חלק ניכר ממבני השירותים הציבוריים הממוקמים בתחנות המרכזיות ובמסופי הנוסעים בתחבורה הציבורית, מלוכלכים באופן כמעט קבוע ורמת הניקיון וההיגיינה בהן נמוכה.
יש אף נוסעים שמתאפקים מלעשות צרכיהם בשירותים אלה, כדי לא לפגוש בשתן או לעיתים אף צואה על הרצפה או על האסלה שלא נוקו במשך שעות רבות או בהעדר נייר טואלט כדי לנגב לאחר עשיית הצרכים. ואכן שתן על הרצפה או על האסלה ושיירי צואה שלא מנוקים שעות רבות והיעדר נייר טואלט לניגוב, הן תופעות שכיחות בשירותים הציבוריים, לפחות בחלק מהתחנות המרכזיות ברחבי הארץ.
המקומם במיוחד בעניין הוא שבכניסה לחלק ניכר משירותים ציבוריים אלה, עומד אדם או מכונת גבייה אוטומטית וגובים מכל משתמש שקל אחד לפחות. הסכום הנגבה הוא עבור תחזוקת השירותים ושמירת ניקיונם, אז למה לא מגיע לנו שהשירותים יהיו נקיים?
במילים אחרות, אנו משלמים עבור שירות ולא מקבלים אותו. צאו וחישבו איזו הכנסה חודשית מכובדת יש לבעלי השירותים או האחראים לשירותים בתחנות המרכזיות בהם יש מספר גדול של משתמשים כמו למשל בתל אביב או בירושלים. הכנסה זו יכולה להסתכם בכמה עשרות אלפי שקלים בחודש. אז דחילק, תרוויחו, אבל תנו שירות הוגן.
צריך לסייג את הדברים, למען ההגינות ולומר כי יש תחנות מרכזיות חדשות ואחרות שרמת הניקיון של השירותים הציבוריים בהם סבירה, אבל בסך-הכל מצב הניקיון בשירותים הציבוריים בתחנות המרכזיות טעון שיפור רב.
הרושם הוא, שלפחות חלק מהאחראים לשירותים הציבוריים בתחנות המרכזיות לא מתאמצים במיוחד להקפיד על שמירה שוטפת ואינטנסיבית על ניקיון השירותים אחרת, לו היו מתאמצים ומקפידים בנושא, סביר להניח שהשירותים היו נקיים לאורך כל שעות פתיחתם.
התנועה הגדולה והמסיבית לחלק משירותים ציבורים אלה, מחייבת ניקיונם כל חצי שעה לפחות. אלא שלפחות חלק מבעלי השירותים או האחראים לתחזוקתם או לניקיונם, חוסכים כנראה בכוח אדם, חומרי ניקוי ונייר טואלט, כדי למקסם רווחים. רמת הפיקוח על אחזקת וניקיון השירותים הציבוריים בתחנות המרכזיות מצד גוף כלשהו כנראה נמוכה, שכן אם היה פיקוח צמוד ו"אכפתי", סביר להניח, שהשירותים היו נראים אחרת.
גם המשתמשים בשירותים "אשמים" במידה מסוימת במצב זה. הם אדישים ובדרך-כלל לא מתלוננים, גם אם השירותים מלוכלכים ומשלימים למעשה עם המצב, ובכך למעשה נותנים גושפנקא להמשכו. גם אם מישהו רוצה להתלונן, הוא אינו יודע כיצד לעשות זאת ולמי עליו לפנות בתלונתו ומי האחראי על השירותים. טוב יעשה
משרד התחבורה, אם יוציא תקנה, אם זה בכלל בסמכויותיו, המחייבת בעלי תחנות מרכזיות ומסופים בהסעה הציבורית לציין במקום בולט מי האחראי על השירותים הציבוריים וכן כתובת ברורה למשלוח תלונות, ומספר טלפון זמין כדי להתלונן בזמן אמת על מצב השירותים.
זה יכול לסייע ולו במעט לשיפור מצב ניקיון ותחזוקת השירותים. וכמו-כן, יש לחייב בתקנות מחייבות ומפורטות את בעלי שירותים ציבוריים או אחראים להם להקפיד על ניקיון השירותים שאם לא כן, יהיו צפויים לענישה וקנסות משמעותיים. רק כך תופעת השירותים הציבוריים המלוכלכים אם לא תיעלם לפחות תצטמצם משמעותית.
אני מזמין את שר התחבורה, ישראל כ"ץ, האחראי על התחבורה הציבורית בארץ, לבקר ביקור פתע בתחנות המרכזיות ולראות במו עיניו את רמת הניקיון הנמוכה בשירותים הציבוריים בהן, אך ספק אם יענה להזמנתי, כי ודאי יש לו דברים חשובים יותר מאשר לטפל בזכויותיהם הבסיסיות של נוסעי התחבורה הציבורית, שהם בחלקם הגדול נמנים על אוכלוסייה חלשה ולא מקושרת ומכאן הזלזול בה.
אני מזמין כל קורא שנתקל בתופעה של שירותים ציבוריים מלוכלכים במיוחד מתמשכת לפנות משרד התחבורה ולהתלונן. ייתכן שמשרד התחבורה לא אחראי ישירות לעניין זה, אלא החברות בעלות התחנה המרכזית, אבל בהעדר כתובת מסודרת להתלונן למשרד התחבורה, הוא האחראי מיניסטריאלית על שירותי התחבורה הציבורית.