|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה
השימוע היום בוועדת 6 בינואר [צילום: AP]

טראמפ גייס 250 מיליון דולר בעזרת כזב הבחירות

ועדת 6 בינואר בבית הנבחרים: התורמים שוכנעו שהכסף יופנה למאבק נגד "גזילת הבחירות" אך הוא שימש לצרכים אחרים - כולל של טראמפ ואנשיו שר המשפטים לשעבר, ויליאם באר: טראמפ נראה כמי שאיבד קשר עם המציאות אחד מיועציו של טראמפ: ג'וליאני היה שיכור כאשר יעץ במוצאי הבחירות להכריז על ניצחון
13/06/22  |   איתמר לוין   |   מיוחדים ברשת   |   בחירות בארה''ב 2020   |   תגובות

הנשיא דונלד טראמפ נראה כמי שמאבד קשר עם המציאות, כאשר המשיך לטעון ללא בסיס שבחירות 2020 נגזלו ממנו באמצעות הונאת ענק. כך העיד שר המשפטים בממשלו, ויליאם באר, בפני ועדת החקירה של בית הנבחרים לאירועי 6 בינואר. קטעים מעדותו של באר הוקרנו (יום ב', 13.6.22) בשימוע הפומבי השני של הוועדה. בשימוע גם עלתה לראשונה הטענה שטענות הכזב היו בסיס להונאת ענק בדמות גיוס 250 מיליון דולר מתומכיו של טראמפ.

השימוע עסק ב"שקר הגדול" - טענות הכזב הבלתי-פוסקות של טראמפ נגד תוצאות הבחירות. לטענת הוועדה - שבעה דמוקרטים ושני רפובליקנים - היה זה הצעד הראשון בתוכנית בת שבעה שלבים של טראמפ להפוך את תוצאות הבחירות. סגנית יו"ר הוועדה, ליז צ'ייני הרפובליקנית, אמרה:

"טראמפ ידע שהוא הפסיד. באר ואנשי משרד המשפטים אמרו לטראמפ שטענותיו הן שטויות. גם אנשי קמפיין טראמפ ידעו שאין בסיס לטענות. יועציו הפצירו בו לחכות לספירת הקולות ולא להכריז על ניצחון באותו לילה. הוא ידע שרבים מתומכי ביידן מצביעים בדואר ושספירתם תימשך מספר ימים; הכל ידעו זאת. טראמפ דחה את עצת המומחים והלך בעקבות עצתו של רודי ג'וליאני: הכריז שניצח ושיש להפסיק את ספירת הבחירות. מיליונים האמינו לו.

"באר אמר שהטענות על מכונות ההצבעה של דומיניון, כאילו ההצבעה בהן זויפה בוונצואלה, היו שטות גמורה. רבים מאנשי צוותו של טראמפ אמרו את אותו הדבר. היועץ המשפטי הראשי של הקמפיין, מתיו מורגן, קבע ב-2 בינואר שאין טענה על הונאה שיכולה לשנות את תוצאות הבחירות. אבל טראמפ המשיך למרות זאת בתוכניותיו ל-6 בינואר. רבים הועמדו לדין ונאסרו משום שהאמינו לטענותיו של טראמפ על הבחירות. הם באו לוושינגטון לבקשתו, צעדו לקפיטול לבקשתו ומאות מהם הסתערו על לב הדמוקרטיה שלנו".


"ההתקפה - תוצאה ישירה של השקר"
סטייפן. טראמפ דחה את עצתו [צילום: AP]

חברת הוועדה זואי לוֹפְגְרֶן הזכירה, כי טראמפ טען כבר באפריל 2020 והלאה, כי אם יפסיד – יהיה זה בשל הונאה נגדו. "באר אמר במפורש לטראמפ שהטענות הן בולשיט, אך טראמפ המשיך להעלות אותן. באר העיד שאמר שוב ושוב לטראמפ שאין בסיס לטענות הללו, ושהטענות של טראמפ במוצאי הבחירות היו ללא כל ראיה ועוד לפני שניתן היה לבחון אותן. טראמפ ועוזריו הקרובים ידעו שהטענות כוזבות, אך הוא המשיך לקרוא לתומכיו להילחם בכל הכוח. במקום להשלים עם התוצאות ופסיקת בתי המשפט, הוא פנה לדרך אחרת: לטעון שהבחירות היו הונאה. ההתקפה של 6 בינואר הייתה תוצאה ישירה של טענות הכזב מצד טראמפ", האשימה לופגרן.

יועצו לשעבר של טראמפ, ג'ייסון מילר, העיד, כי ג'וליאני היה שתוי כאשר שהה בבית הלבן במוצאי הבחירות; הוא זה שהציע לטראמפ להכריז על ניצחון. ביל סטייפן, שהיה מנהל הקמפיין (ואמור היה להעיד היום אך ליווה את אשתו לבית יולדות), העיד: "עצתי הייתה לומר שהקולות עדיין נספרים ומוקדם מכדי לקבוע מי ניצח. הנשיא לא הסכים". מילר הציע להימנע מהכרזה כזאת בטרם יהיו נתונים והמשיך: "ג'וליאני אמר שעלינו לומר שניצחנו ושגונבים את זה מאיתנו, ומי שאינו תומך בכך – הוא חלש". גם איוונקה טראמפ העידה: "היה לי ברור שלא ניתן לומר באותו שלב מי ניצח". למרות זאת, טראמפ טען שניצח ודרש להפסיק את ספירת הקולות בנימוק שכך ניתן למנוע הונאה.

