|   15:07:40
  טל רבינוביץ'  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה

בוטל מינוי מומחה שפגע בזכויות דיירים

במקרה הנדון, המומחה מטעם בית המשפט, לא הסכים כי באת כח הדיירים תהיה נוכחת בעת ביקורו וזאת לאחר שהיא העירה לו כי פרוטוקול המסירה אותו לקח המומחה מהדיירים והכניס לתיקו - הוא מסמך משפטי
25/08/2013  |   טל רבינוביץ'   |   מאמרים   |   תגובות
נוכוחות באי כח הצדדים בעת ביקור מומחה בית משפט - קריטית [צילום: פלאש 90]

מדובר בזוג תובעים אשר רכשו דירה חדשה משיכון ובינוי והגישו תביעה נזיקית לבית המשפט בגין ליקויי בנייה ואי התאמות שנפלו בדירתם.

את תביעתם ביססו התובעים על חוות דעת מהנדס מומחה מטעמם - פעולה שאין מנוס ממנה, שכן בית המשפט לא יקבל טענות הנדסיות מפיהם של דיירים שהם הדיוטות בבנייה, אלא מפיו של מהנדס מומחה.

כצפוי, הנתבעת הכחישה את קיומם של הליקויים ובית המשפט מינה מומחה מטעמו - המהנדס יוסף גולדקלנג.

את שכר טירחתו של המומחה, נדרשו הצדדים לשלם למומחה בטרם החל בעבודתו וכתנאי לתחילתה, וזאת במסגרת החלטת המינוי. עוד קבע בית המשפט כי במהלך ביקורו של המומחה, יהיו באי-כוח הצדדים רשאים להיות נוכחים בדירה.

להלן ציטוט מהחלטת בית המשפט בת"א 47607-03-13 ניר זילברברג ואח' נ' שיכון ובינוי נדלן בע"מ הנדון בפני השופט ישי קורן [בבית משפט שלום תל אביב-יפו].

"המומחה יבקר בנכס בתיאום עם ב"כ הצדדים, יעבור על פרטי הליקויים ואי ההתאמות הנטענים בחוו"ד מטעם התובע (להלן "הפגמים") ויקבע מהם הפגמים, אם בכלל, המצויים בנכס."

כך גם היה.

גילוי נאות, הח"מ מייצגת את התובעים בתיק זה והיא נכחה בדירה בעת ביקור המומחה במטרה לשמור על זכויותיהם של הדיירים.

יובהר לעניין זה כי נוכחות באי כח הצדדים בעת ביקור מומחה בית המשפט היא זכות בעלת משמעות רבה, שכן הדיירים אינם בקיאים בנושאים משפטיים ובנושאים הנדסיים - וללא נוכחות בא-כוחם בשלב קריטי זה של בדיקת מומחה בית המשפט את דירתם - עלולות זכויותיהם להיפגע.

לתובעים אין את הבקיאות, הניסיון, המשאבים והמיומנות שיש לחברה הקבלנית ואין הם שווי כוחות לה; החברה הקבלנית היא בדרך כלל "שחקן חוזר" בבתי המשפט, ובמעמד חשוב זה של בדיקת הדירה על-ידי מומחה בית משפט - מעמד מכריע לכל הדעות - יש לה ניסיון ויתרון על פני הדיירים שלא יודעים למה לצפות, מה לומר ואיך להתנהג.

לכן, בצדק קבע בית המשפט כי הצדדים יכולים להיות מיוצגים בעת ביקורו של מומחה בית המשפט - על-מנת שיהיה מי שישמש פה לדיירים, ייאזן את הפער בין הצדדים ויגן על זכויות הדיירים.

