|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
סוכנות ראש
עריכת הסכמי ממון: השלבים המומלצים בדרך להסכם מוצלח
כתיבת המומחים
בית חולים לניאדו בנתניה - המרכז הרפואי המוביל בשרון
תותח נ"מ גרמני. בדרך לאוקראינה [צילום: יורג סרבאך, AP]

פוטין הפך את אירופה לחזקה ובטוחה יותר

הקנצלר שולץ במאמר נרחב ב-Foreign Affairs, חלק ב': יעדי המערב במלחמה באוקראינה, מדיניות האנרגיה החדשה ועתיד האיחוד
06/12/22  |   איתמר לוין   |   מיוחדים ברשת   |   מלחמת רוסיה באוקראינה   |   תגובות

השותפות הטרנס-אטלנטית חיונית להתמודדות עם האתגרים שמציבה המציאות הגיאופוליטית הנוכחית, כפי שמדגימה הפלישה הרוסית לאוקראינה - כותב קנצלר גרמניה, אולף שולץ, במאמר רחב יריעה ב-Foreign Affairs.

לנשיא ג'ו ביידן וממשלו מגיעים שבחים על בניית השותפויות החזקות ברחבי העולם וההשקעה בהן. אבל שותפות מאוזנת מחייבת שגרמניה ואירופה ימלאו תפקיד פעיל. שולץ מזכיר, כי מיד לאחר הפלישה הרוסית לאוקראינה, החליטה ממשלתו להשקיע 100 מיליארד דולר בצבא הגרמני ואף שינתה את החוקה לשם כך. המטרה היא שגרמניה ובעלות בריתה יוכלו לסמוך על הבונדסווהר; הדרך היא השקעת 2% מהתוצר בביטחון. שינויים אלו גם משקפים שינוי במצב הרוח של החברה הגרמנית, כאשר רוב גדול מבין הגרמנים סבורים כעת שהמדינה זקוקה לצבא חזק.

ה-Zeitenwende (שינוי טקטוני אדיר) הוביל גם לשינוי במדיניות ייצוא הנשק הגרמנית: לראשונה בהיסטוריה המודרנית שלה, גרמניה מייצאת כעת נשק לתוך מלחמה. שולץ אומר שהבטיח לנשיא ולדימיר זלנסקי, שגרמניה תסייע לאוקראינה ככל שיהיה צורך בכך. אוקראינה זקוקה כיום יותר מכל למערכות ארטילריה והגנה אווירית, וזה בדיוק מה שגרמניה מספקת לה, בשיתוף פעולה הדוק עם בעלות בריתה. התמיכה הגרמנית באוקראינה כוללת גם נשק נ"ט, נגמ"שים, תותחי נ"מ, טילי נ"מ ומערכות מכ"ם. האיחוד האירופי יאמן 15,000 חיילים אוקראינים, שליש מהם בגרמניה. צ'כיה, יוון, סלובקיה וסלובניה שולחות לאוקראינה 100 טנקים סובייטיים, שכן יש לה ניסיון בהפעלתם, ויקבלו מגרמניה טנקים משופצים.

מסר פשוט מאוד לפוטין
מאגר גז, אייטרפלד, גרמניה [צילום: מיכאל פרובסט, AP]

אסור שפעולותיה של נאט"ו יובילו לעימות ישיר עם רוסיה, אך הברית חייבת להיות ערוכה להדוף תוקפנות רוסית נוספת. לשם כך הגדילה גרמניה בצורה משמעותית את נוכחותה באגף המזרחי של נאט"ו: היא תגברה את כוחותיה בליטא, שולחת חיילים לכוח נאט"ו בסלובקיה, חיל-האוויר שלה מסייע לאבטח את המרחב האווירי של פולין ואסטוניה, והצי שלה פועל בים הבלטי.

המסר שלנו למוסקבה פשוט מאוד, כותב שולץ: אנחנו נחושים להגן על כל סנטימטר מהטריטוריה של נאט"ו נגד כל תוקפנות אפשרית. נכבד את המחויבות הבסיסית של הברית, לפיה התקפה על אחת מהחברות בה היא התקפה על כולן. הבהרנו לרוסיה שהדיבורים שלה על שימוש בנשק גרעיני הם נמהרים וחסרי אחריות. שולץ מציין, שבחודש שעבר הסכימו הוא ושי ג'ינפינג, כי אין להשלים עם איומים גרעיניים וששימוש בו יחצה את הקו האדום הצודק ששרטטה האנושות. פוטין צריך לשים לב היטב למילים אלה.

