|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
בריאת העולם [צילום: מציורי גוסטב דורה]

בין חלום להקיץ

"על נהרות בבל שם ישבנו גם בכינו בזכרנו את ציון", תהילים קלז א' ב' על ערבים בתוכה תלינו כנורותינו
17/09/2022  |   חגי קמרט   |   יומני בלוגרים   |   תגובות

בין חלום להקיץ/אביבה גולן

בֵּין חֲלוֹם לְהָקִיץ, מְאוֹרוֹת הַזְּמַנִּים
בְּמִשְׂחָק קָרוּסֶלַת הַיָּמִים,
אִי הָעֵדֶן שֶׁלָּנוּ רָחַק מִן הַחוֹף
לֶטֶף רוּחַ מַדְלִיק נִשְׁכָּחוֹת.

רִגְשׁוֹתַי, כְּגַלִּים בְּשִׁכְרוֹן כִּסּוּפִים
עַרְבוֹת נְחָלִים עַל צִיּוֹן מַשְׁקִיפוֹת.
בִּכְמִיהַת מֵיתָרִים מְבַכִּים כִּנּוֹרוֹת
עֵת חָגִּים בֶּהָמוֹן, חִלּוּפֵי מִשְׁמָרוֹת.

נוֹשֵׁם בִּי הַמֵּזַח, נוֹטֵף חֲשָׁקִים
לְהַחֲיוֹת בְּלִבִּי נִגּוּנֵי אֲהָבִים,
לַחֲצוֹת הַמִדְבָּר, לִתְקוּמָה.
כִּי בְּצֶלֶם נִבְרָא אָדָם, אוֹר נְשָׁמָה. ©

יש האומרים כי ערבים הם בדי ערבות הצומחים על גדות נחלים, ושם תלו ישראל את כנורותיהם, כדי שהרוח הנושבת בענפי הערבה הבוכיה, תטלטל את הכינור התלוי על בדיה, כדי שזעקת הגלות שלהם תהיה כפולה ומכופלת.

בית ראשון

בֵּין חֲלוֹם לְהָקִיץ, מְאוֹרוֹת הַזְּמַנִּים
בְּמִשְׂחָק קָרוּסֶלַת הַיָּמִים,
אִי הָעֵדֶן שֶׁלָּנוּ רָחַק מִן הַחוֹף
לֶטֶף רוּחַ מַדְלִיק נִשְׁכָּחוֹת.

"בֵּין חֲלוֹם לְהָקִיץ, מְאוֹרוֹת הַזְּמַנִּים"

כשאביבה גולן פותחת את השיר בין חלום להקיץ, היא מתכוונת לומר לנו בין התקווה למציאות. בין האשליה לאמת, או בין פיקחון העיניים למציאות בהווייתה.

ובהמשך בשורה שניה יש פיתוח למחשבה הזאת כשהיא מדברת על קרוסלת הימים, היינו הסבב של הקרוסלה בדימוי לעולם העגול ולמחזור סבב החיים על פני האדמה. יתרה מזו, אם נראה נגד עינינו את הקרוסלה עם הסוסים העולים ויורדים בסבב, אי-אפשר שבהקשר למשפט הראשון לא נבין שהכוונה לעליות ומורדות בחיי האדם משך ימיו.

קשר אסוציאטיבי לתנ"ך:

חשוב לציין שכבר בפתיח של השיר, היינו בשורה הראשונה, רומזת לנו המשוררת על ימי הבריאה, על ימי שבעת ימי בראשית במילה אחת: "מאורות". שהרי כבר בבראשית הבריאה נאמר שאלוהים קבע שני מאורות: ליום וללילה אלו מאורות הזמנים "ְיהִי מְאֹרֹת בִּרְקִיעַ הַשָּׁמַיִם לְהַבְדִּיל בֵּין הַיּוֹם וּבֵין הַלָּיְלָה וְהָיוּ לְאֹתֹת וּלְמוֹעֲדִים וּלְיָמִים וְשָׁנִים". א יד

יום ולילה = חושך ואור, עם חיבור רעיוני אנלוגי לטוב ורע, לשקר ואמת, היינו דבר והיפוכו. ואי אפשר שהאסוציאציה לא תרחיק לכת גם אל אור שבעת הימים או האור הגנוז (נשמור אותו בינתיים בזיכרון ועוד נגיע לכך בהמשך).

ובהמשך: אִי הָעֵדֶן שֶׁלָּנוּ רָחַק מִן הַחוֹף

האי שלנו, כלומר ארצנו הקטנה, כמו אי-בים הגדול שאמורה להיות גן העדן שלנו, רחוקה היא מחוף מבטחים. ייתכן שהייתה קרובה עוד בימי הבריאה כאשר הכל היה טהור, הכל היה מוצף באור הגנוז והנה העדן הזה הלך ורחק מאתנו.

