|   15:07:40
  מרדכי ליפמן  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

ההסכם עם אירן

פניו של אובמה לאן?

אובמה, שרצה לפתוח דף חדש עם מדינות האיסלאם, התמיד ויתמיד בניסיונותיו במשך כל שנות כהונתו, תוך המתנה ל"פשרה" האמורה עם אירן, הגם שהיא עלולה לגלגל את האזור למלחמה כוללת ההסכם עם אירן - נייר לקמוס לעתיד הפוליטיקה האמריקנית
28/11/2013  |   מרדכי ליפמן   |   מאמרים   |   הגרעין האירני   |   תגובות
אובמה. מעוניין לפייס את האיסלאם [צילום: AP]

אובמה והאיסלאם
עוד בינואר 2009, בנאום ההשבעה שלו, אמר אובמה כי האיסלאם תרם לפיתוחה של ארה"ב. הוא הקדים ציון "עובדה" משונה זו (שאגב אין לה שמץ של אחיזה בהיסטוריה האמריקנית), לפני ציון תרומתה של היהדות האמריקנית לארה"ב, שאיננה שנויה במחלוקת

ים של מילים יצרו באחרונה העיתונות והמדיה האלקטרונית כאן, בניסיונן להסביר את מה שנראה כתפנית במערכת היחסים בין ארה"ב לאירן. אלא שלא ברור על מה ולמה ההפתעה. צפייה מדוקדקת והקשבה לאמירותיו ולדפוסי התנהגותו של נשיא ארה"ב מאז נבחר לתפקידו, יספקו את כל ההסברים הדרושים לשינוי הגדול, בבחינת הכל היה צפוי וגם הרשות (לאובמה) נתונה.

אחד הרמזים הראשונים לשינוי כיוון עתידי בפוליטיקה הגלובלית האמריקנית ולמדיניות פיוס של אובמה כלפי העולם המוסלמי, באה לידי ביטוי כבר בשנת 2010, כאשר הודיע הבית הלבן כי ארה"ב תימנע משימוש במונח "איסלאם קיצוני" ו"מיליטנטי" ותפסיק להתייחס למחבלים כיוצאי חלציהם של ארגוני האיסלאם הרדיקליים.

ג'ון ברנן, סגן היועץ לענייני ביטחון והממונה על המאבק בטרור בבית הלבן (מכהן כיום כראש ה-CIA), אמר כי אין לתאר את אויבי ארה"ב כג'יהאדיסיטים או איסלאמיסטים מכיוון ש"הג'יהאד הוא מאבק קדוש ועיקרון לגיטימי של האיסלאם, שכוונתו לטהר את האדם או את הקהילייה". הנחיות מתאימות הוצאו במדריך לארגוני המודיעין והלוחמה בטרור וספרי ההדרכה שונו בהתאם.

ואכן הממשל האמריקני כארגון ביורוקרטי ממושמע, חדל מלהשתמש במונחים "ג'יהאד" ו"איסלאמי". במקביל פנו "גורמים בבית הלבן" גם למדיה האלקטרונית והכתובה בארה"ב שלא להשתמש יותר במונח "גורמים איסלאמיים קיצוניים", או "איסלאם קיצוני". למשתאים הוסבר כי הביטוי הזה תואם אולי את העובדות, אולם אין הוא מסייע לשיפור מערכת היחסים עם המוסלמים באופן כללי. היה זה איתות ראשון על כוונותיו של נשיא ארה"ב לטווח ארוך. וראה זה פלא, השימוש במונח האמור אכן ירד פלאים. העיתונות האמריקנית שמזמן צייתה לכלל: לשמאל שור! אכן מיישרת קו, מהר, לכיוון שאובמה עצמו מכנה "מרכז שמאל"...