לופגרן המשיכה: "טראמפ נפטר מהאנשים השקולים ומצא מי שיקדמו את טענות הכזב שלו – בראשות ג'וליאני". ג'ארד קושניר העיד: "אמרתי לטראמפ שאני לא הייתי לוקח את ג'וליאני; הוא אמר שיש לו אמון בו". באר: "הבהרתי שאיני מסכים עם הטענה שהבחירות נגנבו ואמרתי לנשיא שזה בולשיט וזו הייתה אחת הסיבות שהתפטרתי". ואילו מורגן ציין: "לא היה אף משרד עורכי דין שהיה מוכן לחזור על הטענות בדבר גניבת הבחירות".


"אתה שונא את טראמפ!"
מילר. הציע להימנע מהכרזה מוקדמת

באר העיד, כי משרד המשפטים בחן את הטענות להונאות ומצא שהן חסרות בסיס ומטופשות לחלוטין. "דיברתי עם הנשיא ב-23.11.20 לראשונה מאז אמצע אוקטובר. הנשיא אמר שהייתה הונאה נרחבת וכאשר זה יתברר - התוצאות יתהפכו. עניתי, שהמשרד איננו שלוחה של הקמפיין ושעל עורכי דינו לפנות למדינות; התפקיד שלנו הוא לבדוק אם היו הונאות". ב-29 בנובמבר התראיין טראמפ והאשים את משרד המשפטים בהיעלמות מן הזירה.

בתגובה החליט באר להעניק ראיון לכתב AP ואמר לו, כי אין כל ראיה להונאה. טראמפ זימן אותו לבית הלבן ובאר ציפה שיפוטר. "הנשיא כעס כפי שלא ראיתי אותו מימי. הוא אמר: אתה אמרת את זה כי אתה שונא את טראמפ! לדבריו, אנשים בדטרויט ראו ארגזים מגיעים לפנות בוקר. הסברתי שאין כל ראיה להונאה בדטרויט ושהטענות להונאה הן בולשיט. העליתי במפורש את נושא דומיניון, כי זה הטריד אותי במיוחד: לא היו שום ראיות, אבל הם טענו את זה והשפיעו על הציבור. אמרתי לו שזה טירוף והם מבזבזים את זמנם על זה". לופגרן ציינה: "למחרת טראמפ חזר על אותן טענות עצמן".

באר המשיך: "טראמפ חזר על הטענות הללו ב-14 בדצמבר. הן היו ילדותיות וחסרות בסיס. חשבתי שאם הוא באמת מאמין בזה, הוא איבד קשר עם המציאות. לא היה לו שום עניין בעובדות. לפני הבחירות אפשר היה לדבר עם הנשיא בצורה הגיונית, גם אם לעיתים היה צורך להיאבק איתו. אחרי הבחירות הוא לא הקשיב. לא ראיתי טעם להישאר אם הוא לא מקשיב לעצות שלי או של השרים".

ג'פרי רוזן, שהיה שר המשפטים בפועל אחרי התפטרותו של באר, העיד: "היו מקרים שהנשיא אמר: אנשים אומרים לי כך וכך. יכולנו לומר: אתה מקבל מידע שגוי, זה לא נכון". דרק ליונס, פרקליטו של טראמפ, אמר: "אמרנו לו שהטענות הללו חסרות בסיס". אלכס קנון, גם הוא עורך דין בקמפיין, העיד שאמר זאת למייק פנס, סגנו של טראמפ.

איומים על חיי הרפובליקני
לופגרן. "זו גם הגניבה הגדולה" [צילום: מנואל סנטה, AP]

הוועדה הפנתה מבט ספציפי לעיר פילדלפיה, אחד ממוקדי טענתו של טראמפ; לטענתו, מספר המצביעים בה היה גבוה ממספר תושביה. באר הגיב בקצרה: "זו הייתה שטות מוחלטת". אל שמידט, רפובליקני שהיה חבר במועצת הפיקוח על הבחירות, העיד שקיבל איומים על חייו וחיי משפחתו לאחר שטראמפ האשים אותו במישרין במתן שירות ליריביו. הוועדה הקרינה חלק מאותם איומים.

עורך הדין הרפובליקני בן גינזבורג, שייצג את ג'ורג' בוש הבן מול אל גור ובכלל רפובליקנים, הסביר מה היו הכשלים הבסיסיים בטענות של טראמפ ובפעילות של אנשיו בשטח. הוא הדגיש: "באף אחד מ-60 התיקים לא היו ראיות. הם לא הוכיחו את טענותיהם. חצי מהתיקים נדחו על הסף בשל כשלים בהגשתם; המחצית השנייה נבדקו לגופם ולא נמצאו שום ראיות לטענות,.

