|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

שישה בשישי

רבותי, ההיסטוריה חוזרת

ממשל אובמה חוזר על אותן טעויות ומזכיר את הגדרתו של אינשטיין ל"טירוף" האנטישמיות והגזענות שוב כאן; רק התירוצים משתנים עוד לא נולד ראש הממשלה שיגיד לצה"ל: עד כאן החיסולים בלב הערים נמשכים משום שהמשטרה רשלנית ועצלנית פרנק רוזיה זוכר את היום בו נחת בנורמנדיה סעודיה התערבה בנעשה בסוריה כבר ב-1944
21/02/2014  |   איתמר לוין   |   מאמרים   |   שואה וגבורה   |   תגובות
לחיות שוב את העבר [צילום: פלאש 90]

עוד משהו קטן
"אלה שאינם מסוגלים לזכור את העבר, נידונים לחזור ולחיות אותו". אמרתו של ג'ורג' סנטיאנה החקוקה בבלוק הראשון של המוזאון במחנה אושוויץ.


ארה"ב
ארה"ב המומה מהאלימות באוקראינה [AP]

שלוש כותרות בתוך יום אחד השבוע (יום ג', 18.2.14): ארה"ב אומרת שמלחמת האזרחים בסוריה תיפתר רק באופן דיפלומטי, ארה"ב המומה מהאלימות באוקראינה וקוראת לאיפוק, ארה"ב משדרת פסימיות בנוגע לסיכוי להגיע להסכם עם אירן. מה שמלמד, שהיסטוריה החוזרת על עצמה יכולה להתרחש בטווחים הרבה יותר קצרים ממה שאנחנו רגילים לכנות "היסטוריה".

המשותף לשלוש הכותרות הללו הוא האימפוטנציה המוחלטת של ארה"ב. היא מדברת - ואיש אינו מקשיב. פעם, כאשר ארה"ב הייתה מתעטשת, העולם היה חוטף שפעת. היום ארה"ב יכולה ללקות בדלקת ריאות וזה לא יזיז לאיש. וזה קורה שוב ושוב ושוב בחמש השנים האחרונות, שלא במקרה חופפות לשנות נשיאותו של ברק אובמה. הדבר בולט במיוחד בהקשר של אוקראינה: רוסיה בוחשת, אירופה פועלת - וארה"ב מדברת.

שני דברים מדאיגים מאוד במצב הזה, מעבר לכך שארה"ב איבדה את מעמדה כמעצמת-על. האחד: מי יודע כמה זמן יקח לשקם את ההריסות שאובמה יותיר אחריו, אם זה בכלל יהיה אפשרי. השני: אובמה עצמו מתעקש להמשיך ולעשות את אותן טעויות, מתעקש להמשיך להתעלם מהמציאות המתחוללת לנגד עיניו, מתעקש ללכת בדרך המובילה לאסון אחרי אסון למדיניות החוץ האמריקנית. אלברט אינשטיין הגדיר טירוף כ"עשיית אותו הדבר פעם נוספת בהנחה שהתוצאות יהיו שונות", ואין צורך להוסיף אף מילה.

אנטישמיות וגזענות
תמיד יש תירוצים [משרד ההסברה והתפוצות]

האנטישמיות מגיעה לשיאים שלא נרשמו כמותם מאז השואה, מדווחת הליגה נגד השמצה. 40% מהצרפתים מחבבים את מנהיגת הימין הקיצוני מארין לה-פן. שתי כותרות שפורסמו בתוך יממה בשבוע שעבר. אם נלך עוד קצת אחורה, נמצא רבות נוספות.

אפשר תמיד למצוא הסברים רציונליים לאנטישמיות ולגזענות. היום יגידו לכם שהמדיניות הישראלית כלפי הפלשתינים גורמת לראשונה ושריבוי המהגרים הזרים גורם לשנייה (אגב: יש סתירה בין שני ההסברים הללו, כי אירופה מתמודדת בראש ובראשונה עם מהגרים שהם מוסלמים כמו רוב הפלשתינים). בעבר אמרו לנו שהאנטישמיות נובעת מכך שהעם היהודי מתבדל מסביבתו ושהגזענות היא מכשיר פוליטי למשיכת המונים. הנקודה היא, שההסברים הללו משתנים - אבל התופעות נותרות בעינן, מה שמלמד שההסברים הללו הם לא יותר מאשר תירוצים לשנאה עמוקה ומושרשת כלפי השונה בכלל וכלפי היהודי בפרט.