"אמריקה והאיסלאם אינם מנוגדים זה לזה"

ידיעות על נטיותיו הפוליטיות של אובמה הגיעו לתקשורת כבר מעת מינויו לנשיא. באחרונה שודרה תוכנית טלוויזיה במצרים ובה נטען כי ארה"ב נמנעת במכוון ממאבק בתנועת האחים המוסלמים בעולם בכלל ובמצרים בפרט. חבר המועצה העליונה המצרית ת'האני אלגבאלי, שכיהן בתפקיד סגן הנשיא הקודם של בית המשפט לחוקה במצרים, סיפר בתוכנית טלוויזיה מצרית בפריים טיים, כי בידי שירותי הביטחון המצריים מסמכים ולפיהם ה-C.I.A סייע לארגון האחים המוסלמים להגיע לשלטון במדינה.

לא ברור עדיין אם הטענה הזו נכונה. אם כן, היא משתלבת בפסיפס הגדל והולך ונפרס מול עינינו מאז נבחר אובמה לנשיאות. תבנית מערכת יחסי החוץ של ארה"ב בשנים הקרובות, נרקמת בשיטתיות, ולזכותו של אובמה יש לציין שהוא עצמו מעולם לא הכחיש ולא טשטש את רצונו ליצור שינוי באוריינטציה הכללית של ארה"ב. תמצית האוריינטציה הזו: לא עוד עוינות לאיסלאם, לא עוד ראיית האיסלאם כמקור לתנועות טרור אנטי-מערביות, אלא לידידות (ואם אפשר - עמוקה) עמו.

לכל המופתעים יש להזכיר כי עוד בינואר 2009, בנאום ההשבעה שלו, אמר אובמה כי האיסלאם תרם לפיתוחה של ארה"ב. הוא הקדים ציון "עובדה" משונה זו (שאגב אין לה שמץ של אחיזה בהיסטוריה האמריקנית), לפני ציון תרומתה של היהדות האמריקנית לארה"ב, שאיננה שנויה במחלוקת. אבל מה שמותר ליופיטר אסור לשור, כידוע. גם לעקם את העובדות מותר. כעבור חודשים אחדים, ביוני 2009, בנאומו בקהיר אמר אובמה, כי "האמת שאמריקה והאיסלאם אינם מנוגדים זה לזה ואינם צריכים להיות בתחרות. להפך, הם חופפים וחולקים עקרונות משותפים של צדק וקידמה, סובלנות וכבוד לכל יצורי אנוש". המנהיג האמריקני דיבר בנאומו על "העקרונות הנעלים המקשרים בין הדמוקרטיה לאיסלאם כגון צדק, קידמה, כבוד וסובלנות".

לשפשף את העיניים ולא להאמין.

מיותר לנהל ויכוח עם האמירות הללו. כל מי שמתעניין בהגות המוסלמית יודע שהדמוקרטיה והאיסלאם מנוגדים זה לזה מעצם טבעם. גם מילים נעלות לא ישנו את המצב. דמוקרטיה מבוססת על הפרדת רשויות, על בחירות לפרלמנט, על חקיקה מעשה ידי אדם, בעוד החוקה המוסלמית, השריעה, קובעת חד-משמעית כי אללה הוא המחוקק היחיד ואין בלתו. יתרה מכך, השריעה אף אוסרת על הקמת מפלגות פוליטיות שיתחרו בבחירות. זו הסיבה שתנועת האחים המוסלמים לא הקימה מפלגות פוליטיות במצרים, עד לנפילתו של מובארק.

רבים מותחים ביקורת על ארה"ב, טוענים כי היא מתכנסת לתוך עצמה, ומציינים את ירידתה מהמעמד המיוחד שהיא זכתה לו לאחר נפילת הגוש הסובייטי. אבל מעניין עד כמה המערב מחרה-מחזיק אחריה, למרות ירידתה. כבר עתה במערב מוגדרים האחים המוסלמים כ"מפלגות איסלאמיות מתונות", תוך התעלמות מוחלטת מהעובדות, ולמרות שתנועת האחים המוסלמים היא אשר הניחה את היסודות להתפרצות האיסלאם הרדיקלי במאה ה-20, התפרצות שממנה הסתעפו ארגוני הג'יהאד השונים, כאשר מטרתה הינה הקמת ח'ליפות חדשה.

