסודות הבסיסיים של התרבות שלנו היא מסוכנת, גם אם איננו יודעים להגדיר מראש את הסכנה ולציירה בקווים ברורים". יואב שורק משיב למגיבים

▪  ▪  ▪
המאמר שפרסמתי הוביל לתגובות רבות. אלו מהן שבאו כמסרונים, כהודעות דוא"ל וכפניות בעל פה היו ברובן דברי תמיכה בתוכן הדברים והערכה על האומץ שבאמירתם. ואלו היו רבות. לעומת זאת, התגובות הפומביות - בעיקר במרחב הווירטואלי - היו כמעט אך ורק מתנגדות, וברובן חריפות מאוד. האווירה בפורומים הייתה כזו שגם מי שתמך בי לא העז לעשות זאת בגלוי. ואכן, זו בדיוק האווירה שדחפה אותי לומר את מה שבעיניי הם, עדיין, דברים פשוטים.

מעבר לסגנון החריף, עלו בתגובות שונות - חלקן התפרסמו באתרים שונים, וחלקן כאן [ראו משמאל], טענות שדורשות מענה.

במאמר ניסיתי לטעון שתי טענות עיקריות: טענה אחת עובדתית (סוציולוגית/פסיכולוגית), והיא שהלגיטימציה המתרחבת לחד-מיניות מרחיבה את מעגל האנשים המגדירים עצמם ככאלה, אל מעבר למעגל שכנראה עבורו הזהות הזו היא גזרת גורל. טענה שנייה, ערכית, היא שהלגיטימציה הזו נובעת ממתירנות שאינה מכירה במושג 'מוסר מיני' או מצמצמת אותו לתחום הפגיעה בזולת.

מעבר לשתי הטענות הללו, אמרתי גם שההשלמה עם המתירנות הזו מביאה לחורבן המשפחה והחברה. על אמירה אחרונה זו זכיתי לביקורת עזה ומגוונת; יש לי מה להשיב עליה, אבל אני מוותר על כך בשלב זה. שכן שתי הטענות הראשונות חשובות לי יותר. חשוב לי שיובן שהלגיטימציה מבטיחה שבדור הבא יותר אנשים יגדירו עצמם כחד-מיניים; וחשוב לי שיובן שמי שמאמין בקיומו של מוסר מיני - כלומר מי שרואה במערכות האיסורים של התורה, כמו בטאבו של חברות אנושיות בכלל בתחום זה, דבר שחיוני להקפיד עליו - צריך להתנגד ללגיטימציה המתרחבת של הומוסקסואליות.

במילים אחרות: אינני יכול להתווכח עם מי שנכנס לתוך התחום הטעון של 'עריות', ומתחיל לבחון בצורה תבונית את הסיבות לאיסורים הללו ו'לפרק' אותם, במיוחד אם בכליו יש רק שיקול מכריע אחד, והוא שאלת הפגיעה בזולת. בעיניי זו קלות דעת ויומרנות, הסבורה שהיא חכמה יותר מדברים הטבועים עמוק בדנ"א הקולקטיבי שלנו כחברה אנושית. לעומת זאת, אני יכול ואף מוכן להתווכח עם מי שמקבל את הצורך במוסר מיני, אך סבור משום מה שהומוסקסואליות היא לגיטימית בה בשעה שיחסי אחאים, למשל, הם תועבה.

אשוב אפוא לשתי הטענות הראשונות. על הטענה הראשונה, שהלגיטימציה מרחיבה את היקף החד-מיניים בחברה שלנו, היו שטענו שזה פשוט לא נכון. מספר האנשים הנוטים לכך הוא קבוע, והלגיטימציה רק מאפשרת למי שהיה בארון, וסבל וגרם סבל, לצאת ממנו. אני לא מקבל את הטענה הזו, כיוון שאני חושב שהאנושות אינה מחולקת לשני סוגי 'זהות מינית', אלא מצויה על רצף, וגמישה יותר משמקובל לחשוב. אין זו מחשבה שלי: זה מה שעולה מקריאה פשוטה של חומרים הזמינים לכול (וקריאה זהירה של הערך המפורט בוויקיפדיה האנגלית תוכיח). הרצף נוגע הן למידת המובהקות והחד-משמעיות של הנטייה המינית אצל הבריות, הן למידת היציבות של הנטייה המינית לאורך חייו של אדם. את הטענה "המוחצת", שלפיה לא ייתכן שאדם יבחר בזהות שאינה כפויה עליו אם כרוכים בה מחירים כואבים, הארכתי לדחות במאמר הקודם, ואין טעם לחזור על הדברים.