מה שמדאיג במיוחד הוא איסור השחיטה הכשרה בדנמרק, וגם כאן כל ההסברים הם רק תירוצים. העם הדני האציל והאמיץ התגייס, מהמלך ועד אחרון הדייגים, להציל את יהודי המדינה בזמן השואה וקיבל כולו את תואר חסיד אומות העולם. אם הנגע האנטישמי מגיע גם לשם, סימן שמדובר במגיפה אנושה. ישראל והעם היהודי צריכים להגיב בגאון, לקרוא לילד בשמו ולנהל מאבק חסר פשרות נגד התופעות הללו.

תקציב הביטחון
עוד 10 מיליארד שקל

צריך להוסיף 10 מיליארד שקל לתקציב הביטחון - אומר היועץ הכספי לרמטכ"ל, תת-אלוף ראם עמינח. מדובר בתוספת של בערך 20% (אני אומר "בערך", כי איש אינו יודע מהו בדיוק גודלו של תקציב הביטחון). בלי שום בושה, בלי למצמץ לשנייה. בית חולים מתמוטט עם גרעון של 1.3 מיליארד שקל, וצה"ל רוצה עוד 10 מיליארד. זקנים חיים מ-3,000 שקל לחודש, וצה"ל רוצה עוד 10 מיליארד. אפשר להמשיך עם עוד ועוד דוגמאות, אבל אני בטוח שהבנתם את הנקודה.

עוד לא נולד רמטכ"ל שלא ידרוש תוספת תקציב ושלא יזהיר שדמו בראשו של ראש הממשלה שלא ייענה לו, לפחות חלקית. עוד לא נולד יועץ כספי לרמטכ"ל שלא ימצא את הסיבות, עם או בלי מרכאות, כדי לנמק את הדרישות של הבוס שלו. עוד לא נולד ראש אמ"ן שלא יזהיר מפני הסכנות האיומות הרובצות לפתחנו.

למרבה הצער, גם עוד לא נולד ראש ממשלה שיאמר לצה"ל: עד כאן. קודם כל תקצצו בפנסיות, קודם כל תבטלו רכבים צמודים לקצינים בקריה, קודם כל תפנו אדמות יקרות במרכזי הערים, קודם כל תפסיקו לצאת לגמלאות בגיל 45, קודם כל תבטלו אלפי משרות מיותרות. כי כאשר ההיסטריה חוזרת - גם ההיסטוריה חוזרת.

והערה על עוד משהו שאינו משתנה: העובדה שהיועץ הכספי לרמטכ"ל הוא גם ראש אגף התקציבים במשרד הביטחון, כך שהוא מפקח על עצמו. באותה רוח, אפשר לחסוך עוד כמה משרות, אם ראש אכ"א יהיה גם נציב קבילות החיילים ואם נשיא בית הדין לערעורים יהיה גם הפרקליט הצבאי הראשי.

חיסולים
כישלון נוקב ומהדהד [צילום: מן הטלוויזיה]

מעשי רצח בין אנשי העולם התחתון ברחובה של עיר ובעיצומו של יום הם לא מראה חדש ברחובותינו. אם נלך רק כמה שנים אחורה, נמצא הרבה יותר ממקרה אחד כזה. ההיסטוריה הזו חוזרת על עצמה משום שיש לנו משטרה עצלנית וכושלת, שיש בה גם שוטרים בריונים ומושחתים, ושבראשה עומדים שקרנים (אפרים ברכה, ניסו שחם). במקום ללמוד מן הכשלונות, המשטרה מחפשת את האשמים במקומות אחרים - כמו יוחנן דנינו, שבשבוע שעבר האשים את צה"ל(!) בנימוק שמטעני נפץ נגנבים ממנו. כדאי שדנינו יסתכל קודם כל בראי ואחר כך על היושבים לצידו, לפני שהוא מטיח האשמות.