אחד העקרונות המנחים את האיסלאם הוא כמובן השריעה, ופועל יוצא מכך היא האמונה בעליונותו על פני דתות אחרות. באיסלאם נקבע מעמד נחות לאישה, עונש מוות על המרת דת, ומיושמים עונשים גופניים אכזריים. בעוד שבמערב, מאז ביטול האינקוויזיציה, והופעת הרפורמציה, הם לחלוטין מחוץ לקאנון הדתי. גם אם הייתה התקדמות במדינות ערב והשריעה אינה מופעלת במלואה, הרי שהנאמנות לה היא מוצהרת גם מוצהרת. ואוי למנהיג שיכפור בכך. העקרונות הבסיסיים של האיסלאם לא השתנו ובשלב זה אין מי שיעז להציע פרשנות מקלה, אם חפץ חיים הוא. יצוין גם שברבות ממדינות ערב רוב האזרחים דוגלים עדיין ביישום השריעה במינונים שונים. זאת למרות דיונים רבים שהתקיימו על הנושא במשך מאות שנים.

ארה"ב והמהפכה האיסלאמית במצרים
ההפיכה במצרים [צילום: AP]

אולם נראה כי כישלונו הגדול ביותר של אובמה הוא במצרים. ארה"ב עשתה שם מאמץ גדול לתמוך באחים המוסלמים. ב"ניו-יורק טיימס" דווח עוד ב-4 בפברואר 2011, ימים ספורים לפני נפילתו של מובארק, שהבית הלבן, שרצה בסילוקו של מובארק, פועל לכך כי הממשלה הבאה תכלול את האחים המוסלמים. שרת החוץ של אובמה, הילרי קלינטון, הודיעה בכנס בבודפשט ב-30 ביוני 2011 כי ארה"ב החליטה להרחיב את קשריה עם האחים המוסלמים. היא אמרה כי בהתחשב בהתפתחויות בזירה הפוליטית במצרים יש לארה"ב אינטרס לקיים דיאלוג עם כל הכוחות הפוליטיים הדוגלים בשלום, והמחויבים לאי-אלימות לקראת הבחירות לפרלמנט ולנשיאות. עוד אמרה כי "אנו מקבלים בברכה דיאלוג עם חברי האחים המוסלמים". אחרי נפילת מובארק אכן שם אובמה את יהבו על האחים המוסלמים, כנראה מתוך אמונה כי הם מהווים כוח פוליטי משמעותי בחברה המצרית והערבית וכביטוי נוסף לרצונו לפייס את האיסלאם ולפתוח דף חדש ביחסים עמו.

הקשר בין ארה"ב לאחים המוסלמים הפך לגלוי ולחלק מהדיאלוג של ארה"ב עם "מצרים החדשה" לאחר הכרזתה הנ"ל של הילרי קלינטון. בעקבות דבריה התרבו הידיעות בתקשורת המצרית על תמיכה פוליטית ואף כספית של אובמה באחים המוסלמים.

הממשל האמריקני נתן להבין מהר מאוד כי הוא אינו מרוצה ממעצרו של מורסי, אך נמנע מלקבוע כי מעצרו מהווה הפיכה צבאית, מה שהיה מחייב אותו להפסיק לחלוטין את הסיוע למצרים. עם זאת, לאחר מספר שבועות של היסוסים החליט אובמה על מהלך חלקי: עיכוב חלק מן הסיוע הצבאי הדרוש כל כך למצרים. זו ראתה בהחלטה זו עלבון ופגיעה בבת ברית נאמנה במשך עשרות בשנים. התוצאה הייתה שדעת הקהל המצרית הגבירה את רגשותיה האנטי אמריקניים ומצרים נאלצת להישען על סעודיה ומדינות המפרץ בכל הקשור לגבי סיוע כלכלי, ואף רמזה כי תשקול רכישת נשק ברוסיה ובסין. נראה כי גם ביקורו של שר החוץ ג'ון קרי השבוע בשמונה מדינות באזור, לא יוכל לתקן את אובדן האמון בארה"ב אצל רבות ממדינות ערב.