בין הטעויות הרבות של ולדימיר פוטין בפלישה לאוקראינה, מצוי ההימור שהצעד יגרום למתיחות בין יריביו. למעשה קרה ההפך: האיחוד האירופי והברית הטרנס-אטלנטית חזקים מאי פעם. הדבר בולט ביותר בעיצומים חסרי התקדים שהוטלו על רוסיה. היה ברור מאז פרוץ המלחמה שיהיה צורך להפעיל את העיצומים זמן רב, שכן היעילות שלהם גוברת מדי שבוע. פוטין חייב להבין שאפילו צעד אחד לא יוסר אם רוסיה תנסה להכתיב את תנאיו של הסדר שלום, מדגיש שולץ.

כל מנהיגי G7 בירכו את נכונותו של זלנסקי לשלום צודק שיכבד את השלמות הטריטוריאלית והריבונות של ארצו ויבטיח את יכולה להגן על עצמה בעתיד. גרמניה ושותפותיה מוכנות להגיע להסדרים שיבטיחו את בטחונה של אוקראינה כחלק מהסדר שלאחר המלחמה. הן לא יסכימו לסיפוח בלתי חוקי של טריטוריה אוקראינית, אשר תוסווה במשאלי-עם מזויפים. כדי לסיים את המלחמה, רוסיה חייבת להסיג את כוחותיה.

הביטחון תלוי בעצמאות אנרגטית
נורדסטרים 2 הוקפא [צילום: מרכוס שרייבר, AP]

המלחמה גם המריצה שינויים בכלכלה ובמדיניות האנרגיה אשר יפגעו ברוסיה בטווח הארוך, ואשר יתנו דחיפה למעבר החיוני לאנרגיה נקייה שממילא היה בעיצומו. שולץ מגלה, כי מיד לאחר שנכנס לתפקידו בדצמבר 2021 הוא שאל האם יש לגרמניה תוכנית למצב בו רוסיה תפסיק את אספקת הגז. התשובה הייתה שלילית, למרות התלות המסוכנת של גרמניה בגז הרוסי.

גרמניה החלה להתכונן מיד לתרחיש הגרוע ביותר. לפני הפלישה היא השעתה את האישור לצינור נורדסטרים 2. עם הפלישה כבר היו תוכניות לייבא גז נוזלי מהשוק העולמי שמחוץ לאירופה, וכך שהמשלוחים הראשונים יגיעו בחודשים הבאים. התרחיש הגרוע ביותר התממש, אך נכון לעכשיו גרמניה כלל אינה מייבאת פחם מרוסיה וייבוא הנפט מרוסיה לאיחוד האירופי יסתיים בקרוב.

היה כאן לקח חשוב: בטחונה של אירופה תלוי בגיוון מקורות האנרגיה ובהשקעה בעצמאות אנרגטית. ההשתחררות מהדלקים המאובנים תגביר את הביקוש לאנרגיה נקייה, וגרמניה מוכנה לכך בדמות האצה המעבר למקורות כמו השמש והרוח. יעדיה ברורים: בשנת 2030 ייוצרו לפחות 80% מהחשמל ממקורות נקיים, וב-2045 תהיה גרמניה בפליטת גזים נטו בשיעור אפס.

פוטין רצה לחלק את אירופה לאיזורי השפעה, ואת העולם - לגושים של מעצמות ומדינות וסאליות. בפועל, המלחמה רק קידמה את האיחוד האירופי. אוקראינה ומולדובה קיבלו בחודש יוני מעמד של "מדינות מועמדות" וגם עתידה של גאורגיה הוא כחלק מאירופה. שש מדינות בלקניות עומדות להצטרף לאיחוד, וגרמניה מצידה הגבירה את שיתוף הפעולה עימן.

סיכויים ואתגרים לאיחוד האירופי
לפשט את קבלת ההחלטות [צילום: אוליביה מאטיס, AP]

חשוב לדעת שהרחבת האיחוד האירופי והטעמתן של חברות חדשות יהיו קשים. אבל הדרך פתוחה והמטרה ברורה: האיחוד יכלול למעלה מ-500 מיליון אזרחים חופשיים ויהיה השוק הפנימי הגדול ביותר בעולם, אשר יקבע את קני המידע העולמי בסחר, צמיחה, שינויי אקלים והגנת הסביבה. הוא יהיה ביתם של מוסדות מחקר מובילים ועסקים יזמיים - משפחה של דמוקרטיות יציבות שייהנו מרווחה חברתית ותשתיות ציבוריות ללא מתחרים.

