|   15:07:40
  שמחה רוטמן  
חבר כנסת הציונות הדתית
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
[צילום: דני שם-טוב/דוברות הכנסת]

חוקה למדינה ולא לישראל

נאום יו"ר ועדת חוק חוקה ומשפט הנכנס עם בחירתו ליושב-ראש הוועדה [י"א בטבת תשפ"ג, 04.01.2023]
04/01/2023  |   שמחה רוטמן   |   נאומים   |   אקטיביזם שיפוטי   |   תגובות
גם לא בקולות וברקים
גם הערכים הנעלים ביותר, שהגיעו מהמקור הגבוה ביותר, אינם מחייבים ללא הסכמת העם. גם התורה שמגיעה ישירות בקולות ובברקים מהקדוש ברוך הוא במעמד הר סיני, היא בסך-הכל חוזה שנחתם בכפייה, אם אין הסכמה וקבלה חופשית ומרצון של העם. ואם כך בחוקת הנצח של עמנו, הדברים קל וחומר בחוקה אנושית, זמנית ומשתנה, שיכולה להיקבע על-ידי העם בזמן מן הזמנים, להתחלף, להשתנות, לצבור תיקונים ושינויים ולהתאים את עצמה לרוחות הזמן

תודה רבה ליו"ר ועדת הכנסת, חבר הכנסת אופיר כץ.
תודה רבה ליו"ר הכנסת, אמיר אוחנה.
תודה רבה ליו"ר הציונות הדתית, שר האוצר חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ'
תודה רבה לכבוד שר המשפטים וסגן ראש הממשלה (איני יודע איזה תואר יותר חשוב בעיניך) חבר הכנסת יריב לוין.

בדקתי וגיליתי שבדרך כלל יושבי ראש וועדות אינם נואמים בזמן המינוי, אבל ראיתי שלפחות אחד מקודמיי, וגם הוא ממפלגת האם שלנו, חנן פורת זכרונו לברכה, חרג מהמסורת הזו, אז מהבחינה הזו יש לי מסורת ללכת בעקבותיה.

אבל לפני שאתחיל עוד תודה אחת קטנה למי שהקים איתי לפני עשור בדיוק את התנועה למשילות ולדמוקרטיה, חברי הטוב, יהודה עמרני. אין ספק, שמבחינתו מבחינתי ומבחינת התנועה מדובר בסגירת מעגל סמלית מאין כמותה.

בזמן קבלת התורה בהר סיני, הפסוק אומר: "ויתיצבו בתחתית ההר". חז"ל אומרים על כך: מלמד שכפה הקב"ה עליהם את ההר כגיגית ואמר להם: אם אתם מקבלים התורה מוטב ואם לאו שם תהא קבורתכם. הגמרא במסכת שבת אומרת על כך: מכאן "מודעא רבה לאורייתא". מודעא בלשון חז"ל היא המקבילה לחתימה על חוזה בכפייה, בצירוף המילים "אני חותם כי כפו עלי ותחת מחאה".

התחייבות שכזו אין לה תוקף מחייב. כלומר, מאחר שהתורה ניתנה בכפייה וללא הסכמת הציבור, אין לה כל תוקף. כדי שזו לא תהיה הכותרת שיוצאת מהנאום הראשון שלי כיו"ר ועדת חוקה, ארגיע אתכם ואזכיר שהגמרא מבהירה מייד שהתורה התקבלה על-ידי עם ישראל ברצון ובשמחה בימי אחשוורוש, כמו שכתוב במגילת אסתר: קִיְּמ֣וּ וְקִבְּל֣וּ הַיְּהוּדִים֩ ׀ עֲלֵיהֶ֨ם ׀ וְעַל-זַרְעָ֜ם וְעַ֨ל כׇּל-הַנִּלְוִ֤ים עֲלֵיהֶם֙ וְלֹ֣א יַעֲב֔וֹר. ולכן לפחות מאז, אין לנו תירוץ. הסכמנו, קיבלנו והברית בין עם ישראל לבין בורא עולם נחתמה.

אבל המסר חשוב מאין כמותו ורלוונטי מאין כמותו. גם הערכים הנעלים ביותר, שהגיעו מהמקור הגבוה ביותר, אינם מחייבים ללא הסכמת העם. גם התורה שמגיעה ישירות בקולות ובברקים מהקדוש ברוך הוא במעמד הר סיני, היא בסך-הכל חוזה שנחתם בכפייה, אם אין הסכמה וקבלה חופשית ומרצון של העם.

ואם כך בחוקת הנצח של עמנו, הדברים קל וחומר בחוקה אנושית, זמנית ומשתנה, שיכולה להיקבע על-ידי העם בזמן מן הזמנים, להתחלף, להשתנות, לצבור תיקונים ושינויים ולהתאים את עצמה לרוחות הזמן.