תוצאת השינוי: הגברת
אי-היציבות האזורית
רה"מ נתניהו. צודק! [צילום: AP]

נתניהו צודק
עכשיו בראש סדר היום, ההסכם עם אירן, באשר לתוכנית הגרעין שלה. כבר היום ברור כי הצדק עם ראש הממשלה. ההסכם לא ימנע מאירן גישה לחימוש אטומי ולכן הוא לא ישביע את רצונן של ישראל, סעודיה ומדינות המפרץ וגם לא את טורקיה

כיום נראה כי ממשל אובמה פעל נגד האינטרסים של ארה"ב עצמה. המשטר החדש במצרים נאבק באחים המוסלמים המייצגים את האיסלאם הרדיקלי - והוא גם מבקש מעצם טבעו, לקיים יחסי קרבה עם המערב, אלא שזה נגרר אחרי ארה"ב, מפנה לו כתף קרה. ללא ספק, המדיניות האמריקנית במקרה זה הגבירה את אי-היציבות באזור כאשר בנות בריתה כגון סעודיה ומדינות המפרץ הפרסי מתקשות להבין את כוונותיה. לכל זאת יש להוסיף כמובן את הגמגום וחוסר ההחלטיות של אובמה מול סוריה.

מכאן יובן כי המהלך האחרון של אובמה הינו במסגרת הפאזל אותו ציינו קודם ואותו הוא בונה בשקדנות ובשיטתיות: פיוס האיסלאם. עכשיו בראש סדר היום, ההסכם עם אירן, באשר לתוכנית הגרעין שלה. כבר היום ברור כי הצדק עם ראש הממשלה. ההסכם לא ימנע מאירן גישה לחימוש אטומי ולכן הוא לא ישביע את רצונן של ישראל, סעודיה ומדינות המפרץ וגם לא את טורקיה. בעקבות ההסכם יתחיל מרוץ חימוש גרעיני במזרח התיכון, וזה יסכן לא רק את האזור אלא את העולם כולו.

ניתן לומר כי אובמה, שרצה לפתוח דף חדש עם מדינות האיסלאם - מהלך שהיה בלתי אפשרי מלכתחילה על-רקע תפיסת העולם של האיסלאם - התמיד ויתמיד בניסיונותיו במשך כל שנות כהונתו, גם אם הדבר יגרום לגל אנטי אמריקני נוסף במזרח התיכון, יפגע בבנות בריתו הקרובות באזור, וכל זאת תוך המתנה ל"פשרה" האמורה עם אירן, הגם שהיא עלולה לגלגל את האזור למלחמה כוללת.

כבר דנו למעלה מה הם מניעיו האמיתיים של אובמה. אבל נראה שהוא גם מנצל בכישרון רב מומנטום המבוסס על רתיעה של ציבור בוחריו מפני הרפתקאות צבאיות נוספות, אחרי ההסתבכויות בעירק ובאפגניסטן, על ירידה בחשיבותו האסטרטגית של המזרח התיכון לאחר שארה"ב התחילה להפיק נפט וגז מפצלי שמן, ופחתה תלותה במקורות הנפט באזור. היום המעצמה הראשונה בעולם, אינה חשה יותר צורך להשקיע בהבטחת דרכי ההספקה של הנפט.

