|   15:07:40
  גדעון סער  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
סער. "לפרק את יסודות השיטה" [צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת]

הכשרת הלבבות למעבר למשטר אחר

דברי שר המשפטים בוועידת המשפט של לשכת עורכי הדין [ט' באלול תשפ"ב, 05.09.2022]
05/09/2022  |   גדעון סער   |   נאומים   |   בחירות 2022   |   תגובות

"עם פתיחת שנת המשפט - נסקור בתמצית את השנה החולפת. פעלתי באורח חסר תקדים לביצור זכיות האזרח - בחקירה ובמשפט. הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את הצעת חוק היסוד שהבאתי זכויות בהליך הפלילי, המענה לרמת זכויות חוקתיות את זכויות היסוד של חשוד, נאשם או נפגע עבירה. השלמתי את חקיקת חוק פסלות ראיה שהושגה שלא כדין. ביצרנו זכויות האזרח גם בהוצאה לפועל: ביטול שלילת רשיונות נהיגה, הפחתת ריבית פיגורים - נושא כבד מאוד וחסר הצדקה.

הבאתי סדרת חוקים לחיזוק יכולתה של המדינה להתמודד עם הפשיעה החמורה המאורגנת. חוקקנו את חוק עונשי מינימום לעבירות הנשק הבלתי חוקי. הסמכנו את בתי המשפט הכלכליים לעסוק בפשיעה כלכלית ותיגברנו אותם. הכנו חקיקה חדשה כדי לשפר את ההתמודדות עם תופעת הפרוטקשן.

העברתי בוועדה לבחירת שופטים הצעתי לשימוע פומבי בבחירת המועמדים לבית המשפט העליון שתחול כבר מבחירת שני השופטים בשנה הבאה. מלאנו את השורות החסרות במשרד המשפטים ובבתי המשפט. מבין כלל השופטים הרבים שמונו - נעשתה בחירה של מצוינות ושל גיוון בבחירת ארבעת השופטים החדשים לביהמ"ש העליון. לראשונה בתולדות המדינה מונתה יועצת משפטית לממשלה. נעשתה מלאכה גדולה בשיקום המערכת אחר שנים קשות.

יש עוד הרבה מה לעשות בהמשך בתוואי בו התחלנו ללכת - של שיקום, של תיקון, של בניית איזונים חדשים, למשל בין כוחו של האזרח לעוצמתה של המדינה, בין שמירה על שיש לשמור לבין התיקון הנדרש.
אבל היום, מה שמסכן את המשך העשייה והתיקון - היא סכנה גלויה וברורה להרס כל מה שנבנה פה ב-74 שנות קיום המדינה.

כל מפלגה תקבל נציג בביהמ"ש העליון

שיטת בחירת השופטים לבית המשפט העליון ידעה שני תיקונים משמעותיים. בשנת 2008 אימצה הכנסת את הצעתי לרוב מיוחד בבחירת שופטי בית המשפט העליון. מהלך זה הוכיח את עצמו כמהלך שמוביל לבניית בית משפט עליון יותר מגוון ויותר הטרוגני. השנה אומצה בוועדה לבחירת שופטים הצעתי לשימוע פומבי, מתוקשר, של המועמדים - חיזוק השקיפות. שתי ההצעות מהוות דוגמה לתיקונים ולהתפתחות של השיטה על-מנת לטייבה שינויים אבולוציוניים ולא רבולוציוניים.

מול ההישגים האלה שהושגו בעמל רב - יש ניסיון לרסק את השיטה.
לא מדובר בהתבטאויות של חבר כנסת כזה או אחר שצריך להשתיקו כעת כדי לא להפריע בבחירות. ההצעה להעברת הסמכות לבחירת שופטי בית המשפט העליון ונשיאו לממשלה באישור מליאת הכנסת הובאה לכנסת ונתמכה על-ידי כל ארבע המפלגות המרכיבות את "גוש נתניהו" שהצביעו בעדה ללא יוצא מן הכלל בחודש יוני.

