|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
הנושים איבדו את האמון בו [צילום: פלאש 90] החליט במהירות ורוצה לבצע במהירות [צילום: פלאש 90]

דנקנר וקפטן סמית

שבע הערות לאחר ההחלטה על עתיד השליטה באי.די.בי: על השופט איתן אורנשטיין, על הכישלון של נוחי דנקנר ועל ההתנהגות של מוטי בן-משה
19/12/2013  |   איתמר לוין   |   מאמרים   |   אי.די.בי. - המשבר   |   תגובות


פרק 11478-06-13, אי.די.בי אחזקות / פס"ד
אישור העברת השליטה באי.די.בי אחזקות לידי מוטי בן-משה ואדוארדו אלשטיין, בכפוף לחשיפה מלאה של צורת השליטה בעסקיהם ושל מקורותיהם הכספיים

החלטה נכונה
רשות ני"ע לא הבינה? [צילום: פלאש 90]

נתחיל מהשורה התחתונה. החלטתו של השופט איתן אורנשטיין בתיק אי.די.בי נכונה ומתבקשת. היא מאזנת היטב בין שני עקרונות חשובים: כיבוד רצונם של הנושים, והבטחה שקונצרן כה גדול יעבור לידי מי שיוכל לשלם תמורתו ושיהיה ברור מיהו.

חשוב גם לקצר ככל הניתן את תקופת האי-ודאות בה מצוי אי.די.בי, ולכן היה מקום להחלטה שמשמעותה: מוטי בן-משה ואדוארדו אלשטיין יקבלו את השליטה, בכפוף לכך שיינתנו תשובות מספקות ליכולתם הכספית ולמבנה השליטה בעסקיהם. אני מכיר שופטים שהיו מושכים את העסק הזה עוד כמה שבועות ואפילו כמה חודשים, אך אורנשטיין הגיע למסקנה במהירות, פרסם אותה עוד יותר במהירות ומנסה ליישם עוד במהירות האפשרית. האם זה ייתכן – על כך כבר עמד כאן יואב יצחק.

מה שאני לא מצליח להבין, הוא מדוע רשות ניירות ערך וכונס הנכסים הרשמי סברו שיש לדחות את הגילוי עד לאחר מכירת השליטה. כפי שאומר אורנשטיין בצדק רב, זה עלול להיות מאוחר מדי. שני פרופסורים מכובדים – שמואל האוזר ודוד האן – לא מבינים לבדם את הנקודה הכל-כך ברורה הזאת? מגיע לנו הסבר.

מה עם העובדים?
אצלה זה לא היה קורה [צילום: מן הטלוויזיה]

מצד שני, יש לי שתי הערות קטנות ותמיהה אחת גדולה על החלטתו של אורנשטיין. ההערה הקטנה הראשונה: אורנשטיין אומר שאינו רואה את הצעתם של נוחי דנקנר ואלכסנדר גרנובסקי כהצעה של אי.די.בי עצמה, אך באותה נשימה מתייחס להתנגדות של החברה ואומר (אם נעביר את שפתו המדודה לשפת העם) שבמצבה הנוכחי מוטב שתשתוק. אני יודע שזה לא אותו הדבר, אבל בכל זאת – סתירה קלה.

ההערה הקטנה השנייה: אורנשטיין אומר שדנקנר אינו יכול לבוא בטענות על העדר הגילוי מצידו של בן-משה, כאשר גם גרנובסקי לא ממש נחשף. אני לא מבין מה עניין שמיטה להר סיני, ובמיוחד כאשר בסופו של דבר אורנשטיין עצמו מגיע בדיוק לאותה מסקנה.

התמיהה הגדולה: בכל 48 עמודי החלטתו של אורנשטיין, על למעלה מ-16,000 המילים שיש בה, לא ראיתי אפילו פעם אחת את המילה "עובדים". מדובר באלפים רבים המועסקים בסלקום, שופרסל, כלל ביטוח ויתר חברות הקונצרן, אך אורנשטיין מתעלם לחלוטין מהשאלה מה יעלה בגורלם. הם גם לא היו צד לדיון. אצל ורדה אלשיך, עם כל הביקורת שלי עליה, זה לא היה קורה. היא הייתה מבקשת לשמוע מהרוכשים מה תוכניותיהם וכמה מן העובדים בכוונתם להעסיק, והייתה מכניסה זאת כשיקול חשוב בהחלטתה.

