|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

ארבע אימהות ועוד אחת (ועוד אחת)

האימהות, שצמחו כולן בערוגות הציונות הדתית (או ליתר דיוק של היהדות הציונית), חשו בחסרונם של ארגונים חוץ-פרלמנטריים "לאומיים באמת" ויזמו את הקמתם. בלי תמיכה של כספי ציבור או של ממשלות זרות, ברור, ולבטח לא של "הקרן החדשה לישראל". הן הצליחו מעל המשוער ועשייתן הברוכה ניכרת גם בשטח וגם בתודעה
12/05/2014  |   יוסף דיין   |   מאמרים   |   תגובות
דניאלה וייס. ללמוד ממנה איך לאהוב את ישראל [צילום: בוצ'צ'ו]

לו הייתי מחויב לכללים המטורפים שמנסים שְפוּטֵי ה"תקינות הפוליטית" לכפות על כולנו, הייתי מתחיל את המאמר ב"גילוי נאות".

על-פי הגילוי הנאות הזה הייתי מסביר את פשר הכותרת שבחרתי למאמר: זכיתי להכיר, פרט לאחת, את כל האימהות. היכרות אישית, צריך לומר. אכן, יש אחת שלא נזדמן לי לפגוש אותה פנים אל פנים, אך פועלה והצלחותיה, מכל מקום, מוכרות לי היטב. ארבע האימהות עליהן אני מדבר הן:

  • דניאלה וייס
  • נדיה מטר ויהודית קצובר
  • סוזי דים
ועוד אחת:
  • ניצנה דרשן-לייטנר

ומשום שסיימתי את הרשימה במשפטנית דגולה, אנקוט כאן בלשון הגמרא שאימצו עורכי הדין, ואומר: (להלן - "האימהות").
כל הנשים הללו, האימהות, מצטיינות בניהול מערכות שהוקמו על-פי יוזמתן וכולן מתקיימות על טהרת ההתנדבות. כל האימהות מקדישות לעשייתן הציבורית זמן רב, אישה-אישה בתחומה. כולן מונעות בפעילותן בראש וראשנה מדחף אידיאולוגי שלא ניתן לריסון. הוא בא לתת ביטוי לעֲמָדות שהממסד התקשורתי מתעלם מהן בכוונה תחילה. פעילות האימהות נושקת לעשייה פוליטית במובן הנקי של המילה, אם יש לפוליטיקה צד של נקיות, אך פעילותן אינה נגועה ביצר להידחף למעלה, לדרוך על אחרים או לשלוט בהם.

האימהות, שצמחו כולן בערוגות הציונות הדתית (או ליתר דיוק של היהדות הציונית), חשו בחסרונם של ארגונים חוץ-פרלמנטריים "לאומיים באמת" ויזמו את הקמתם. בלי תמיכה של כספי ציבור או של ממשלות זרות, ברור, ולבטח לא של "הקרן החדשה לישראל". הן הצליחו מעל המשוער ועשייתן הברוכה ניכרת גם בשטח וגם בתודעה.

הראשונה היא דניאלה וייס, שהקימה את "נחלה - תנועה להתיישבות" ועומדת בראשה. אי-אפשר אפילו לדמיין כיצד היה נראה היום השומרון בלעדיה. היא ייסדה את הישוב "קדומים" ובמשך כארבע שנים עמדה בראש המערכת המוניציפלית שלו. אין מי שתתחרה מולה על התואר "האישה המשפיעה ביותר ביהודה ושומרון". אני סובר שהיא אף מוצלחת יותר מרוב הגברים. בין שאר יוזמותיה עמדה גם הקמת ערוץ 7, הנותן ביטוי לרבבות יהודים בארץ ישראל. אבל גם אחרי שפרשה מן העשייה הממסדית, לבה בוער בה ודניאלה לא מרשה לעצמה לנוח לרגע. בשונה מכל הדמויות הבולטות במנהיגות המתנחלים, היא לא נתפשה ולו פעם אחת ל"אופנת הגינויים" החביבה כל כך על חבריה לשעבר במועצת יש"ע. היא ידעה שברוך גולדשטיין מנע טבח נורא בחברון ונתנה לזה ביטוי פומבי. דניאלה אימצה אל ליבה את מסקנותיה של הוועדה שקבעה כי יגאל עמיר לא היה מי שרצח את יצחק רבין. גם בהתקרב לגיל שאחרות מחפשות כבר דיור מוגן, היא עדיין מזוהה עם המושג "נוער הגבעות" אפילו יותר מן הנערים עצמם. תקצר היריעה מלפרט את מפעליה ואת עמדותיה. אבל בשביל זה יש "גוגל". חפשו שם!