זאת התוכנית הגלויה. מהלך כזה יהפוך את ברית שופטי בית המשפט העליון לסעיף בהסכמים הקואליציוניים. כי מה שצריך להעביר בממשלה באישור הכנסת, צריך להסכים על זה בחלוקת השלל קואליציוני. וככה כל מפלגה תקבל נציג בבית משפט העליון.- פוליטיזציה טוטלית של בחירת השופטים. שליטה של הרשות המבצעת, תרשו לי לומר - של ראש הרשות המבצעת; תרשו לי לומר - של ראש הממשלה, ברשות השופטת.

במשטר שלנו במידה רבה הרשות המבצעת שולטת בכנסת מכוח הרוב הקואליציוני. חברי הכנסת אינם נבחרים במיישרין על-ידי הציבור. שימו לב - שעל זה - על שינויים בשיטת הבחירות כלל לא מדברים, זה כנראה כבר לא חשוב.

איפה אמריקה ואיפה מה שמוצע פה?

ואיך תושלם השליטה על הרשות השופטת? מהלך ראשון: העברת הבחירה לממשלה. מהלך שני: פסקת ההתגברות ברוב קואליציוני רגיל. ברוב של 61. אני בעד פסקת ההתגברות, כחלק מחוק יסוד חקיקה רחב, שכולל איך מחוקקים חוק יסוד ואיך מתקנים חוק יסוד, וגם שיש בו פסקת התגברות מאוזנת ברוב מיוחס.

שוו בנפשכם: אם הממשלה שולטת ב-100% בבחירת השופטים ובלי שום קושר יכולה (באמצעות רוב קואליציוני) להפוך כל פסק דין של בית המשפט. מה נשאר מבית המשפט? מעצמאותו? מה כוחו להגן על האזרח?
מה כוחו לקיים ביקורת שיפוטית על הרשויות?

מספרים לציבור סיפור ערב לאוזן - "גם באמריקה". באמריקה יש חוקה (המגנה על זכויות האזרח); הם מתנגדים לחוקה, הם הצביעו גם נגד חוק היסוד של זכויות בהליך הפלילי. באמריקה שופטי בית המשפט העליון מכהנים כל חייהם; בהצעת החוק הם מבקשים לקצוב את כהונתם. באמריקה אין פסקת התגברות. אז איפה אמריקה ואיפה התפיסה שמוצעת פה?

מדובר פה בהצעה לשלטון טוטלי, שלטון מוחלקת של רשות אחת - הממשלה (בעצם: ראש הממשלה) בכל שאר הרשויות. פירוק כל האיזונים והבלמים, שליטה מעשית גם בתביעה וגם בייעוץ המשפטי, הפיכה של היועמ"ש לממשלה למשרת אמון ובכלל חוות דעתו בנושא החוק כלל אינה מחייבת.

ממתי עצמאות הרשות השופטת או עצמאות התביעה זה דבר שנוי במחלוקת במדינת ישראל? איך היו רואים האבות המייסדים הצעות כאלה? בישראל הוקמה כאן דמוקרטיה מפוארת עם רשות שופטת עצמאית, מקצועית, וכן, יש הרבה מה לתקן, גם במשרד המשפטים. זה לא מובן מאליו - הרוב באו ממשטרים לא דמוקרטיים. מצב חירום ביטחוני בלתי פוסק: מלחמות, התקפות טרור. שמרנו על הדמוקרטיה הזאת. הישג אדיר. היום חבר כנסת יכול לדבר על בית המשפט העליון כ"ראש הנחש" וזה עובר.

הם מתהדרים בתואר "שמרנים"

יש פה הכשרת הלבבות למעבר למשטר אחר. למדינה שלא הכרנו ואני מאמין שהרוב המכריע של אזרחי ישראל אם ידע מה על הפרק - לא רוצה. היום יש איום גלוי על היועצת המשפטית בכל נושא שמובא לפניה מודיעים לה - פוליטיקאים מסוימים, שדרנים מסוימים, אומרים מה היא אמורה להחליט ואיך היא תודח ע"י הממשלה הבאה אם היא לא תחליט מה שרוצים שהיא תחליט. הכל גלוי. אני אומר לכם פה היום ומכאן גם לכל אזרחי ישראל: המדינה בה גדלנו יכולה להשתנות כהרף עין אם לא נדע להגן עליה.