יתרה מזאת: כאשר מצרפים את חוסר הידיעה על בן-משה ואלשטיין, עלול להתעורר החשש שהם ינסו למקסם במהירות את רווחי הקונצרן כדי להחזיר את השקעת העתק שלהם בו. זה כמובן לגיטימי, אך בית המשפט רשאי ואף צריך להביא זאת בחשבון. עוד לא מאוחר לתקן השמטה זו ולבקש מן השניים הבהרות גם בנושא זה.

עדיף הרכב
טעות שלה [צילום: יוסי זליגר]

עוד משהו על אורנשטיין, ודווקא משום שאני סבור כאמור שהוא קיבל את ההחלטה הנכונה. היה ראוי שבתיק הזה ידונו שלושה שופטים. איכשהו לא סביר בעיני, שאדם אחד – מוכשר ככל שיהיה, חכם ככל שיהיה, הגון ככל שיהיה – יכריע לבדו בגורלם של מיליארדים רבים של שקלים ואלפים רבים של עובדים.

כאשר בית המשפט המחוזי דן בערעור על פסיקת מזונות של כמה מאות שקלים, הוא יושב בהרכב של שלושה שופטים. תיקי פשיעה חמורה, שהשלכותיהם החברתיות והמשקיות מזעריות, נדונים בפני שלושה שופטים. נשיא בית המשפט המחוזי בירושלים, דוד חשין – שכיהן בפועל בעליון והיה נשיא גם בנצרת – החליט בענווה ובחוכמה לצרף אליו עוד שני שופטים להכרעה בגורל הבחירות בבית שמש.

מול כל אלו, האם בתיק אי.די.בי מספיק שופט אחד? לא היה כדאי לשמוע עוד שתי דעות? והרי במחוזי בתל אביב יש מחלקה כלכלית ויש עוד שופטים העוסקים בפירוקים, ולא מדובר בתיק שהיה משבית את השלושה למשך חודשים. הותרת המלאכה בידי אורנשטיין לבדו היא טעות שלו ובעיקר של הנשיאה דבורה ברלינר. כדאי להפיק לקחים לעתיד.

טביעת הטיטניק
הוא האחראי, לא הקרחון

אדוארד סמית היה רב-החובל שתחת פיקודו טבעה הטיטניק והוא האחראי לאסון, לא הקרחון בו התנגשה. סמית ידע שהקרחון שם, אך לא קיבל בזמן את ההחלטות הנכונות. נוחי דנקנר היה רב-החובל שתחת פיקודו כמעט וטבע קונצרן אי.די.בי. הוא ראה את המשבר של 2008 (ולמרבה האירוניה דווקא התכונן לא רע לקראתו), הוא ראה את הרגולציה הפוגעת בסלקום, הוא ראה את המחאה החברתית המזיקה לשופרסל, הוא ראה שמעריב מדמם ללא הרף. הוא ראה את הכל, אך לא קיבל בזמן את ההחלטות הנכונות. לכן דנקנר אחראי, וכל השאר הוא טיעונים להקלה בעונש.

אין כל ספק שנושי אי.די.בי איבדו את האמון בדנקנר, ואפשר בהחלט להבין אותם. ככלות הכל, הוא האיש שתחת שרביטו יאלצו לספוג תספורת של 30%. השאלה הגדולה היא, מה יקרה אם הצעתם של בן-משה ואלשטיין תיפול אחרי הליך הבדיקה. האם אורנשטיין יכפה על הנושים להותיר את הקונצרן בידי המתמודדים היחידים שנותרו – גרנובסקי האלמוני ודנקנר הכושל? האם יפתח מחדש את ההתמודדות וידון את אי.די.בי לעוד תקופה של חוסר ודאות? או שמא ידחה את הסדר הנושים וכמעט יכריח את הנושים לבקש את פירוק הקונצרן?