עוד נקודה: ההיסטוריה מלמדת, שחדירה לארגוני פשיעה הרבה פחות קשה מאשר איתורו של פושע בודד. זה בדיוק כמו בפיגועים: כאשר יש התארגנות - יש יותר אנשים, אפשר להחדיר סוכנים, יש יותר סיכוי שמישהו יפטפט וגם יודעים מי נושא באחריות. לכן, הכישלון של המשטרה במלחמה בפשיעה הקשה הוא עוד יותר נוקב ומהדהד. הארגון הזה - ואומר זאת שוב ושוב - צריך ניעור כללי, טיפול שורש וניקוי ראש.

נורמנדיה
"70% מכלי השיט היו בריטיים"

פרנק רוזיה בן ה-88 מרותק לכיסא גלגלים לאחר ששתי רגליו נקטעו, הוא עיוור בעין אחת ופרצופו נושא את אותות הפציעה שסיימה את חלקו במלחמת העולם השנייה. אבל רוזיה עירני לחלוטין, יושב בכניסה למוזאון D-DAY בפורטסמות' ומספר זכרונות לכל מי שמבקש לשמוע.

רוזיה היה בין הנוחתים בחוף "גולד" ב-6 ביוני 1944. הכי חשוב לו להדגיש, שהנחיתה לא הייתה מבצע אמריקני אלא בריטי, כי 70% מכלי השיט שאפשרו אותה השתייכו לצי הבריטי. "היה לנו נשק אחד טוב יותר משל האמריקנים: הומור", הוא ממשיך במפגן הפטריוטיות שובה הלב. הוא גם זוכר שבוי גרמני שהתחיל לצחוק, וכאשר נשאל לשמחה מה זו עושה - הוא הרי הולך למחנה שבויים - השיב: "בשבילי המלחמה נגמרה, ובשבילך עוד לא".

אמרתי לרוזיה שגם קורבנות השואה גילו חוש הומור מפתיע. הוא הרצין וסיפר שאחד מחבריו היה בין החיילים הבריטים שנכנסו לאחד ממחנות הריכוז ונאלצו לפנות בבולדוזרים את גופותיהם של הנספים. "האמריקנים הביאו גרמנים מעיר סמוכה שיקברו את הקורבנות; אנחנו עשינו את זה בעצמנו", הוא מדגיש.

לא את כל מה שסיפר רוזיה הצלחתי להבין; הפציעה, הגיל והמבטא עושים את שלהם. אבל זה היה מרתק וכמעט הזדמנות אחרונה לשמוע ממקור ראשון על אחד האירועים המכריעים בתולדות האנושות. לא תמיד צריך לחזור על ההיסטוריה, כי לעיתים ניתן לשמר אותה. כדאי גם לנו לאמץ את הרעיון הזה.

סעודיה וסוריה
דיווח למלך אבן סעוד

מסמך שמצאתי בארכיון המדינה הבריטי מלמד, כי ההתערבות הסעודית בענייניה הפנימיים של סוריה החלה הרבה לפני מלחמת האזרחים הנוכחית. הביון הבריטי פענח בספטמבר 1944 מברק ששלח שגריר סעודיה בדמשק למלך אבן סעוד, ובו דיווח על עמדותיו של נשיא סוריה, שוקרי קוואתלי:

"שליטי, הנה מה שאמר שוקרי קוואתלי: אנו מעריכים את עצתכם בנוגע ליחסינו העתידיים עם הבריטים. אנחנו לא נוקטים פעולות בלא להודיע להם מראש, ורק לאחר שיש לי שיחות פרטיות ואישיות עם השגריר שלהם כאן. יחסינו איתם חזקים והדוקים. אני מספר לשגריר כל מה שצריך לספר, והוא מצידו מספר לי על ממשלתו ועל הממשלות האחרות. זה בסדר מבחינתו. בנוגע לצרפתים, אנחנו עומדים על כך שלא נגיע איתם לשום הסכם שיתן להם עדיפות על פני אחרים".