האם מתכוונת המשוררת מהמקרו לרדת גם למיקרו, היינו לאדם עצמו? כלומר שגם העדן שלנו, ההנאות שלנו, המיטב שאנו לוקחים מהחיים מתרחקים מאתנו? ואולי היא גם מתכוונת לעצמה? נראה זאת בהמשך.

קשר אסוציאטיבי לתנ"ך - יפה לראות את האסוציאציה המקשרת את המשוררת בין ימי הבריאה לימי היות האדם על פני הארץ בגן עדן. אך לדעתה גן העדן של ימי בראשית, של תקוות האדם הולך ומתרחק מאתנו. פעם היה קרוב לחוף ועתה רחוק הוא.
לֶטֶף רוּחַ מַדְלִיק נִשְׁכָּחוֹת.

מבחינה ספרותית מעין אוקסימורון, היינו ניגוד לכאורה בין מילים - מצד אחד לטף רוח ומצד שני הדלקה של נשכחות. רכות מול קשיות. שני יסודות רוח ואש זה מול זה, והרוח מלבה את האש אשר מעלה מעלה כמו באוב נשכחות.

עדנות רבה יש בצירוף "לטף רוח". ואותה עדנות מבעירה אש. ממתוק יצא עז (הפוך למעז יצא מתוק שאצל שמשון). אסוציאציה תנ"כית - חוזרת לרוח לפי האסוציאציה של ימי הבריאה שם נאמר "וְרוּחַ אֱלֹהִים מְרַחֶפֶת עַל-פְּנֵי הַמָּיִם" (בראשית א 2).

בית שני

רִגְשׁוֹתַי, כְּגַלִּים בְּשִׁכְרוֹן כִּסּוּפִים
עַרְבוֹת נְחָלִים עַל צִיּוֹן מַשְׁקִיפוֹת.
בִּכְמִיהַת מֵיתָרִים מְבַכִּים כִּנּוֹרוֹת
עֵת חָגִּים בֶּהָמוֹן, חִלּוּפֵי מִשְׁמָרוֹת.

כאן המשוררת מדברת כבר על עצמה ועל רגשותיה. רִגְשׁוֹתַי, כְּגַלִּים בְּשִׁכְרוֹן כִּסּוּפִים. רגשותיה באים בתוכה בגלים בדימוי למעין שיכרון חושים, אך המטרה או המניע לרגשות האלו הם הכיסופים. היא לא אומרת לנו איזה כיסופים ולאן. אך הדברים מתבררים מהתיאור שלהלן:

"עַרְבוֹת נְחָלִים עַל צִיּוֹן מַשְׁקִיפוֹת.
בִּכְמִיהַת מֵיתָרִים מְבַכִּים כִּנּוֹרוֹת
עֵת חָגִּים בֶּהָמוֹן, חִלּוּפֵי מִשְׁמָרוֹת".

היא מדמיינת את עצמה עומדת עם הגולים על נהרות בבל שם הכינורות על ערבי הנחל, והיא שומעת את בכי הכינורות המשמיעים מנגינה עצובה עד בכי, בכמיהת מיתריהם - היינו; באנלוגיה למיתרי לב האדם מיתרי הלב הרועדים בזכרם את ציון ובכמיהתם אליה.

בית שלישי

נוֹשֵׁם בִּי הַמֵּזַח, נוֹטֵף חֲשָׁקִים
לְהַחֲיוֹת בְּלִבִּי נִגּוּנֵי אֲהָבִים,
לַחֲצוֹת הַמִדְבָּר, לִתְקוּמָה.
כִּי בְּצֶלֶם נִבְרָא אָדָם, אוֹר נְשָׁמָה. ©

בית שלישי מעלה בעוצמה את רגשותיה של המשוררת שכאילו המזח שממנו יוצאות האוניות אל הים הפתוח ואל יעדן - היא ציון, הוא אשר נושם בה, היינו קורא אותה אליו, לבוא ולרדת ימים אל הארץ. היא משתמשת בביטוי "נוטף חשקים" המזכיר משהו את "לטף הרוח" שבבית ראשון "נוטף" ו"לטף". שוב רכות הביטוי כאילו החשק נוטף ממנהץ שם - הרוח לוטף, כמו הרוח הקדמונית המרחפת, וכאן היא אומר מפורשות מה היא רוצה: לְהַחֲיוֹת בְּלִבִּי נִגּוּנֵי אֲהָבִים.

היא רוצה לצאת מהמבוכה, להשתמש בהדלקת הזיכרונות, של בית ראשון, כדי להחיות על גביהם, ניגונים של אהבה. אהבת הארץ, אהבת האדם, אהבת הטוב. היא מעוניינת לעבור על כל הקשיים, קרי לחצות את קשיי המדבר, כדי להגיע לתקומה. ויש לה טיעון סביר לדרישה זו שלה והוא נעוץ שוב בימי הבריאה - כִּי בְּצֶלֶם נִבְרָא אָדָם, אוֹר נְשָׁמָה.