לופגרן טענה, כי ההליכים המשפטיים נמשכו אחרי 14 בדצמבר – המועד האחרון הקבוע בחוק לקיומם – כי זו הייתה הדרך להמשיך לאסוף מיליונים מהציבור. טראמפ קרא לתרום ל"קרן להגנת הבחירות"; הוועדה לא מצאה שום קרן כזאת. על-פי נתוני הוועדה, טראמפ ובני בריתו גייסו 250 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר בשבועיים שלאחר הבחירות.

רוב הכסף הועבר ל"קרן הצל את ארה"ב" שלא עסקה במאבק על הבחירות. הוועדה מצאה חלק מן הכספים שהועברו מאותה קרן: מיליון דולר לקרן הצדקה של מארק מדואוז, שהיה ראש הסגל של טראמפ; מיליון דולר למכון אמריקה פירסט – המעסיק חלק מאנשי טראמפ לשעבר; ו-205,000 דולר לאוסף מלונות טראמפ. מייל איסוף התרומות האחרון נשלח 30 דקות לפני הפריצה לקפיטול, ציינו אנשי הוועדה. לופרגן סיכמה: "זה היה לא רק השקר הגדול אלא גם הגניבה הגדולה".

תאריך:  13/06/22   |   עודכן:  13/06/22
איתמר לוין
+האם זוהי מפת דרכים לכתב אישום נגד טראמפ
14:49 13/06/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
השימועים בוועדת 6 בינואר נראים כמכוונים להציג למשרד המשפטים את הראיות שיאפשרו להעמיד לדין את הנשיא לשעבר  ▪  אבל השיקולים הפליליים נרחבים בהרבה ומורכבים בהרבה, מזכיר ניו-יורק טיימס  ▪  ההחלטה תהיה של השר מריק גרלנד
השימוע בשבוע שעבר: טראמפ ב-6 בינואר [צילום: סקוט אפלווייט, AP]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
טראמפ גייס 250 מיליון דולר בעזרת כזב הבחירות
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
האזרח ר..
13/06/22 22:13
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  בחירות בארה''ב 2020
היו לו האמצעים, המניע והאמצעים. אבל האם דונלד טראמפ ביצע פשע? ועדת 6 בינואר של בית הנבחרים אומרת במפורש: כן, הוא זמם להפוך את תוצאות הבחירות. אבל נכון לעכשיו, שר המשפטים, מריק גרלנד, אינו טוען זאת; וייתכן שהתיק לעולם לא יגיע לבית המשפט. השימוע הפומבי הראשון של הוועדה התמודד עם השאלה המרחפת באוויר מאז סיים טראמפ את כהונתו: האם יש להעמידו לדין פלילי על מאמציו הבלתי-נלאים להפר את רצון הבוחר?
13/06/2022  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
ועדת בית הנבחרים לאירועי 6 בינואר 2021 - הסתערות תומכיו של דונלד טראמפ על הקפיטול, בניסיון למנוע את האישור הרשמי של בחירת ג'ו ביידן לנשיא - קיימה (יום ו', 10.6.22) שימוע פומבי ראשון. השימועים - שישה במספר - מיועדים בעיקר להביא לידיעת הציבור את ממצאיה, כפי שהם מתגבשים לאחר למעלה משנה במהלכה ראיינה 1,000 עדים ובחנה 140,000 מסמכים.
10/06/2022  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
שימועים בקונגרס סיפקו כמה מן הדרמות הגדולות ביותר של הפוליטיקה האמריקנית, כולל אלו של ג'ו מק'ארתי ב-1954 ושל פרשת ווטרגייט ורבות אחרות. ועדת החקירה של בית הנבחרים לאירועי 6 בינואר מתחילה היום (9.6.22) את השימועים שלה, ואקונומיסט טוען שהם חשובים יותר מכל קודמיהם יחדיו. הם באים לאחר שנה בה תשעת חברי הוועדה – שבעה דמוקרטים ושני רפובליקנים – והצוות שלה פעלו לחשוף את מה שעמד ברקע לניסיון למנוע את חילופי השלטון.
09/06/2022  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
  • הפרשן הבכיר טום פרידמן כתב את מאמרו בניו-יורק טיימס בגוף ראשון וכך מובאים כאן עיקריו.

25/05/2022  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
צ'רלס דונהיו, אחד ממנהיגי הימין הקיצוני שמאחורי ההסתערות על הקפיטול ב-6 בינואר 2021, הודה בשני סעיפי אישום (8.4.22) - קשירת קשר לשיבוש הליכים רשמיים ותקיפת שוטרים - יישלח למאסר ויעיד נגד משתתפים אחרים. עלי אלכסנדר, גם הוא מראשי ההתארגנות לטובת דונלד טראמפ בבחירות 2020, הודיע שישתף פעולה עם חקירת ההסתערות.
10/04/2022  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il