בעוד האיחוד מתקרב לעבר יעד זה, יריביו ימשיכו לנסות ולתקוע טריז בין חבריו. פוטין ואחרים ינסו לנצל את המערכות הדמוקרטיות הפתוחות, תוך מסעות דיסאינפורמציה ונסיונות השפעה. לכן, המטרה כעת היא ללכד את השורות בתחומים חיוניים בהם חוסר האחדות עלול להפוך את אירופה לפגיעה להתערבות חיצונית. בהקשר זה יש חשיבות עצומה לשיתוף הפעולה בין גרמניה לצרפת, החולקות את החזון של איחוד אירופי חזק ועצמאי.

האיחוד חייב להתגבר על עימותים ישנים ולמצוא פתרונות חדשים; ההגירה והמדיניות הפיסקלית מרכזיים בהקשר זה. אנשים ימשיכו לבוא לאירופה הזקוקה למהגרים, ולכן האיחוד צריך מדיניות הגירה מציאותית והתואמת את ערכיו. המשמעות היא הפחתת ההגירה הבלתי-סדירה במקביל לחיזוק המסלולים החוקיים לכניסה לאירופה, במיוחד לעובדים מיומנים הנחוצים לה.

בתחום הפיננסי הקים האיחוד קרן התאוששות מהקורונה, בה ניתן להשתמש גם מול האתגרים הנוכחיים שמציבים מחירי האנרגיה הגבוהים. האיחוד צריך להיפטר מטקטיקות הסחבת האנוכיות בהליכי קבלת ההחלטות, באמצעות הפחתת יכולתן של מדינות בודדות להטיל וטו על צעדים מסוימים. כאשר האיחוד מתרחב והופך לשחקן גיאופוליטי, הליכי קבלת ההחלטות שלו יהיה המפתח להצלחה. בשל כך הציעה גרמניה להרחיב את קבלת ההחלטות ברוב במקום פה אחד.

תאריך:  06/12/22   |   עודכן:  06/12/22
איתמר לוין
+בריתות פרגמטיות בלא דגש על אידיאולוגיות
17:49 06/12/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
הקנצלר שולץ במאמר נרחב ב-Foreign Affairs, חלק ג': הגנת אירופה והידוק היחסים עם מדינות מתפתחות גם אם אינן דמוקרטיות
שולץ (שלישי מימין) בפסגת G20 בנובמבר [צילום: AP]
+אוקראינה תוקפת בלב השטח הרוסי ללא שימוש בנשק המערבי
12:13 06/12/22  |  יאיר נבות   |   לרשימה המלאה
לאחרונה דווח שצבא אוקראינה השלים את פיתוחו של מל"ט תקיפה שמסוגל לשאת 75 ק"ג חומר נפץ ולטוס לטווח של אלף ק"מ. בהחלט ייתכן שהתקיפות אתמול והלילה בוצעו באמצעות הכלים הללו
נגמ"ש רוסי שנהרס לאחר הלחימה עם הצבא האוקראיני [צילום: יבגני מאלולטקה/AP]
+פוטין יצא למבצע נגד אוקראינה כי הרגיש שהמערב רימה אותו
08:29 06/12/22  |  אורי מילשטיין   |   לרשימה המלאה
ברב-שיח על המלחמה באוקראינה טען העיתונאי אביגדור אסקין, המבקר פעמים רבות בברית המועצות לשעבר וקשור שם עם אנשים בכירים מאוד, כי הנשיא פוטין יזם את המבצע נגד אוקראינה כי הרגיש שהמערב רימה אותו

