|   15:07:40
  חיים שטנגר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

הגנת הפרטיות או גניזת יצירות ספרותיות

משקראתי פסק-הדין, נשוא רשימה זו והשוויתי, מזכרוני, התיאורים שנכללו בו וקטעי המכתבים, שנכללו בספר - שמסתבר שמקורם אמיתי ואינם פרי הדמיון - אין לי כל ספק, קל שבקלים, שצדקו שלושת שופטי בית המשפט העליון, במתן פסק-דינם
26/05/2014  |   חיים שטנגר   |   מאמרים   |   תגובות
פס"ד הפותח פתח לצזורה ספרותית [צילום: פלאש 90]

צנזורה ספרותית
בהיעדר עקרונות מוצקים, ברורים וחד-משמעיים, הקובעים, מתי תיפסל יצירה ספרותית ומתי לא תיפסל היא - כשמירווח הפרשנות בין הפגיעה הנטענת בפרטיות, מחד-גיסא אל מול הפגיעה הנטענת בחופש הביטוי, מאידך-גיסא, אינו ברור ואינו תחום, בעקרונות ברזל, בפסק-דין זה - הרי נפתחה, בכל הכבוד הראוי, הדרך לצנזורה ספרותית.

בסוף השבוע החולף פרסם בית המשפט העליון פסק-דין חשוב ביותר שעניינו מערכת הגומלין בין הזכות להגנת הפרטיות הקבועה בחוק מפורש, לבין הזכות לחופש הביטוי שעוגנה בפסיקת בית המשפט העליון והוכרה - בפועל ולמעשה - כזכות יסוד. בפני בית המשפט העליון הובא ערעורו של מחבר רומן ספרותי שעסק במערכת יחסים עם בת-זוגו לשעבר, שפרטי חייה שימשו לו כהשראה בכתיבת הרומן שפרסומו והפצתו נאסרו בידי בית המשפט המחוזי, בירושלים, לבקשת בת-זוג, לשעבר, זו, שתיאורים מפורטים עליה נכללו בספר זה. ברומן מתאר המחבר מערכת יחסים אינטימית הנוצרת בין גבר בגילו שלו שנואש מחיי נישואין בלתי מספקים, לבין סטודנטית בבית-קולנוע.

בית המשפט העליון קובע, בפסק-דינו, בהסתמך על פסיקת בית המשפט המחוזי - כדבר שבעובדה - שעיסוק גיבור הרומן זהה לעיסוק המחבר; בית-הקולנוע הוא הקולנוע בו עבדה הסטודנטית, גיבורת הספר; מהרומן עולה שהמחבר הינו גבר נשוי, אב לילדים, המתגורר עם משפחתו בירושלים והיא בחורה רווקה, השוכרת דירה סמוך לבית המחבר ומתגוררת בה עם בן-זוגה. הוצאת הספר לאור לוותה במסע שיווק באמצעי התקשורת, כולל ראיון במוסף שבת בעיתון נפוץ, ראיון בטלוויזיה וכתבות שפורסמו בעיתונות ובאתרי אינטרנט. מיד עם פרסום הספר, ביקשה גיבורת הספר מהמחבר ומהוצאת הספרים לחדול, מיידית, משיווק הספר ומהפצתו; לאסוף כלל העותקים שהופצו, עד אותו מועד ולפצותה על נזקיה. לטענתה, הספר מהווה תיאור אוטוביוגרפי מדויק של חיי המחבר, כולל תיאורים הנוגעים לרובד האינטימי ביחסים שבינה לבינו, תוך פגיעה חמורה בפרטיותה ופרסום לשון הרע. בנוסף נטען שנעשה בספר שימוש, שלא כדין, במכתביה האישיים, לצורך כתיבת הרומן, כך שקמה לה עילת תביעה עצמאית מכוח חוק זכות יוצרים.


עם קבלת הדרישה לאסוף הספרים שהופצו ומניעת הפצתם, הודיעה הוצאת הספרים, מבלי להודות בטענותיה, כי היא החלטית להפסיק, זמנית, הפצת הספר עד לליבון המחלוקת בין הצדדים. הוצאת הספרים פנתה לרשתות הקמעונאיות ולחנויות הספרים בבקשה לקבל עותקי הספר שטרם נמכרו. משלא קויימו דרישותיה של מבקשת מניעת הפצת הספר והמשך פרסומו, במלואן, הגישה היא תביעה נגד מחבר הספר וההוצאה לאור לבית המשפט המחוזי, בירושלים.


