בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
הרהורים בעקבות פרשת "כי תצא" (חלק ב')
|
אין מקום בחברה שלנו לקריאות "מוות לערבים", אין מקום בחברה שלנו להצדקת מעשי לינץ, ובוודאי שלא מצדם של חניכים בתנועת "בני עקיבא"
|
בני עקיבא. אין מקום לקריאות גנאי
|
|
|
|
|
|
יש משמעות מיוחדת לקריאה בפרשת "כי תצא" במיוחד אחרי קיץ חם, שהמרחב הציבורי שלנו ספג מנות כבדות של שנאה חסרת מעצורים לאחר הַגָּר בתוכנו ולאחר החי במדינות הסמוכות לנו. יש משמעות מיוחדת בימים אלו לקריאת פרשת "כי תצא", המציבה סכרים לגלי שנאה לאחר. קריאה המגייסת אותנו לאמץ את האמירה המפורשת - "לֹא תְּתָעֵב מִצְרִי...ל ֹא תְּתָעֵב אֱדוֹמִי..." בנימוק שאנחנו אחים - "כִּי אֲחִיךָ הוּא". ולמרבה הכאב והצער, נתנו למנות השנאה לעלות על גדותיהן. הקיץ הזה אנחנו האחים כילינו חיינו בעימותי דמים הרסניים ובמציאות חיים מדממת, שנטלה יותר מדי חיים נקיים משני הצדדים. מתוך שש מאות ושלש עשרה מצוות בתורה מרוכזות בפרשת "כי תצא" שבעים וארבע מצוות. אטול על עצמי את הזכות להתמקד רק באמירה אחת נחרצת המודגשת בפרשה ב"דברים" כ"ג 8: " לֹא תְּתָעֵב מִצְרִי כִּי גֵּר הָיִיתָ בְּאַרְצוֹ...", וזה כהמשך לדרישה כלפי האדומים: "לֹא תְּתָעֵב אֱדוֹמִי כִּי אָחִיךָ הוּא". משה, שפקד את העם במעמד הר סיני ובשורה ארוכה של מעמדים המתין ארבעים שנה עד שהגיע עם ישראל לערבות מואב, לשערי ארץ ישראל, ודרש מהם טרם הכניסה לארץ את הדרישה -"לֹא תְּתָעֵב מִצְרִי". השנאה לאחר אין לה מקום. לא למצרי ולא לאדומי וגם לא לערבי כיום. משה - שראה בסבלות אחיו בארץ מצרים ואפילו דם היה על ידיו, כשהרג במו ידיו נוגש מצרי, שהתעלל בברוטאליות בבן עמו - עולה על דרך הפיוס. משה - שראה את בני ישראל שנים לא מעטות דרך צליפות נוגשים, השפלות רודים וגזירות קשות מנשוא של פרעה - תובע מאיתנו, שהשנאה לא תנווט את חיינו. חובה עלינו לעלות על דרך ההתפייסות והחתירה לשים קץ לעימותי דמים - "לֹא תְּתָעֵב מִצְרִי...". אין מקום בחברה שלנו לקריאות "מוות לערבים", אין מקום בחברה שלנו להצדקת מעשי לינץ, ובוודאי שלא מצדם של חניכים בתנועת "בני עקיבא". תנועה, שהתורה היא אחת מעמודי היסוד שלה. לכן מצער אותי מאוד, שרב של תנועת בני עקיבא דרש נקם, דרש קבלת היתר "לחצות את קו שלוש מאות ערלות פלישתים" לאחר שחיות אדם רצחו שלושה ילדים יהודים. משה, שראה את מלוא עוצמת הכוחנות והאכזריות של המצרים, הכיר גם את מצרים על חרטומיה וחכמיה, הכיר את המדע ואת אוצרות התרבות. משה שבחייו ספג את תרבות המדבר כרועה צאן, ספג את תרבות מצרים כילד שגזל בבית פרעה, ובמידה מכרעת ומשמעותית ספג את תרבות ישראל, השילוב הזה מביא אותו לזעקה - "לֹא תְּתָעֵב מִצְרִי". משה