גותאם אדאני יודע משהו על מארבים. האיש העשיר ביותר בהודו והשלישי בעולם (והבעלים של נמל חיפה) נחטף ב-1998 ושוחרר תמורת הרבה מיליוני דולרים. בשנת 2008 הוא היה במלון טאג' מהאל פאלאס במומבאיי בעת התקפת טרור ובילה את הלילה כאשר הוא מתחבא במרתף. כעת ניצב אדאני בפני מתקפה מסוג אחר: לא נגדו אישית אלא נגד תאגיד הענק הנושא את שמו. בתוך שבוע נמחקו 108 מיליארד דולר – 50% - משווה השוק של עשר החברות הציבוריות שלו, והאג"ח של כמה מהן צנחו לאזור חדלות הפרעון. הונו האישי איבד 50 מיליארד דולר. ספינת הדגל שלו, Adani Enterprises, נאלצה לבטל הנפקה בסך 2.5 מיליארד דולר. גורל האימפריה שלו ופני הקפיטליזם בהודו מוטלים בספק, קובע אקונומיסט.
הכל החל בסקירה שפרסם ב-24.1.23 בית ההשקעות הניו-יורקי הקטן הינדנבורג ריסרץ', בה נטען שעסקיו של אדאני הם "ההונאה התאגידית הגדולה ביותר בהיסטוריה". הינדנבורג – אשר השקיע בפוזיציות שורט בכמה מחברות התאגיד (דהיינו, הוא ירוויח מירידה בשעריהן), הצביע על שורה של מניפולציות במניות ואי-סדרים כספיים אחרים לשיטתו, כדי לנפח את שווי החברות. קבוצת אדאני הגיבה בדוח בן 413 עמודים, בו טענה שהניתוח של הינדנבורג הוא שקרי מראשיתו ועד סופו ומהווה מתקפה מחושבת על הודו עצמה.
תחילה נדמה היה, כי תגובה עוצמתית זו תספיק כדי לבצע כמתוכנן את ההנפקה. המחיר בה היה גבוה משער השוק של החברה, אך למרות זאת משקיעים מוסדיים רכשו את כל הכמות שהוצעה להם. אבל בו ביום, 1 בפברואר, דיווחה רשת בלומברג שבנק קרדיט סוויס הפסיק לקבל אג"ח של אדאני כבטוחה להלוואות ללקוחותיו המובילים; שער המניה קרס ב-30% והאג"ח צללו שוב. לאחר מספר שעות ביטלה אדאני את ההנפקה לציבור, בשל "תנאי שוק בלתי מתאימים".
מה הלאה? לא ברור. מנהלי אדאני שוגרו לרחבי העולם כדי להרגיע משקיעים מודאגים. צוות ניהול סיכונים פנימי הועמד בכוננות גבוהה. החברה אומרת כי יש לה די מזומנים למימון הוצאותיה בשנתיים-שלוש הבאות, ואדאני הדגיש בהודעתו על ביטול ההנפקה את העבר המצוין של הקבוצה בפרעון חובותיה. לדעת אקונומיסט, הקבוצה אינה נתונה בסכנה קיומית. אדאני נחשב למנהל טוב ולחברות יש נכסים עצומים בעלי ערך בהודו ומחוצה לה. הכנסות הקבוצה הסתכמו אשתקד ב-25 מיליארד דולר, 0.7% מהתוצר ההודי, והרווח הנקי היה 1.8 מיליארד דולר.
בהודעתו הבטיח אדאני, כי ביטול ההנפקה לא ישפיע על פעולותיה של הקבוצה בהווה ועל תוכניותיה לעתיד. דירוג החוב של החברה נותר גבוה בכל חברות הדירוג, והאשמותיה של הינדנבורג לא הובילו להוצאת מניות אדאני ממדדי המניות ברחבי העולם.
50 מיליארד דולר עד 2027
עם זאת, קשה להאמין שהאירועים לא יותירו חותם. הקבוצה הייתה צפויה לבצע בארבע השנים הקרובות השקעות ב-50 מיליארד דולר. היא בונה נמל תעופה ליד מומבאיי, משקיעה 5 מיליארד דולר בשלושה נמלי ים ומתכננת להקים בקוריאה הדרומית מפעל ברזל בסכום דומה. הפרויקטים העתידיים שלה ידידותיים לסביבה וראש הממשלה, נרנדרה מודי, שיבח אותם כאבן הפינה במאמציה של הודו להפוך למובילה עולמית באנרגיה ירוקה. כל אלו מצריכים כמויות עצומות של הון, שחלקו אמור היה להגיע מההנפקה שבוטלה. אם התשואה על האג"ח תישאר גבוהה ושערי המניות יישארו נמוכים, גיוס ההון עלול להיתקל בקשיים.
יש גם השלכות על הודו התאגידית, ממשיך אקונומיסט. עד כה, הן היו כואבות אך לא מסכנות חיים, עם ירידות של פחות מ-10% במניות החברות המשקיעות באדאני. שום קרן נאמנות הודית אינה מחזיקה בכמות משמעותית של מניות בתאגיד. בנק אוף אינדיה, המלווה העיקרי שלה, אומר שיש לו בטוחות בדמות נכסים מניבי מזומנים. ההערכה היא שחשיפת המלווים ההודים לחמש החברות הגדולות בקבוצה היא 24 מיליארד דולר – 0.5% מכלל ההלוואות במגזר הבנקאות.
עם זאת, משקיעים זרים אינם לוקחים סיכונים. ביצועי המניות ההודיות בשבוע האחרון היו גרועים מאלו של שווקים מתעוררים אחרים. בתוך יומיים בלבד בסוף ינואר משכו קרנות זרות 1.5 מיליארד דולר משוק המניות ההודי. חברות מערביות רב-לאומיות עשויות לחשוב פעמיים לפני שיעשו עסקים חדשים עם טייקונים הודים – הדרך המועדפת עליהן בשנים האחרונות לכניסה לשוק ההודי. אדאני עצמו היה בסוף השבוע שעבר בישראל, להשלמת רכישת נמל חיפה ושידר ביטחון: "בשנים הקרובות נשנה את קו הרקיע". אבל בינתיים יש לו המון עבודה בביתו פנימה.