יש מי שדחה את טענתי באמירה שאולי הדבר אכן מגדיל את כמות האנשים שיגדירו עצמם כחד-מיניים, אבל אין בכך כל רע. זו טענה שיש בה יושרה, אך אני אכן סבור שהרחבת המעגל הזה הוא דבר טראגי. זאת, בשל הטענה השנייה, שאינה מוכנה להוציא את ההומוסקסואליות מתחום העריות, ולהפוך אותה לאורח חיים נורמטיבי.

נראה שקרה כאן דבר מעניין: מן הרגע שהחברה המערבית הפסיקה לראות בהומוסקסואליות "סטייה" והפרעה נפשית, נסללה הדרך להפיכת החיים הזוגיים, המיניים והמשפחתיים, עם בן אותו המין, ללגיטימיים ושווי ערך לאלו הנעשים עם בן המין השני. אך ראיית הנטייה הזו כ"סטייה" היא עניין מודרני למדי: המקרא, כמו העולם העתיק בכלל, לא ראה בה הפרעה נפשית. הוא ראה במימושה פרקטיקה אסורה, וכלל אותה בכלל איסורי העריות. כאשר התלמוד אומר ש"לא נחשדו ישראל על הזכר" אין הוא מבקש לומר שהנטייה הזו קיימת פחות בקרב יהודים מאשר בקרב הגויים, שכן נחשדו; הטענה היא שהזהירות מן האיסור הזה חזקה אצל יהודים יותר מהזהירות מפני איסור אשת איש, למשל; אשר על כן, עם אישה הייחוד אסור ואילו עם גבר הוא מותר (וחשוב לציין שהרמב"ם קובע שטוב להרחיק גם מייחוד עם זכר). כמובן, האיסור עצמו גם משפיע על הנטייה: כאשר משהו נתפס כבלתי אפשרי, הוא לא פעם נדחק מהתודעה ("אם ברור לך הדבר כאחותך שהיא אסורה לך" - ראו תלמוד בבלי, שבת קמה ע"ב), ואילו כאשר הוא הופך לחלק מהנוף, העניין עולה גם בנפש.

אכן, כפי שהואשמתי, אני שמרן. אני מאמין שחתירה תחת היסודות הבסיסיים של התרבות שלנו היא מסוכנת, גם אם איננו יודעים להגדיר מראש את הסכנה ולציירה בקווים ברורים. היו שטענו נגדי שהרצון של זוגות חד-מיניים לאמץ ילדים ולחבור לאתוס המשפחתי הוא 'ניצחונו המזהיר של מוסד המשפחה', ואחרים העידו שדווקא משפחות כאלו ניחנות בטיפוח יוצא דופן של הילדים וכן הלאה. אני מבין את ההיגיון שבטענות הללו, ואני גם מלא אמפתיה כנה למי שעוברים תלאות כה רבות כדי להצטרף לעולם שבשביל אחרים הוא כמעט מובן מאליו. אבל אחרי כל זה, אני חושב שאיננו ערים למחיר שאנו משלמים, כחברה, הנכנעת למתירנות בלי קרב, ואינה מסוגלת להציב גבולות ולעמוד מאחוריהם בביטחון.

האם לנוכח שיח הזכויות שהשתלט עלינו, זה המביא אותנו לעסקות שליט בתחום המוסרי-ביטחוני, ולהרחבת מושגי המשפחה בתחום המוסרי-חברתי, יש לנו מספיק כוח ובהירות כדי לעצור במקום הנכון? ולו נניח, אפילו, שאני טועה בעניין הספציפי הזה של החד-מיניות; האם יש מקום אחר שבו אנו כן מסוגלים לשרטט את הקו ולהגן עליו?

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  28/07/2013   |   עודכן:  28/07/2013
יואב שורק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אם יש מוסר מיני
הודעות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  תפוס כינוי יחודי      לכל ההודעות         כתוב הודעה 
כותרת ההודעה שם הכותב שעה    תאריך
1
נחום שחף
28/07/13 01:59
2
מזכיר_המדינה
28/07/13 02:25
3
איתי אליצור
30/07/13 16:46
 