לביבי נתניהו, לבצלאל סמוטריץ', לאיתמר בן-גביר ולדודי אמסלם - יש את אותה מטרה: לפרק את יסודות השיטה ולהמירה במערכת משפט כנועה, מבוהלת, מסורסת, משותקת כזאת שלא תוכל לקיים את תפקידיה, שלא תוכל להילחם בשחיתות שלא תעז לעמוד מול עוולה שנעשתה על-ידי רשות מרשויות המדינה וגם אם תעז לא תהיה לך שום משמעות.

והכי משעשע שהם מתהדרים בתואר "שמרנים". שמרנים בכל העולם מבקשים לשמר את הסדר הקיים, את המסורות וההסדרים הישנים, ומבינים שלצורך שימור זה יש צורך בתיקונים תמיד. מדובר בחבורת אנרכיסטים קיצוניים שרוצים לפרק את יסודות השיטה הדמוקרטית ומערכת המשפט שנבנתה כאן ולשם כך מקיימים תעמולה בלתי פוסקת המציגה אותה כאויב העם. אנחנו ברגעים גורליים והלוואי שנדע לשמור על מה שנבנה, לתקן את מה שטעון תיקון ולהדוף את נסיונות ההרס חסרי המעצורים.

תאריך:  05/09/2022   |   עודכן:  05/09/2022
גדעון סער
+המחנה הממלכתי יציג מחר את הרשימה לכנסת
18:26 05/09/22  |  איתמר לוין
רשימת המחנה הממלכתי בבחירות הקרובות תוצג מחר (6.9.22). בראש הרשימה יעמוד שר הביטחון, בני גנץ, ואחריו שו המשפטים, גדעון סער והרמטכ"ל לשעבר גדי אינזקוט. יתר חברי העשירייה הראשונה: שרת הקליטה, פנינה תמנו-שטה; שרת החינוך, יפעת שאשא-ביטון; שר התרבוות, חילי טרופר; שר הבינוי והשיכון, זאב אלקין; יו"ר ועדת הכלכלה, מיכאל ביטון; סגן השר לשירותי דת, מתן כהנא; ושרת המדע, אורית פרקש-הכהן.
+ליברמן על קמפיין ש"ס: בעד סובסידיות על חשבון משלם המסים
15:03 05/09/22  |  מירב ארד
שר האוצר אביגדור ליברמן בתגובה לקמפיין ש"ס: "אני רואה את קמפיין הבחירות של ש״ס שמוביל אותי למסקנה מרכזית אחת: במקום לצאת בקמפיין שקורא לציבור להשתלב בשוק העבודה, להתפרנס ולחיות חיי כבוד ולא עוני (אגב, פחות נטל באמצעות קצבאות והורדת מסים) ש״ס בוחרת בקמפיין ששם בראש - סובסידיות על חשבון משלם המסים ומעמד הביניים. דבר לא השתנה."
+ליברמן הגיש קובלנה פלילית פרטית נגד יוסי כמיסה
13:07 05/09/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
שר האוצר פתח הליך פלילי נגד פעיל ישראל ביתנו לשעבר שטען שליברמן הציע לו לפני כ-20 שנה 100,000 דולר כדי לחסל ניצב במשטרה  ▪  ליברמן: שקר מוחלט, פרי דמיונו הקודח  ▪  הסניגור: כמיסה אמר אמת
ליברמן. צריך להוכיח כוונה פלילית [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]
+הנדל הציג תוכנית להחזרת המשילות
12:43 05/09/22  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה
הכריז כי הוא רוצה להתמנות לשר לביטחון פנים הבא  ▪  התחייב להציב להציב שוטר בכל פינה והחזיראת תחושת הביטחון של האזרחים
[צילום: תומר נויברג/פלאש 90]
+מלשכת בנט נמסר: "אין בכוונתו להתמודד בבחירות הקרובות"
11:11 05/09/22  |  מירב ארד
מלשכת ראש הממשלה החליפי נפתלי בנט נמסר: "ראש הממשלה החליפי, נפתלי בנט, לא שינה את עמדתו ואין בכוונתו להתמודד בבחירות הקרובות. אחרי עשור בשדה הפוליטי, במהלכו כיהן כשר כלכלה, חינוך, ביטחון וכראש ממשלה, בכוונתו לצאת לפסק זמן מהחיים הציבוריים. השנה של ממשלת בנט הוכיחה שאפשר לנהל מדינה בצורה עניינית, ביחד, תוך שיתוף פעולה ודיאלוג בין מפלגות בעלות עמדות שונות. בנט קורא לכל ראשי המפלגות לגלות אחריות, למתן ולהרגיע את השיח ולא לאפשר למריבות פנימיות לפרק את המדינה שלנו מבפנים".
