משטרה חשאית המענה אנשים במרתפה, ואנשים הנעלמים באישון לילה הן האסוטציאציות הראשונות שעולות מהמושג המדינה כפושעת, כעבריינית. אולם תחום הפשיעה היינו רחב ומכיל סוגים שונים של התנהגויות - מרשלנות פלילית ועד רצח פוליטי. הרשלנות יכולה להיות זמנית ויכולה להיות מתמשכת, היא יכולה לגרום לאי נוחות וגם לפגיעות בנפש וככזו היא כמובן חמורה במיוחד. במאמר זה אני עוסק ברשלנות פלילית שגרמה לפציעות רבות ושעשויה להביא גם למוות.
אני מתייחס למדרכה בת"א כמרחב בכלל, ובפרט לרחוב אבן גבירול בו אני מרבה להסתובב וגם עם כלבתי. באחרונה יותר ויותר נעשית ההליכה ברחוב יותר ויותר בעיתית בשל עומס רוכבי האופניים, האופנים החשמליות והקורקינטים לסוגיהם. הם שואטים מולי ומגיחים מאחורי. כל פעם שאני חוצה מדרכה אני חייב להסתכל סביבי פן אופתע מהם. הירידה מהאוטובוס דורשת זהירות ובדיקת אזור המדרכה. לפני כשנה הייתי עד לכך שרוכב אופנים הפיל נוסעת שירדה מאוטובוס (ידעתי את ראש העיר על כך ומטעמו קבלתי מכתב מתחמק).
מהו ההסבר למצב?
שפע תנועת האופניים והקורקינטים נובע משתי סיבות עיקריות: א. הצלחת תוכנית "תל אופן" הכוללת היום 180 תחנות השכרה, כשמספר הרכיבות היומיות הוא מעל תשעת אלפים ומספר המנויים השנתיים עומד על 17,500. לטענת עיריית ת"א יש שבילי אופנים באורך של יותר ממאה עשרים קילומטרים והיא מתכננת בשנים הקרובות להוסיף שבילים באורך של 36 קילומטרים. אולם נתונים אלו מטעים באשר השבילים הנם בדרך כלל על המדרכות ובכך פוגעים בתנועת הולכי הרגל בהן, מה גם שברחובות של עסקים תפוס חלק מהשטח של המדרכות על-ידי בתי קפה. שבילי האופנים חוצים בהכרח תנועת הולכי דרך, למשל העולים ויורדים מאוטובוסים או החוצים את הכביש ויוצרים אפשרות לתאונות. מתברר שבשנת 2013 56% הולכי רגל נפגעו מרוכבי אופנים יותר משנת 2012. בשנת 2013 הגיעו לחדרי מיון 1,612 איש לעומת 1,028 בשנת 2012 (הנתונים הם מכתבתו של
צפריר רינת" עלייה של 56% במספר הולכי הרגל בתל אביב שנפגעו מאופנים ב-2013", הארץ, מיום 8.7.14).
ב. כניסתם של אופנים חשמליות וקורקינטים לשוק. למרות שמדובר בכלי רכב ממונעים לא הוסדר מעמדם ואין כללים הקובעים מי רשאי לרכב עליהם ואיזו הכשרה עליו לעבור. הדבר מתמיה באשר אופניים עם מנוע עזר חשמלי הינם רכב הידוע בשוק כבר עשרות שנים, ולא ברור מדוע לא הייתה התארגנות במשרד התחבורה, כמו גם בוועדת הכלכלה של הכנסת, האמורה לטפל בחקיקה הקשורה באופנים מסוגים שונים. ועדה זו מעלה בתפקידה ולא יעלה על הדעת שלא תהיה התייחסות החוק לכלי הרכב הניתנים לקנייה בשוק בזמן נתון. במצב הקיים אין שום אפשרות אלא לפגיעה בהולכי רגל. אומנם מהירות האופנים החשמליות אינה גבוהה במיוחד אבל זה עניין של זמן עד שאדם מבוגר או ילד יפגע מהן ויקפח את חייו. זו רשלנות פושעת החלה על גופים מדינתיים (של המדינה). אשמה עיריית ת"א המעודדת הגברת תנועת רוכבי האופנים בת"א תוך גזלת המדרכות של הולכי הרגל. אין זה פתרון רצוי. אופנים לא אמורות לסכן את הולכי הרגל. מאידך ניתן להבין את החשש מנסיעת האופנים בכבישים. מכאן נובע הצורך להפעיל הלכה ולמעשה תחבורה ציבורית כדאית שתפחית את תנועת התחבורה הפרטית. יש צורך במהפכה של ממש. פתרונות שונים קיימים בערים שונות בעולם. כל עוד לא תהיה תחבורה ציבורית אפקטיבית שתפחית את מספר הרכב הפרטי שבעיר, לא ניתן יהיה להעביר את האופנים לכבישים ששם מקומם (גם אם מדובר במסלול ניפרד). אשמה גם ועדת הכלכלה של הכנסת שאינה מסדירה את מעמד אופנים החשמליות והקורקינטים החשמליים לסוגיהם. זוהי הזנחה פושעת שעלתה במחיר נזקי גוף ונפש לאלפי תושבי בת"א.
מן הראוי לנקוט בהליכים פלילים כנגד ועדת הכלכלה של הכנסת מחד וראש עיריית ת"א מאידך אם יקפח אדם את חייו בשל רוכב אופנים או קורקינט. כי זוהי רשלנות פושעת שגרמה להריגה זו.