והדברים קל וחומר בן בנו של קל וחומר, ב"חוקה" במרכאות, שלא נקבעה על-ידי העם, שעוצבה בהחלטה של קבוצה קטנה ומצומצמת, שהערכים שבה אולי נכונים, אולי שגויים, וכולם בסופו של דבר אנושיים ומועדים לטעות או לשגיאה.

חוקה שכזו לעולם לא תחייב את העם אם לא התקבלה בצורה מסודרת ומוסכמת, גם מתוך שמחה ורצון, וגם עם קולות וברקים.

ועל עיצובם של ההסדרים הללו, שיום אחד אולי, ואולי לא, כפי שיבחר העם, שהוא הריבון, יהפכו לחוקה, הופקדה ועדת החוקה של הכנסת.

בימים אלה התפתחה אופנה חדשה. חז"ל אמרו "איזהו עשיר השמח בחלקו", וכנראה בעקבות המצב הכלכלי הקשה, שעל תיקונו מופקד יו"ר המפלגה בצלאל סמוטריץ' בתפקידו החדש כשר האוצר, יש בישראל פחות ופחות עשירים. אנשים אינם שמחים בחלקם ואינם שמחים בתפקידים שבידיהם.

היועץ רוצה להיות מחליט.
השופט רוצה להיות מחוקק.
וחלק מחברי הכנסת, ובמיוחד בסביבות ועדת חוקה, לא די להם בתפקידם כמחוקקים; הם רוצים להיות "מכוננים". הם רוצים להיות אלה שקובעים את חוקתה של מדינת ישראל.

ואני לא יודע אם אהיה עשיר, אבל אשתדל להיות שמח בחלקי ובתפקיד שהטילה עלי הכנסת. גם הכנסת הזו, אבל בעיקר הכנסת הראשונה.

החלטת הררי מ-1951 הטילה על ועדת החוקה תפקיד מיוחד. ולא, הוא לא כולל כינון חוקה למדינה, ולא משנה כמה פעמים בית המשפט יחזור על הטענה הזו. "הכנסת הראשונה מטילה על ועדת החוקה, חוק ומשפט להכין הצעת חוקה למדינה. החוקה תהיה בנויה פרקים פרקים, באופן שכל אחד מהם יהווה חוק יסודי בפני עצמו. הפרקים יובאו בפני הכנסת, אם הוועדה תסיים את עבודתה, וכל הפרקים יחד יתאגדו לחוקת המדינה. בעניין החוקה תפקידנו כאן הוא להכין הצעה. הצעה בלבד.

את הסמכות לפעול אנו שואבים מהעם בישראל, שמינה אותנו לתפקיד. את הסמכות שלנו להכין את הצעת החוקה, בצורה של חוקי יסוד, ובוודאי את הסמכות להביא אותה להכרעת העם, איננו יכולים להאציל לאיש, לא ליועץ, לא לשופט ולא לאף אחד אחר. וכמובן שאיננו יכולים ואסור לנו, לעמוד מנגד אם מישהו מנסה לגזול את סמכות קביעת החוקה או חקיקת חוקי היסוד מידי הכנסת ומידי העם.

רק כשנסיים את עבודתנו כאן בוועדת החוקה ובכנסת, והריבון, שהוא העם, יחליט ויכריז שתמה מלאכת הכנת החוקה ויאמץ את הצעתנו, תקום חוקה למדינת ישראל. וגם את זה לא נשכח, התפקיד הוא חוקה למדינת ישראל, ולא חוקה לישראל.

בחודשיים האחרונים שאלו רבים, מתי תוקם הממשלה ומתי יוקמו הוועדות, ואיש לא ידע, אבל התזמון של הקמת הוועדה הספיציפית הזו, כנראה נקבע זמן רב מראש. בין שבת פרשת ויגש לשבת פרשת ויחי. בשבוע שמתחיל בחוקה ומשפט ומסתיים בחוקה ומשפט.

בהפטרת השבוע שעבר קראנו: וּבְמִשְׁפָּטַי יֵלֵכוּ וְחֻקֹּתַי יִשְׁמְרוּ וְעָשׂוּ אוֹתָם. וְיָשְׁבוּ עַל הָאָרֶץ אֲשֶׁר נָתַתִּי לְעַבְדִּי לְיַעֲקֹב אֲשֶׁר יָשְׁבוּ בָהּ אֲבוֹתֵיכֶם וְיָשְׁבוּ עָלֶיהָ הֵמָּה וּבְנֵיהֶם וּבְנֵי בְנֵיהֶם עַד עוֹלָם וְדָוִד עַבְדִּי נָשִׂיא לָהֶם לְעוֹלָם. ובהפטרה שנקרא השבוע, מצווה דוד את בנו, שלמה המלך: וְשָׁמַרְתָּ אֶת מִשְׁמֶרֶת ה' אֱלֹהֶיךָ לָלֶכֶת בִּדְרָכָיו לִשְׁמֹר חֻקֹּתָיו מִצְו‍ֹתָיו וּמִשְׁפָּטָיו וְעֵדְו‍ֹתָיו כַּכָּתוּב בְּתוֹרַת מֹשֶׁה לְמַעַן תַּשְׂכִּיל אֵת כָּל אֲשֶׁר תַּעֲשֶׂה וְאֵת כָּל אֲשֶׁר תִּפְנֶה שָׁם.