יהודית קצובר, בשונה מכל האחרות, לא ייסדה ארגון חוץ-פרלמנטרי משלה. אבל, משפגשה את נדיה מטר, שהקימה את "נשים בירוק", הולכות השתיים ביחד ובהחלט אפשר לומר שעליה, על יהודית, מעלה הכתוב כאילו גם היא ייסדה את הארגון. פרט למפעלן האחרון -המבורך, החשוב והחיוני כל כך- הוצאתו לאור של הביטאון "ריבונות", מארגנות נדיה ויהודית כנסים, משמרות מחאה, קשר עם דמויות בפוליטיקה. הכל כדי להבטיח שארץ ישראל לא תחוּלל על-ידי מסירת חלקים ממנה לנכרים.

סוזי דים, אף היא הקימה ומנהלת ארגון נמרץ מאין כמוהו בשם "מטות ערים". היא מנהלת מעקב אחרי ח"כ שמגדירים עצמם ימין, ולא נותנת להם מנוחה כשהם סוטים מן הקו האידיאולוגי עליו הצהירו כדי להיבחר. היא יורדת לפרטי הפרטים של הפעילות הפרלמנטרית ודואגת לעדכן את הבוחרים. היא ממריצה את הציבור ללחוץ על הפוליטיקאים שאינם מתנהגים כמצופה.

ניצנה דרשן-לייטנר רשמה שורה כל כך רחבה של הישגים בבתי הדין, עד שהללו מעניקים משמעות מיוחדת לשם הארגון שהקימה: "שורת הדין".

מן הדברים הרבים שנכתבו עליה באינטרנט אני מצטט: "התמחתה בדיני נזיקין ודיני מקרקעין, אך כמעט כל פעילותה המשפטית מוקדשת לתחום זכויות האדם והמלחמה בטרור, בתומכיו ובמממניו.

ייצגה את אחת ממשפחות החיילים הישראלים שנעשה בהם הלינץ' ברמאללה, בתביעה בסך 64 מיליון שקל, כנגד הרשות הפלשתינית. ייצגה את ילדי כפר דרום, שנפגעו בפיגוע אוטובוס, בתביעה כנגד הרשות בגובה 100 מיליון שקל".

ואלו הדברים שניצנה אמרה בראיון עמה בעיתון 'גלובס', כשדורגה כאחת הנשים המשפיעות ביותר בישראל: "המהלך החשוב שלי השנה היה הטיפול המשפטי בנושא המשטים נגד ישראל. נקטתי בפעולות משפטיות כדי לעצור חלק מהמשטים. בין היתר, הוצאנו מכתבי התראה לכ-30 חברות ביטוח ימי, ובהם התרענו שאם הן יבטחו את הספינות המשתתפות, הן עלולות לחוב בנזיקין וגם בפלילים בגין סיוע לארגון טרור... ורגע השיא השנה היה כשנודע לי שהפעילות של "שורת הדין" מעכבת בפועל את הספינות. הסיבה שהן לא יצאו מיוון הייתה בזכות פעילות של משמר החופים היווני, שאנחנו יזמנו -פנינו אליהם וביקשנו שיעלו על כל ספינה וספינה ויבדקו את הרישום, קיומם של אמצעי בטיחות ועוד. המכתבים לחברות הביטוח אכן הניבו הפסקת ביטוחים לספינות שאמורות היו להשתתף במשט וכתוצאה מכך מניעת יציאתן לדרך של רובן, כאשר משמר החופים היווני עוצר חלק מהאחרות"‏.