הבחין, כי בין המצרים היו אנשי מוסר ומצפו . אברבנאל, שד"ל ומלבי"ים מציינים שהמיילדות, שפרה ופועה, היו מצריות, שסיכנו חייהן בהפרת צו המלך. היו גם מצרים שמסיבות של ריאליזם פוליטי, הבינו שלא ניתן להחזיק עם משועבד לאורך זמן. קולם גבר כאשר החמירו המכות, והם שפנו אל פרעה - "שְׁלַח אֶת הָאֲנָשִׁים" ("שמות" י' 7). הם עשו זאת מתוך דאגה למצריים - "טֶרֶם אָבְדָה מִצְרַיִם" (שם 7). משה מודע, כי בני ישראל הגיעו לארץ מצרים לתקופה קצרה - "לָגוּר כָּאן בְּאֶרֶץ (מצרים) בָּאנוּ כִּי אֵין מִרְעֶה לָצֹאן - כִּי כָּבֵד הָרַעַב בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם " ("בראשית" מ"ז 4). שבע שנות הרעב נסקו לתקופת שהות ארוכה וחלפו על פני שנות דור ואף יותר. מקבוצה קטנה של שבעים איש מהגרים ומחפשי מקלט הפכו לקהילה גדולה. רש"י: "אף על-פי שזרקו זכורים ליאור - היו אכסניה בשעת דחק". מצער אותי, שפרשת "כי תצא" אינה שורה עלינו כיום, כאשר אנחנו מתמודדים עם קהילה של פליטי רעב, שגנבו את הגבול והסתננו לארץ כנען כדי לשבור שבר - כדי לאכול לחם. מצער, שהנהגה פוליטית שכחה את הקולות משם ומאז - "לָגוּר בָּאָרץ בָּאנוּ ... כִּי כָּבֵד הָרַעַב בְּאֶרֶץ... ". אז ושם הופנו בני ישראל לחבל ארץ פורה, ארץ גושן, כדי שיוכלו לעבוד ולהתקיים בכבוד. עכשיו וכאן אנחנו חוטאים לציווי התורה ומפנים את מבקשי המקלט מאפריקה לעבר ארץ המדבר, לחיי כלא במחנה מעצר סגור בתנאי מחייה קשים מנשוא.
|
תאריך:
|
11/09/2014
|
|
|
עודכן:
|
11/09/2014
|
|
איתן קלינסקי
|
הרהורים בעקבות פרשת "כי תצא" (חלק ב')
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
איריס כהן
|
11/09/14 11:09
|
|
|
|
חנניה וינברגר
|
12/09/14 09:51
|
|
|
|
איריס כהן
|
14/09/14 03:19
|
|
2
|
|
מגיב ותיק
|
11/09/14 11:15
|
|
|
|
יונה סוקולובסקי
|
11/09/14 19:23
|
|
3
|
|
יד. מאוהל השלום
|
11/09/14 12:01
|
|
4
|
|
ה.א
|
11/09/14 12:15
|
|
5
|
|
מעולל ועד יונק?
|
11/09/14 12:35
|
|
|
|
ה.א
|
11/09/14 15:46
|
|
|
|
מזל גדול,
|
11/09/14 16:46
|
|
|
|
מגיב ותיק
|
11/09/14 16:56
|
|
|
|
מח״ט גולני,
|
11/09/14 17:05
|
|
|
|
מגיב ותיק
|
11/09/14 19:55
|
|
|
|
ה.א
|
11/09/14 18:01
|
|
|
|
מגיב ותיק
|
11/09/14 19:46
|
|
6
|
|
דבורה גולן
|
11/09/14 13:26
|
|
|
|
י.ש
|
11/09/14 16:37
|
|
|
|
לדבורה שלום
|
15/09/14 10:40
|
|
7
|
|
בני עקיבא
|
11/09/14 13:35
|
|
8
|
|
י.ש
|
11/09/14 17:09
|
|
|
|
הדאגנית הצדקנית
|
12/09/14 06:26
|
|
|
|
י.ש
|
12/09/14 19:44
|
|
|
|
חזע שמיר
|
15/09/14 17:00
|
|
9
|
|
איצי
|
12/09/14 07:18
|
|
10
|
|
יחזקאל שמיר
|
12/09/14 10:11
|
|
11
|
|
אריק ד.