ספטמבר 1944: שגריר סעודיה מתערב בנעשה בסוריה
תאריך:  21/02/2014   |   עודכן:  21/02/2014
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
רבותי, ההיסטוריה חוזרת
תגובות  [ 10 ] מוצגות   [ 10 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ירון זכאי 1
21/02/14 09:23
2
איתמר הגלותי
21/02/14 09:43
3
פועה
21/02/14 11:41
4
ראיס-פוטין-טיל400
21/02/14 20:15
5
ראיס-פוטין-טיל400
21/02/14 20:25
6
ראיס-פוטין-טיל400
21/02/14 20:32
7
מוסא
22/02/14 11:06
8
1א לנצח
22/02/14 17:06
9
אהרון שחר
22/02/14 17:17
 
ירון זכאי 1
22/02/14 20:56
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  שואה וגבורה
בעצם ימי הסערה ב-13 בפברואר 1944 התחתנו יוסף ורבקה באו במחנה פלשוב בפולין. הסיפור תועד בספרו של יוסף באו "שנות תרצ"ח", והסצנה של החתונה בעצם השואה צמררה רבים בעקבות סרטו של סטיבן שפילברג "רשימת שינדלר". יוסף באו כתב לאשתו: "למרות שהזמנים היו קשים אז, בזכותך יכולתי לצייר ולכתוב.. התחתנו בסוד גדול בתוך המחנה, והיום כמעט כל העולם יודע על כך..."
18/02/2014  |  הרצל ובלפור חקק  |   מאמרים
לרגל 60 שנה ל"יד ושם", רואה אור האלבום "ונתתי להם יד ושם", הסוקר בקצרה, עשור אחר עשור את כברת הדרך הארוכה שעשה הרעיון להנציח את זכרם של קורבנות השואה ולהקים את רשות הזכרון לשואה ולגבורה.
16/02/2014  |  ציפי לוין  |   ספרים
לפני שלושים שנה כאשר היה נער בן 12 הוא הלך עם אביו הגנן לראות כיצד מטפל האב הגנן בגינה שבה עבד, כדי שהבן ילמד את המקצוע ויפרנס את משפחתו בכבוד. הנער שם לב כי לאם של בעלת הבית יש מספר על היד והוא גילה שזה לא מספר של טלפון אלא של מחנה ריכוז. מאז הוא התחיל לעסוק בשואה. האיש, כיום בן 42, הוא עותמאן חטיב, מנהל בית הספר "עומר אל חטאב" בעיר קלנסואה ומורה ומדריך בנושא השואה.
14/02/2014  |  צבי גיל  |   מאמרים
את זאב לירון לא פגשתי ואף לא ידעתי שהוא קיים עד שהתגלגל לידי הספר תהומות ושחקים בהוצאת ידיעות ספרים מאת העיתונאי משה רונן על חייו של אל"ם (מיל') זאב לירון (לונדנר); ספר על איש מדהים, ששרד את אימת אושוויץ, עלה לארץ, היה לטייס בצה"ל ואחרי סיום שירותו כיהן כשליח המוסד וביצע פעולות עלומות במדינות אירופה. כיום מקדיש לירון את זמנו להרצאות בפני תלמידים על אימי השואה.
12/02/2014  |  יאיר דקל  |   כתבות
הכנסת אישרה אמש (ב', 10.2.14) בקריאה ראשונה וללא מתנגדים את הצעתה של שרת המשפטים, ציפי לבני, לתיקון חוק נכסי נספי השואה, והעבירה אותה לדיונים בוועדת חוקה של הכנסת. מטרת התיקון הינה האצת מימוש המטרות שלשמן הורמה החברה לאיתור והשבת נכסי נספי השואה וכן להגדיל את תקציבים המועברים לרווחת הניצולים, מתוך הבנה שבעוד שאיתור נכסים נוספים נהיה קשה יותר עם הזמן, בעוד שמצבם של הניצולים מחמיר.
11/02/2014  |  יפעת גדות  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
דן מרגלית
דן מרגלית
אם נתניהו אינו כשיר מה זה אומר? שאילו היה צעיר במצבו האישיותי עתה היו דוחים את גיוסו לצה"ל? מונעים את קבלתו ליחידת אבטחה של השב"כ?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il