________________

מדרשי חז"ל רבים ביקשו לשבח את כוחן העדיף של הנשים על פני זה של הגברים. גדול הפיתוי לצטט אותם ולהתעכב על עומק הניתוחים של חכמינו ועל לשון הפנינים בה נקטו. אך לא כאן המקום להאריך (והדגש מבחינתי הוא על "לא כאן"). באותם מדרשים זכו בנות צלופחד למקום של כבוד, ולא בכדי. הבנות המדהימות הללו זכו עוד בחייהן לגושפנקא אלוהית בתביעתן הצודקת, כפי שכתוב בתורה: "וַיֹּאמֶר ה' אֶל-מֹשֶׁה לֵּאמֹר׃ כֵּן בְּנוֹת צְלָפְחָד דֹּֽבְרֹת - נָתֹן תִּתֵּן לָהֶם אֲחֻזַּת נַֽחֲלָה". המילה "כן" שבפסוק הצריכה הבהרה, שהרי אין זה השימוש הרגיל של התיבה. וכך הבינו אותה הפרשנים:

"נכון" (כתר יונתן); "יאות" (רש"י); "אמת" (אבן עזרא); "באמת" (רבינו בחיי); "טוב וכשר" (רד"ק); "הוצרך לאמר 'כן'... לומר שדרך המשפט ששפטו בשכלם - הצדיק ה' מה שדנו בשכלם (אור החיים).
הקביעה ההלכתית לדורות על-פי תביעתן באה בזמן שההלכה החשובה הזו נתעלמה ממשה רבינו.

חז"ל הרבו לדבר בשבחן של בנות צלופחד, כי בעת שהגברים אמרו "נִתְּנָה רֹאשׁ וְנָשׁוּבָה מִצְרָיְמָה" הן חשבו על ארצנו המבורכת. מדרש תנחומה הציע לנו פרשנות מרחיקת לכת בעניין, שעה שסיפר לנו כי הבורא אמר למשה: "הרי מה שהנשים יודעות - אין אתה יודע".

אני מעריץ מושבע של בנות צלופחד. פרט למה שהתבהר לי מדברי הפרשנים, זכיתי להבין גם שהן היו פעלתניות במיוחד, דינאמיות בלע"ז, וזאת על-פי שמותיהן. נֹעָה - מל' תנועה; חָגְלָה - מל' לחוּג; מִלְכָּה - מל' הליכה; מַחְלָה - מל' מָחוֹל; תִרְצָה - מל' ריצה.

כמוהן גם האימהות של מאמרי הצנוע הזה. כולן! אין להן כוח להיות עייפות, כמאמר גאולה כהן. לא נחות לשנייה, אינן מוכנות להתפשר, יודעות גם להעמיד את ההנהגה במבוכה, כשהדבר נדרש. הן אינן בורחות מן האחריות, אינן מוותרות על כוח המחשבה של עצמן ומתווכחות עם הרמים והנישאים ביותר. האימהות אינן נכשלות באמירות משתקות כמו: "אי-אפשר", "כתוב בעיתון", "ראיתי בטלוויזיה", "הרב אמר", "העולם לא ייתן". אמירות כה רווחות בקרב צעירנו.

ארבע האימהות ועוד אחת צודקות, רהוטות, נמרצות, מעורות, מעוררות מחשבה... ומצליחות בעשייתן. ובל נשכח שלא זנחו אף לא לרגע את חובתן כנשות משפחה, כאימהות לילדים, כסבתות לנכדים. תבורכנה ידיהן!