+בנט מבהיר: לא שיניתי את דעתי, יוצא לפסק זמן
10:32 05/09/22  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
ראש הממשלה לשעבר הודיע כי לא שינה את עמדתו ואין בכוונתו להתמודד בבחירות הקרובות  ▪  "אחרי עשור בשדה הפוליטי בכוונתו לצאת לפסק זמן מהחיים הציבוריים"
בנט. "לא לפרק את המדינה מבפנים" [צילום: אבשלום ששוני/פלאש 90]
+חיות: ההתקפות על ביהמ"ש - קרדום לרווח פוליטי
09:58 05/09/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
אומרת שהביקורת מימין ומשמאל על ביהמ"ש העליון מלמדת שהוא עצמאי ובלתי פוליטי  ▪  לפיד: הרפורמות הנחוצות הפכו ל"כלי להצלת נאשמים רמי מעלה"
חיות. "תהליך כלל-עולמי" [צילום: לשכת עורכי הדין]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הכשרת הלבבות למעבר למשטר אחר
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
עובד 1
5/09/22 16:48
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  בחירות 2022
ראש הממשלה לשעבר, נפתלי בנט, פרסם הודעה (יום ב', 5.9.22) ולפיה לא שינה את עמדתו אשר לפיה אין בכוונתו להתמודד בבחירות לכנסת ה-25.
05/09/2022  |  איציק וולף  |   חדשות
בית המשפט העליון סופג ביקורת פוליטית הן מימין והן משמאל - מה שמלמד הוא היה ונותר עצמאי ובלתי פוליטי. כך אומרת (5.9.22) נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות, בוועידת המשפט של לשכת עורכי הדין.
05/09/2022  |  איתמר לוין  |   חדשות
שר האוצר אביגדור ליברמן התייחס (יום א', 4.9.22) בכניסה לישיבת הממשלה לסערה סביב דברי עוזרו לשעבר יוסי כמיסה, שטען כי ביקש להזמין רצח של ניצב במשטרה לפני 20 שנה. "כל בן אדם סביר שמקבל הצעה לרצוח ניצב במשטרה מצופה שירוץ למשטרה", אמר ליברמן. "העובדה שהוא נזכר 20 שנה אחר כך מדברת בעד עצמה. מדובר בשקרן פתולוגי וקמצן פתולוגי שחולה על כסף", הוסיף.
04/09/2022  |  מירב ארד  |   חדשות
לכו להצביע! הקריאה הזו של אריק שרון עדיין מהדהדת ברחובות ובמפלגות. הסקרים לא משקפים את המציאות, אלא את הרצונות של הסוקרים וחלק מהמשתתפים בסקרים. המסקנה: המציאות שונה כרגיל, מההערכות של הפרשנים, הסוקרים והאינטרסנטים. מאז קריאתו של שרון עברו הרבה שנים. ונשאלת עדיין השאלה למה ללכת להצביע? ולמי להצביע? שיעור ההצבעה בבחירות הוא אחד המדדים למעורבות הציבור בחיים הפוליטיים ונחשב מדד חשוב של מידת האמון במערכת הפוליטית בישראל.
04/09/2022  |  אלכס טנצר  |   יומני בלוגרים
שר התקשורת, יועז הנדל, שפסל בעבר ישיבה בממשלה בראשות בנימין נתניהו, הצהיר (שבת, 3.9.22) כי האפשרות היחידה להקמת ממשלה יציבה בישראל לאחר הבחירות הקרובות היא ממשלת אחדות בראשות הליכוד ובנימין נתניהו.
04/09/2022  |  איציק וולף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il