ולדימיר פוטין [צילום: ולרי שריפולין, סוכנות ספוטניק דרך AP]
+האימפריאליזם חזר לאירופה; אסור שפוטין יצליח
08:09 06/12/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
הקנצלר שולץ במאמר נרחב ב-Foreign Affairs, חלק א': תפקידן של גרמניה ואירופה בסדר העולמי המתהווה ובמלחמה באוקראינה
חיילים גרמנים בתמרון נאט"ו, ליטא [צילום: מינדאוגס קולביס, AP]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 ארמגדון 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
פוטין הפך את אירופה לחזקה ובטוחה יותר
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מלחמת רוסיה באוקראינה
באזור העיר קורסק במערב רוסיה פגע הלילה ככל הנראה מל"ט/מזל"ט אוקראיני במיכלי דלק בנמל התעופה, וגרם לפריצת שריפה גדולה. מושל מחוז קורסק אישר שמל"ט פגע במיכלים אך לא סיפק פרטים נוספים. הלילה שוב תקפה רוסיה את אזור מחוז זפוריז׳יה באמצעות טילים ורקטות, ופגעה בתשתיות, אך לא דווח על נפגעים בנפש. בינתיים בכיר אוקראיני מאשר ל"ניו-יורק טיימס" שמל"טים ששוגרו משטח אוקראינה הם אלה שפגעו אמש בבסיסי חיל-האוויר הרוסי סמוך לראסטוב ובאזור העיר רייאזאן, בעומק השטח הרוסי, בין 700 ל-900 ק"מ מגבול אוקראינה.
06/12/2022  |  יאיר נבות  |   יומני בלוגרים
ברב-שיח על המלחמה באוקראינה - בהשתתפות המהנדס אלכסנדר פפקוב; מפעיל האתר "באים לפרופסורים", אלכס צייטלין; העיתונאי אביגדור אסקין, ובהנחייתי - טען אביגדור אסקין, המבקר פעמים רבות בברית המועצות לשעבר וקשור שם עם אנשים בכירים מאוד, כי הנשיא פוטין יזם את המבצע נגד אוקראינה כי הרגיש שהמערב רימה אותו: הוא ביקש להיות חלק מנאט"ו. השיבו לו שקודם יקבלו אחרים ואחר כך יחזרו אליו ולא חזרו, והוא נפגע מאוד.
06/12/2022  |  אורי מילשטיין  |   פודקאסטים
העולם ניצב בפני Zeitenwende: שינוי טקטוני בממדים אֶפִּיים. מלחמת התוקפנות של רוסיה נגד אוקראינה הביאה עידן לקיצו. מעצמות חדשות קמו או קמו מחדש, כולל את סין החזקה מבחינה כלכלית והאסטרטיבית מבחינה פוליטית. בעולם רב-קוטבי זה, מדינות שונות ודגמים שונים של ממשלות מתחרים על כוח והשפעה. כך כותב קנצלר גרמניה, אוֹלַף שוֹלץ, במאמר נרחב ב-Foreign Affairs.
06/12/2022  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
אוקראינה טוענת כי רוסיה הרסה בנייני מגורים והפילה את רשת החשמל בדרום מזרח המדינה, במתקפת טילים שביצעה (יום ב', 5.12.22) לאחר הדיווח על מתקפה באמצעות כלי טיס לא מאוישים בשני בסיסי צבא בעומק רוסיה. לפחות שני בני אדם נהרגו במתקפה.
05/12/2022  |  איציק וולף  |   חדשות
התקשורת הרוסית מדווחת על מה שנראה ככל הנראה כתקיפה אוקראינית לפנות בוקר של שני בסיסים של חיל-האוויר הרוסי באמצעות מל"טים. הראשון הוא בסיס חיל-האוויר הרוסי "אנגלס-2" במחוז סראטוב, דרום מערב רוסיה (תיעוד בסרטון המצורף). מהבסיס הזה המריאו בחודשים האחרונים מטוסי הפצצה אסטרטגים מדגם "טופולב Tu-95" ושיגרו טילי שיוט לעבר יעדים ברחבי אוקראינה.
05/12/2022  |  יאיר נבות  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
בקצה הדרך, במוצא הנהר היהודי אל הים האנושי, נמצא צידוק לדרכנו ונראה את אחינו באים אל הארץ המובטחת מי בלהט ההכרה ומי במנוסת אימה
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
חמאס סופר באבידות גם כאלה שנפגעו מנפילות של רקטות שלו ושל הג'יהאד האיסלאמי בתוך עזה, כמו בכישלון השיגור של רקטה מידי הג'יהאד שנפלה במגרש החניה של בית החולים אל אהלי
דרור אידר
דרור אידר
המכות שספגנו בגולה גרמו לפירוק החברה ליחידיה, לעומת זאת המלחמות והמכות בארץ גרמו לגיבושם של היחידים לעם    על משמעותו ההיסטורית של הקמת כוח מגן עברי לאור המלחמה הנוכחית
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il