כך למשל, כאשר יבקש מומחה בית המשפט מהדיירים לעיין ב"פרוטוקול המסירה" - אותו מסמך עליו הם היו חייבים לחתום כתנאי לקבלת המפתח לדירתם - יהיה זה תפקידו של בא-כוחם לטעון בפני המומחה כי מדובר במסמך משפטי, אשר על-פי הפסיקה - לא אמור להוות מסמך שבכוחו לבטל ליקויים, אין המומחה אמור להסתמך עליו בחוות דעתו, וכי רק לבית המשפט הסמכות להכריע אם יש "להתחשב" במסמך זה, אם לאו, עד כמה ובאילו נסיבות.

ראה בעניין זה, ת"א 1756/79 קראוס יהושוע ואח' נ' שכון ופיתוח לישראל בע"מ, בית המשפט המחוזי בחיפה , להלן ציטוט מפסק הדין:

"מה עוד שיש לתת את הדעת לחוסר השויון במעמדם של המשתכנים ושכון ופתוח האחד כלפי משנהו"


כך למשל, כאשר ישאל המומחה את הדייר האם הוא "שידרג" את דלת הכניסה או את ארון הכיור - יהיה זה בא-כוחו אשר יעמיד דברים על דיוקם ויגיד למומחה כי אותו "שדרוג" בו מדובר נעשה על דעת החברה הקבלנית, באישורה, בעידודה, על אחריותה ובביצועה - דבר המטיל את את האחריות לליקוי עליה ולא על הדייר.

ככל שלא יהיה מי שיומר למומחה דברים אלה - קיים חשש כי גם אם יבחין המומחה בליקוי נטען - הוא יבטלו בטענה משפטית [בחוסר סמכות] כי הדייר אחראי לליקוי היות שהוא "שדרג" על חשבונו פריט זה או אחר - קביעה לא נכונה מבחינה משפטית, אשר למרבה הצער נטענת לרוב מפי מומחים מהנדסים בחוסר סמכות, בחוסר הבנה ולפעמים גם בחוסר תום לב מתוך רצון להיטיב עם הקבלן.

הרצון להיטיב עם החברה הקבלנית נובע, לעתים, מהסיכוי לפגוש את נציגיה שוב ושוב בנסיבות דומות, בעוד את הדיירים ספק אם המומחה יפגוש...

קצרה היריעה מלהביא את כל הדוגמאות אשר ימחישו עד כמה חשובה נוכחות באי-כוח הצדדים בעת ביקורו של מומחה בית המשפט, ונסתפק הפעם בשתי דוגמאות אלה.

במקרה הנדון, המומחה מטעם בית המשפט, לא הסכים כי באת כח הדיירים תהיה נוכחת בעת ביקורו וזאת לאחר שהיא העירה לו כי פרוטוקול המסירה אותו לקח המומחה מהדיירים והכניס לתיקו [!] - הוא מסמך משפטי...

בעקבות דברים אלה, משביקש המומחה להמשיך את ביקורו ללא נוכחות באת-כוח הדיירים, דבר לו התנגדו הדיירים, התנגדה באת-כוחם ואשר היה בניגוד להחלטת בית המשפט - פנה האחרון לבית המשפט והציב תנאי ללא בסיס חוקי וללא סמכות כי הוא ימשיך בתפקידו כמומחה מטעם בית המשפט רק אם תינתן החלטה כי הביקור ייערך ללא באי-כוח!

לבקשה זו לא נעתר בית המשפט, מינויו של המומחה בוטל והוא נאלץ להחזיר את שכר הטרחה אותו קיבל מאת הדיירים.

עוד קבע בית המשפט כי הצדדים יהיו מיוצגים בעת ביקור המומחה מטעמו, וכי לביקור יתלוו גם מומחי הצדדים אשר יציגו בפניו את הליקויים. בכך, איזן בית המשפט את פער הכוחות המובנה אשר קיים בין הדיירים לבין החברה הקבלנית.

