|   15:07:40
  יוסי אחימאיר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

נתניהו "עושה היסטוריה"

השמאל מזהה אצלו חולשה להיסטוריה, צימאון ל"מהלך גדול" ששמו יהיה קשור עימו לעד, אולם ראש הממשלה לא ינהג בהיסטריה ולא ינקוט מהלכים מרחיקי-לכת, כי הוא יודע שהיסטוריה אמיתית אינה בהכרח עשיית כותרות אוהדות וזכייה במאמרים מלטפים בעיתון היומי
19/08/2013  |   יוסי אחימאיר   |   מאמרים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות
רה"מ נתניהו. מבין היסטוריה, חובב היסטוריה, אבל לא ינהג בהיסטריה [צילום: פלאש 90]

ראש הממשלה בנימין נתניהו, בנו של היסטוריון עתיר מוניטין, הודיע כי הוא מתנגד לביטול בחינת הבגרות בהיסטוריה. ראש הממשלה הוא מנהיג בעל תודעה היסטורית. הוא בקיא בהיסטוריה, בוודאי ציונית, יודע את עברנו, ומכיר בחשיבות לימוד ההיסטוריה.

מי כמוהו יודע: ידיעת ההיסטוריה מסייעת להפיק לקחים מאירועי העבר, לבל יישנו שגיאותיו בהווה. "לנתניהו יש תחושה של שליחות היסטורית והוא פועל בתוך הקשר היסטורי", כדברי מי שכיהן כמזכיר הממשלה, צבי האוזר.

גם יריביו הפוליטיים של ראש הממשלה יודעים את "נטיותיו ההיסטוריות" של נתניהו, ולכן הם אינם מסתפקים באמירה, כי אם ראש הממשלה יילך למו"מ מתוך נכונות לוויתורים, להסגת ישראל לקווי 67', הם יפרשו לו רשת ביטחון. הם גם ממריצים אותו, אף כותבים לו: "ביבי, עשה היסטוריה!"

החולשה לעשות היסטוריה

היסטוריה בעיני השמאל
השמאל סבור ש"לעשות היסטוריה" משמעו - לחדול מן ה"כיבוש", להתכנס בקווי 67', לחלק את ירושלים, להקים מדינה פלשתינית, ואולי אפילו לממש את זכות השיבה לתחומי ישראל

בעיתון הארץ לבדו קראנו בתוך ימים ספורים ארבע כותרות אלה: "נתניהו יכול", "נתניהו רציני", "הזדמנות חייו של נתניהו", "סימני מדינאות".

לדידם של לבלרי הארץ ואנשי השמאל, לעשות את המהלך המדיני הנכון לשיטתם, ולהיכנס לדפי ספרי ההיסטוריה לעת הזאת, משמעו אחד: לעשות את הבלתי צפוי ממנהיג הימין, ללכת בדרכי קודמיו - מנחם בגין שמסר את כל סיני, אריאל שרון שניתק אותנו מעזה - ולהיענות לפלשתינים בכל אחת מתביעותיהם.

אם גם נתניהו "יראה דברים מכאן שלא רואים משם", אם יחולל תפנית של 180 מעלות בעמדותיו, כך הם מנסים לפתותו, הוא ייכנס להיסטוריה ולפנתיאון של "מחנה השלום".

כידוע, השמאל מוכן לעשות שלום כמעט בכל מחיר שיושת על ישראל. השמאל סבור ש"לעשות היסטוריה" משמעו - לחדול מן ה"כיבוש", להתכנס בקווי 67', לחלק את ירושלים, להקים מדינה פלשתינית, ואולי אפילו לממש את זכות השיבה לתחומי ישראל.

הם מזהים אצל ראש הממשלה נקודת חולשה, כביכול, שכדאי ללחוץ עליה. הם מזהים אצלו חולשה להיסטוריה, צימאון ל"מהלך גדול" ששמו יהיה קשור עימו לעד.

מכאן לשון החלקלקות כלפיו, בתקווה שבמקום לתקוף באירן יעשה שלום עם הפלשתינים. כלום לא היה זה נתניהו שהכריז: "שתי מדינות לשני עמים"?

יסטה מדרכי אבותיו?