המחבר טען שמדובר ביצירה בדיוניות והדמויות המציאותיות ברומן שימשו להשראה בלבד ואין בו תיאור אוטוביוגרפי מלא ונאמן של חייו. מאידך-גיסא, טענה גיבורת הספר שלמעט שינוי השמות ברומן, קיימת התאמה מלאה בין דמותה לדמות הספרותית של גיבורת הרומן. לטענתה, דמות הגיבורה בספר כוללת פרטי זיהוי רבים וייחודים, מהם יכולים בני משפחתה ומכריה, לזהותה בנקל. לטענתה, המחבר לא פסח אף על תיאור עולמה הפנימי והחיצוני וכן: גופה, רגשותיה, חולשותיה, צפונות לבה, סודותיה הכמוסים, פעילותה והעדפותיה המיניות. לטענתה, המחבר עשה שימוש, בלי קבלת רשות מתאימה, הן במכתביה והן ביצירתה, במסגרת עבודת הגמר, בספרו. נטען שההוצאה ידעה וגם/או למצער, היה עליה לדעת, שמדובר ברומן אוטוביגרפי מובהק. לכן, ייחסה גיבורת הספר, גם לה, העבירות והעולוות, שפורטו בתובענה שהגישה לבית המשפט שאסר הפצת הספר ופסק לזכותה פיצויים בגובה של -.200,000 שקלים.


בדחותו ערעור המחבר על פסק-דינו של המחוזי, בירושלים, תוך ניתוח פרטני של העובדות והשלכתן על המצב המשפטי כתב כב' השופט, נ' סולברג, פסק-דין מרתק, בו ניתח הוא הוראות החוק המחייבות המשך הפצת הספר ופרסומו, אל מול הזכות לחופש הביטוי. כב' השופט דחה חוות-דעתם של הפרופסורים לספרות, אריאל הירשפלד וחנן חבר, כמו-גם תצהיר של הסופרת, מירה מגן, שהוגשו, מטעם המחבר למחוזי, בירושלים, לבטל צו המניעה הקבוע המונע המשך הפצת הספר ופרסומו וחיובו בפיצויים שנפסק לחובתו. כב' השופט סולברג מאמץ קביעת המחוזי, לפיה יש בממצאים העובדתיים כדי להביא לזיהויה של התובעת כגיבורת הספר, מה-גם שתיאור מראה חיצוני בספר אינו מתקבע בתודעת הקורא, בשונה מתיאור הרגליה המיניים של גיבורת הספר ופירוט מעשיה בחדר-המיטות, המספקים יצר המציצנות ומספקים חומר גלם עסיסי, מטבע עובר לסוחר. השופט ביקורת על הפרופסורים הירשפלד וחבר שלא כללו בחוות-דעתם התייחסות להגדרות ביניים ממצעות בין בדיון לבין תיעודיות, דוגמת הז'אנר Roman 'a clef, שלא כללו ההגדרות ותתי-ההגדרות למושג זה בדיון, אשר נדונו בהרחבה בספרות המחקרית.


כב' השופט סולברג קובע, כי שהתיאורים ברומן מהווים פגיעה בלב ליבה של הזכות לפרטיות. לתפיסתו הקשר הבינזוגי בין מחבר הרומן לבת-זוגו, לשעבר, שבמהלכו התגרש המחבר מאשתו וגיבורת הרומן נפרדה מבן-זוגה, יוצר חובת נאמנות מוגברת וכי חשיפת פרטים אינטימיים מקשר זוגי זה, מהווה פגיעה חמורה בהגנה על הפרטיות. עוד קבע הוא, כי האיזוןבין פגיעה חמורה וקשה בזכות לפרטיות אל מול פגיעה בינונית בחופש הביטוי, נוטה לטובת ההגנה על הפרטיות. בפסק-הדין נקבע גם, כי חופש היצירה ואובדן פרסום כמה "ספרים טובים" חייב לסגת מפני הזכות לפרטיות וכי הספר נועד לשרת האנושות ולא להפך. "הספר הנדון הוא למעשה ספר תיעודי המוסווה כיצירה בדיונית - כמו שפסק בית המשפט המחוזי - ופגיעתו בפרטיותה של המשיבה היא קשה וחמורה", קובע כב' השופט סולברג בסיכום פסק-דינו. בית המשפט קבע, כי חופש הביטוי יגבר במצב דברים של פגיעה קלה ובינונית בזכות לפרטיות, אל מול פגיעה קשה בחופש הביטוי, כאשר כוחה של הזכות לפרטיות יגבר כשהפגיעה בחופש הביטוי היא קלה או בינונית ולעומתה הפגיעה בליבת הפרטיות היא קשה.