עם ברכת הדרך מהכנסת, ועם ברכת הדרך מהעם, נתפלל "ויהי נועם ה' אלוהינו עלינו, ומעשה ידינו כוננה עלינו ומעשה ידינו כוננהו".

תאריך:  04/01/2023   |   עודכן:  04/01/2023
שמחה רוטמן
+ארגון מחדש: לוין יציג תוכנית שינוי למערכת המשפט
16:25 04/01/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
התוכנית כוללת קידום פסקת התגברות ברוב של 61, ביטול עילת הסבירות והחלפת עורכי הדין מטעם לשכת עורכי הדין בוועדה לבחירת שופטים בעורכי דין שיבחרו הממשלה והכנסת
לוין. רפורמה [צילום: דני שם-טוב/דוברות הכנסת]
+רוטמן: "היועץ רוצה להיות מחליט, השופט מחוקק והח"כים מכוננים"
16:00 04/01/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
ח"כ שמחה רוטמן נבחר לעמוד בראשות ועדת החוקה: "רק כשנסיים את עבודתנו כאן בוועדת החוקה ובכנסת, והריבון, שהוא העם, יחליט ויכריז שתמה מלאכת הכנת החוקה ויאמץ את הצעתנו, רק אז תקום חוקה למדינת ישראל"
[צילום: דוברות הכנסת]
ח"כ שמחה רוטמן [צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
תגיות מי ומי בפרשה
 אבי דיכטר / Avi Dicter   אברהם בניהו בצלאל / Avraham Benayahu  Bezalel   אוהד טל   אופיר כץ / Ofir  Katz   אוריאל מנחם בוסו / Uriel Busso   אורית פרקש-הכהן / Orit Farkash-Hcohen   אורנה ברביבאי / Orna  Barbivai   אושר שקלים / Osher  Shekalim   אימאן ח'טיב יאסין / Iman  Khatib Yassin   איתמר בן-גביר / Itamar  Ben Gvir   אליהו דלל / Eli Dallal   אליהו רביבו / Revivo Eliyahu    אלמוג כהן / Almog  Cohen   ארז מלול / Erez  Malul   אריה מכלוף דרעי / Aryeh  Machluf Deri   בועז ביסמוט / Boaz  Bismuth   בועז טופורובסקי / Boaz  Toporovsky   בני גנץ / Benny  Gantz   גד איזנקוט / Gadi  Eisenkot   גילה גמליאל / Gila  Gamliel   גלית דיסטל אטבריאן / Galit  Distal Atbaryan   גלעד קריב / Gilad Kariv   דבורה ביטון / Dvora  Biton   דוד  ביטן / David Bitan   דן אילוז / DAN Iluz   דני בן יוסף דנון / Dani Danon   ואליד אל הושלה / Waleed  El Hawashla   ולדימיר בליאק / Vladimir Beliak   זאב אלקין / Ze'ev Elkin   חמד עמאר / Hamad Amar   חנוך דב מילביצקי / Hanoch Dov Milwidsky   טלי גוטליב / Tali  Gottlieb   יאיר לפיד / Yair  Lapid   יואב גלנט / Yoav Galant   יואל (יולי) אדלשטיין / Yoel Edlshtein   יונתן משריקי / Yonatan Mishraki   יוסף עטאונה / Youssef  Atauna   יוראי להב הרצנו / Yorai  Lahav-Hertzano   ינון אזולאי / Yinon  Azoulay   יסמין פרידמן / Yasmin Fridman   יעקב אשר / Yakov  Asher   יצחק קרויזר / Kroizer Yitzhak    יצחק שמעון סרלאוף    ירון לוי / Yaron Levi   ישראל אייכלר / Yisrael  Eichler   ישראל כץ / Israel  Katz   לימור סון הר-מלך / Limor  Son Har-Melech   מאי גולן / May  Golan   מאיר כהן / Meir  Cohen   מטי צרפתי הרכבי / Matti  Sarfati Harkavi   מיכאל מרדכי ביטון / Michael Mordechai Biton   מירב בן-ארי / Meirav  Ben-Ari   מירב כהן / Meirav  Cohen   מנסור עבאס / Mansour Abbas   משה אבוטבול / Moshe Abutbul   משה ארבל / Moshe Arbel   משה גפני / Moshe Gafni   משה רוט / Moshe  Roth   מתן כהנא / Matan  Kahana   נאור שירי   ניר ברקת / Nir  Barkat   סימון  מושיאשוילי / Simon  Moshiashvili   סימון דוידסון / Simon Davidson   עודד פורר / Oded Forer   עופר כסיף / Ofer  