בניגוד להלכה
בניגוד לכל אשר אמר בעבר, נאם וכתב, בעיקר בכל הנוגע למאבק בטרור ובטרוריסטים - הן בספרו "מקום תחת השמש", הן בפעילותו באופוזיציה, הן בנאומיו בכנסת ובכל הזדמנות - אכן כבר נקט ראש הממשלה כמה מהלכים (הקפאת בנייה ביו"ש לתקופה מסוימת, שחרור מחבלים-רוצחים, הכרה בפתרון שתי המדינות), שסותרים להלכה לפחות את אמונתו הבסיסית ונוגדים את תודעתו ההיסטורית-ציונית

בעניין ההליכה עד הסוף לקראת מילוי כל דרישות הפלשתינים, השמאל ממש היסטרי. כמעט בהיסטריה הוא לוחץ בימים אלה על ראש הממשלה, ש... "יעשה היסטוריה", או במילים אחרות: יאמץ את כל עמדות השמאל, אולמרט, ברק ולבני, המנהלת את המו"מ בשמו מול עריקאת הפלשתיני. שרת המשפטים עצמה מזהה, כדבריה, "שינוי עמוק שחל בראש הממשלה", וזהו פשר שיתוף הפעולה ביניהם.

רבים בימין חושדים אף הם בראש הממשלה, שהנה-הנה הוא הולך בקרוב "להחליף דיסקט", למהלך דרמטי של הינתקות מתנועתו, הליכוד, ממורשת האב הפרופסור. יש החוששים, שמא עומד להיענות ללחצי ארה"ב, להיכנע לפיתויי השמאל שבתוכנו, וללכת בדרכי שני קודמיו.

מה בגין ושרון עשו בסיני ובעזה, הוא יעשה ביו"ש, ואולי אף בירושלים. מה בגין הביא הסכם שלום עם מצרים, הוא נתניהו יביא את השלום עם הפלשתינים, גם במחיר חלוקת ארץ-ישראל המערבית וחזרה לקווי 67' פחות או יותר.

נאום בר-אילן ותחילת המו"מ עם הפלשתינים אולי מרמזים, שהנה זו כוונתו של נתניהו בקדנציה השלישית שלו כראש הממשלה. בניגוד לכל אשר אמר בעבר, נאם וכתב, בעיקר בכל הנוגע למאבק בטרור ובטרוריסטים - הן בספרו "מקום תחת השמש", הן בפעילותו באופוזיציה, הן בנאומיו בכנסת ובכל הזדמנות - אכן כבר נקט ראש הממשלה כמה מהלכים (הקפאת בנייה ביו"ש לתקופה מסוימת, שחרור מחבלים-רוצחים, הכרה בפתרון שתי המדינות), שסותרים להלכה לפחות את אמונתו הבסיסית ונוגדים את תודעתו ההיסטורית-ציונית.

השאלה היא, אם בעקבות אלה יבואו צעדים מעשיים, דרמטיים יותר, שמשמעם: סטייה מדרכי אבות.

אני סבור, כי דווקא משום שראש הממשלה מבין היסטוריה, חובב היסטוריה, הוא לא ינהג בהיסטריה ולא ינקוט מהלכים מרחיקי-לכת. צריך לקוות, שלראש הממשלה ישנם קווים אדומים, כאלה שאין זזים מהם תחת לחץ כזה או אחר, שמופעל ועוד יופעל עליו, מבית ומחוץ.

יודעי-דבר ומקורבים לראש הממשלה נשאלים שוב ושוב, עד היכן ירחיק נתניהו בוויתורים תוך כדי המו"מ הנוכחי. לאיש מהם אין תשובה חתוכה. דומה שאפילו ראש הממשלה עצמו אינו יודע בשלב זה לאן בדיוק פניו. נראה שהוא מתלבט עם עצמו. אבל גם זה כבר "מחשיד" אותו.

שלום - לא בכל מחיר
שמיר. ביסס עוצמת ישראל [צילום: פלאש 90]

לעתים "לעשות היסטוריה" משמעו דווקא לא לנקוט "מהלך היסטורי", לא להיכנע לרגשות ולא לפיתויים זמניים. פירושו דווקא להדוף את הלחצים, ולא לסכן את עתיד ישראל שעליו הוא מופקד, במחיר כותרות אוהדות בעיתוני השמאל, או בתמורה לתשואות חן-חן של זהבה גלאון ועמרם מצנע. לעתים "לעשות היסטוריה" משמעו דווקא אי-ריצה באמוק להסכם שלום כמעט בכל מחיר.

היה פעם ראש ממשלה, שעשה היסטוריה דווקא בעמידתו מול כל הלחצים שהופעלו עליו - גם בתוך תנועתו שלו. לדידו של יצחק שמיר המנוח, סטאטוס-קוו אינו שלילי אם שינויו יביא רק להרעת מצבנו.

אמנם להסכם שלום שמיר לא הוביל אותנו (עם זאת, רב חלקו בחימום היחסים עם ממלכת ירדן - לקראת ההסכם שנחתם בימי מחליפו), אבל ביסס את עוצמתה של ישראל, והבין כז'בוטינסקי, שרק מדינה חזקה ורק מנהיגות איתנה כסלע, תוכל לקדם שלום - ולא בכל מחיר - בינינו לבין שכנינו.