לא לקפוץ
תתמקד במה שאתה מבין בו [צילום: AP]

הערה קצרה בנוגע להשקעה בולטת נוספת של דנקנר: בנק קרדיט סוויס. הרגולציה כמעט ואינה מותירה מרווח תמרון של השקעה בישראל לקונצרנים הגדולים ולכן הם נאלצים לחפש השקעות בחו"ל. הטעות הגדולה של דנקנר הייתה, שהוא הלך על תחום שאינו מכיר ובוודאי שאין לו בו יתרון יחסי – בנקאות בינלאומית. הוא היה צריך לנתב את עודפי המזומנים של אי.די.בי לתחומים סינרגטיים יותר לפעילות הקונצרן (למשל: חברות סלולר או רשתות מזון), ובוודאי שלגוון הרבה יותר את ההשקעות. זהו כישלון קולוסאלי, שמן הראוי שיהווה תמרור אזהרה לכל איש עסקים: תתמקד במה שאתה מבין בו ואל תקפוץ מעל הפופיק.

שחצני ובריוני
נאומי בחירות [צילום: פלאש 90]

בן-משה מטריד אותי לא רק בגלל האנונימיות שלו, אלא גם בגלל הסגנון השחצני והבריוני שלו. הוא עוד לא קנה את הקונצרן, וכבר מכריז שיעשה בו גדולות ונצורות, אם כי לא אומר שום דבר שמעבר לנאומי בחירות. הוא תוקף בשצף-קצף את דנקנר, כאילו הלה הוא בעל-מכולת נוכל. הוא מפטר בהבל פה את כל מנהלי אי.די.בי, מבלי שפגש אישית איש מהם.

בן-משה, היחצ"נים שלו ועורכי דינו מתנהגים כאמור גם בבריונות מילולית, הן בהודעות לעיתונות והן במסמכים המוגשים לבית המשפט. הדוגמה הבולטת ביותר היא האיום לתבוע את רו"ח יהודה ברלב על חוות הדעת שהכין עבור דנקנר. או שעורכי הדין של בן-משה לא יודעים שאין להם עילת תביעה, ואז כישוריהם המשפטיים מוטלים בספק רב; או שהם יודעים ובכל זאת מאיימים, ואז מידת האתיקה שלהם מוטלת בספק רב. ובכל מקרה, בן-משה הוא האחראי להתנהלות הזו, שרחוקה מאוד מלהתאים למי שרואה את עצמו עומד או-טו-טו בראש הקונצרן הגדול ביותר בישראל.

מי הכריע
זה שרצה למחוק 150 מיליון שקל [פלאש 90]

זה מוביל אותי לעוד נקודה. קראתי בגלובס מאמר ולפיו אורנשטיין קיבל החלטה אמיצה, והדף את הנסיונות לתאר בזלזול את בן-משה כ"גרוזיני" ואת אי-רצונה של העילית העסקית לקבל מישהו שאיננו "משלה". המאמר הזה, של עיתונאית מעולה שאני מלא הערכה כלפיה – סטלה קורין-ליבר – מחייב שתי הערות עובדתיות.

האחת: כפי שראינו, ההתלהמות הייתה דווקא בעיקר נחלתו של בן-משה. השנייה: כך אושרה הצעתם של בן-משה ואלשטיין באסיפת הנושים. תחילה היא קיבלה 71% מהקולות לעומת 29% שניתנו להצעתם של דנקנר וגרנובסקי. כאשר התבקשו הנושים להצביע רק על הצעתם של בן-משה ואלשטיין, היא השיגה את הרוב הדרוש של 75%. אתם יודעים מי הכריע את הכף? בנק לאומי. זה שרצה למחוק לדנקנר 150 מיליון שקל מחובותיו האישיים. אז אני ממש לא מבין מהיכן באה האמירה בנוגע ליחסה של האליטה לבן-משה.