מעל לכל, כנראה ששורש השינוי ההיסטורי הוא המגמה של נשיא ארה"ב להשקיע אותם מאמצים אדירים הנדרשים לשנות את כיוונה ומסלולה של אוניית הענק האמריקנית אל עבר העולם המוסלמי. הוא מאמין שניתן להידבר עם מדינות ערב והאיסלאם, להגיע לפשרות באמצעות מדיניות של פיוס ודיפלומטיה, ובדרך זו לשנות את תדמית ארה"ב שהמוסלמים בנו לעצמם. אובמה בונה בשיטתיות שינוי אסטרטגי עמוק מאוד, מופלג, באוריינטציה הפוליטית ואולי גם בתרבות השלטון של ארה"ב. האם הוא יצליח? העתיד יאמר את דברו.

תאריך:  28/11/2013   |   עודכן:  28/11/2013
מרדכי ליפמן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
פניו של אובמה לאן?
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מאמר מעניין.
30/11/13 22:40
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  הגרעין האירני
כחצי שנה לפני הסכם הגרעין בזנבה ארה"ב ואירן קיימו שיחות בערוץ חשאי. המגעים לכינון הערוץ החלו עוד לפני הבחירות באירן, ולכן הסיבה לתחילתן איננה בחירתו של רוחאני לנשיא אירן. אם כך מהן הסיבות לכך? בהכללה ניתן לומר כי הסיבה העיקרית הינה כמו תמיד הכסף. הסנקציות כנגד אירן פוגעות בכלכלתה והן מוצגות כמניע העיקרי לרצון האירני להסכם. אבל הסנקציות פוגעות גם בארצות רבות שאינן יכולות להיות בקשרי מסחר עם אירן, כמו למשל חברת רנו הצרפתית שנפגעה, או הודו שכבר פנתה להזמין נפט מאירן. ויש רבות נוספות.
28/11/2013  |  אבנר יופי  |   מאמרים
במאמר אורח בעמוד האופ-אד ב"ניו-יורק טיימס", מותח יעקב עמידרור, לשעבר ראש המטה לביטחון לאומי במשרד רה"מ, ביקורת נוקבת על ההסכם בין שש המעצמות לבין אירן. עמידרור, שאינו נושא עתה שום תפקיד רשמי, מרשה לעצמו להחריף את טון הביקורת נגד ההסכם ואומר דברים שרה"מ בנימין נתניהו אינו יכול להרשות לעצמו לומר.
28/11/2013  |  רן דגוני   |   חדשות
האמת על ההסכם בין המעצמות לאירן מתחילה לצאת לאור, והיא עוד פחות נעימה ממה שפורסם עד כה בינתיים צה"ל מתכונן לעימותים אפשריים עם הפלשתינים וגם תזכורת היסטורית לימי המכבים, בלי אף מילה נוספת
28/11/2013  |  אריאל י. לוין  |   מאמרים
נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, ביקש מראש הממשלה, בנימין נתניהו, לקחת פסק זמן מה"ביקורתיות הצעקנית" שלו ביחס למשא-ומתן עם אירן, כך דיווח (יום ה', 28.11.13) העיתונאי האמריקני דיוויד איגנשיוס בטור שהוא כותב בעיתון וושינגטון פוסט.
28/11/2013  |  איציק וולף  |   חדשות
במאמרו "זהירות, קונספציה" הכריז ירון לונדון (ידיעות אחרונות, 18.11.13) שהדיון הציבורי בעניין הפצצה האירנית "מאכזב בדלותו". לונדון קבל שפוליטיקאים ועיתונאים נגררו אחרי עמדת ראש הממשלה, ולא שאלו שאלות קשות בעניין הנחות היסוד שלו. הכותב סיים בהבעת חשש ש"אנחנו משחזרים את הליקוי שהתגלם בקונספציה המפורסמת", בהתכוונו למציאות מלפני כארבעים שנה, ערב מלחמת יום הכיפורים.
27/11/2013  |  ד"ר רון בריימן  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי ראש, ביבי אשם    נתניהו היה חייב להתפטר דקה אחת לפני הרצי הלוי ורונן בר    איני בא לטעון כי חליוה אינו צריך להתפטר, צריך גם צריך אחריהם? איתם? לא חשוב
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il