Cassif   עמית הלוי / Amit  Halevi   צבי ידידיה  סוכות / Tzvi Yedidia  Sukkot   צביקה פוגל / Tzvika  Foghel   צגה צנגש  מלקו / Tsega  Melaku   קארין אלהרר / Karin  Elharar   רון כץ / Ron Katz   רם בן ברק / Ram  Ben Barak   שלום דנינו / Shalom  Danino   שלי טל מירון / Shelly Tal Meron   שלמה קרעי / Shlomo  Karhi   שרון ניר / Sharon Nir   שרן השכל / Sharren Haskel 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  אקטיביזם שיפוטי
ארגון מחדש במערכת המשפט. שר המשפטים יריב לוין צפוי להודיע הערב (יום ד', 4.1.23) על קידום בהליך בזק של שורת מהלכים מטלטלת.
04/01/2023  |  עידן יוסף  |   חדשות
ח"כ שמחה רוטמן נבחר (יום ד', 4.1.23) לעמוד בראשות ועדת החוקה. בנאום חגיגי, רוטמן הודה תחילה ליו"ר ועדת הכנסת, ליו"ר הציונות הדתית שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ולשר המשפטים סגן רה"מ יריב לוין ואמר: "גם הערכים הנעלים ביותר, שהגיעו מהמקור הגבוה ביותר, אינם מחייבים ללא הסכמת העם. גם התורה שמגיעה ישירות בקולות ובברקים מהקדוש ברוך הוא במעמד הר סיני, היא בסך-הכל חוזה שנחתם בכפייה, אם אין הסכמה וקבלה חופשית ומרצון של העם. ואם כך בחוקת הנצח של עמנו, הדברים קל וחומר בחוקה אנושית, זמנית ומשתנה, שיכולה להיקבע על-ידי העם בזמן מן הזמנים, להתחלף, להשתנות, לצבור תיקונים ושינויים ולהתאים את עצמה לרוחות הזמן.
04/01/2023  |  עידן יוסף  |   חדשות
שופטת בית המשפט העליון בדימוס איילה פרוקצ'יה קוראת למחאה המונית נגד פסקת ההתגברות. בנאום שנשאה (יום ד', 21.12.22) בטקס מגן השקיפות לשנת 2022 שמקיימת מדי שנה עמותת שקיפות בינלאומית ישראל - שבי"ל, קראה פרוקצ'יה קראה לפעול נגד פסקת ההתגברות במלוא העוצמה ובמגוון האמצעים הלגיטימיים העומדים לרשותנו ובראשם מחאה המונית שהציבור הרחב כבר חווה את עוצמתה והתריעה כי השינוי יפגע בדמות הערכית של ישראל בפני העולם, בפני המוסדות הבינלאומים ובפני הקהילות היהודיות בתפוצות.
22/12/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
מאמריה של דפנה ברק-ארז וקובץ של אנטונין סקאליה מציגים שתי גישות - הן למשפט ולשפיטה, והן להתבטאויות של שופטים בבתי משפט עליונים
16/12/2022  |  איתמר לוין  |   כתבות
הפרופסור אוריאל רייכמן, הנשיא המייסד ויו"ר דירקטוריון אוניברסיטת רייכמן, מגיב לעליית הימין לשלטון וקורא (יום ג', 29.11.22) למערכת הפוליטית לקיים דיון על רפורמות ובקרה שיפוטית, כדי שהדבר יאפשר "להמשיך יחד את המסע המופלא ששמו מדינת ישראל".
30/11/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
דן מרגלית
דן מרגלית
יהיה אשר יהיה לא נברח ולא נסתגר ולא נתחבא    בוודאי לא בארצות הברית שנקראה בפי מהגריה היהודיים המזרח אירופים "א-געלדענע מדינה", מדינת הזהב
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
יריב גוטמן
יריב גוטמן
דוח פיץ' רובו ככולו מזהיר שוב ושוב מפני תרחיש אפשרי של ירידת הדירוג של ישראל, זאת בעיקר בשל האפשרות של הארכות המלחמה ובד בבד רמיזה שעל מקבלי ההחלטות בממשלת ישראל לעשות את הנדרש כדי...
מתן גולדבלט
מצד אחד, התביעה בבית הדין תשאף לפעול ככל האפשר בשיתוף פעולה עם הרשויות במדינה כדי שימלאו את חובתן (וכך ליישם את עקרון המשלימות). מצד שני ובמקביל, התביעה בבית הדין תישאר ערה לסמכותה...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il