תאריך:  19/12/2013   |   עודכן:  19/12/2013
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
דנקנר וקפטן סמית
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אביקו הדלפון
19/12/13 11:21
2
שלומי האירני
19/12/13 11:27
פורום: אי.די.בי. - המשבר כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  אי.די.בי. - המשבר
בעקבות החלטת בית המשפט על העברת השליטה של אי.די.בי, מסרה (יום ד', 18.12.13) אריאלה סיסו, יו"ר ועד עובדי שופרסל, כי החליטה לבדוק את השלכות המהלך על עתיד 13,500 עובדי רשת הקמעונאות, הנמצאת בבעלות אי.די.בי.
18/12/2013  |  עופר וולפסון  |   חדשות
"אני מאשר את הסדר הנושים של אי.די.בי. חברה לאחזקות בע"מ, לפי הצעת אלשטיין-אקסטרא. עם זאת, פסק הדין לא ייכנס לתוקף, אלא רק בכפוף לכך שיוחלט, כי ניתן מידע מספק באשר לבעלי השליטה, ובהתאם להוראות שבפסק הדין" [השופט איתן אורנשטיין, 17 בדצמבר 2013, במעמד הצדדים].
18/12/2013  |  יואב יצחק  |   כתבות
"ניתן להעלות על הדעת מצב, שבעוד כשנה, לאחר שההסדר יאושר, ולאחר שקבוצת אלשטיין-אקסטרא תקבל את השליטה בחברה, היא תפעל לגיוס הון, ואז יתברר לראשונה שאינה עומדת בתנאי פרסום תשקיף. בהינתן תרחיש כאמור, עלול הדבר לגרום לכאוס שיהיה קשה לתקנו, וזאת בצד נזק לנושים, שספק אם יוכלו לקבל את יתרת המגיע להם, ולא ניתן לשלול גם נזק לציבור בכללותו, ובמיוחד שכספי הציבור גם מושקעים באג"ח של החברה".
17/12/2013  |  איתמר לוין  |   חדשות
"כי אחד העקרונות השולטים בדיני הסדרי נושים הוא כיבוד רצונם של אלה. משכך, יימנע בית המשפט, ככלל, שלא לכבדם, אלא אם הונחו לפניו טעמים כבדי משקל להורות אחרת. הנימוקים שביסוד טענתה זו של קבוצת דנקנר אינם מגיעים לרף ההוכחה הנדרש על-מנת שלא לכבד את רצון הנושים ולסטות מהעיקרון האמור". כך אומר (יום ג', 17.12.13) השופט איתן אורנשטיין בדחותו את התנגדותו של נוחי דנקנר לאישור הצעתם של מוטי בן-משה ואדוארדו אלשטיין לרכישת אי.די.בי.
17/12/2013  |  איתמר לוין  |   חדשות
השופט איתן אורנשטיין קובע (17.12.13), כי ניתן לכפות הסדר על חברה חדלת פרעון. בכך דוחה אורנשטיין טענה מרכזית של קבוצת אי.די.בי. לדבריו, זוהי החלטה ראשונה מסוגה, בהעדר פסיקה של בית המשפט העליון והחלטות קודמות של בתי משפט מחוזיים, שכן כמעט תמיד ההצעות מוגשות על דעתן של החברות.
17/12/2013  |  איתמר לוין  |   חדשות
רשימות נוספות   /   אי.די.בי. - המשבר  /  מי ומי  
דנקנר: עוד לא נאמרה המילה האחרונה  /  איציק וולף
אלשטיין ובן-משה יחשפו - ואז ירכשו  /  איתמר לוין
נתייחס לנוחי דנקנר כמו אל כל לווה אחר  /  איתמר לוין
מגדל בבל, פרופגנדה  /  יואב יצחק
בעל ההון או 'קוף'  /  יואב יצחק
קרקס אלשטיין  /  יואב יצחק
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
יוסף אליעז
יוסף אליעז
אין מנוס מלשמור על ערנות, איסוף מודיעין ומלאי מספיק של חימוש, לרבות מטוסים, טילים ותחמושת אחרת כמו גם אמצעים לגיוס מהיר של כוחות מילואים, רפואה וכל שחיוני להגנה
דן מרגלית
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il