המשנה לנשיא, כב' השופטת נאור, מצטרפת לפסק-דינו של כב' השופט סולברג וקובעת, בפסק-דינה, שבכתיבתו פרץ המחבר גבולות מוכרים ופגע, באופן קשה, בפרטיותה של גיבורת הרומן, כאשר מלכתחילה אפשר היה לכתוב הדברים אחרת. לקביעתה, גם אדם רחוק המכיר גיבורת הספר, היה מזהה שמדובר בה. כב' השופטת נאור קובעת בפסק-דינה, כי אין במשפט הסטנדרטי, המופיע בחלקה הפנימי של כריכת הספר, כי עלילת הספר והדמויות הנזכרות בו, הם כולם פרי דמיונו של המחבר וכי כל קשר לדמויות או לאנשים חיים מקרי בהחלט, כדי לשקף מצב הדברים, לאשורו. היא אף מציינת, כי לא ניתן היה להדגים עוצמת הפגיעה בפרטים שיש בספר, משום שפירוט כזה יהווה אף הוא פגיעה בפרטיות. היא מדגישה - בפסק-דינה - שדבריה בעניין הפגיעה הקשה נכתבו, לאחר קריאת הספר, במלואו. להתרשמותה, ניתן היה לכתוב הדברים אחרת, בלי פגיעה של ממש בחירות היצירה, אולם המחבר כתב ספרו, באופן המתעלם - כליל - מהפגיעה בגיבורת ספרו. למרות הקושי שחשה, כב' השופטת נאור, לגבי הצורך לצנזר יצירה ספרותית, דחתה, גם היא, הערעור על ביטול צו המניעה האוסר המשך הפצת הספר, תוך הדגשה כי פסילת יצירה ספרותית צריכה להיעשות במקרה נדיר, שאינו המקרה שבפניה.

כב' השופט ג'ובראן קובע, בפסק-דינו כי לגישתו הוא, באיזון בין שתי זכויות חוקיות שוות מעמד, דרך המלך היא בנקיטה בגישה מפשרת, במטרה לאפשר לשתי הזכויות לדור בכפיפה אחת. זאת ייעשה, לשיטתו הוא, באמצעות פגיעה מידתית בזכות אחת על חשבון הזכות השנייה. לגישתו הוא, אף שאין עוררין על כך, כי ספרו של המחבר חוסה תחת חופש הביטוי, הרי שמרבית הרציונאליים שבבסיסו (שהינם: חשיפת האמת, הגשמתו העצמית של הפרט וחיזוק הדמוקרטיה) - תוך שהוא מדגיש נושא חשיפת האמת - אינם חלם על ספר זה, וודאי לא באופן מלא. לגישתו של כב' השופט ג'ובראן, שעה שהמחבר טען, כי מדובר ביצירה בדיונית שאינה יכולה לפגוע בפרטיותה של המשיבה, הרי רציונאל "גילוי האמת", אינו חל על הספר באופן מלא. לכן, הצטרף אף הוא לקביעת חבריו להרכב, המשנה לנשיא, כב' השופטת נאור וכב' השופט סולברג ודחה ערעורו של המחבר, תוך שקבע שהוא סבור כי היקף ההגנה שיש להעניק לספר, אינו רחב דיו, שעה שמן הצד השני ניצבת זכותה של גיבורת הספר לפרטיות, במובנה המובהק ביותר. לכן - לשיטתו הוא - במצב דברים שכזה, דינה של הזכות לפרטיות לגבור.

פסק דין מסוכן

ובשולי הדברים, הערה אישית. הספר נשוא פסק-הדין, הגיע לידי, בשעתו, סמוך במועד הוצאתו לאור, לפני מספר שנים. קראתי אותו אז ולא ייחסתי לו חשיבות מיוחדת. עוד ספר מרשימת הספרים שקראתי ושכחתיו, לאחר זמן. עתה - משקראתי פסק-הדין, נשוא רשימה זו והשוויתי, מזכרוני, התיאורים שנכללו בו וקטעי המכתבים, שנכללו בו - שמסתבר שמקורם אמיתי ואינם פרי הדמיון - אין לי כל ספק, קל שבקלים, שצדקו שלושת שופטי בית המשפט העליון, במתן פסק-דינם זה.