להלן החלטת בית המשפט בשלמותה:

בית משפט השלום בתל אביב - יפו

ת"א 47607-03-13 זילברברג ואח' נ/ שיכון ובינוי נדל"ן בע"מ ואח' / 22 אוגוסט 2013


בפני כב' השופט ישי קורן
מספר בקשה: 5

מבקשים

1. יוסף גולדקלנג

נגד

משיבים

1. ניר זילברברג
2. מעיין זילברברג
3. שיכון ובינוי נדל"ן בע"מ
4. שיכון ופיתוח לישראל בע"מ

החלטה

תביעה בעניין ליקויי בנייה.

ביום 1/8/2013 ביקש המומחה מטעם בית המשפט - המהנדס יוסף גולדקלנג - להחזיר לבית המשפט את המינוי שקיבל בתיק זה, בגלל התנהלות ב"כ התובעים והמומחה מטעם התובעים בעת הביקור בנכס. לחלופין, ביקש המומחה ליתן הוראות שונות בנוגע להתנהלות הצדדים בקשר עם חוות הדעת.

יום למחרת הגישה ב"כ התובעים בקשה לפסול את המומחה מטעם בית המשפט בגלל התנהלות המומחה במועד הביקור. בקשה זו הועברה לתגובת הצד שכנגד ולתגובת המומחה.

בכ הנתבעות ציין בתגובותיו להודעת המומחה ולבקשת התובעים כי הנתבעות אינן מעוניינות לנקוט עמדה בעניין שבין המומחה ובין התובעים ומותירות את העניין לשיקול דעת בית המשפט.

המומחה לא הגיש עד היום תגובה לבקשת ב"כ התובעים.

בנסיבות העניין, ומבלי שיש בכך כדי לקבל את טענות התובעים כלפי המומחה יוסף גולדקלנג, אני מבטל את מינויו של מר גולדקלנג כמומחה מטעם בית המשפט, לפי בקשתו, וממנה תחתיו את המהנדס יקי נחמן.

מר גולדקלנג יחזיר לצדדים את התשלום שקיבל עבוד מתן חוו הדעת, בתוך 14 יום מקבלת החלטה זו.

הצדדים יעבירו למומחה יקי נחמן את המסמכים הדרושים, ולאחר שישלמו את שכרו ייקבע מועד לביקור בנכס. הביקור בנכס יתקיים בנוכחות באי-כוח שני הצדדים ובנוכחות המומחים מטעם שני הצדדים. המומחה מטעם התובעים יציג בפני המומחה מטעם בית המשפט את הליקויים הנטענים ותינתן למומחה מטעם הנתבעת אפשרות להציג את עמדתו ביחס לכל ליקויי מהליקויים הנטענים.

המומחה ימציא את חוות דעתו עד ליום 10/11/13.

בתוך 14 יום מקבלת חוות הדעת רשאי כל צד להעביר למומחה שאלות הבהרה, והוא ישיב על השאלות בתוך 14 יום מקבלתן.

בנסיבות העניין אין תועלת בקיום הדיון הקבוע ליום 9/9/13 והוא יידחה ליום 9/12913 בשעה 11:30.

ניתן היום, ט"ז אלול תשע"ג, 22 אוגוסט 2013, בהעדר הצדדים.

