|
מדיניות שונה [צילום: אוון ווצ'י, AP]
|
|
|
|
|
פייסבוק תשעה את כל המודעות הפוליטיות ברשת שלה החל מיום הבחירות לנשיאות ארה"ב - 3.11.20. היא גם תמנע פרסום של מודעות מבוססות סקרים, אם לשונן של אלו תהיה מיליטריסטית או מאיימת. כך הודיעה החברה (יום ד', 8.10.20). פייסבוק כבר הודיעה, כי תימנע מפרסום מודעות פוליטיות חדשות בשבוע שלפני הבחירות, אך תאפשר את המשך הפרסום של מודעות קודמות.
עד כה סירבה פייסבוק להתערב בתכנים של מודעות פוליטיות, גם כאשר אלו היו שקריים בעליל, בנימוק שמדובר בחופש ביטוי פוליטי. אולם, החשש מפני מערבולת חסרת תקדים לאחר הבחירות הקרובות, הוביל אותה לשנות בצורה משמעותית את מדיניותה. פייסבוק לא אמרה לכמה זמן תשעה את הפרסומות, אך נראה שהיא תעשה זאת עד שתתברר חד-משמעית זהותו של המנצח. מסמך פנימי של החברה מעלה, כי להערכתה מדובר בשבוע.
עשרות מיליוני אמריקנים מצביעים השנה בדואר, בשל הקורונה והחשש מהתייצבות פיזית בקלפיות. ברוב המדינות תחל ספירת הקולות בדואר רק לאחר סגירת הקלפיות ב-3 בנובמבר, כך שהתוצאות עשויות להיוודע רק מספר ימים לאחר מכן - ואולי אף מאוחר יותר, אם ינוהלו הליכים משפטיים נגד הספירה בכלל והקולות בדואר בפרט.
הנשיא דונלד טראמפ, הטוען - ללא הוכחה - שההצבעה בדואר תוביל לזיופים בקנה מידה רחב, מסרב להתחייב לקבל את התוצאות אם ג'ו ביידן ינצח. הוא אמר בשבוע שעבר, כי לא יוכל להשלים עם תוצאות שאינן הוגנות, והוסיף שלדעתו הבחירות יוכרעו בבית המשפט העליון. הוא גם סירב לקרוא לתומכיו לשמור על השקט בעת ספירת הקולות. סגנו, מייק פנס, סירב גם הוא להבטיח זאת בעימות עם קאמלה האריס (8.10.20), אם כי הביע את בטחונו שהבחירות יהיו הוגנות.
החלטתה של פייסבוק לגבי מודעות שיצטטו סקרים נובעת מקריאתו של טראמפ לתומכיו להיות מעורבים בספירת הקולות. בנו, דונלד טראמפ הבן, הופיע בחודש שעבר בתשדיר שקרא למצביעים "להגן על הקולות שלכם" ולהצטרף ל"צבא" כדי להגן על הקלפיות. מנהלי פייסבוק הודיעו, כי החברה תמנע פרסום מודעות פוליטיות בהן יופיעו מילים כמו "קרב" ו"צבא", אך לא תסיר מודעות שכבר פורסמו.
מדיניותה של פייסבוק ספגה ביקורת נרחבת, בטענה שהיא עוצמת את עיניה אל מול מודעות פוליטיות הכוללות דיסאינפורמציה ואיומים, ומתעלמת ממודעות שתכניהן כוזבים - ובכך יצרה פרצה המנוצלת לרעה בצורה נרחבת. בשיחה עם עיתונאים אמש, פירטה פייסבוק את המהלכים שביצעה מאז בחירות 2016, בהן השתמשה רוסיה בפלטפורמה שלה כדי להפיץ דיסאינפורמציה לעשרות מיליוני מצביעים. בין היתר, היא מעסיקה כיום 35,000 עובדים במשרה מלאה שתפקידם לאתר הפרות של מדיניות התכנים שלה.
לצד זאת, פייסבוק הגיבה באיטיות לאופן בו מדיניותה נוצלה לרעה בתחום הפוליטי, ובין היתר נמנעה מלהסיר פוסטים של טראמפ למרות שהללו הפרו את מדיניותה. השבוע (5.10.20) הסירה פייסבוק פוסט של טראמפ, בו טען שהקורונה פחות קטלנית מאשר השפעת - הפעם השנייה בה היא עושה זאת בשל מידע מטעה הנוגע למגיפה. החברה אומרת כי בחודשים מארס-ספטמבר הסירה 120,000 פוסטים ותמונות שהפרה את מדיניותה נגד הטרדת בוחרים, וסימנה 150 מיליון פריטים עליהם הצביעו בודקי המידע החיצוניים שלה.
מנהל מדיניות האבטחה של פייסבוק, נתנאל גלייכר, אמר לוושינגטון פוסט, כי החברה בוחנת עשרות תרחישים לאחר הבחירות, כולל ניסיון מצד טראמפ או פוליטיקאים אחרים לצאת נגד התוצאות. החברה מתכוונת להעלות במוצאי יום הבחירות את התוצאות האחרונות, הן בפייסבוק והן באינסטרגם, בשיתוף עם סוכנות הידיעות רויטר'ס. אם מועמד או מפלגה יכריזו על ניצחון מוקדם מדי, החברה תצרף תגית לפוסטים אלו, בה ייאמר שספירת הקולות נמשכת או שתכלול את שמו של המנצח הנכון. לדברי גלייכר, פייסבוק זיהתה כבר לפני שנה נסיונות רוסיים לשתול דיסאינפורמציה בפלטפורמה שלה, והיא מוכנה למקרה שרוסיה תנסה שוב להדליף מסמכים בניסיון להשפיע על הבחירות - כפי שעשתה ב-2016.
טוויטר מנהלת מדיניות תקיפה מזו של פייסבוק, וכבר אסרה על פרסום מודעות פוליטיות עד הבחירות והסירה ציוצים המפרים את מדיניותה נגד מניעת הצבעה והתערבות בבחירות - כולל 14 של טראמפ. גם טוויטר בוחנת שורה של תרחישים להפצת דיסאינפורמציה בידי גורמים זרים ומקומיים במוצאי הבחירות ושבוע לאחר מכן. בין היתר, היא מתכוננת לאפשרות של ציוצים כוזבים על תורים ארוכים בקלפיות שמטרתם למנוע ממצביעים להגיע אליהן, ולאפשרות של הדלפת מסמכים פוגעניים בידי מדינה זרה.