|
12/09/14 11:08
|
|
|
|
י.ש
|
12/09/14 12:49
|
|
|
|
ב-8200
|
14/09/14 10:01
|
|
|
|
8200. 8200
|
14/09/14 18:45
|
|
|
|
חזי שמיר
|
15/09/14 16:32
|
|
|
|
I.p
|
16/09/14 11:41
|
|
"משהו קוסמי" היא הצגה ייחודית, המתרחשת ביקומים מקבילים ומפגישה בפני הצופים זוג צעיר ומאוהב שהסיטואציות ביניהם משתנות, אך לא התדר של האהבה. המחזה המצליח מלונדון הועתק אל תיאטרון הספרייה, מיסודו של בית צבי, ברמת גן והבמאית, שרה פון-שוורצה, הצליחה יחד עם השחקנים המוכשרים, להפיק מחזה מרגש, מעניין, קולח ועם מסר: כנראה שהאהבה היא על זמנית.
|
|
|
מלחמת-עולם שלישית כבר איננה חלום-בלהות. זו מציאות כאובה-מתמשכת זה 13 שנים רצופות. היא מתנהלת באורח מאסיבי כנגד ארגוני-טרור איסלמיסטים, הצצים פעם פה, פעם שם. את תחילתה מסמלת הטראומה של ה-11 בספטמבר 2001, עם קריסת מגדלי התאומים בניו-יורק, בידי הזדון של אל-קאעידה.
|
|
|
למדתי רבות מן הספר המרתק 'נוצה שסועה'. כתב אותו שוקי בן עמי, שעבר מסע אישי מיוחד במינו, במהלכו הוא מגלה את משפחתו בשמורה אינדיאנית בדרום דקוטה, ארה"ב. שוקי שנולד וגדל כחרדי ירושלמי, מגלה כי אמו הייתה אינדיאנית משבט הלקוטה-סו, שהתגיירה ונישאה לאביו בהיותו באמריקה.
|
|
|
ברק אובמה ממשיך בשלו: הוא אינו לומד מן הניסיון, הוא מתעלם מן המציאות והוא זורה חול בעיניים. האסטרטגיה שלו למלחמה בדאעש, כפי שהציג אותה (יום ה', 11.9.14), לא תוביל לניצחון על הארגון הזה, משום שהיא חלקית ומטופשת. ומה שגרוע עוד יותר: משמעות נאומו של אובמה היא שארה"ב למעשה נוטשת את המלחמה בטרור, כי האמצעים שהוא מוכן להפעיל אינם מתאימים למלחמה זו.
|
|
|
בפרשתנו מצווה משה את עם ישראל לקיים את מעמד הברכות והקללות בהר גריזים ובהר עיבל, ומפרט מי משהשבטים יעמוד בהר הברכה (הר גריזים) ומי מהשבטים יעמוד בהר הקללה (הר עיבל). לאחר מכן, מפרטת התורה מהם הדברים שהעושה אותם מבורך הוא, והעובר עליהם ארור הוא: עושה פסל ומסכה, מקלה אביו ואמו, מסיג גבול רעהו, משגה עיוור בדרך, מטה משפט גר יתום ואלמנה, שוכב עם אשת אביו, שוכב עם בהמה, שוכב עם אחותו, שוכב עם חותנתו, מכה רעהו בסתר, לוקח שוחד ומי שלא יקים את דברי התורה.
|
|
|
|