ישי קורן, שופט

תאריך:  25/08/2013   |   עודכן:  25/08/2013
עו"ד טל רבינוביץ'
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בוטל מינוי מומחה שפגע בזכויות דיירים
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
שרה
18/04/16 22:56
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בסדרת המאמרים הבאה נציג את שלושת פלאי העולם (מעבר לשבעה הידועים), ונסביר איך יכול להיות שהם קיימים. נתחיל בפלא הפשוט יחסית: מדוע אנו משליכים את הדמוקרטיה לפח האשפה?
25/08/2013  |  אהרון שחר  |   מאמרים
לפני שלושים שנה קנו לי שעון. למען הדיוק, לפני שלושים ושלוש שנים. יקר לי השעון ותיקנתי אותו מספר פעמים כדי שאוכל להמשיך לענוד אותו על היד. מזכרת. בשבוע שעבר נכנסתי לשען עם בעיה. הוא הסתכל בשעון, הסתכל בי ובחיוך עצוב אמר: אין ברירה. כדאי שתקנה אחר. הלכתי כעוס גם עצוב.
25/08/2013  |  יאיר דקל  |   מאמרים
כבר שנים רבות שחברים טובים שלי מתווכחים איתי על "דעותי הקיצוניות" ואומרים לי שוב ושוב: "אנחנו לא לבד בעולם... אנחנו לא יכולים לעשות מה שאנחנו רוצים... מצפים מאיתנו לעשות כך או כך". אני בסבלנות רבה הייתי מנסה להסביר להם עד כמה לעולם לא אכפת מה יקרה לנו... כלום לא עזר. עכשיו תראו ידידי, הביטו סביבכם - ותבחינו שללא אשמתנו, אנחנו לבד
25/08/2013  |  יהודה דרורי  |   מאמרים
6 חודשים חלפו מאז הורכבה ממשלת נתניהו השלישית, העיתונאי לשעבר יאיר לפיד הפך לפוליטיקאי בהווה ולמשרד החינוך נכנס איש מעשה שכבר מזמן לא ראינו כאן, הרב שי פירון בחר לחולל סופת הוריקן במסדרונות המאובקים בתחום שכבר ראה כמעט הכל, אחרי כל כך הרבה דיירים : שולמית אלוני,יוסי שריד,זבולון המר, גדעון סער ועוד רבים שכל אחד מהם בחר בדרך שונה לנסות ולהטביע את חותמו על המערכת למען הדורות הבאים, אך הגיע הזמן לעצור ולשאול האם יש צורך לשנות משהו? אז כדי להמחיש טוב יותר את הנקודה אשתמש בהשאלה בשורה מסיפורה של לאה דולדברג, דירה להשכיר. הנאים התכנים בעינייך?
25/08/2013  |  אורי סויסה  |   מאמרים
את המאמר הבא פרסמתי ככתבו וכלשונו בעיתון הארץ ב-28.8.2003, בדיוק לפני עשר שנים, במלאת עשור להסכם אוסלו. החלטתי לפרסמו שוב לנוכח התנהגותו העלובה של האיש המחזיק בקרנות המזבח של משכן נשיאי ישראל שקיים אירוע מתוקשר עם שחקני כדורגל אירופיים מפורסמים, אך נמנע מלהשמיע את "התקווה", שמא זו תפגע ברגשותיהם העדינים של ילדי האויב שנכחו באירוע. החלטתי לפרסמו שוב לנוכח המצב שבו ראש ממשלתה הנבחר של ישראל מפקיד ומפקיר את ניהול גורלה של מדינת היהודים בידיהם ההרפתקניות של אנשי ה"חזון" שמעון פרס וציפי לבני. החלטתי לפרסמו שוב לנוכח תגובתה הרופסת של מדינת היהודים מול החרם שמתכננות כלפיה "המעצמות" האירופיות הקולוניאליסטיות, כולל גרמניה - דווקא גרמניה! - שלוחצת להפיכת לב ארץ ישראל ליודנריין (נקייה מיהודים) בשירות מכחיש השואה מרמאללה, וכולל בריטניה, זו שמנעה בכוח הזרוע כניסתם לארץ של פליטים יהודיים מאירופה.
25/08/2013  |  ד"ר רון בריימן  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
שופט המעצרים בנימין הירשל-דורון מפגין בקיאות רבה - לעיתים יותר מנציגי המשטרה - ושם לב לכל מילה הנאמרת באולמו    אירוע חריג ופסול מתרחש באולם בכיכובה של נציגת השב"ס
צבי גיל
צבי גיל
במערכה ההיברידית בין ישראל לבין אירן זאת כבר הצליחה בהיבט הפסיכולוגי והכניסה את הציבור הישראלי, שנמצא חצי שנה במתחים, ללחץ נפשי ללא תקדים    הפטפטת המדינית הבלתי אחראית שמהדהדת בתקש...
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il