נתניהו פעל לצידו של שמיר כסגן שר החוץ וזכה ממנו להערכה על מערכת ההסברה המזהירה שהפעיל בימי מדריד העליזים. כמי ש"מתכתב ללא הרף עם העבר ועם העתיד" (כך האוזר על נתניהו), לבטח הוא איננו שוכח את תקופת ראש הממשלה שמיר. תקופה של מנהיגות הדבקה בעקרונות, העומדת בלחצים.

גם נתניהו יודע, כי היסטוריה אמיתית אינה בהכרח עשיית כותרות אוהדות וזכייה במאמרים מלטפים בעיתון היומי. עשיית שלום היא ללא ספק עשיית היסטוריה. שלום - כך למדנו מיצחק שמיר - יש לקדם, אבל לא במחיר זכותו ההיסטורית של העם היהודי לארץ-ישראל, ולא על חשבון ביטחונה ועתידה של מדינת היהודים. כזהו השלום עם ממלכת ירדן.

אם על-פי עקרונות אלה, במנהיגות אמיצה, יפעל בנימין נתניהו הלכה למעשה בסיטואציה הלא-פשוטה שהוא עומד לפניה, אולי ישיג שלום שאינו פוגע בזכות ובביטחון. או אז ייכלל בספרי ההיסטוריה ובמבחן הבגרות בהיסטוריה (שלא יבוטל) גם פרק חשוב על ראש הממשלה התשיעי של ישראל.

תאריך:  19/08/2013   |   עודכן:  19/08/2013
יוסי אחימאיר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
תגיות  / עוקבים מי ומי בפרשה - לקבלת רשימות חדשות עם הופעתן
 אבי גבאי / Avi  Gabay   אבי דיכטר / Avi Dicter   אהוד יערי / Ehud Yaari   אורי יהודה אריאל / Uri Yehuda  Ariel   אורי שרגא אורבך / Uri  Orbach   איסמעיל הנייה   אליהו בן-דהן / Eliyahu Ben-Dahan   אריאל שרון / Ariel Sharon   בנימין נתניהו / Benjamin  Netanyahu   גדעון לוי / Gideon Levi   גלעד מנשה ארדן / Gilad  Erdan   הארץ / Haaretz   זהבה גלאון   חאלד משעל   חאלד משעל / Khaled  Mashal   יאיר לפיד / Yair  Lapid   יאיר שמיר / Yair  Shamir   יובל שטייניץ / Yuval  Steinitz   יעל גרמן / Yael  German   יעקב פרי / Yaakov  Perry   יצחק אהרונוביץ' / Yitzhak  Aharonovitch   יצחק שמיר   ישראל כ"ץ / Yisrael  Katz   לימור לבנת / Limor  Livnat   מאיר כהן / Meir  Cohen   מוחמד דף   מוסא אבו-מרזוק / Musa  Abu Marzook   מיקי לוי / Mickey  Levy   ממשלת ישראל / Israel Government   נפתלי בנט / Naftali  Bennett   סופה (סופיה) לנדבר / Sofa  Landver   סילבן שלום / Silvan  Shalom   עודד גרנות   עוזי לנדאו / Uzi  Landau   עמיר ארמונד פרץ / Amir  Peretz   עמרם מצנע   פניה (פאינה) קירשנבאום   צבי יחזקאלי   צחי הנגבי / Tzachi  Hanegbi   ראמי חמדאללה / Rami  Hamdallah 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
נתניהו "עושה היסטוריה"
תגובות  [ 28 ] מוצגות   [ 28 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אהוד פרלסמן
19/08/13 15:07
 
צנחן
19/08/13 17:22
 
אהוד פףרלסמן
20/08/13 12:56
 
צנחן
21/08/13 01:35
 
איריס כהן
21/08/13 11:21
 
צנחן
21/08/13 16:08
 
איריס כהן
21/08/13 20:22
 
צנחן
22/08/13 08:18
 
איריס כהן
22/08/13 09:32
 
צנחן
22/08/13 17:44
 
אהוד פרלסמן
21/08/13 23:47
 
צנחן
22/08/13 17:54
 
איריס כהן
23/08/13 00:07
 
אהוד פרלסמן
23/08/13 01:30
 
צנחן
23/08/13 16:49
2
אברהם מערב השומרו
19/08/13 15:25
3
ד"ר רון בריימן
19/08/13 15:29
 