איתי אליצור
30/07/13 22:54
 
איתי אליצור
31/07/13 07:18
פורום: מקור ראשון כתוב הודעה
+
משה פלאם
18/12/15 03:04
+
שלום ח
21/10/15 22:18
+
עופרק'ה
21/06/15 14:07
+
אהבת הארץ
29/05/15 09:49
תגובות בפייסבוק
רשימות קודמות
ישראל נמנית עם המדינות שאין בהם משאלי עם, בניגוד לשווייץ בעלת הקנטונים בה רווח משאל עם, עד שלעתים דומה שהם יעשו זאת גם לגבי הגודל של החורים בגבינת אמנטאל (הגבינה השוויצרית).
26/07/2013  |  צבי גיל  |   מאמרים
מכירים את משל העיוורים והפיל? מכירים. חבורה של עיוורים מיששה פיל, והתוצאות היו מפתיעות ביותר. האחד מישש את חדקו הרך והמתפתל של הפיל, וקבע ללא ספק שמדובר בנחש. השני מישש את רגלו של הפיל ופסק שהוא עמוד. השלישי אחז בניבו העגול של הפיל, ומסקנתו החד-משמעית הייתה, כי היצור החלק והחד אינו אלא כידון. ואילו הרביעי שהושיט ידו אל אוזן הפיל, סבר לתומו כי זו אינה אלא מניפה קסומה.
26/07/2013  |  ציפי לידר  |   מאמרים
לפני כמה שבועות (בפרשות מטות ומסעי) הזכרנו את יצר ההרס שמניע אומות (מערביות) להתנהל בדרך שסופה אובדן. האמת היא שההגדרה הנכונה היא לא יצר הרס אלא יצר התאבדות; כך ביחסן של אותן מדינות להשתלטות האיסלאם בארצותיהן וכך גם ביחס לחוקים החדשים המכירים בנישואין חד-מיניים. התעלמותן ממטרתם המוצהרת של המוסלמים, להשליט בכל העולם את חוקי האיסלאם, די בה כדי להביא לכליונם; ועיגון נישואין חד-מיניים בחוק, זה אומר ויתור על ערך הריבוי הטבעי, על מצוות "פרו ורבו ומלאו את הארץ". ושתי תנועות אלו משלימות זו את זו, כי ויתור על ריבוי טבעי של המערביים ביחד עם ריבוי טבעי מוגבר של הערבים בארצות המערביות, פירושו השתלטות מוסלמית בתוך כמה דורות בלי מלחמה.
26/07/2013  |  נסים ישעיהו  |   מאמרים
השר וראש הממשלה ג'ים האקר, המנכ"ל ומזכיר הממשלה סר האמפרי אפלבי, ראש הלשכה ברנרד וולי - כולם רלוונטיים כיום כפי שהיו לפני שלושה עשורים, לא רק בבריטניה אלא גם בישראל
26/07/2013  |  איתמר לוין  |   מאמרים
כל מי שמחליט להיות לאדם דתי, קל וחומר להיות למנהיג דתי של עם ישראל, לוקח על עצמו שליחותוהיא כלפי אלוהי - ישראל.
25/07/2013  |  עו"ד נבון קצב  |   מאמרים
סיפורים חמים(72 שעות)
יואב יצחק
לפיד שיקר בחקירה והסתיר שהפעיל את עוזרתו לסדר הטבות מס למילצ'ן
עידן יוסף
"נתניהו משסה בי כתבי חצר, שילמד מהו אפקט הבומרנג"
היום לפני
[צילום: נתי הרניק/לע"מ]
כהנא מכה שורשים [1971]
כתבות מקודמות
עומר כהן
ד"ר ג'קי זבולון: "מדוע אין לנו חינוך אזרחי בישראל"
כתיבת המומחים
מאיפה מתחילים? תביעה בגין רשלנות רפואית בהריון
יום הולדת
ברק-אוסוסקין אלישבע 13/10
בינו צדיק 13/10
רביב נורית 13/10
שרביט אלי 13/10
בוסתן זהבה 14/10
רונצקי (אבי) אביחי 14/10
שדמי יובל 14/10
חברי מערכת News1 (דוא''ל)
   ארד מירבעיתונאית
   גדות יפעתעיתונאית
   דנון יצחקעיתונאי
   וולף איציקעיתונאי
   יוסף עידןעורך חדשות
   יצחק יואבמו"ל ועורך ראשי
   יצחק-אוגנוב גליתעיתונאית
   לוין איתמרעורך משפטי
   מגנזי שרוןעיתונאית
   פישביין איילתעיתונאית
   רויכמן ינוןעיתונאי
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1 |   |  עריסת תינוק ניידת |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר |  NEWS1 |  חדשות |  אקטואליה |  תחקירים |  משפט |  כלכלה |  בריאות |  פנאי |  ספורט |  הייטק |  תיירות |  אנשים |  נדל"ן |  ביטוח |  פרסום |  רכב |  דת  |  מסורת |  תרבות |  צרכנות |  אוכל |  אינטרנט |  מחשבים |  חינוך |  מגזין |  הודעות לעיתונות |  חדשות ברשת |  בלוגרים ברשת |  הודעות ברשת |  מועדון + |  אישים |  פירמות |  מגשרים |  מוסדות |  אתרים |  עורכי דין |  רואי חשבון |  כסף |  יועצים |  אדריכלים |  שמאים |  רופאים |  שופטים |  זירת המומחים | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il