יש לו זכות לאדם מעבר לכל חי צומח ודומם. והזכות היא שהוא זה אשר נברא בצלם אלוהים. יש בו משהו אלוהי ולכן יש בו גם משהו מהאור הגנוז של שבעת הימים אור ונשמה, אור שבעת הימים ומשהו מרוח אלוהים שריחפה אז על פני המים.

2. אמצעים ספרותיים:

השיר בנוי בשלושה בתים. בכל בית ארבע שורות. השורות מחורזות ביניהם לפי אב, גד. המשקל הוא בדרך כלל אנפסט (שתי הברות לא מוטעמות והברה מוטעמת). ניכר בשלמות בבית שני. חלק מהאמצעים ציינתי בגוף ניתוח השיר, כמו האוקסימורון או האסוציאציות המקראיות ודרך המשורר בהן.

מבחינת תוכנו הוא אמביוולנטי כאשר מצד אחד הוא אישי (ריגשותי, וגו') של תחושות המשוררת ורצונותיה, ומצד שני הוא כללי לאומה ("אי-העדן שלנו"). בשיר יש דימויים יפים ויש גם מעין פרסוניפיקציה של הדומם כמיהת מיתרים או מבכים כינורות. ניגודים המעלים מתח דרמטי כמו למשל: כבר בפתיח "בין חלום להקיץ" "לטף רוח מדליק" ועוד.

סיכום:

שיר יפה הנשען על מקורות תנ"כים כמו תהילים ובריאת העולם. יש בו קשרים אסוציאטיביים ברורים. מבטא כמיהה לחיפוש ומציאה עצמית וכן לכמיהה אוניברסלית לטוב וישר.

תאריך:  17/09/2022   |   עודכן:  18/09/2022
חגי קמרט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בין חלום להקיץ
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אביבה גולן
18/09/22 10:32
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עלות השחר? השחר לא עלה בעקבות גל טרור הבא ההצתה השמאלנית לגל הפיגועים מדוע שוחרר המחבל מהר-הבית? על כך ברשימה שלפנינו
17/09/2022  |  ציפי לידר  |   יומני בלוגרים
האירוע החמור השבוע באזור מחסום ג'למה ליד ג'נין, שמהלכו נהרג קצין צה"ל רס"ן בר פלח הי"ד מירי מחבלים, משקף שוב את חומרת המצב הביטחוני ואת עוצמתו של גל הטרור החדש שפוקד את שטחי יהודה ושומרון ומאיים להתפשט גם לעבר הערים המרכזיות בישראל לקראת חגי תשרי.
מערכת הבחירות (2022) מתנהלת גם הפעם תוך הפרחת השמצות, בדיות ואגדות. בעיקר מצד גוש מרכז-שמאל כלפי הליכוד בכלל ובנימין נתניהו בפרט. הטענה העיקרית: אם גוש הימין ינצח ונתניהו יקים את הממשלה הבאה, הוא יהרוס את המערכת המשפטית ויפגע בעצמאותה, כדי לשרת אינטרסים פרטיים שלו ולהביא לבטלות משפטו. בכך, נטען, תתבטל הדמוקרטיה בישראל ונהפוך לאוטוקרטיה - כמו טורקיה או הונגריה, שם כפופה המערכת המשפטית לגחמות השליט הכל-יכול. ברשימה זו נעמוד על כמה מהטענות המופרכות - שאין בינן לבין העבר וההווה ולא כלום.
17/09/2022  |  יואב יצחק  |   יומני בלוגרים
למרות דיווחים על הסכמה על הפסקת אש, בגבול קירגיזסטן-טג׳יקיסטן במרכז אסיה מחריפים הבוקר חילופי אש כבדים בין הצדדים. הסרטון הזה צולם מהצד הקירגיזי, ופורסם בתקשורת במדינה, כמו גם בתקשורת הממלכתית הרוסית. ישנם דיווחים על חדירה של כוחות טג׳יקים לשטח קיריגזסטן והנפת הדגל הטג׳יקי שם.
17/09/2022  |  יאיר נבות  |   יומני בלוגרים
רק 11 או 12 רשימות לכל היותר, מתוך 40 רשימות, יצליחו לעבור את אחוז החסימה. במשך שבועות אחדים ניחשף לתעמולת בחירות של כל מיני רשימות קקיוניות. קוראים לזה חגיגת דמוקרטיה, אך הבדיחה כאן היא על חשבוננו.
16/09/2022  |  עידן יוסף  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הסכמה לעסקה המצרית היא כניעה משפילה, והיא הענקת ניצחון לנאצים על גבם של מאות לוחמי צה"ל הגיבורים שנפלו בקרב, היא גוזרת גזר דין מוות על החטופים שלא נכללים בעסקה, ומעל לכל - מהווה סכ...
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
יוסף אליעז
יוסף אליעז
אין מנוס מלשמור על ערנות, איסוף מודיעין ומלאי מספיק של חימוש, לרבות מטוסים, טילים ותחמושת אחרת כמו גם אמצעים לגיוס מהיר של כוחות מילואים, רפואה וכל שחיוני להגנה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il