עם זאת פסק-דינם זהשל שופטי הרכב זה, הינו - בכל הכבוד הראוי - פסק-דין מסוכן. פסק-דין זה פותח פתח לצנזורה ספרותית, בידי שופטים אחראיים פחות משלושת שופטי ההרכב שהוציא פסק-דיון זה, תחת ידיו, בכל הכבוד הראוי. בהיעדר עקרונות מוצקים, ברורים וחד-משמעיים, הקובעים, מתי תיפסל יצירה ספרותית ומתי לא תיפסל היא - כשמירווח הפרשנות בין הפגיעה הנטענת בפרטיות, מחד-גיסא אל מול הפגיעה הנטענת בחופש הביטוי, מאידך-גיסא, אינו ברור ואינו תחום, בעקרונות ברזל, בפסק-דין זה - הרי נפתחה, בכל הכבוד הראוי, הדרך לצנזורה ספרותית, בידי המערכת השיפוטית. צנזורה ספרותית, ככלל, אינה ראויה וצנזורה ספרותית, בחסות פרשנות חוקים ופסיקה, על-ידי בתי-המשפט, על אחת וכמה וכמה. בואו נקווה שפסק-הדין הנ"ל, לא יביא בעקבותיו צנזורה ספרותית, בלתי רצויה - בעליל - על יצירות ספרותיות, בידי בתי-משפט, בישראל.

הכותב הוא השותף-המייסד של חיים שטנגר, משרד עורכי דין ומשרדו מתמחה בתחום המשפט הפלילי, דיני מעצרים, כמו-גם בתחומי המשפט העסקי, דיני חברות, פירוקים ופשיטות-רגל, דיני ירושות וסכסוכים עסקיים-משפחתיים ודיני משפחה, כמו-גם בהופעות בבג"ץ ובענייני עתירות מנהליות, קניין רוחני ומקרקעין.
תאריך:  26/05/2014   |   עודכן:  26/05/2014
עו"ד חיים שטנגר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הגנת הפרטיות או גניזת יצירות ספרותיות
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
גם אם אתם חברי מכבי שירותי בריאות, וגם אם אתם מגיעים לקבל את מה שמגיע לכם מתוקף היותכם חברי הקופה, עדיין עדיף להיות "לקוחות פרטיים", מסתבר. מבולבלים? גם אני הייתי.
26/05/2014  |  יפעת גדות  |   מאמרים
לבית משפט השלום בפתח תקוה הוגשה תביעה נגד קבלן בגין ליקויי בנייה וירידת ערך, התובעים רכשו מקבלן דירת שישה חדרים בפתח תקוה ולדבריהם הובטח להם על-ידי נציג המכירות של הקבלן כי שטח הדירה הוא 164 מ"ר, אולם בפועל הסתבר לתובעים כי שטח הדירה הוא 142 מ"ר בלבד, בנוסף הסתבר לתובעים כי גם שטח החנייה ושטח המרפסת קטנים יותר מהמובטח. בהסכם המכר שנחתם בין הצדדים לא צוין גודלה של הדירה אך להסכם צורף תשריט של הדירה.
תקציב הביטחון היה עד לפני שנים ספורות הסעיף התקציבי הגדול ביותר בתקציב המדינה וגדול משמעותית מסעיפי הוצאה אחרים, למעט תשלומי חובות.
26/05/2014  |  רפי לאופרט  |   מאמרים
העולם כמרקחה. לאן שלא נסתכל נראה התפרצויות קיטור ועשן, חסר רק הניצוץ ויגיע הפיצוץ התורן. אך אנו חיים באזור בו כבר כעת בכל מקום רואים את הבעירה. אם להסתכל במפה נראה שכל סביבתנו בוערת. זה לא התחיל מעצמו: את האש הציתו שלב אחרי שלב אנשי הזדון שהתיישבו והתבססו מעבר לאוקיאנוס ומטרתם אחת ויחידה: להשליט על כל המזרח התיכון את האיסלאם הקיצוני - איסלאם הג'יהאד.
26/05/2014  |  יעקב אסתרליס  |   מאמרים
הניצחון של מכבי ת"א בכדורסל בשבוע שעבר היה אחד מרגעי השיא של הכדורסל הישראלי. כל מי שראה את המשחק חזה לנגד עיניו בהפסדה הנדיר של הסטטיסטיקה היבשה לכוחות של רוח ואמונה, שהיו לחלק מהדי.אן.איי הקבוצתי של מכבי ת"א במשחקי היורוליג בעונה החולפת.
26/05/2014  |  אברהם קריגר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
גאולה - רק בפעולה אנושית שמודעת שהיא כלי לקידום ישועה
איציק וולף
בימים שבהם טוענים רבנים כי ישנה הגנה מיסטית-רוחנית שהיא בלבד זו ששומרת על עם ישראל מפני אויביו כדאי לעיין בפסוקי קריעת ים סוף - שעל-פי המסורת אירעה בשביעי של פסח - ולראות שאפילו רי...
דן מרגלית
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הסכמה לעסקה המצרית היא כניעה משפילה, והיא הענקת ניצחון לנאצים על גבם של מאות לוחמי צה"ל הגיבורים שנפלו בקרב, היא גוזרת גזר דין מוות על החטופים שלא נכללים בעסקה, ומעל לכל - מהווה סכ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il