(ועוד אחת): אישה נוספת שראוי היה לדבר עליה במחובר לאימהות היא אורית סטרוק, שהקימה ועמדה בראש "זכויות האדם ביש'ע" עתיר הזכויות עד שנבחרה לכנסת. בגלל תפקידה החדש היא מופיעה בכותרת בסוגריים. אבל אין ספק שכל מה שנאמר על יתר האימהות חל גם על אורית.

ואסיים במה שהיה יכול להיות כותרת משנה של המאמר: "רשימה ראשונה בסדרה". יש עוד נשים רבות שראוי ללמוד מהן איך לאהוב את ארץ ישראל.

תאריך:  12/05/2014   |   עודכן:  12/05/2014
יוסף דיין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ארבע אימהות ועוד אחת (ועוד אחת)
תגובות  [ 5 ] מוצגות   [ 5 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
נתין מדמנת ישראל
12/05/14 12:15
2
עליזה
12/05/14 12:50
3
שולמית
12/05/14 14:45
 
יוסף דיין
12/05/14 18:56
4
לא נשכח ולא נסלח
13/05/14 15:03
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בימים אלו שמענו על עסקת טיעון בו מודה ראש העיר בת ים לשעבר, מר לחיאני בשורת עבירות שכולן נבעו מחד ממצוקה אישית בתחום הכלכלי ומאידך "נפתרו לכאורה" על-ידי קבלת כספים שלא כדין ממספר גורמים. המצוקה האישית היא גורל כל אחד מאיתנו אולם הפתרון הוא כתוצאה מתפקידו של ראש העיר ולא כל אחד מאיתנו מגיע לכך.
12/05/2014  |  שמעון זיו  |   מאמרים
הצהרת נתניהו כי יוביל יוזמה לחקיקת חוק יסוד הלאום היהודי עוררה סערה פוליטית מהאגף השמאלי, כאשר ציפי לבני הצטרפה גם כן למקהלה. חוק יסוד הלאום היהודי אינו סותר את קיומה של ישראל כמדינה דמוקרטית ומוסיף ערך מוסף לכמיהתו של העם היהודי למדינה
12/05/2014  |  אברהם פכטר  |   מאמרים
מאת: רס"ן במיל' משה חסדאי
11/05/2014  |  משה חסדאי  |   מאמרים
לאחר שהצביעה הוועדה לבחינת תהליכים לעריכת הסדרי החוב בישראל, בטיוטת הדוח שלה על הקשיים הניצבים מולה, נפנית היא לדון - בפרק ההמלצות בטיוטת דוח זה - בהמלצות לתיקון המצב העכשווי והמשפטי הקיים, כיום. לדעתה פתרון מרבית הקשיים המתוארים בטיוטת הדוח, יושג על-ידי קביעת תמריצים להכוונת הצדדים להסדר החוב, קביעה שתביא לנקודת איזון טובה יותר ביחסים שבין בעלי העניין השונים בחברה, ובפרט, בין בעלי השליטה בחברה ובין הנושים שלה.
11/05/2014  |  עו"ד חיים שטנגר  |   מאמרים
אלה הדברים שנשאתי בעברית ואשר תורגמו לפולנית על-ידי סטודנטים מבית הספר הגבוה ללימוד עברית בסיועה של ד"ר רבקה הלפרין לפני הגעתי לביקור במסגרת שבוע הדיאלוג מטעם המכון הגבוה לפילולוגיה שבטורון, פולין.
11/05/2014  |  שושנה ויג  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
צבי גיל
צבי גיל
במערכה ההיברידית בין ישראל לבין אירן זאת כבר הצליחה בהיבט הפסיכולוגי והכניסה את הציבור הישראלי, שנמצא חצי שנה במתחים, ללחץ נפשי ללא תקדים    הפטפטת המדינית הבלתי אחראית שמהדהדת בתקש...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il