קישוט נדרש עבורו
19/08/13 21:11
4
באום
19/08/13 16:10
5
בבון זה קוף ?
19/08/13 16:18
6
ישראל לא תחתום
19/08/13 21:11
7
יוד יוד
19/08/13 22:24
 
צנחן
24/08/13 15:17
8
בתיה
20/08/13 20:08
9
קורןנאוה טבריה
21/08/13 06:44
10
צנחן
22/08/13 00:47
 
איריס כהן
23/08/13 09:18
11
מזכיר_המדינה
22/08/13 13:25
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-פלשתיני
השבוע שודרה בחדשות ערוץ 2 כתבה על קייטנה בעזה, במימון האו"ם (אונר"א), שבה מלמדים את הקטנים העזתים שישראל הוקמה על אדמה שנגזלה מהפלשתינים, ודינה להימחק. הכתבה על החדרת המסרים האלה לתודעת הילדים, זעזעה את העיתונאי הוותיק מתי גולן. תחת הכותרת "הקייטנה מזיקה מההתנחלות", קובע גולן ש"הכתבה מעמידה את שיחות השלום באור פתטי" (גלובס, 14.8.13).
19/08/2013  |  נרי אבנרי  |   מאמרים
לאור המצב והערכות. הן בארץ או בכל הארצות. בסביבה שלנו או מרחוק. במדינה מסודרת או נטולת חוק. בעיירה ישנונית או בקריה הומייה. קול הדממה הנישא בדומייה. ארץ ארץ אל תכסי דמייך. רגבי אדמתך רווים בדם בנייך. למתים אין קול שיזעק עבורם. מי יתבע את דמם. מי יבכה את מר גורלם. כי עלה המוות בחלוננו. ואסירים משתחררים מבתי כלאינו. רוצחי אדם שפלים. אנשי רעים ומקוללים. משדי אמם ינקו את השנאה. ולמישהו יש עוד תקוה שזה ישתנה. כל מערכת החינוך שלהם היא רצח והרס. ושאלתנו נשאלת: הלנצח תאכל חרב. שאלה זאת נשאלה על-ידי מצביא יהודי מהולל. והיום אני שואל את זה על אותו מחבל מקולל. ברשותכם מאמר מלא הגיגים. שלוואי ויגיע לאוזניהם של המנהיגים.
19/08/2013  |  הרב מרדכי צבי  |   מאמרים
ככל שנוקף הזמן, קשה שלא להשתחרר מהמחשבה המטרידה, שאמנם יש ממשלה שמושלת, אבל אין כל כיוון מוגדר לדרכה.
18/08/2013  |  מרק בריל  |   מאמרים
מי שמכיר אותי אישית יודע שאינני נחשב "גזען", בעיקר לא נגד ערביי ישראל. עוד בבית ספר כדורי היו תלמידים ערבים איתנו באותה פנימייה ולמדנו שם להעריך אותם והיחסים איתם היו מצוינים ונמשכו כך לאורך עשרות שנים. כיום דעתי השתנתה וזאת לא כנגד ערבי זה או אחר, אלא כלפי כל הבעיה של מרבית ערביי ישראל, שיותר משהם רואים עצמם אזרחים נאמנים למדינת ישראל, הנאמנות שלהם נדדה זה מכבר לעבר הפלשתינים והאיסלאם הקיצוני.
18/08/2013  |  יהודה דרורי  |   מאמרים
מה באמת רוצה אבו מאזן? אין כותרת שקרית יותר מזו. הרי מי הוא זה הבוחן לב וכליות? אולם מאחר שבעיתונות ה"מובחרת" בישראל יכולה להופיע שאלה "מה באמת רוצה נתניהו" (יוסי ורטר, הארץ), "כתבינו" מקפידים לטפל בשאלה זו בחוסר הגינות ובחד-צדדיות. בכל פעם שיוזכר נתניהו בהקשר לשלום יטילו עליו תועמלני התקשורת מטר של ספקות. ייחסו לו תחבולות אינספור, הם לעולם לא ייתנו לו את הקרדיט שהוא באמת מעוניין להגיע להסכם. אולי הצדק עימם ואולי לא. אני, כידוע, אינני בוחן כליות ולב.
18/08/2013  |  ארז מזרחי  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   ישראלי-פלשתיני  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   ממשלה 33  /  מי ומי  
פרס: לישראל אין שום קשר למצב בלבנון  /  עידן יוסף
פיצוי חלקי לפלשתיני שפוטר בהוראת השב"כ  /  איתמר לוין
אבו מאזן לאסירים: "ניפגש בירושלים"  /  עידן יוסף
דם על הידיים  /  אורי שרגיל
נתחיל מההתחלה  /  יובל ברנדשטטר
כמה עניינים שוליים  /  קובי קמין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il